Důvodová zpráva k zákonu č. 270/2023
Sb., změna zákona o důchodovém
pojištění
Obecná část
Navrhovaná změna zákona č. 155/1995 Sb., o
důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"ZDP") představuje část reformních opatření,
která mají zabezpečit přiměřené důchody akcentující mezigenerační spravedlnost a přispět k zajištění
dlouhodobé udržitelnosti důchodového systému v rámci veřejných financí. Celková dlouhodobá
udržitelnost bude zajištěna komplexem opatření, které představila vláda 11. května 2023.
Tato část opatření reaguje na některé aspekty důchodového systému v oblasti možností
předčasného odchodu do starobního důchodu, které byly akcentovány velmi nestandardním
vysokoinflačním ekonomickým vývojem zejména v roce 2022. Změny starobních důchodů, na které vznikne
nárok před dosažením důchodového věku (dále také "předčasné důchody" nebo "předčasné starobní
důchody") jsou doplněny o dílčí úsporná opatření v oblasti valorizace důchodů, které mají za cíl ve
střednědobém horizontu snížit výdaje na dávky důchodového pojištění.
Změny v oblasti předčasných důchodů jsou navrženy tak, aby byly přiměřeně
restriktivní
a
aby zároveň došlo k omezení možností využívání předčasných důchodů prostřednictvím snížení motivace
k předčasnému odchodu do důchodu. Současně dojde k výraznému snížení pravděpodobnosti opakování
situace, kdy je finančně výhodnější volit předčasný odchod z trhu práce, než na něm setrvat a čerpat
důchod až při dosažení důchodového věku. Úpravy valorizačního mechanismu jsou koncipovány jako
citlivé zásahy, které zásadně neovlivní okamžitou příjmovou a sociální situaci příjemců důchodů, ale
mají v delším časovém horizontu potenciál dosáhnout významnější úspory výdajů státního rozpočtu na
dávky důchodového pojištění.1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Stávající právní úprava regulující problematiku, kterou se návrh zabývá, nemá žádné dopady
na rovnost mužů a žen a není ani v rozporu se zákazem diskriminace.
ZDP obsahuje v dotčených oblastech
některé prvky, u kterých přetrvávají rozdíly mezi muži a ženami, mj. v oblasti předčasných
starobních důchodů, kde je mužům umožněn odchod do předčasného důchodu více let před dosažením
důchodového věku než ženám, které vychovaly dvě a více dětí, nebo naopak je některým ženám podle
počtu dětí umožněn odchod do předčasného důchodu v nižším absolutním věku.
Všechny rozdíly v úpravě ZDP pro
muže a ženy jsou pouze přechodným stavem. Dřívější novely
ZDP již rozdíly odstranily, avšak z důvodu
potřeby řešit změny postupně bude cílového stavu, kdy budou podmínky pro všechny ženy a muže
totožné, dosaženo až po definitivním sjednocení věkové hranice pro odchod do důchodu, což podle
současné podoby ZDP plně nastane v roce
2037.
Maximální doba pro odchod do předčasného důchodu
Podle § 32 odst. 2 ZDP a
přílohy k tomuto zákonu je stanoven důchodový věk (tj. věk pro odchod do řádného starobního důchodu)
v závislosti na roku narození pojištěnce. Podmínky předčasného a trvale kráceného starobního důchodu
jsou upraveny v § 31 ZDP.
Odchod do předčasného starobního důchodu je umožněn v 60 letech věku nebo 3 roky před
dosažením důchodového věku podle § 32 ZDP,
podle toho, která hodnota je nižší. Osoby, které mají stanoven důchodový věk pro odchod do
nekráceného starobního důchodu nad 63 let, tak mohou předčasný starobní důchod čerpat nejdříve od
okamžiku dosažení 60 let věku, ostatní ve věku nižším.
Minimální potřebná doba pojištění pro nárok na předčasný důchod
Podle § 31 odst. 1 ZDP má
pojištěnec nárok na starobní důchod před dosažením důchodového věku, jestliže získal dobu pojištění
stanovenou podle § 29 odst. 1 nebo
§ 29 odst. 3 písm. a) ZDP Pro nárok na
předčasný důchod je tedy třeba získat stejně dlouhou dobu pojištění jako pro nárok na důchod řádný,
na který vzniká nárok při dosažení důchodového věku.
