Důvodová zpráva k zákonu č. 298/2021 Sb., změna zákona o ozdravných postupech a řešení
krize na finančním trhu a dalších souvisejících zákonů
k návrhu zákona, kterým se mění zákon č.
374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na
finančním trhu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
A. OBECNÁ ČÁST
Hlavním důvodem navrhované právní úpravy je povinnost implementace pravidel zavedených
směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/879 ze dne 20. května 2019, kterou se mění
směrnice 2014/59/EU, pokud jde o schopnost
úvěrových institucí a investičních podniků absorbovat ztráty a schopnost rekapitalizace, a směrnice
98/26/ES (dále jen „směrnice BRRD II"), do českého
právního řádu.
1. Zhodnocení platného právního stavu
Návrhem zákona se novelizují tyto zákony:
-
zákon č. 374/2015 Sb., o ozdravných
postupech a řešení krize na finančním trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„ZOPRK");
-
zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na
kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o podnikání na kapitálovém
trhu");
-
zákon č. 370/2017 Sb., o platebním
styku, ve znění zákona č. 5/2019 Sb.
Směrnice 2014/59/EU, kterou se stanoví
rámec pro ozdravné postupy a řešení krize úvěrových institucí a investičních podniků (dále jen
„BRRD"), je právním aktem sekundárního práva Evropské unie (dále jen „EU"), kterým byl v reakci na
finanční krizi proběhlou v letech 2007 – 2008 vytvořen nezbytný rámec pro účinné řešení krizí bank,
spořitelních a úvěrních družstev, některých investičních podniků (tj. obchodníků s cennými papíry) a
některých dalších osob, jsou-li součástí stejné skupiny jako úvěrová instituce nebo investiční
podnik.
Hlavním cílem BRRD bylo zajistit harmonizaci řešení selhání bank, spořitelních a úvěrních
družstev a obchodníků s cennými papíry (dále souhrnně „instituce") a dalších vymezených osob a tím
mimo jiného naplnit doporučení Rady pro finanční stabilitu (FSB) požadující vytvoření nástrojů,
které mají zaručit, že náklady selhání instituce nesou zejména její společníci a věřitelé, a nikoliv
daňoví poplatníci. Pro tento účel BRRD současně zavedla i preventivní postupy a instituty, které se
vztahují k době před vznikem samotné krize.
K transpozici směrnice BRRD do českého právního řádu došlo přijetím ZOPRK a zákona č.
375/2015 Sb., o změně zákonů v souvislosti s přijetím
zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním
trhu (dále jen „změnový zákon"), s účinností od 1. ledna 2016.
Evropská komise předložila v roce 2016 rozsáhlý balíček legislativních návrhů usilujících
o posílení bankovního sektoru v EU v rámci iniciativy související se snahou o snižování rizik v
bankovním sektoru (tzv. balíček pro snižování rizik, Risk Reduction Package, též bankovní balíček),
který do značné míry vychází z pravidel obsažených v revidovaném standardu Basel
III1) a reaguje na potřebu sjednocení evropského rámce pro řešení krizí s
mezinárodním standardem k požadavku na celkovou kapacitu absorbovat ztráty
(TLAC)2). Součástí bankovního balíčku jsou návrhy revize stávajících
obezřetnostních regulatorních pravidel3), revize BRRD a revize nařízení
zřizujícího jednotný mechanismus pro řešení krizí4) (dále jen „SRMR"). Z
praktického hlediska byla harmonizovaná minimální úroveň standardu TLAC (18% celkové rizikové
expozice pro účely kapitálového poměru a 6,75% celkové expozice pro účely pákového poměru) zavedena
v EU prostřednictvím změny nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
575/2013 ze dne 26. června 2013 o obezřetnostních
požadavcích na úvěrové instituce a investiční podniky (nařízení ve znění této změny dále jen „CRR"),
zatímco navýšení požadavku specifické pro jednotlivé globálně systémově významné instituce (dále jen
„GSVI") a minimální požadavek na
kapitál
a způsobilé závazky (dále jen „minimální požadavek")
specifický pro jednotlivé instituce, které nejsou GSVI, jsou řešeny prostřednictvím cílených změn
BRRD a SRMR.Revize směrnice BRRD, označovaná též jako BRRD II, byla rozdělena do dvou legislativních
návrhů ve snaze umožnit rychlejší přijetí úpravy pořadí věřitelů v rámci insolvenčního řízení za
účelem zajištění podřízenosti závazků způsobilých pro případnou absorpci ztrát a rekapitalizaci.
