Stravování zaměstnanců v roce 2024

Vydáno: 24 minut čtení

V článku se především zaměříme na daňové řešení nepeněžního příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnanců prostřednictvím poskytování stravenek a na daňové řešení peněžního příspěvku zaměstnavatele formou stravenkového paušálu. Rovněž si rozebereme daňové řešení pracovních obědů a občerstvení na pracovišti včetně poskytnutí pracovních snídaní, obědů a večeří při setkání s obchodními partnery.

 

Stravování zaměstnanců v roce 2024
Ing.
Ivan
Macháček
 
Poskytování stravování a zákoník práce
Podle ustanovení § 236 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále jen „ZP“), je zaměstnavatel povinen umožnit zaměstnancům ve všech směnách stravování, přičemž tuto povinnost nemá vůči zaměstnancům vyslaným na pracovní cestu. Zaměstnavatel tedy nemá povinnost zajistit stravování svých zaměstnanců, má jen povinnost umožnit zaměstnancům stravování.
Přispívá-li zaměstnavatel na stravování zaměstnance, jde o
fakultativní
plnění vyplývající z jeho vlastního rozhodnutí. Forma stanovení příspěvku na stravování je v režii zaměstnavatele.
Poskytování stravování zaměstnancům lze dohodnout v kolektivní smlouvě nebo stanovit ve vnitřním předpisu zaměstnavatele. Zároveň mohou být dohodnuty nebo stanoveny další podmínky pro vznik práva na toto stravování a výše finančního příspěvku zaměstnavatele, jakož i bližší vymezení okruhu zaměstnanců, kterým se stravování poskytuje, organizace stravování, způsob jeho provádění a financování zaměstnavatelem, pokud tyto záležitosti nejsou upraveny pro určený okruh zaměstnavatelů zvláštním právním předpisem. V extrémní situaci může zaměstnavatel krýt veškeré výdaje spojené se zajištěním závodního stravování. Tím nejsou dotčeny daňové předpisy.
V § 236 odst. 3 ZP se uvádí, že bylo-li to dohodnuto v kolektivní smlouvě nebo stanoveno ve vnitřním předpisu, může být cenově zvýhodněné stravování poskytováno:
a)
bývalým zaměstnancům zaměstnavatele, kteří u něj pracovali do odchodu do starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně,
b)
zaměstnancům po dobu čerpání jejich dovolené,
c)
zaměstnancům po dobu jejich dočasné pracovní neschopnosti.
 
Obecné zásady poskytnutí stravenek a stravenkového paušálu
Výše nominální hodnoty stravenky poskytnuté zaměstnavatelem zaměstnanci není nijak omezena, vždy záleží na rozhodnutí zaměstnavatele.
Rovněž tak není zákonem stanoveno, za jakou částku z nominální hodnoty stravenky bude tato stravenka poskytována zaměstnancům.
Může dojít i k situaci, že stravenka je zaměstnancům poskytována zcela bezplatně.
Poskytnutou stravenku může zaměstnanec použít nejen k zakoupení hlavního jídla (obědu) ve veřejném stravovacím zařízení, ale velmi často zaměstnanec libovolně dle svého uvážení stravenkou platí nákup v prodejnách potravin, supermarketech apod., tedy všude tam, kde se dá stravenkou platit za příslušný nákup.
Rovněž tak výše poskytnutého stravenkového paušálu jakožto peněžitého příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnanců není zákonem nijak omezena.
Rozhodování o způsobu použití poskytnuté stravenky a poskytnutého stravenkového paušálu jakožto peněžitého příspěvku zaměstnavatele zohledněného ve mzdě zaměstnance je výlučně na zaměstnanci.
 
