595/18.05.22
Některé otázky týkající se daňových aspektů situace související s pomocí Ukrajině v
souvislosti s agresí Ruské federace a jinými krizovými situacemi
Ing.
Jiří
Nesrovnal
daňový poradce, č. osv. 1757
Ing.
Tomáš
Havel
daňový poradce, č. osv. 4109,
Ing.
Jana
Doškářová
daňový poradce, č. osv. 4925
Ing.
Martina
Šotníková
daňový poradce, č. osv. 3456
Ing.
Ivana
Stibůrková
daňový poradce, č. osv. 3914
V tomto příspěvku řešíme některé otázky, které se primárně týkají daňových konsekvencí
souvisejících s pomocí Ukrajině v souvislosti s agresí Ruské federace. Nicméně některé z těchto
otázek mohou být
relevantní
i v jiných situacích (např. obecně dary na humanitární či charitativní
účely). Koordinační výbor zohledňuje i projednávaný zákon o opatřeních v oblasti daní v souvislosti
s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace - Sněmovní tisk č.
173 o opatřeních v oblasti daní - Ukrajina (dále jen "novela 1" - vycházíme z toho, že otázky, které
jsou relevantní
, by neměly být v průběhu projednávání i dle prohlášení vlády a MF změněny, a na
zodpovězení daňových otázek odborná veřejnost, ale i lidé, kteří pomáhají, netrpělivě čekají), a
zákon č. 66/2022 Sb. o opatřeních v oblasti
zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území
Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace (dále jen "novela 2").1. Bezúplatná pomoc poskytovaná prostřednictvím zaměstnavatele, případně
prostřednictvím jiné právnické osoby (např. profesní komory)
V poslední době dochází často k tomu, že zaměstnavatelé vyhlásí pro zaměstnance sbírku
finančních prostředků, případně věcí, které jsou následně použity např. na charitativní či
humanitární účely týkající se situace na Ukrajině. V těchto případech nemá toto vybírání finančních
prostředků či věcí v mnoha případech charakter veřejné sbírky. Podstata spočívá v tom, že
zaměstnavatel od zaměstnanců vybere finanční prostředky či věci a ty následně použije na humanitární
či charitativní účely týkající se Ukrajiny případně za účelem podpory obranného úsilí
Ukrajiny.
Otázka zní, jaké daňové souvislosti tento postup má. Pro tyto účely vycházejme z toho, že
v prvním kroku vlastnické právo k penězům, případně pohledávce z titulu peněz na účtu, resp. věcem
přejde na zaměstnavatele. V druhém kroku zaměstnavatel tyto prostředky či věci převede konečným
obdarovaným subjektům, případně za tyto prostředky nakoupí věci, které převede konečným obdarovaným
subjektům.
Pokud by šlo o model, kdy zaměstnavatel bude fungovat na principu příkazní smlouvy, ve
výjimečných případech za splnění zákonných podmínek komisionářské smlouvy, tj. že vlastnické právo
přechází přímo od zaměstnanců na dotčené konečné obdarované subjekty, neměl by s tímto modelem být
problém a mělo by se na něj hledět, jako kdyby byly dané dary poskytnuty zaměstnanci přímo
obdarovaným subjektům.
V případech, kdy vlastnické právo přejde nejprve na zaměstnavatele, je nutné řešit, k
jakým daňovým souvislostem na jeho straně dochází. Pokud bude splněno, že se zaměstnavatel zaváže,
že finanční prostředky využije na humanitární či charitativní účely, případně v roce 2022 na obranné
úsilí Ukrajiny a tento závazek i v roce 2022 naplní, domníváme se, že v tomto případě je možné u
zaměstnavatele uplatnit osvobození dle § 19b odst. 2
písm. c) ZDP nebo § 2 odst. 1 písm. b) novely 1. Předmětná osvobozovací ustanovení nejsou
omezena typem subjektu, u něhož by mohlo být osvobození uplatněno. Vynaložené náklady z těchto
finančních prostředků či náklady z titulu věcí pak budou u zaměstnavatele daňově neuznatelné dle
§ 25 odst. 1 písm. i) ZDP, případně by se mohlo
jednat o daňově uznatelný náklad dle § 3 novely 1, pokud by zaměstnavatel za přijaté finanční
prostředky nakoupil potřebné zboží.
Pokud by nebyly naplněny podmínky pro aplikaci předmětného osvobození, jednalo by se
obecně u zaměstnavatele o zdanitelný příjem. Pokud vyjdeme z toho, že související výdaje z titulu
darování budou daňově neuznatelné dle § 25 odst. 1 odst. písm. t)
ZDP, bylo by možné tento výnos vyloučit ze zdanění na
základě § 23 odst. 4 písm. e) ZDP, tedy pouze
do výše daňově neuznatelného nákladu.
Poslední otázkou v této souvislosti je, zda a pokud ano, u koho je možné uplatnit odečet
takovýchto darů od základu daně. Domníváme se, že pokud budou naplněny podmínky dle
§ 15 odst. 1 ZDP a
§ 20 odst. 8 ZDP či dle § 1 odst. 3 novely 1,
bude možné, aby zaměstnanci, kteří takovýto dar poskytli zaměstnavateli, uvedený odpočet uplatnili,
neboť ten a priory není vázán na typ obdarovaného, ale účel daru. V tomto případě lze také aplikovat
ustanovení § 8 odst. 3 DŘ, neboť skutečným cílem
zaměstnanců je poskytnout dar konečnému příjemci, byť se tak formálně právně děje prostřednictvím
zaměstnavatele.
Výše uvedené závěry platí obdobně i pro situaci, kdy takovýto způsob darování bude
realizovat např. profesní komora a dárci jsou její jednotliví členové, ať již jde o fyzické či
právnické osoby.
V této souvislosti vzniká otázka, jakým způsobem dokládat možnost odečíst dané dary od
základu daně. Čím prokazovat možnost odečíst si dary od základu daně stanoví pokyn D-22. Ten
stanoví, že odpočet je nutné prokazovat dokladem, ze kterého musí být patrno, kdo je příjemcem
bezúplatného plnění, hodnota bezúplatného plnění, předmět bezúplatného plnění, účel, na který bylo
bezúplatné plnění poskytnuto, a datum poskytnutí (viz. D-22 K § 15 odst. 1 bod 5 a k § 20 odst. 8
bod 3). Z hlediska současné situace by mělo platit, že:
a)
V případě úhrad na účty všeobecně známých humanitárních organizací, které zveřejnily
účty, na něž je možné poskytnout finanční prostředky (např. Člověk v tísni, Červený kříž, sbírka
realizovaná ČAK a podobně) bude dostatečné doložit zaslání peněžních prost