Účinnost nového zákona o účetnictví se (zatím neoficiálně) avšak prakticky odkládá minimálně na 1. 1. 2026. Způsoby oceňování jsou jedním z nosných pilířů celého účetnictví. Nová účetní legislativa (nejspíš) přinese možnost vykazovat hodnoty pozemků, budov a strojů v jejich reálné hodnotě. Tím by se do jisté míry opustil koncept historických cen, na kterém je postavena stávající česká účetní legislativa. Že není, co dalšího ve způsobech oceňování měnit? Ale kdeže… Dozvíte se v článku.
Koncept oceňování v novém zákoně o účetnictví
Ing.
Ladislav
Čížek,
auditor
Aktuální stav prací na NZoÚ
Předně je třeba říci, že ačkoliv Ministerstvo financí ČR i nadále deklaruje, že zamýšlená účinnost nového zákona o účetnictví (NZoÚ) bude od 1. 1. 2025, už i zástupci MFČR neoficiálně připouštějí, že toto datum je z praktického pohledu již nerealizovatelné. Vedle toho existuje
doporučení
Legislativní rady vlády pro alespoň roční odklad účinnosti zákona
(vacatio legis)
. Nabízí se tak říci, že úřední šiml nezklamal, a zatímco původní plán účinnosti nového zákona o účetnictví byl již 1. 1. 2024, zdá se, že „budeme rádi, když účinnost NZoÚ nastane od 1. 1. 2026“. Pro úplnost je třeba dodat, že dle aktuálního „plánu prací“ by se do vnějšího připomínkového řízení tzv. doprovodný zákon (tj. zákon novelizující řadu ostatních zákonů – např. ZDP, NOZ, ZoK apod.) měl dostat cca na přelomu května a června 2024. Spolu s ním by měly být zveřejněny podrobnější „teze“ vyhlášek, nikoliv však jejich „paragrafové znění“.Uvedené nicméně nebrání tomu, abychom se s novým zákonem o účetnictví postupně seznamovali a vnímali kontext, v jakém je nový zákon o účetnictví připravován tak, abychom byli schopni NZoÚ lépe interpretovat a používat v praxi. Kromě (např.) způsobu vykazování leasingů, o kterém pojednává tento článek, NZoÚ přináší i řadu změn v oblasti oceňování. Jednou z těchto (r)evolučních změn je z pohledu české účetní legislativy například tzv. přeceňovací model.
Přeceňovací model a podnikové přeměny
Soudobá česká účetní
legislativa
je postavena primárně na tzv. konceptu historických cen. Reálnou hodnotou (aktuálními cenami) lze oceňovat pouze vybrané cenné papíry, deriváty (případně deriváty zajištěná aktiva) a pohledávky k obchodování.Dle vyjádření
Dr.
Peláka1) se zcela vážně uvažuje nad tím, že by do nového zákona o účetnictví ještě přibyla možnost, kterou mezinárodní účetní standardy IFRS popisují ve standardu IAS 16 – pozor, neplést s IFRS 16, který je v souvislosti s novým zákonem o účetnictví také často zmiňován. IFRS 16 pojednává o způsobu vykazování leasingů, IAS 16 pojednává o následném oceňování pozemků, budov a zařízení. O co jde?V konceptu historických pořizovacích cen účetní jednotka pořídí pozemek (budovu) a její hodnota v účetnictví se při následném oceňování odvíjí od této pořizovací ceny. Ta může být snížena prostřednictvím opravných položek či oprávek a případně zvýšena o technické zhodnocení. V případě, že například i prostým plynutím času (resp. inflací v čase) nebo z jiných důvodů (např. vybudování infrastruktury v okolí nemovitosti apod.) dojde k navýšení hodnoty těchto nemovitostí, české účetnictví doposud „v základním scénáři“ nepřipouštělo přecenění těchto aktiv na jejich
vyšší
reálnou hodnotu. V praxi tak dochází i „paradoxním“ situacím, kdy úvěr, který si účetní jednotka vezme od banky ve výši 50 mil. Kč, je zajištěn nemovitostí, jejíž účetní hodnota činí jen 15 mil. Kč – právě proto, že její reálná (skutečná) hodnota je násobně vyšší.Přeceňovací model, který by měl být aplikován obdobně, jako je to stanoveno ve zmiňovaném IAS 16, představuje variantní (dobrovolný) způsob, jak vykázat pozemky, budovy nebo zařízení v jejich aktuálních (reálných) hodnotách, pokud je tato hodnota spolehlivě zjistitelná. Podmínkou je pravidelné přecenění (např. nezávislým znalcem) při změně reálné hodnoty aktiv. IAS 16 hovoří o intervalu například 3–5 let. Podmínkou pro použití přeceňovacího modelu je, že takto (reálnými hodnotami) musí být oceněna celá třída aktiv (tj. např. všechny budovy, všechny pozemky nebo všechny stroje). S určitou mírou zjednodušení lze uvést, že změna v ocenění (navýšení hodnoty aktiv) je „souvztažně“ vykazována ve vlastním kapitálu v rámci fondu z přecenění.