Daňové řešení stravování u zaměstnance v roce 2024
Na základě § 6 odst. 9 písm. b) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), ve znění zákona č. 349/2023 Sb. je s účinností od 1. 1. 2024 od daně z příjmů ze závislé činnosti osvobozen
příjem zaměstnance ve formě příspěvku na stravování poskytnutého zaměstnavatelem za jednu směnu podle jiného právního předpisu (zákoníku práce),
pokud
během této směny zaměstnanec vykonával práci alespoň 3 hodiny a nevznikl mu během této směny nárok na stravné v rámci cestovních náhrad
podle jiného právního předpisu (zákoníku práce),
a
to v úhrnu do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin
,
a v úhrnu
do výše 70 % této hranice,
je-li příspěvek poskytnut jako
další příspěvek v rámci stejné směny
, pokud její délka v úhrnu s přestávkou v práci povinně poskytovanou zaměstnavatelem podle jiného právního předpisu
je delší než 11 hodin
,
příspěvkem na stravování se pro účely daní z příjmů rozumí:
1.
stravování poskytované jako nepeněžní plnění ke spotřebě na pracovišti zaměstnance nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiného subjektu než zaměstnavatele a
2.
peněžitý příspěvek na stravování.
Obdobně v případě zaměstnance vykonávajícího činnost, ze které plyne příjem ze závislé činnosti, jejíž výkon není rozvržen na směny podle jiného právního předpisu (zákoníku práce), je příjem ve formě příspěvku na stravování poskytnutého zaměstnavatelem od daně z příjmů osvobozen, pokud během kalendářního dne zaměstnanec vykonával práci alespoň 3 hodiny a nevznikl mu během tohoto dne nárok na stravné v rámci cestovních náhrad podle jiného právního předpisu (zákoníku práce) ani na stravné v rámci cestovních náhrad na základě smlouvy, a to v úhrnu do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin a v úhrnu do výše 70 % této hranice, je-li příspěvek poskytnut jako další příspěvek v rámci stejného kalendářního dne, pokud během tohoto dne zaměstnanec vykonával práci alespoň 11 hodin.
Poznámka autora:
Směnou se podle § 78 odst. 1 písm. c) ZP rozumí část týdenní pracovní doby bez práce přesčas, kterou je zaměstnanec povinen na základě předem stanoveného rozvrhu pracovní směny odpracovat. Směna může trvat max. 12 hodin.
S účinností od 1. 1. 2024 je tedy nově limitována hodnota osvobozeného příjmu od daně z příjmů ze závislé činnosti na straně zaměstnance nejen u peněžitého příspěvku na stravování (stravenkový paušál), jako tomu bylo v roce 2023, ale také u všech ostatních forem stravování zaměstnance (zajištění stravování ve vlastním stravovacím zařízení, zajištění stravování prostřednictvím jiných subjektů, a tedy i při poskytování stravenek jako nepeněžní příspěvek na stravování).
Pro rok 2024 činí na základě vyhlášky MPSV č. 398/2023 Sb. horní limit stravného při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin 166 Kč, takže v roce 2024 dochází
u zaměstnance k osvobození od daně z příjmů nepeněžního příspěvku (poskytnutí stravenky) i peněžitého příspěvku zaměstnavatele na stravování
(stravenkový paušál) až do výše 70 % z částky 166 Kč za jednu směnu, tedy
116,20 Kč
. Část poskytnutého nepeněžního i peněžitého příspěvku nad výše uvedený limit příspěvku na stravování bude u zaměstnance jeho zdanitelným příjmem, který rovněž vstupuje do vyměřovacího základu zaměstnance pro odvod pojistného na zdravotní a sociální pojištění.
Na rozdíl od roku 2023 se osvobození od daně z příjmů u zaměstnance nově vztahuje i na poskytnutí dalšího peněžního příspěvku na stravování v úhrnu
do výše 70 % horní hranice stravného,
je-li poskytnut jako další příspěvek v rámci stejné směny, pokud její délka v úhrnu s přestávkou v práci povinně poskytovanou zaměstnavatelem podle jiného právního předpisu
je delší než 11 hodin. Nově stanovenou podmínkou pro osvobození nepeněžního i peněžitého příspěvku na stravování u zaměstnance je, že během směny zaměstnanec vykonával práci alespoň 3 hodiny.
V Metodické informaci GFŘ ke zdaňování benefitů a jiných plnění poskytovaných zaměstnavateli zaměstnancům od 1. 1. 2024 se ke stravování zaměstnanců mimo jiné uvádí:
Zákon o daních z příjmů definuje
tři formy poskytování stravování zaměstnancům
, a to:
zajištění stravování ve vlastním stravovacím zařízení,
zajištění stravování prostřednictvím jiných subjektů (včetně poskytování stravenek nebo elektronických stravenek v podobě „stravenkových“ karet či peněženek),
poskytování peněžitého příspěvku na stravování.
Pro všechny výše uvedené formy stravování novela ZDP s účinností od 1. 1. 2024 zavádí v ustanovení § 6 odst. 9 písm. b) ZDP
jednotný pojem „příspěvek na stravování“.
V případě
poskytnutí více forem příspěvku na stravování v rámci jedné směny
je u zaměstnance osvobozena hodnota všech poskytnutých forem v úhrnu do 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při tuzemské pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin.
V rozsahu, ve kterém příspěvek na stravování přesáhne stanovený limit 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při tuzemské pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin, se bude na straně zaměstnance jednat o příjem podléhající dani z příjmů ze závislé činnosti .
 