Penalizace předčasných důchodů
Na základě § 36 ZDP jsou důchody
přiznané před splněním podmínky důchodového věku podle
§ 32 ZDP trvale kráceny. Míra krácení
(penalizace) důchodu je odvislá od doby předčasnosti, tedy od počtu dní, které zbývají ode dne
přiznání předčasného důchodu do dosažení důchodového věku.
Výše procentní výměry předčasného starobního důchodu se snižuje za každých i započatých 90
kalendářních dnů z doby ode dne, od kterého se důchod přiznává, do dosažení důchodového věku o 0,9 %
výpočtového základu za období prvních 360 kalendářních dnů, o 1,2 % výpočtového základu za období od
361. kalendářního dne do 720. kalendářního dne a o 1,5 % výpočtového základu za období od 721.
kalendářního dne. Jinak řečeno, první čtyři 90denní období znamenají krácení předčasného starobního
důchodu o 0,9 % výpočtového základu za každé období, páté až osmé období vedou k penalizaci o 1,2 %
výpočtového základu za každé období a každé další období pak o 1,5 % výpočtového základu.
Pravidla krácení jsou nastavena tak, aby v průměru a za hladkého ekonomického vývoje byla
v zásadě pojistně-matematicky neutrální, tj. aby volba načasování odchodu do důchodu neměla z
pohledu průměrného pojištěnce pozitivní ani negativní dopad z hlediska celkové (celoživotní)
výhodnosti pobírání důchodu.
Valorizace předčasných důchodů
Na trvale krácené předčasné starobní důchody se uplatňují stejná pravidla valorizace, jako
na všechny ostatní důchody.
Valorizace v řádném termínu
Zvyšování důchodů se řídí ustanoveními §
67 ZDP. Vyplácené důchody se zvyšují v pravidelných termínech vždy od 1. ledna každého
kalendářního roku.
Důchody se zvyšují tak, aby u průměrného samostatně vypláceného starobního důchodu
procento zvýšení důchodu odpovídalo růstu cen a jedné polovině růstu reálné mzdy. Růst cen se
sleduje v období, které začíná prvním měsícem po konci minulého období pro zjišťování růstu cen a
končí červnem kalendářního roku, který předchází roku zvýšení důchodů. V typických případech, kdy
nedochází k valorizaci v mimořádném termínu, je obdobím pro zjišťování růstu cen období od července
roku, který o dva roky předchází roku zvýšení důchodů, do června roku, který předchází o jeden rok
zvýšení důchodů.
Růst cen se vypočítává z originálních bazických indexů zveřejňovaných ČSÚ, a to u dvou
indexů - obecné inflace (dále jen "CPI") a životních nákladů domácností důchodců (dále jen "IŽND").
Pro stanovení zvýšení důchodů se pak použije růst toho indexu, který v období pro zjišťování růstu
cen rostl rychleji, což znamená, že je vyšší.
Růst reálné mzdy se vypočte za rok, který o dva roky předchází roku, ve kterém budou
důchody zvýšeny. Ze změřeného růstu se pak použije jedna polovina.
Zvýšení důchodů je poté rozděleno mezi zvýšení základní výměry, která je dle
ZDP zvýšena tak, aby činila 10 % průměrné mzdy
definované ZDP, a zvýšení procentní výměry
důchodů o příslušné procento její dosavadní hodnoty.
Valorizace v mimořádném termínu
Kromě zvyšování v řádných termínech upravuje
ZDP i zvyšování důchodů v mimořádných
termínech. Mimořádný termín zvýšení je použit, pokud růst cen v průběhu období pro zjišťování růstu
cen dosáhne alespoň 5 %.
V takovém případě jsou důchody zvýšeny v pátém měsíci následujícím po měsíci, ve kterém
byla podmínka 5 % růstu cen splněna. Důchody se v mimořádném termínu zvyšují tak, že se procentní
výměry důchodů zvýší o stejné procento, o jaké vzrostly ceny.
Také v případě zvyšování v mimořádném termínu se použije ten z indexů CPI a IŽND, který
rostl rychleji.
Prolomení podmínky růstu cen o 5 % ukončuje období pro zjišťování růstu cen a je zahájeno
nové období, které začíná prvním měsícem následujícím po měsíci, v němž byla podmínka splněna. Je
tak zajištěno, že každý růst cen je do zvyšování důchodů zahrnut právě jednou a zároveň žádný
měsíční růst cen není vynechán.
2. Odůvodnění hlavních principů navrho