Dle úvah, se kterými se pracuje pro účely nové účetní legislativy, by se mělo jednat o tzv. účelově vázaný fond. Takové účelově vázané fondy v účetnictví známe již nyní – jde o položku, která ačkoliv je vykazována v rámci vlastního kapitálu, nemůže sloužit k výplatě dividend.
Pokud se přeceňovací model v duchu IAS 16 do české účetní legislativy na konec dostane (a je to velmi pravděpodobné), může se jednat o velmi vítanou (r)evoluční novinku. V účetních závěrkách českých společností jsou mnohdy právě pozemky a budovy zdrojem tzv. skrytých rezerv – tj. rozdíl mezi hodnotou aktiva v účetnictví a jeho skutečnou
vyšší
tržní hodnotou.Základním scénářem v předchozím textu rozumějme situaci, kdy účetní jednotka není účastna podnikových přeměn. Při určitých druzích přeměn (se vznikem nových podílů) totiž současná
legislativa
vyžaduje ocenění majetku znalcem. Pokud je účetní jednotka účastna přeměny, při které zákon požaduje přecenění majetku znalcem, pak i při současném znění zákonů lze dosáhnout přecenění aktiv (typicky právě pozemků a budov) na jejich reálné (myšleno vyšší) hodnoty. Řada přeměn (fúzí, odštěpení apod.) tak byla realizována právě za účelem možnosti vykázat aktiva v jejich reálných (vyšších) hodnotách.Nová účetní
legislativa
předpokládá, že v rámci přeměn, u kterých se nebude měnit vlastnická struktura, tj. jde vlastně jen o „reorganizaci“ v rámci jedné skupiny, nebude možné aktiva přeceňovat. Ponechání účetních hodnot v rámci přeměn účetních jednotek pod stejnou vlastnickou kontrolou již je v návrhu nového zákona o účetnictví obsaženo.2) Popisovaný „přeceňovací model“ zatím v paragrafovém znění představen nebyl, jeho začlenění do zákona je však předpokládáno (viz výše).Prvotní ocenění
Nový zákon o účetnictví pracuje obdobně jako IFRS s pojmy prvotní a následné ocenění. Prvotním oceněním rozumí okamžik „prvního účtování o aktivu, resp. dluhu“3), tj. okamžik rozpoznání aktiva nebo dluhu. Následným oceněním je ocenění k jinému pozdějšímu okamžiku, tj. typicky k datu účetní závěrky.
V aktuálně účinném zákoně o účetnictví se v souvislosti s „prvotním oceněním“ (ačkoliv takový pojem nynější zákon o účetnictví nezná) hovoří o pořizovací ceně. Nový zákon o účetnictví v předloženém navrhovaném znění hovoří o pořizovacím nákladu. Tento pojem však pravděpodobně bude nahrazen pojmem pořizovací hodnota. Pojem pořizovací hodnota bude definován zhruba takto:
„Úhrn nabývací hodnoty, kterou je plnění účelně vynaložené přímo za účelem nabytí aktiva, a vedlejší pořizovací hodnoty, kterou je plnění účelně vynaložené přímo za účelem toho, aby se aktivum dostalo na místo a do stavu umožňujících účetní jednotce ho užívat zamýšleným způsobem.“
Je důležité si uvědomit, že pojem pořizovací hodnota není totožný se současným pojmem pořizovací ceny. I nadále samozřejmě platí – zjednodušeně – že pořizovací hodnota je cena, za kterou byl majetek pořízen a náklady s jeho pořízením související [srov. § 25 odst. 5 písm. a) stávajícího ZoÚ], nicméně v pojetí nového zákona o účetnictví je pojem pořizovací hodnota pojmem zastřešujícím.