Samostatný návrh týkající se změny pořadí uspokojování bankovních věřitelů v rámci insolvenčního
řízení požadoval vytvoření nové třídy tzv. nepreferovaného seniorního dluhu, jehož držitelé by byli
v insolvenčním řízení uspokojováni před držiteli podřízeného dluhu a kapitálových nástrojů, ale až
po uspokojení držitelů standardního seniorního dluhu (např. operačních závazků). Návrh byl reakcí na
požadavek TLAC, dle kterého musí být nástroje způsobilé pro plnění tohoto požadavku podřízené
závazkům, které pro tento požadavek způsobilé nejsou, např. deriváty a operační závazky. Tento návrh
byl přijat v listopadu 2017 a v prosinci 2017 byl v Úředním věstníku EU uveřejněn jako směrnice (EU)
2017/23995). Tato směrnice
byla v České republice již implementována do insolvenčního
zákona zákonem č. 307/2018 Sb. s účinností od
4. ledna 2019.
2. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy, odůvodnění jejích hlavních principů a
výčet zásadních změn
Návrh zákona je předkládán především z důvodu nutnosti implementovat BRRD II do českého
právního řádu. Lhůta pro transpozici BRRD II do národního právního řádu byla stanovena na 28.
prosince 2020. Smyslem regulatorních pravidel BRRD II, a tedy i předkládaných úprav zákonů, je dále
posílit efektivnost regulatorního rámce pro řešení krizí a odolnost regulovaných subjektů vůči
případným ekonomickým otřesům a přispět k zajištění stability celého finančního systému.
Druhým důvodem předložení návrhu zákona jsou úpravy některých dosavadních ustanovení,
včetně ustanovení transpozičních, prováděné v reakci na dosavadní poznatky a zkušenosti a v reakci
na posouzení transpozice BRRD do českého právního řádu provedené Evropskou komisí v roce
2018.
Hlavní změny související s implementací BRRD II, které byly promítnuty do návrhu zákona,
jsou následující:
Vymezení osoby podléhající řešení krize
BRRD II zavádí v souladu se standardem TLAC koncept osob podléhajících řešení krize a
skupin podléhajících řešení krize, což se projevuje zejména v oblasti rezolučního plánování
(plánování řešení krize) a s ním souvisejícími strategiemi řešení krize s jedním vstupním bodem (též
centralizovaná strategie řešení krize, dále jen „SPE strategie") a strategie řešení krize ve více
vstupních bodech (též decentralizovaná strategie řešení krize, dále jen „MPE strategie"). Osobou
podléhající řešení krize se rozumí osoba, vůči níž se v plánu řešení krize zamýšlí užití opatření k
řešení krize. Skupina podléhající řešení krize se skládá vždy z jedné osoby podléhající řešení krize
a z jí ovládaných osob, které však samy nejsou osobami podléhajícími řešení krize. V celé skupině
může být jedna nebo několik skupin podléhajících řešení krize, a to v závislosti na zvolené
skupinové strategii řešení krize (MPE strategie nebo SPE strategie).
Ex-
ante
zvolená strategie řešení krize bude mít významný dopad na postup vydávání závazků
způsobilých pro plnění tzv. minimálního požadavku. Osoba podléhající řešení krize musí vydávat tyto
závazky investorům mimo skupinu podléhající řešení krize a udržovat kapitál
a způsobilé závazky
alespoň ve výši minimálního požadavku. Ovládané osoby, které nejsou osobami podléhajícími řešení
krize, jsou povinny udržovat kapitál
a způsobilé závazky alespoň ve výši tzv. vnitřního minimálního
požadavku. Závazky způsobilé k plnění vnitřního minimálního požadavku jsou pak drženy osobou
podléhající řešení krize buď přímo, nebo nepřímo prostřednictvím jiných subjektů v téže skupině
podléhající řešení krize. Závazky způsobilé pro plnění vnitřního minimálního požadavku mohou být
také drženy stávajícími společníky ovládané osoby, kteří nejsou součástí skupiny podléhající řešení
krize, a to pokud výkon pravomoci k odpisu nebo konverzi nemá vliv na kontrolu osoby podléhající
řešení krize nad danou ovládanou osobou.Minimální požadavek a vnitřní minimální požadavek
Zatímco osoby podléhající řešení krize jsou povinny udržovat
kapitál
a způsobilé závazky
ve výši minimálního požadavku, ostatní povinné osoby (v rámci skupiny podléhající řešení krize)
udržují kapitál
a způsobilé závazky alespoň ve výši vnitřního minimálního požadavku.Dochází také ke sjednocení způsobu vyjádření minimálního požadavku se standardem TLAC.
Požadavek se oproti dosavadnímu stavu, kdy je vyjádřen jako procento z celkových závazků a kapitálu
povinné osoby, vyjádří jako procento z celkové výše rizikové expozice a z míry expozice pro výpočet
pákového poměru. Povinná osoba je povinna udržovat
kapitál
a způsobilé závazky alespoň ve výši
minimálního požadavku podle vyšší z obou úrovní.Rovněž dochází ke sjednocení podmínek, za kterých jsou závazky započitatelné pro účely
plnění minimálního požadavku, s kritérii pro zahrnutí závazku pro účely plnění standardu TLAC.