Daňové řešení stravování u zaměstnavatele v roce 2024
Zákon č. 349/2023 Sb. zcela ruší text dosavadního ustanovení § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP, ve kterém byly dosud stanoveny podmínky pro uplatnění daňově uznatelných výdajů, a to na provoz vlastního stravovacího zařízení, příspěvky na stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů a poskytované jako nepeněžní plnění a na peněžitý příspěvek na stravování.
Do nového znění § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 byl převzat doplněný text z dosavadního bodu 5 tohoto ustanovení. Zaměstnavatel bude při zajišťování stravování zaměstnanců postupovat dle nového znění § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP, tj. že výdaji (náklady) podle § 24 odst. 1 ZDP jsou také:
„Práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy, pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak; to platí i pro výdaje vynaložené na sociální podmínky nebo péči o zdraví rodinného příslušníka zaměstnance, jedná-li se o práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy“.
Z výše uvedeného znění § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP s účinností od 1. 1. 2024 vyplývá, že veškeré formy poskytování stravování zaměstnavatelem (nepeněžní příspěvek, peněžitý příspěvek) jsou na straně zaměstnavatele daňově uznatelné, pokud nárok zaměstnance vyplývá z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní smlouvy nebo jiné smlouvy.
V Metodické informaci GFŘ ke zdaňování benefitů a jiných plnění poskytovaných zaměstnavateli zaměstnancům od 1. 1. 2024 se uvádí, že
v
eškeré příspěvky zaměstnavatele na stravování poskytnuté od 1. 1. 2024 představují daňově uznatelné náklady, pokud splňují podmínky § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP, tj. jako práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy. Tento přístup se uplatní i na případy stanovené v § 236 odst. 3 písm. a), b) a c) ZP, tedy poskytování cenově zvýhodněného stravování bývalým zaměstnancům po odchodu do starobního nebo invalidního důchodu, zaměstnancům po dobu čerpání dovolené nebo dočasné pracovní neschopnosti. Bude-li příspěvek na stravování se zaměstnancem odpovídajícím způsobem sjednán, bude takto vzniklý náklad na straně zaměstnavatele daňově uznatelný bez dalších limitací. V případě vlastního stravovacího zařízení (typicky v případě závodních jídelen) nebude aplikována limitace nákladů dle § 25 odst. 1 písm. k) ZDP.
 