Nový zákon o účetnictví pracuje s pojmem pořizovací hodnota obecně – a tento pojem je tak použitelný i pro ocenění zásob vytvořených vlastní činností účetní jednotky. Dosud jsou nedokončená výroba, resp. polotovary a hotové výrobky, oceněny tzv. vlastními náklady – viz § 25 odst. 1 písm. d) ZoÚ.
Další pojmy, se kterými pracuje NZoÚ v oblasti oceňování:
Současná hodnota:
Výše peněžité částky, která odpovídá budoucímu peněžnímu toku.
Příklad je uveden níže spolu s následným oceněním.
Reálná hodnota:
Reálnou hodnotou se pro účely účetnictví rozumí částka, která by byla získána z prodeje aktiva nebo zaplacena za převzetí dluhu v rámci běžné transakce mezi účastníky trhu k okamžiku ocenění (převzato do NZoÚ z IFRS 13).Reprodukční pořizovací hodnota:
Úhrn pořizovací hodnoty aktiva, kterou by bylo nutné vynaložit na pořízení aktiva, a skutečně vynaložené vedlejší pořizovací hodnoty, tj. z
hruba odpovídá současnému pojetí „Reprodukční pořizovací ceny“
[viz § 25 odst. 5 písm. b) ZoÚ].Pořizovací hodnota dluhu:
Je rozdíl reálné hodnoty přijatých protiplnění a plnění vynaložených přímo za účelem vzniku nebo převzetí dluhu. Primárně (metodologicky) to tedy není jmenovitá hodnota jako dosud! [Viz § 25 odst. 1 písm. g) ZoÚ.] Věcně půjde v „99 %“ opravdu rutinních účetních případů o nominální hodnotu jako doposud, případně se zohledněním časové hodnoty peněz (současná hodnota).V souvislosti s prvotním oceněním je ještě třeba vyložit pojem „náklad na likvidaci“. Jde o plnění, které je účetní jednotka povinna vynaložit na odstranění aktiva a uvedení místa, na kterém se aktivum nachází, do původního stavu. Toto plnění se ocení
současnou hodnotou
očekávaných peněžních toků potřebných ke splnění povinnosti odstranit aktivum.Prvotní ocenění – náklady na likvidace
Typicky v nájemních vztazích (blíže ke způsobu vykazování nájemních vztahů dle návrhu nové účetní legislativy se můžete dočíst v tomto článku), ale i v případě běžně pořizovaného majetku vzniká účetní jednotce spolu s pořízením daného aktiva i budoucí závazek (dluh) po skončení životnosti aktiva s tímto aktivem naložit určitým způsobem – např. aktivum ekologicky zlikvidovat, uvést prostory do původního stavu, odstranit dočasné stavby apod. To představuje náklady, které je třeba spolu s aktivem nějakým způsobem vykázat. Protože současná účetní
legislativa
s touto problematikou nijak nepracuje, v praxi si vypomáháme interpretací Národní účetní rady (I-34 Rezervy na likvidace). Protože česká účetní
legislativa
dosud jiný způsob nepřipouštěla, dochází
interpretace
k závěru, že na takové náklady spojené s odstraněním aktiva je třeba tvořit postupně účetní rezervu. Již v textu
interpretace
z roku 2016 je však uvedeno:
„Vzniká-li dluh spočívající v povinnosti likvidace jednorázově, měl by správně být zaúčtován proti pořizovací ceně příslušného aktiva, neboť takové aktivum nelze bez uvedené povinnosti pořídit. Národní účetní rada nicméně pro toto řešení nenalezla dostatečnou oporu v účetních předpisech.“
Tento nedostatek soudobé účetní legislativy by měl být odstraněn a (obdobně jako dle mezinárodních účetních standardů IFRS) by tento náklad měl být ve své
současné hodnotě
vykázán spolu s pořizovací cenou aktiva.Příklad 1
Prvotní ocenění aktiv s rezervou na likvidace
Účetní jednotka za účelem snížení hluku vybudovala val (z půdy). Dle kolaudačního rozhodnutí je val dočasnou stavbou a musí být odstraněn po skončení obchodního projektu, tj. po 15 letech. Vybudování valu si vyžádalo investice ve výši 15 mil. Kč. Náklady na likvidaci valu (odvoz zeminy) předpokládá účetní jednotka ve výši 3 mil. Kč.