Vymezuje se tak kategorie způsobilých závazků pro plnění minimálního požadavku a vnitřního
minimálního požadavku. Oproti standardu TLAC se za nástroje způsobilé pro plnění minimálního
požadavku považují při splnění dodatečných kritérií rovněž strukturované dluhové
nástroje.
Pro GSVI a významné osoby6) se stanoví závazný minimální požadavek
podřízenosti způsobilých závazků (až na výjimky) na úrovni 8% celkových závazků a kapitálu instituce
a navíc možnost stanovení dodatečné podřízenosti, a to až na úroveň rovnající se součtu dvojnásobku
kapitálového požadavku dle Pilíře 1, dvojnásobku kapitálového požadavku dle Pilíře 2 a kombinované
kapitálové rezervy. U všech zbývajících institucí má Česká národní banka (dále jen „ČNB") možnost
(do výše uvedených limitů) stanovit individuální požadavek podřízenosti nezbytný k tomu, aby
věřitelé ze způsobilých závazků nenesli v případě uplatnění nástroje k řešení krize vyšší ztráty,
než jaké by nesli v případě řízení podle insolvenčního
zákona.
V oblasti stanovení samotné výše minimálního požadavku k výraznějším změnám nedochází.
Požadavek bude nadále tvořen dvěma složkami – složkou pro absorpci ztrát a rekapitalizační složkou.
Složka pro absorpci ztrát odpovídá součtu stávajících kapitálových požadavků dle Pilíře 1 a Pilíře
2. Rekapitalizační složka odpovídá pravděpodobné výši kapitálových požadavků stanovených po
uplatnění opatření k řešení krize, neboť má zajistit, že povinná osoba bude plnit podmínky pro
povolení k činnosti a udrží si dostatečnou důvěru trhu pro své další fungování i po vyřešení krize.
Kapitálové nástroje, které slouží pro plnění kombinované kapitálové rezervy, nově nebudou moci být
současně použity pro splnění minimálního požadavku, přičemž splnění minimálního požadavku má
přednostní postavení. Toto nastavení umožní ČNB nově uplatnit v případě porušení minimálního
požadavku nebo vnitřního minimálního požadavku na povinnou osobu omezení spočívající v určení
maximální částky pro účely rozdělování zisku a výplaty dividend.
Prodej podřízených způsobilých závazků neprofesionálním zákazníkům
Významnou změnou oproti současnému stavu jsou nové povinnosti a omezení související s
prodejem podřízených způsobilých dluhových nástrojů neprofesionálním zákazníkům. S ohledem na
komplexnost způsobilých nástrojů je vyžadováno provedení testu vhodnosti v souladu se
zákonem o podnikání na kapitálovém trhu, a to bez
ohledu na to, zda je v souvislosti s prodejem nástroje poskytována investiční služba. V případě
neprofesionálních zákazníků, jejichž investiční portfolio nepřesahuje ekvivalent 500 000 EUR, se
stanovují další kvantitativní omezení k nabývání podřízených způsobilých závazků.
Smluvní uznání odpisu a
konverze
Dosavadní zkušenosti ukázaly, že stávající požadavek zahrnutí smluvního uznání účinků
odpisu nebo
konverze
závazků do finančních smluv řídících se právy třetích zemí je nepřiměřeně
zatěžující. Nově se proto stanoví, že povinné osoby nebudou povinny zahrnout takovou smluvní doložku
do smluvní dokumentace, pokud je její zahrnutí právně či jinak neproveditelné. Tato výjimka se
uplatní zejména na nástroje založené smluvními ujednáními řídícími se mezinárodními standardy či
protokoly. Závazek, jehož smluvní dokumentace neobsahuje na základě výše uvedené výjimky smluvní
doložku uznávající pravomoc ČNB k odpisu nebo konverzi nebo uznání účinků odpisu nebo konverze
, bude
možné postihnout nástrojem odpisu či konverze
, ale nebude možné jej zahrnout do způsobilých závazků
pro plnění minimálního požadavku a vnitřního minimálního požadavku.Moratorium
Nově se zavádí pravomoc ČNB uplatnit nástroj moratoria vůči selhávající povinné osobě za
účelem zabránění dalšímu zhoršení její finanční situace. Rozsah moratoria (upraveného v BRRD, resp.
BRRD II) je oproti dosavadní národní úpravě tzv. rezolučního moratoria (moratoria uplatněného na
povinnou osobu v režimu řešení krize) rozšířen a bude jej nově možné uplatnit mimo jiné i na kryté
pohl