Přehled daňového řešení příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnanců 2023–2024
(převzato z tabulky č. 1 Metodická informace GFŘ)
Benefit
Do roku 2023
u zaměstnance
Do roku 2023
u zaměstnavatele
Od 1. 1. 2024
u zaměstnance
Od 1. 1. 2024
u zaměstnavatele
Nepeněžní plnění – závodní stravování
Osvobozeno dle
Daňový náklad (kromě hodnoty potravin) dle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP
Osvobozeno do limitu 70 % dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP
Daňový náklad plně
(podmínka sjednání se zaměstnancem) dle
Nepeněžní plnění – stravenky, stravenkové karty
Osvobozeno dle
Daňový náklad do limitu dle
Osvobozeno do limitu 70 % dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP
Peněžitý příspěvek – stravenkový paušál
Osvobozen do limitu dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP
Daňový náklad plně dle
Osvobozeno do limitu 70 % dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP
Další příspěvek na stravování při směně delší než 11 hodin – nepeněžní plnění, např. stravenka
Osvobozeno dle
Daňový náklad do limitu dle
Osvobozeno do limitu 70 % dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP
Daňový náklad plně
(podmínka sjednání se zaměstnancem) dle
Další příspěvek na stravování při směně delší než 11 hodin – peněžitý příspěvek
Osvobozen do limitu v součtu příspěvků na stravování za jednu směnu dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP
Nad stanovený limit – příjem dle § 6 odst. 1 písm. d) ZDP
Daňový náklad plně dle
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 4. ZDP
Osvobozeno do limitu 70 % dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP
Příklad 1
Zaměstnavatel poskytuje v roce 2024 svým zaměstnancům bezplatně stravenky s vyznačenou nominální hodnotou ve variantě A ve výši 150 Kč a ve variantě B ve výši 200 Kč. Během směny zaměstnanec vykonává práci alespoň 3 hodiny. Poskytování příspěvku na stravování je obsahem vnitřního předpisu zaměstnavatele.
Hodnota stravenky v Kč
Zaměstnanec – osvobozeno od daně v Kč
Zaměstnanec -zdanitelný příjem v Kč
Zaměstnavatel - daňový výdaj v Kč
150
70 % ze 166 = 116,20
33,80
150
200
70 % ze 166 = 116,20
83,80
200
Příklad 2
Zaměstnavatel poskytuje v roce 2024 zaměstnanci na jeho stravování peněžitý příspěvek ve variantě A ve výši 110 Kč a ve variantě B ve výši 140 Kč na jednu směnu. Během směny zaměstnanec vykonává práci alespoň 3 hodiny. Poskytování příspěvku na stravování je obsahem kolektivní smlouvy zaměstnavatele.
Peněžitý příspěvek v Kč
Zaměstnanec – osvobozeno od daně v Kč
Zaměstnanec -zdanitelný příjem v Kč
Zaměstnavatel - daňový výdaj v Kč
110
110
0
110
140
70 % ze 166 = 116,20
23,80
140
Příklad 3
Zaměstnavatel zaměstnává několik zaměstnanců s pracovní směnou trvající 12 hodin. V roce 2024 poskytuje všem zaměstnancům stravenkový paušál ve výši 110 Kč na jednu směnu a zaměstnancům s pracovní směnou delší než 11 hodin další stravenkový paušál ve výši 110 Kč. Poskytování příspěvku na stravování je obsahem vnitřního předpisu zaměstnavatele.
Peněžitý příspěvek v Kč
Zaměstnanec – osvobozeno od daně v Kč
Zaměstnanec -zdanitelný příjem v Kč
Zaměstnavatel - daňový výdaj v Kč
2 x 110
2 x 110 = 220
0
220
V roce 2024 je výše poskytnutého stravenkového paušálu nižší než limitní výše pro osvobození od daně z příjmů u zaměstnance 70 % ze 166 Kč = 116,20 Kč. Proto je plná výše poskytnutého stravenkového paušálu u zaměstnance osvobozena od daně z příjmů. S ohledem na znění § 6 odst. 9 písm. b) ZDP dle zákona č. 349/2023 Sb. je do tohoto limitu osvobozen u zaměstnance
 
i poskytnutý další příspěvek v rámci stejné směny, pokud její délka v úhrnu s
 
přestávkou v práci povinně poskytovanou zaměstnavatelem podle ZP je delší než 11 hodin.
 