Současná hodnota rezervy se spočítá následovně:
Celková pořizovací hodnota je pak součtem „core“ pořizovací hodnoty (tj. 15 000 tis. Kč) a rezervy na likvidaci (tj. 1 087 tis. Kč), tedy celkem 16 087 tis. Kč. Tato hodnota bude vykázána jako hodnota pořízení aktiva.
Zcela přirozeně platí, že náklady na likvidaci je třeba zohledňovat pouze, pokud je lze důvodně očekávat ve významné výši ve vztahu k danému aktivu nebo poměrům účetní jednotky.
Prvotní ocenění – jak se tedy oceňuje?
Dlouhodobý majetek:
Pořizovací hodnotou zvýšenou o náklady na likvidaci.Zásoby:
Pořizovací hodnotou (tj. vč.
alokace
režií jako doposud!).Pohledávky (krátkodobé):
Jmenovitou hodnotou.Pohledávky (dlouhodobé):
Současnou hodnotou.Odložená daňová pohledávka:
Ve výši očekávaného snížení budoucí daně z příjmů, tj. nediskontuje se!Peněžní prostředky:
Jmenovitou hodnotou.Dluh (krátkodobý):
Jmenovitou hodnotou.Dluh (dlouhodobý):
Současnou hodnotou.Rezervy:
Současnou hodnotou očekávaných peněžních toků potřebných ke splnění dluhu (příklady viz níže).Odložený daňový dluh:
Ve výši očekávaného zvýšení budoucí daně z příjmů, tj. nediskontuje se.Nepeněžitá plnění (pohledávky, dluhy):
Reálnou hodnotou.Mikro a malé ÚJ mohou pro účely prvotního ocenění používat jmenovitou hodnotu, tj. nemusí používat současnou hodnotu.
Prvotní ocenění – praktické otázky
Praktickou otázkou číslo jedna související s prvotním oceněním je, jak stanovit diskontní sazbu. Předně je třeba říci, že to vždy bude
odhad
. Nabízejí se tyto varianty:–
bezrizikové cenné papíry (státní dluhopisy, pokladniční poukázky apod.) + přirážka,
–
přírůstková úroková sazba úvěru s obdobnou dobou splatnosti a zajištěním (rizikem) či
–
vážený aritmetický průměr úrokových sazeb úvěrů.
Je možné, ba dokonce pravděpodobné, že MFČR nabídne nějakou formu metodické pomůcky. Diskontování (resp. úročení) bude mít totiž vliv na základ daně z příjmů. Použitou metodiku pak bude nutné – zcela jistě – popsat v příloze účetní závěrky.
Praktická otázka číslo dvě zní, jak naložit se změnou v předpokladu – například změní se předpoklad výše rezervy na likvidaci. Pokud původní předpoklad nebyl vysloveně chybný (pak by se jednalo o účetní opravu chyby), pak půjde o prospektivní úpravu – jednoduše se bude muset napočítat nová výše rezervy vč. odpovídající výše současné hodnoty ke dni změny předpokladu. Ovšem pozor – je nutné tuto změnu promítnout i do ocenění aktiva! Nikoliv zpětně ale též prospektivně se upraví „brutto“, resp. netto hodnota aktiva, ke kterému se rezerva váže. To už je nicméně otázka následného způsobu oceňování.
Následné ocenění
Jak bylo naznačeno výše,
stálá hmotná a nehmotná aktiva
se ke dni následného ocenění oceňují prvotní hodnotou, která je:–
snížená o odpisy,
–
snížená o znehodnocení,
–
upravená o změnu prvotní pořizovací hodnoty,
–
zvýšená o následnou pořizovací hodnotu,
–
snížená o účetní hodnotu vyřazené části aktiva.
Tedy postupně:
–
Prvotní ocenění snížené o odpisy = to je již dnes známý a běžný koncept.
–
Snížení o znehodnocení = jde o opravné položky. Nabízí se zde připomenout interpretaci Národní účetní rady „I-45 Znehodnocení stálých hmotných a nehmotných aktiv – testování a vykazování“. Ani to není nový koncept (jen nová terminologie – s pojmem „znehodnocení“ současný zákon o účetnictví nepracuje).
