Důvodová zpráva k zákonu č. 244/2022
Sb., změna některých zákonů v souvislosti s přijetím zákna o omezení dopadu vybraných
plastových výrobků
OBECNÁ ČÁST
A) Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Navrhovaný zákon stanovuje práva a povinnosti pro celou řadu vybraných plastových výrobků,
a to především jednorázových plastových výrobků, které nejsou vyrobeny, navrženy či uváděny na trh
tak, aby mohly být během svého životního cyklu vícekrát využity nebo mohly projít několika cykly
tím, že budou vráceny výrobci k opětovnému naplnění, nebo opětovně použity ke stejnému účelu, ke
kterému byly určeny. Plastovými výrobky, pro které navrhovaný zákon stanovuje nová pravidla k
omezení jejich dopadu na životní prostředí, jsou obalové plastové výrobky (nádoby na potraviny,
nápojové kelímky apod.).
Práva a povinnosti podnikajících fyzických osob a právnických osob při nakládání s obaly,
zpětném odběru a využití odpadu z obalů upravuje platný zákon č.
477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů
(zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů. Nakládáním s obaly se rozumí výroba obalů, uvádění
obalů na trh nebo do oběhu a rovněž použití, úprava a opakované použití obalů. Dále zákon o obalech
upravuje působnost správních orgánů, registrační a evidenční poplatky, ochranná opatření, opatření k
nápravě a přestupky. Co se týče nakládání s odpady z obalů, použije se zákon č.
185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, pokud zákon o obalech nestanoví jinak. Zákon o obalech je tedy
zvláštním právním předpisem ve vztahu k zákonu o
odpadech.
V době přípravy původně navrhovaného transpozičního zákona procházelo legislativním
procesem (konkrétně projednáváním v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky) několik návrhů
zákonů majících za cíl nově upravit pravidla v zásadě celého odpadového hospodářství v České
republice (návrhy nového zákona o odpadech, nového
zákona o výrobcích s ukončenou životností, změnového zákona a novely zákona o obalech). Ministerstvo
životního prostředí proto zvažovalo různé varianty stanovení pravidel regulujících vybrané plastové
výrobky (např. zapracování právních norem do návrhu zákona o výrobcích s ukončenou životností) a
nakonec zvolilo formu samostatného zákona, doplněného v jedné části o novelu zákona č.
477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů
(zákon o obalech), v platném znění, a souvisejících zákonů. Tento navrhovaný zákon byl následně před
předložením do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v únoru 2021 rozdělen podle připomínky
obsažené ve stanovisku předsedkyně Legislativní rady vlády na dva samostatné návrhy zákonů: návrh
zákona o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí a návrh zákona, kterým se
mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na
životní prostředí. Protože proces schvalování návrhů zákonů nestihl být dokončen před uplynutím 8.
volebního období Poslanecké sněmovny, jsou k projednání předkládány opětovně.
Podrobnější popis a zhodnocení současného stavu je součástí Závěrečné zprávy z hodnocení
dopadů regulace (RIA) ve vztahu k jednotlivým hodnoceným oblastem.
Platná právní úprava, jež je obsažena v zákoně o obalech, nemá žádné dopady ve vztahu k
zákazu diskriminace. Oblast nakládání s obaly a odpady z obalů je jednou z oblastí technické ochrany
životního prostředí a vzhledem ke svému charakteru nikterak nezasahuje do principů zákazu
diskriminace a rovnosti mužů a žen.
B) Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy, včetně dopadů navrhovaného řešení
ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Cílem předkládaného návrhu zákona je transpozice ustanovení směrnice Evropského parlamentu
a Rady (EU) 2019/904 ze dne 5. června 2019 o
omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí (dále také "směrnice 2019/904") do
českého právního řádu. Navrhovaný zákon především upravuje příslušná práva a povinnosti osob
uvádějících obaly nebo obalové prostředky na trh nebo do oběhu tak, aby došlo k naplnění cílů
směrnice, a vztahuje se na celou řadu plastových výrobků.
Návrh směrnice předložila Evropská komise (dále jen "Komise") již v květnu 2018 za účelem
omezení plastového odpadu v mořích a oceánech, který ohrožuje ekosystémy, biodiverzitu a lidské
zdraví. Předložení návrhu směrnice bylo taktéž dalším krokem k podpoře cirkulární ekonomiky po
směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU)
2015/720 ze dne 29. dubna 2015, kterou se mění
směrnice 94/62/ES, pokud jde o omezení spotřeby
lehkých plastových nákupních tašek, a těsně předcházelo přijetí tzv. balíčku k oběhovému
hospodářství EU1). Směrnice 2019/904 je také součástí takzvané "European
Strategy for Plastics in a Circular Economy" (Evropské strategie pro plasty v oběhovém
hospodářství)2), jejímž cílem je mj. chránit životní prostředí před
znečištěním plastovým odpadem.
Podle rozborů plastového odpadu nalezeného v mořích a na plážích přímořských členských
států EU Komise navrhla regulaci zaměřenou na nejčastěji se vyskytující odpad z plastových výrobků.
Ten se v mořích a oceánech hromadí a plastová rezidua byla nalezena v mnoha druzích mořských
živočichů - želvách, tuleních, velrybách, ptácích, rybách či korýších. Tím pádem se tato rezidua
dostávají i do potravního řetězce. Kromě poškozování životního prostředí a ohrožování zdraví lidí
toxickými látkami má plastový odpad negativní dopady také na turismus, rybářství a lodní dopravu.
Podle Komise je plast užitečným a ekonomicky hodnotným materiálem, musí být však hospodárněji
využíván a více recyklován.
Navrhovaný zákon v souladu s čl. 6 a 7 směrnice 2019/904 stanovuje určité požadavky na
samotné plastové výrobky:
-
plastové nádoby na nápoje o objemu až tři litry, které mají uzávěry a víčka vyrobené
z plastu, mohou být uváděny na trh pouze tak, že uzávěry a víčka zůstanou během fáze určeného
použití výrobku připevněny k nádobě,
-
nápojové lahve o objemu až tři litry, které se vyrábějí z polyethylentereftalátu
jakožto hlavní složky (PET lahve), obsahovaly od r. 2025 alespoň 25 % recyklovaných plastů, a
všechny plastové nápojové lahve o objemu až tři litry od r. 2030 obsahovaly alespoň 30 %
recyklovaných plastů; v případě osob plnících povinnost v rámci sdruženého plnění prostřednictvím
autorizované obalové společnosti se obsažený podíl recyklovaných plastů vypočítá jako průměr za
příslušnou autorizovanou obalovou společnost pro všechny dané obaly uvedené na trh nebo do oběhu za
daný kalendářní rok těmito osobami,
Návrh zákona dále v souladu s čl. 8 směrnice 2019/904 požaduje, aby byly zavedeny systémy
rozšířené odpovědnosti výrobce pro určité druhy vybraných plastových výrobků. Pro obalové výrobky
tyto systémy již zavedeny jsou dle zákona o obalech (možnost sdruženého plnění prostřednictvím
autorizované obalové společnosti). Vzhledem k charakteru povinností vyplývajících z rozšířené
odpovědnosti výrobce