Daňové řešení pracovních obědů a občerstvení na pracovišti
Pokud zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci plnění v podobě jídla či nápojů, je třeba se vždy pro účely daňového posouzení u zaměstnance zabývat účelem tohoto poskytnutí. Může jít o případ, kdy poskytnutí jídla či nápoje je prostředkem pro možnost realizace pracovního úkolu, resp. výkon práce příslušného zaměstnance a dosažení stanovených cílů zaměstnavatele, nebo o případ poskytnutí drobného občerstvení v rámci pracovních porad nebo v přiměřeném rozsahu potravin či nápojů, které jsou volně k dispozici zaměstnancům na pracovišti v průběhu pracovní směny, resp. v rámci výkonu závislé činnosti zaměstnance pro zaměstnavatele. Odlišným případem je stravování zaměstnance v podobě plnohodnotného jídla povahy snídaně, oběda či večeře, ať už je poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci jako nepeněžní plnění ke spotřebě na pracovišti nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiného subjektu. K daňovému řešení těchto situací nalezneme řešení nejen v příslušných ustanoveních ZDP, ale zejména pak v nové
Metodické informaci GFŘ ke zdaňování benefitů a jiných plnění poskytovaných zaměstnavateli zaměstnancům od 1. 1. 2024.
 
Poskytnutí pracovních snídaní, obědů a večeří při setkání s obchodními partnery
V této skupině plnění je zařazeno poskytnutí jídel a nápojů v rámci setkání s obchodními partnery zaměstnavatele, klienty apod. za účelem možné spolupráce, rozšíření spolupráce, navázání kontaktů, vyhodnocení spolupráce atd. Do této skupiny patří jakákoli jídla zkonzumovaná v rámci takových obchodních jednání včetně jídel, která představují plnohodnotnou alternativu hlavního jídla – tj. snídaně, oběda či večeře.
Pracovní oběd je z pohledu zaměstnance chápán jako výkon práce pro zaměstnavatele.
Jedná se o společenskou, ale především pracovní záležitost, při které dochází k upevnění vzájemné důvěry mezi obchodními partnery a řešení stávající či budoucí pracovní spolupráce. Při poskytnutí plnění zaměstnanci ve formě pracovního oběda z povahy věci převažuje zájem zaměstnavatele, na straně zaměstnance je takové plnění spotřebováno za účelem plnění pracovních úkolů a
dle § 6 odst. 7 písm. e) ZDP ve znění zákona č. 349/2023 Sb. není příjmem ze závislé činnosti, a není tedy předmětem daně
. Odůvodnění přijaté novely ZDP uvádí, že obdrží-li vymezená plnění i jiné osoby (typicky obchodní partner), lze v tomto případě připustit použití obecného konceptu deklarovaného u zaměstnanců.
V § 6 odst. 7 písm. e) ZDP se uvádí, že za příjmy ze závislé činnosti se nepovažují a předmětem daně nejsou plnění zaměstnavatele na vytváření a dodržování pracovních podmínek pro výkon práce
; je-li plnění poskytováno v podobě paušální částky na náhradu nákladů spojených s výkonem práce z jiného místa dohodnutého se zaměstnavatelem, než je pracoviště zaměstnavatele, nepovažuje se za příjem a není předmětem daně do výše paušální částky, kterou lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem.
V Metodické informaci GFŘ se uvádí
podmínky, za kterých je poskytnutý pracovní oběd vyňat z předmětu daně u zaměstnance:
poskytnuté jídlo slouží k výkonu práce,
nesmí se jednat o zajištění stravování, které je zaměstnavatel dle § 236 odst. 1 ZP povinen zaměstnancům umožnit, resp. které se zavázal poskytovat ve smyslu § 236 odst. 2 ZP,
bude naplněna přiměřenost poskytnutého jídla jako pracovního oběda s ohledem na standardy nastavené u zaměstnavatele apod.
Přiměřenost pracovního oběda je nutno posuzovat v návaznosti na všechny okolnosti vyplývající z povahy pracovního oběda a v návaznosti na kritérium obvyklosti
, tzn. o jakého obchodního partnera se jedná, jak často jsou realizovány pracovní obědy, jaká je kultura fungování podniku apod. Hodnota či podoba pracovního oběda musí odpovídat lokalitě, ve které se pracovní oběd uskutečňuje, neměla by vybočovat z obvyklé formy pohoštění poskytované příslušným zaměstnavatelem v rámci kontaktu s jeho obchodními partnery či obvyklé frekvence takových plnění, měla by zohledňovat druh či způsob podnikání zaměstnavatele, příležitost, při které je pracovní oběd uskutečňován, a další charakteristiky, z nichž lze dovodit přiměřenost poskytovaného plnění.
Otázka přiměřenosti se přitom posuzuje z pohledu zaměstnavatele a obchodního partnera, nikoli zaměstnance
. Správce daně bude přiměřenost poskytovaných plnění posuzovat při provádění daňových kontrol v rámci zjišťování, zda nedochází ke zneužívání či zakrývání výdajů za účelem soukromé spotřeby.
Pokud se jedná o pracovní oběd uskutečněný v rámci pracovní cesty zaměstnance, pro účely cestovních náhrad je nutné vzít v úvahu znění § 163 odst. 2 ZP. Zaměstnanci při pracovní cestě vznikne nárok na stravné, které však
v důsledku bezplatně poskytnutého jídla přísluší zaměstnanci pouze ve výši sníženého stravného dle ZP
. Plnění, které vzniká zaměstnanci ve formě pracovního oběda, není předmětem daně a zkrácené stravné do limitu dle ZP není předmětem daně podle § 6 odst. 7 písm. a) ZDP.
 