–
Úprava o změnu prvotní pořizovací hodnoty = jde o koncept popsaný u praktické otázky číslo dvě (výše). Pokud se změní původní předpoklad (například se změní očekávaná výše rezervy na likvidaci), je třeba odpovídajícím způsobem provést i úpravu ocenění aktiva.
–
Zvýšení o následnou pořizovací hodnotu = dnešní terminologií by se jednalo o technické zhodnocení. Technické zhodnocení již dnes běžně zvyšuje hodnotu aktiva, tj. nejde o nový koncept.
–
Snížení o účetní hodnotu vyřazené části aktiva = pokud v důsledku technického zhodnocení je určitá část aktiva vyřazena, je třeba o tuto část snížit ocenění aktiva. Jde o nový přístup, který ale není složitý na výpočet. Praktické určení samotné zůstatkové hodnoty vyřazené části aktiva ovšem problematické být může.
Pohledávky (prvotně oceňované současnou hodnotou)
se oceňují tzv. naběhlou hodnotou sníženou o znehodnocení (dnešní terminologií by se jednalo o snížení prostřednictvím opravných položek).Podíly v dceřiné entitě
stejně jako doposud, buď v pořizovací hodnotě, která je případně snížena o znehodnocení, nebo ekvivalenční hodnotou.Dluh (dlouhodobý):
Naběhlou hodnotou.Příklad 2
Následné ocenění aktiv s rezervou na likvidace
Zadání je stejné, jako v příkladu č. 1, jde jen o pokračování, tj:
Stavba dočasná – val, protihlukový účel
|
|
Pořizovací náklad (core)
|
15 000 000
|
Doba životnosti (stavba dočasná)
|
15
|
Diskontní sazba
(zvolená, odhad) |
7 %
|
Odhadované náklady na likvidaci (odvoz zeminy)
|
3 000 000
|
Stávající praxe
|
||
Rok
|
Hodnota rezervy
|
ZC aktiva
|
Prvotní vykázání
|
0
|
15 000 000
|
1
|
200 000
|
14 000 000
|
2
|
400 000
|
13 000 000
|
3
|
600 000
|
12 000 000
|
4
|
800 000
|
11 000 000
|
5
|
1 000 000
|
10 000 000
|
6
|
1 200 000
|
9 000 000
|
7
|
1 400 000
|
8 000 000
|
8
|
1 600 000
|
7 000 000
|
9
|
1 800 000
|
6 000 000
|
10
|
2 000 000
|
5 000 000
|
11
|
2 200 000
|
4 000 000
|
12
|
2 400 000
|
3 000 000
|
13
|
2 600 000
|
2 000 000
|
14
|
2 800 000
|
1 000 000
|
15
|
3 000 000
|
0
|
Dle nové účetní legislativy by způsob účetního vykázání měl být následující:
SH rezervy na likvidaci
|
1 087 338
|
Celkový pořizovací náklad
|
16 087 338
|
Roční odpis
|
1 072 489
|
Vykázání dle návrhu nové účetní legislativy
|
||
Rok
|
Hodnota rezervy
|
ZC aktiva
|
Prvotní vykázání
|
1 087 338
|
16 087 338
|
1
|
1 163 452
|
15 014 849
|
2
|
1 244 893
|
13 942 360
|
3
|
1 332 036
|
12 869 870
|
4
|
1 425 278
|
11 797 381
|
5
|
1 525 048
|
10 724 892
|
6
|
1 631 801
|
9 652 403
|
7
|
1 746 027
|
8 579 914
|
8
|
1 868 249
|
7 507 424
|
9
|
1 999 027
|
6 434 935
|
10
|
2 138 959
|
5 362 446
|
11
|
2 288 686
|
4 289 957
|
12
|
2 448 894
|
3 217 468
|
13
|
2 620 316
|
2 144 978
|
14
|
2 803 738
|
1 072 489
|
15
|
3 000 000
|
0
|
Příklad 3
Změna odhadu nákladů na likvidace, který nebyl chybou
Zadání je stejné jako v příkladu č. 1 s tím, že na začátku 6. roku se zjistilo, že půda je kontaminovaná průmyslovými oleji a likvidace valu tak bude nákladnější – nový odhad celkových nákladů na likvidaci činí5 mil. Kč. Protože jde o přehodnocení konceptu rezervy, je třeba uvážit, zda je nutné měnit i diskontní sazbu. Nechť je nová
diskontní sazba
8 %.Tedy:
Stavba dočasná – val, protihlukový účel
|
|
Pořizovací náklad (core)
|
15 000 000
|
Doba životnosti (stavba dočasná)
|
15
|
Diskontní sazba
(zvolená, odhad) |
7 %
|
Odhadované náklady na likvidaci (odvoz zeminy) - původní
|
3 000 000
|
Nový odhad na začátku 6. roku – rezerva musí být vyšší, celkově
|
5 000 000
|
Běžný účetní postup v současném pojetí by byl následující. Hodnota aktiva by zůstala stejná a prospektivně by došlo k úpravě tvorby rezervy (tj. průběžně vyšší tvorba rezervy).
