Vyrozumění o výši nedoplatků před nařízením daňové exekuce – 2. část
Poznámka: Text vyjadřuje názory autora a nepopisuje právní názory, postoje či stanoviska Finanční správy České republiky. |
Náležitosti vyrozumění o výši nedoplatků
V předchozím díle článek uvedl, že vyrozumění o výši nedoplatků není rozhodnutím ve smyslu
§ 101 a násl. zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též „
daňový řád“). To však neznamená, že na jeho náležitosti nejsou kladeny žádné nároky, neboť za určitých podmínek je správce daně povinen toto vyrozumění o výši nedoplatků vystavit. Samotný
daňový řád explicitně neuvádí, jaké náležitosti by vyrozumění o výši nedoplatků mělo obsahovat, nicméně z charakteru institutu vyrozumění o výši nedoplatků lze tyto náležitosti dovodit.
Z povahy věci toto vyrozumění musí obsahovat minimálně jednotlivé částky nedoplatků, které je daňový subjekt povinen uhradit. V případě nedoplatku na jistině je otázkou, zda by ve vyrozumění měly být obsaženy nedoplatky na jistině, u které uplynula toliko původní lhůta splatnosti a nikoli náhradní lhůta splatnosti. Autor je toho názoru, že vyrozumění o výši nedoplatků plní funkci varovnou, neboť daňový subjekt upozorňuje na riziko nařízení daňové
exekuce
. Z tohoto důvodu autor dospívá k závěru, že ve vyrozumění o výši nedoplatků mohou být obsaženy pouze nedoplatky vykonatelné, tj. nedoplatky, u kterých přichází v úvahu nařízení daňové
exekuce
.
V samotném vyrozumění o výši nedoplatků jsou zpravidla slovně označeny jednotlivé osobní daňové účty, u kterých je uvedena konečná částka evidovaná na jednotlivých osobních daňových účtech. Daňové subjekty se často obracejí na správce daně s požadavkem na detailní rozpis jednotlivých částek, neboť si chtějí podrobněji prověřit, z jakého titulu vznikly příslušné nedoplatky. Často za tímto účelem podávají i námitky dle
§ 159 daňového řádu, kde namítají, že vyrozumění o výši nedoplatků ve smyslu
§ 153 odst. 3 daňového řádu musí obsahovat rozpis jednotlivých částek s rozlišením na konkrétní nedoplatky ve vztahu k jistině a příslušenství daně, případně v těchto námitkách uvádějí, že částka uvedená ve vyrozumění nesouhlasí se skutečnou výši nedoplatků. Podle autorova názoru však detailní rozpis druhů osobních daňových účtů s podrobným rozvedením částek na příslušné nedoplatky však ve vyrozumění o výši nedoplatků zpravidla až na výjimky není nutný, poněvadž správce daně použije příslušné platby adresované na příslušný osobní daňový účet vždy v souladu s pořadím úhrady nedoplatků ve smyslu
§ 152 daňového řádu. Daňový subjekt tak nemůže ovlivnit, na který konkrétní nedoplatek evidovaný na jednom osobním daňovém účtu bude příslušná platba zapravena. Nadto k prověření stavu osobních daňových účtů není určen institut vyrozumění o výši nedoplatků dle
§ 153 odst. 3 daňového řádu, neboť tento institut má daňový subjekt toliko upozornit na riziko zahájení daňové
exekuce
, pokud nedoplatky uvedené ve vyrozumění nebudou uhrazeny. K podrobnějšímu prověření skutečností obsažených na osobním daňovém účtu navíc slouží jiné instituty. Vraťme se však k námitkám dle
§ 159 daňového řádu, ve kterých daňové subjekty namítají, že vyrozumění o výši nedoplatků ve smyslu
§ 153 odst. 3 daňového řádu musí obsahovat rozpis jednotlivých částek s rozlišením na konkrétní nedoplatky ve vztahu k jistině a příslušenství daně. Tyto námitky mohou správci daně vyřídit tak, že tyto budou zamítat a nad rámec daňovému subjektu budou poskytovat podrobný rozpis jednotlivých nedoplatků s rozlišením na jistinu a příslušenství daně, aby tak naplnili zásadu vstřícnosti zakotvenou v
§ 6 odst. 4 daňového řádu.
Samotné částky nedoplatků evidované na osobních daňových účtech by měly být uvedeny včetně veškerého příslušenství daně. Problém však nastane v případě úroku z prodlení, neboť tento úrok v souladu s
§ 251a odst. 1 daňového řádu vzniká za každý jednotlivý den prodlení, kdy jsou splněny podmínky pro jeho vznik. Řešení lze spatřovat v tom, že tyto částky budou uvedeny buď ke dni vystavení vyrozumění o výši nedoplatků, k libovolnému dni uvedenému v tomto vyrozumění nebo ke dni, kdy byl naposledy předepsán úrok z prodlení ve smyslu
§ 251a odst. 2 a
3 daňového řádu. K tomu je třeba uvést, že uvedení úroku ke dni vystavení vyrozumění se nejeví vhodným, poněvadž tento den se nemusí krýt s datem odeslání či podpisu uvedenému v samotném vyrozumění. Z tohoto důvodu tento den nemusí být daňovému subjektu známý. Dle autorova názoru se nejeví vhodným ani druhý z uvedených způsobů, a to s přihlédnutím k
§ 251a odst. 3 daňového řádu, podle něhož správce daně vyrozumí daňový subjekt způsobem podle § 153 odst. 3 o předpisu úroku, je-li úrok předepsán do evidence daní z důvodu, že pominuly podmínky pro jeho další vznik. Při aplikaci tohoto druhého způsobu by totiž daňový subjekt mohl být vyrozumíván o povinnosti hradit úrok z prodlení, který ještě není předepsán na jeho osobním daňovém účtu, což je nejen v rozporu s
§ 251a odst. 3 daňového řádu, ale také je to zmatečné pro daňový subjekt, který si může ověřovat informace o daňových nedoplatcích ze své daňové informační schránky. Autor se tak přiklání ke třetímu z uvedených způsobů, kdy ve vyrozumění o výši nedoplatků bude uveden jen již předepsaný úrok z prodlení. Z tohoto důvodu by vyrozumění o výši nedoplatků mělo obsahovat datum, k němuž je úrok z prodlení předepsán na osobní daňový účet. Autorovi je známo, že takový postup je zpravidla využíván i správci daně.
Ve správní praxi často dochází k tomu, že daňový subjekt uhradí částky uvedené ve vyrozumění o výši nedoplatků a má za to, že tímto veškeré své povinnosti splnil. V některých případech se však stává, že mezi úhradou daně a dnem, k němuž je předepsán úrok z prodlení, uplyne delší časový úsek. Z těchto důvodů tak může dojít k situaci, kdy v tomto mezidobí do úhrady daně dojde ke zvýšení částky úroku z prodlení, kterou je daňový subjekt povinen uhradit. Je tomu tak proto, že dle
§ 251a odst. 1 daňového řádu úrok z prodlení vzniká za každý jednotlivý den prodlení až do samotného dne úhrady jistiny. V dané věci je otázkou, zda je správce daně povinen vyrozumět daňový subjekt o předpisu zbývajícího úroku z prodlení. Důvodová zpráva k zákonu č.