Poskytnutí občerstvení na pracovišti
Jedná se o občerstvení poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci na pracovišti formou poskytnutí
potravin, které svojí povahou nedosahují intenzity hlavního jídla
, resp. stravování ve smyslu § 163 odst. 2 ZP nebo § 6 odst. 9 písm. b) ZDP. Rovněž se může jednat o zajištěné občerstvení, které nemá povahu hlavního jídla a je poskytováno v rámci pracovních porad, seminářů, workshopů a podobných pracovních událostí.
V Metodické informaci GFŘ se k tomu uvádí, že lze mít za to, že
zaměstnavatel poskytnutím drobného občerstvení, potravin či pochutin, které jsou zaměstnancům v přiměřeném rozsahu k dispozici na pracovišti, vytváří pro zaměstnance vhodné pracovní podmínky, podporuje efektivitu pracovního výkonu v rámci budované firemní kultury a pracovního prostředí vyhovujícího pro daný typ práce
.
Vlastní konzumace poskytnutého občerstvení ze strany zaměstnanců neslouží přímo k výkonu práce, ale je z pohledu zaměstnavatele poskytována zaměstnancům z důvodu, aby měla (nepřímý) pozitivní vliv na výkon jejich pracovních aktivit. Toto
plnění není považováno za příjem ze závislé činnosti a není předmětem daně ve smyslu § 6 odst. 7 písm. e) ZDP
.
V Metodické informaci GFŘ se uvádí
podmínky, za kterých toto plnění zaměstnavatele
není předmětem daně u zaměstnance:
rozsah a druh potravin, které jsou zaměstnancům volně k dispozici na pracovišti, musí být v rozumné míře odpovídající popsanému cíli, firemní kultuře a zvolenému konceptu pracoviště, tedy vést ke spokojenosti na pracovišti, k podpoře a udržení dobrého pracovního výkonu, k vyšší produktivitě, k příjemné atmosféře na pracovišti, k rozvíjení mezilidských vztahů na pracovišti a pracovních dovedností, k budování vztahu k zaměstnavateli atd.;
musí se jednat o takové potraviny (pochutiny), které svým charakterem nedosahují intenzity stravování, a nesuplují tedy hlavní denní jídla – snídaně, obědy či večeře ve smyslu § 163 odst. 2 ZP nebo § 6 odst. 9 písm. b) ZDP;
musí se jednat o takové druhy potravin, které jsou přiměřené a v principu obvyklé z hlediska naplnění uvedeného cíle, předmětu činnosti zaměstnavatele apod. Pro úplnost je vhodné uvést, že předmět či způsob výkonu podnikatelské činnosti zaměstnavatele může hrát významnou roli u pracovního oběda, avšak rozsah a druh potravin, které jsou k dispozici zaměstnancům na pracovišti, bude tímto faktorem ovlivňován spíše omezeně.
Formou poskytnutého občerstvení může být například
různé
jídlo z ledničky“ (jogurty, mléko atd.), ovoce, malé občerstvení na pracovních poradách (chlebíčky, zákusky, koláče, wrapy, saláty atd.), bagety, firemní svačinky, občerstvení na školeních nebo pracovních schůzkách apod.
Pokud však bude
poskytnut zaměstnavatelem „organizovaný oběd“
(formou bufetu nebo objednaného jídla), pak se jedná o plnohodnotnou formu hlavního jídla
 