Stávající praxe
|
||
Rok
|
Hodnota rezervy
|
ZC aktiva
|
Prvotní vykázání
|
0
|
15 000 000
|
1
|
200 000
|
14 000 000
|
2
|
400 000
|
13 000 000
|
3
|
600 000
|
12 000 000
|
4
|
800 000
|
11 000 000
|
5
|
1 000 000
|
10 000 000
|
6
|
1 400 000
|
9 000 000
|
7
|
1 800 000
|
8 000 000
|
8
|
2 200 000
|
7 000 000
|
9
|
2 600 000
|
6 000 000
|
10
|
3 000 000
|
5 000 000
|
11
|
3 400 000
|
4 000 000
|
12
|
3 800 000
|
3 000 000
|
13
|
4 200 000
|
2 000 000
|
14
|
4 600 000
|
1 000 000
|
15
|
5 000 000
|
0
|
Dle návrhu nové účetní legislativy je však třeba upravit hodnotu aktiva a zvážit změnu diskontní sazby. Z logiky věci je prvních pět let stejných, tj.:
Vykázání dle návrhu nové účetní legislativy
|
||
Rok
|
Hodnota rezervy
|
ZC aktiva
|
Prvotní vykázání
|
1 087 338
|
16 087 338
|
1
|
1 163 452
|
15 014 849
|
2
|
1 244 893
|
13 942 360
|
3
|
1 332 036
|
12 869 870
|
4
|
1 425 278
|
11 797 381
|
5
|
1 525 048
|
10 724 892
|
Dle návrhu nové účetní legislativy je však třeba upravit hodnotu aktiva a zvážit změnu diskontní sazby. Z logiky věci je prvních pět let stejných, tj.:
Výpočtově jde o identifikaci nové současné hodnoty tak, aby při 8% úroku za 10 let (zbývající doba životnosti) byla hodnota rezervy právě 5 mil. Kč.
Příklad 4
Současná hodnota, naběhlá hodnota pohledávek
Pro ilustraci současné hodnoty (resp. naběhlé hodnoty) pohledávek si nyní představme situaci, kdy účetní jednotka má jako pohledávku tzv. pozastávku. Jde o běžnou situaci u větších projektů, kdy dodavateli (stavby, technologie apod.) není uhrazena celá jeho pohledávka z titulu dodání „díla“, ale určitá část této pohledávky je splatná např. až za 1, 2, 3 nebo 5 let. Tato část později splatné pohledávky (pozastávky) slouží jako „kauce“ pro případ, že dodané dílo bude mít skryté vady. Ty buď dodavatel odstraní na svůj náklad, nebo je vypořádá sama účetní jednotka ovšem své náklady započte právě proti této pozastávce.
Tento druh dlouhodobých pohledávek pak bude nutné diskontovat na současnou hodnotu. Například pozastávka splatná za 3 roky v hodnotě 1 mil. Kč. Zvolená
diskontní sazba
je 7 %.Současná hodnota pohledávky v okamžiku jejího vzniku: 816.298 Kč
Hodnota (stále bonitní) pohledávky na konci 1. roku: 873.439 Kč
Hodnota (stále bonitní) pohledávky na konci 2. roku: 934.579 Kč
Hodnota (stále bonitní) pohledávky na konci 3. roku:4) 1.000.000 Kč
V jednotlivých letech bude účetní jednotka zvyšovat hodnotu pohledávky proti vykázání úroku ve svém výkazu zisku a ztráty.
