Důvodová zpráva
Obecná část
Předkládaný návrh obsahuje změny zákona České národní rady č. 550/1991
Sb., o všeobecném zdravotním pojištění a zákona České národní rady č.
592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění. Od doby
zavedení systému všeobecného zdravotního pojištění v České republice došlo
již k několika dílčím změnám obou zákonů, které směřovaly ke zpřesnění
původního zákona v souladu s potřebami praxe a reagovaly na změny v
oblasti daní a v oblasti pojistného na sociální zabezpečení. Obdobně je
tomu, bez ohledu na značný rozsah, i v předkládaném návrhu, v němž se
neprovádějí zásadní koncepční změny, ale jen potřebné úpravy z uvedených
důvodů.
Předkládaná úprava dále obsahuje některá regulační opatření, která by měla
směřovat k účelnějšímu vynakládání finančních prostředků všeobecného
zdravotního pojištění. Novým principem zásadnější povahy je zavedení
jediného minimálního vyměřovacího základu na pojištěnce, bez ohledu na
druhy jeho příjmů. Mezi významnější navrhovaná opatření patří dále úprava
penále, neboť se ukázalo, že dosavadní sazba penále ve výši 0,3% z dlužné
částky za každý den prodlení (tj. za rok činí penále cca 110% z dlužné
částky) je příliš vysoká. Navrhuje se snížení této sazby na 0,1%.
Významnou je rovněž úprava povinné mlčenlivosti, kde se v souladu s
navrhovanými úpravami v oblasti daní a sociálního pojištění navrhuje její
prolomení ve vztahu ke správcům daně a správám sociálního zabezpečení, na
základě vzájemnosti.
Bližší odůvodnění jednotlivých změn je obsaženo ve zvláštní části.
Finanční dopady
Příjmy zdravotních pojišťoven se sníží zavedením jediného minimálního
vyměřovacího základu na pojištěnce, snížením sazby penále z 0,3% na 0,1%,
úpravou přirážky k pojistnému, kterou bude možno podle nové úpravy vyměřit
jen ze zaviněných příčin úrazů a nemocí z povolání, snížením vyměřovacího
základu při poskytování neplaceného volna o cca 300 mil Kč.
Výdaje státního rozpočtu se sníží cca o 25 mil Kč ročně s ohledem na
zúžení kategorie osob, za které je plátcem pojistného stát (§ 6c písm. k)
a l)). Zvýšení příjmu státního rozpočtu zavedením pokut při neplnění
povinností zdravotních pojišťoven při přerozdělování pojistného nelze
kvalifikovaně odhadnout.
Úprava navržená v čl. I. bod 3 neznamená nové dopady do státního rozpočtu,
neboť jde pouze o výslovné konstatování dosavadního právního stavu. Při
přípravě návrhu státního rozpočtu na rok 1994 specifikovalo Ministerstvo
financí v příslušných podkladech pro sestavení rozpočtu položku č. 7 jako
dopady zákonů a jiných právních norem platných od 1. 1. 1994 do rozpočtu
státní správy včetně justice, státního zastupitelství a Policie České
republiky za některé zdravotnické služby poskytované za úhradu.
Zvláštní část
K článku I
K bodu l
V souladu se zaváděním regulačních opatření směřujících k tomu, aby
nedocházelo k neúměrnému plýtvání finančními prostředky všeobecného
zdravotního pojištění na úhrady tzv. nadstandardní zdravotní péče,
popřípadě i jiných