obdobně jako pro účely § 163 odst. 2 ZP, které spadá do kategorie příspěvku na stravování poskytovaného zaměstnavatelem ve smyslu § 6 odst. 9 písm. b) ZDP a
bude jako nepeněžní plnění započítáno do limitu pro osvobození na straně zaměstnance
(70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při tuzemské pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin).
 
Daňové řešení poskytovaného plnění u zaměstnavatele
Daňový režim nákladů zaměstnavatele v souvislosti s poskytováním nepeněžního plnění v podobě zajištění pracovních obědů a dále potravin a nápojů, které jsou v přiměřeném rozsahu zaměstnancům k dispozici na pracovišti a nemají podobu plnohodnotného jídla, je nutno posuzovat podle následujících ustanovení ZDP:
v obecné rovině dle § 24 odst. 1 ZDP a zejména pak Zde se uvádí, že výdaji (náklady) vynaloženými na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů jsou také výdaje (náklady) na pracovní a sociální podmínky, na péči o zdraví a zvýšený rozsah odpočinku zaměstnanců vynaložené na práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy, pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak; to platí i pro výdaje vynaložené na sociální podmínky nebo péči o zdraví rodinného příslušníka zaměstnance, jedná-li se o práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy,
nepeněžní plnění v podobě poskytování pitné vody
na pracovišti představuje daňově uznatelný náklad dle § 24 odst. 1 ZDP, resp. § 24 odst. 2 písm. p) ZDP,
dle § 25 odst. 1 písm. t) ZDP, podle nějž se za
daňově neuznatelné považují náklady na reprezentaci, kterými se rozumí zejména výdaje na občerstvení, pohoštění
a dar,
§ 25 odst. 1 písm. zm) ZDP, který stanoví
daňovou neuznatelnost nákladů na pořízení nealkoholických nápojů
poskytovaných jako nepeněžní plnění ke spotřebě na pracovišti.
 
Přehled daňového řešení 2023–2024
(výběr převzatý z tabulky č. 1 Metodická informace GFŘ)
Benefit
do 31. 12. 2023
u zaměstnance
do 31. 12. 2023
u zaměstnavatele
od 1. 1. 2024
u zaměstnance
od 1. 1. 2024
u zaměstnavatele
Pracovní oběd
Osvobozeno dle
Nedaňový náklad dle
Není předmětem daně dle § 6 odst. 7 písm. e) ZDP
Nedaňový náklad dle
Pokud je takto zaměstnavatelem deklarována snídaně či oběd pro zaměstnance mohou mít povahu příspěvku na stravování, potom:
jde o daňový náklad při naplnění podmínek dle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP
Společná snídaně formou bufetu pro zaměstnance
Osvobozeno dle
Osvobozeno do limitu 70 % dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP
(v úhrnu za všechny formy stravování)
Společná snídaněs klientem v rámci pracovního jednání
Osvobozeno dle
Není předmětem daně dle § 6 odst. 7 písm. e) ZDP
Ovoce, jídlo v kuchyňce, jídlo na poradách atd.
Osvobozeno dle
Není předmětem daně dle § 6 odst. 7 písm. e) ZDP
Organizovaný oběd zaměstnavatelem (např. rautem, objednáním jídla atd.)
Osvobozeno dle
Osvobozeno do limitu 70 % dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP
Poskytnutí nealko nápojů (káva, čaj, minerální voda, limonády, džusy)
Osvobozeno
Nedaňový náklad
Osvobozeno
Nedaňový náklad
Poskytnutí pitné vody na pracovišti
Není předmětem daně dle § 6 odst. 7 písm. e) ZDP
Daňový náklad
Není předmětem daně dle § 6 odst. 7 písm. e) ZDP
Daňový náklad