Zbytková hodnota
V současné praxi jsou aktiva zcela běžně odpisována tzv. do nuly. Jinými slovy zůstatková hodnota aktiva na konci jeho životnosti je nula. Nyní je odhlíženo od samotné problematiky stanovení doby životnosti, resp. průběžného přehodnocování doby životnosti. Nyní popisovaná situace je ideální, tj. stanovená doba životnosti je správná a skutečně odpovídá ekonomické životnosti aktiva. Přesto je v řadě případů nulová hodnota na konci doby životnosti špatně. Nulová zůstatková hodnota na konci ekonomické životnosti aktiva dává smysl jen ve dvou případech.
1.
Současně po dobu životnosti aktiva je tvořena i rezerva na likvidaci aktiva (viz příklady výše). Pak totiž aktivum nemá hodnotu, je vyřazeno a z rezervy na likvidace jsou vypořádány náklady na jeho odstranění.
2.
Náklady na likvidaci jsou zcela zanedbatelné a aktivum je sešrotováno.
Pokud je totiž aktivum po skončení doby životnosti prodáno a účetní jednotka realizuje zisk z prodeje již plně odepsaného dlouhodobého majetku, pak sama sebe právě usvědčila ze špatně nastaveného odpisového plánu. Pokud je aktivum po skončení ekonomické doby životnosti ještě použitelné, ale účetní jednotka jej již nechce využívat (jde o aktivum, které je z pohledu účetní jednotky již technologicky překonané, případně nedostatečně reprezentativní apod.), pak správný postup je zohlednění zbytkové hodnoty aktiva již v průběhu jeho životnosti. Takový přístup nabízí už stávající účetní
legislativa
, srov. § 56 odst. 4 vyhlášky č. 500/2002 Sb. Nová účetní
legislativa
předpokládá (tam, kde to je významné) povinnost použít koncept zbytkové hodnoty. Typickým příkladem jsou auta. Klasicky stanovená doba životnosti auta je 5 let. Pak má auto již nulovou zůstatkovou hodnotu a nastává jedna nebo druhá situace, která je „výkaznicky“ špatně. Buď je:a)
auto i nadále používáno, tzn. byla špatně zvolena ekonomická doba životnosti (měla být delší), nebo
b)
je auto prodáno, účetní jednotka vykáže zisk z prodeje plně odepsaného aktiva.
Příklad 5
Zbytková hodnota
Účetní jednotka zabývající se osazováním desek plošných spojů pořídí nový osazovací automat za 15 mil. Kč. Doba životnosti osazovacího automatu byla stanovena na 15 let. Poté vedení předpokládá, že bude již morálně zastaralý a bude třeba koupit modernější automat. Předpokládá ovšem, že stávající bude ještě použitelný a prodejný za 3 mil. Kč.
(Příklad je číselně záměrně obdobný jako zadání příkladu č. 1, resp. č. 2 tak, aby bylo možné provést porovnání výsledků).
Použití konceptu zbytkové hodnoty
|
Stávající praxe
|
|||||
Rok
|
Roční odpis
|
ZC aktiva
|
Rok
|
Roční odpis
|
ZC aktiva
|
|
Prvotní vykázání
|
0
|
15 000 000
|
Prvotní vykázání
|
0
|
15 000 000
|
|
1
|
800 000
|
14 200 000
|
1
|
1 000 000
|
14 000 000
|
|
2
|
800 000
|
13 400 000
|
2
|
1 000 000
|
13 000 000
|
|
3
|
800 000
|
12 600 000
|
3
|
1 000 000
|
12 000 000
|
|
4
|
800 000
|
11 800 000
|
4
|
1 000 000
|
11 000 000
|
|
5
|
800 000
|
11 000 000
|
5
|
1 000 000
|
10 000 000
|
|
6
|
800 000
|
10 200 000
|
6
|
1 000 000
|
9 000 000
|
|
7
|
800 000
|
9 400 000
|
7
|
1 000 000
|
8 000 000
|
|
8
|
800 000
|
8 600 000
|
8
|
1 000 000
|
7 000 000
|
|
9
|
800 000
|
7 800 000
|
9
|
1 000 000
|
6 000 000
|
|
10
|
800 000
|
7 000 000
|
10
|
1 000 000
|
5 000 000
|
|
11
|
800 000
|
6 200 000
|
11
|
1 000 000
|
4 000 000
|
|
12
|
800 000
|
5 400 000
|
12
|
1 000 000
|
3 000 000
|
|
13
|
800 000
|
4 600 000
|
13
|
1 000 000
|
2 000 000
|
|
14
|
800 000
|
3 800 000
|
14
|
1 000 000
|
1 000 000
|
|
15
|
800 000
|
3 000 000
|
15
|
1 000 000
|
0
|
Technické zhodnocení
Hned na úvod je vhodné říci, že s termínem „technické zhodnocení“ je třeba se rozloučit. Tento je pojem je v návrhu paragrafového znění nového zákona o účetnictví nahrazen pojmem
následný pořizovací náklad
. Velmi pravděpodobně však bude spíše použit pojem
následná pořizovací hodnota
.Kromě změněného „názvu“ se mění i podstata či chcete-li myšlenka, která stojí za tím, co to „technické zhodnocení“, resp. „následná pořizovací hodnota“, vlastně je. Stávající definice technického zhodnocení (viz § 47 odst. 4 podnikatelské vyhlášky) staví technické zhodnocení skutečně na
technických parametrech
. Výslovně se uvádí, jako požadavek klasifikace
„změna technických parametrů, nebo rozšíření vybavenosti apod.“
. Nová definice následné pořizovací hodnoty zní zhruba takto:
„Následná pořizovací hodnota vynaložená za účelem zvýšení schopnosti aktiva přinášet budoucí ekonomické užitky, a to od hranice určené účetní jednotkou.“
Zcela se opouští požadavek na
technické
parametry. Klíčovým aspektem je potenciál aktiva přinést budoucí ekonomické užitky. Dlužno dodat, že návrh zákona pak definuje i opravu (velmi obdobně ve srovnání se stávající úpravou ve vyhlášce [§ 47 odst. 2 písm. a) podnikatelské vyhlášky].Zatím neuzavřená je možnost procentního vyjádření hranice pro aktivaci následné pořizovací hodnoty. Dnes je známý a běžně používaný koncept, že jako technické zhodnocení jsou klasifikovány zásahy do aktiva převyšující určitou absolutně stanovenou částku (typicky dnes 80 tis. Kč). Je možné (avšak stávající paragrafové znění zákona to nespecifikuje), že bude připuštěno procentní vyjádření takové hranice. Takový postup by mohla definovat i vyhláška.
Poznámka na závěr – odložená daňová pohledávka a odložený daňový závazek (resp. novou terminologií dluh)
Pozorný čtenář si zcela jistě povšiml, že dlouhodobé pohledávky, resp. dlouhodobé dluhy, se dle nového pojetí oceňování mají diskontovat na současnou hodnotu. Přesto je u odložené daňové pohledávky, resp. dluhu, výše uvedeno, že se nediskontují. Proč? Stejně jako v IFRS se odložené daňové pohledávky, resp. dluhy, nediskontují, neboť spolehlivé určení odložených daňových pohledávek a dluhů na diskontovaném základě vyžaduje detailní rozvržení doby zrušení každého přechodného rozdílu. V mnoha případech je toto rozvržení nepraktické nebo velmi komplikované. Proto není vhodné požadovat diskontování odložených daňových pohledávek a dluhů. Povolení diskontování, ale jeho nepožadování, by mohlo vést k odloženým daňovým pohledávkám a závazkům, které by nebyly srovnatelné mezi účetními jednotkami. Proto ani IFRS nepožadují a současně ani nepovolují diskontování odložených daňových pohledávek a dluhů a nová česká účetní
legislativa
tento koncept přejímá.Legislativa
–
Návrh paragrafového znění nového zákona o účetnictví (stav k vnějšímu připomínkovému řízení) https://odok.cz/portal/veklep/material/KORNCKKHGM1N/ (cit. 06.04.2024)
–
Důvodová zpráva k návrhu nového zákona o účetnictví https://odok.cz/portal/services/download/attachment/KORNCKKHWUOM (cit. 06.04.2024)
–
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
–
Vyhláška č. 500/2002 Sb., vyhláška, kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví
1) MFČR, Ředitel odboru 28 – Účetnictví, oceňování a související odborné profese.
2) Návrh paragrafového znění nového zákona o účetnictví (stav k vnějšímu připomínkovému řízení ze dne 16. 1. 2024).
3) NZoÚ se zaměřuje na výkaznictví, tj. nepracuje se zjednodušujícím pojmem „první účtování“.
4) Tj. v okamžiku splatnosti pohledávky.