Přehled změn osvobození příjmů občanů od daně
Nepochybuji o tom, že pravidelní čtenáři této publikace vědí, co je tzv. konsolidační balíček. A zřejmě již také prokoukli, že toto zavedené označení vládní novely je čirá „dezinformace“. Žádná
konsolidace
veřejných financí se nekoná, tak měkké utahování opasků jsme tady ještě neměli. A hovořit o 268 stranách hutného textu měnícího 65 zákonů jako o „balíčku“ je rovněž nepatřičná nadsázka. Jedná se o
zákon č.
349/2023 Sb. měnící některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů
(dále již pouze „
Novela
“). Mezi postiženými totiž byl i
, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „
“), přičemž našeho tématu se týká 11 jeho změnových bodů. A za jednu kapitolku, 12. změnu daňového osvobození občanů, je zodpovědná další novela
ZDP (a ještě 9 zákonů) –
zákon č.
462/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří
(dále „
Novela 2
“).
Právní účinnost probíraných daňových úprav nastala již 1. 1. 2024
, až na jednu výjimku, která nabude účinnosti o rok později.
Naším úkolem bude
zmapování všech změn od daně osvobozených příjmů občanů
. Nepřesné lidové pojmenování
občan
jsem zvolil pro zdůraznění toho, že nepůjde o všechna daňová osvobození fyzických osob. S ohledem na značný počet i rozsah úprav
jsme totiž museli ponechat mimo předmět zájmu osvobození dostupná jen „zaměstnancům“
alias
lidem s příjmy ze závislé činnosti ve smyslu
§ 6 ZDP, kteří se jako jediní mohou těšit ještě i z dalšího balíku od daně osvobozených příjmů písmen a) až s) v pouze jejich
§ 6 odst. 9 ZDP.
Avizovaných 12 změnových bodů lze věcně rozčlenit do 12 témat, na která se podíváme. Kvůli širšímu kontextu úprav a vzájemné provázanosti s dalšími změnami se ale nevyhneme pohledu i do jiných zákoutí
ZDP:
2.
Státní podpora stavebního spoření,
3.
Podpora pozůstalým zaměstnance,
4.
Příjmy z penzijních produktů,
5.
Naturální plnění (bývalému) prezidentovi,
6.
Příjem z podílového listu při zrušení fondu,
7.
Kursový zisk při směně u cizoměnového účtu,
8.
Nový hodnotový test osvobození prodejů podílů,
9.
Daňová podpora kulturních činovníků,
10.
Změny u úplatných ostatních příjmů,
12.
Vyšší limit bezúplatných ostatních příjmů.
Od daně osvobozených příjmů je moc, nebo málo?
Příjmů osvobozených od daně, tedy výjimek z „normálního“ zdanění, máme 117 v šesti paragrafech.
A to jsme počítali jen velmi nahrubo dle písmen jednotlivých paragrafů, přičemž někdy i to pouhé jedno písmeno, tedy v našem přehledu jeden druh osvobozeného příjmu, často zahrnuje daleko více konkrétních typů příjmů. Příkladem může být druh příjmu uvedený v
§ 4 odst. 1 písm. g) ZDP, který reálně zahrnuje četné dávky z nemocenského a důchodového pojištění, sociálního zabezpečení, podporu v nezaměstnanosti, při rekvalifikaci, pobídky od úřadu práce na vytváření nových pracovních míst nebo pro zaměstnávání zdravotně postižených atd.
Takže kdybychom započítávali důsledně každý jednotlivý typ příjmu samostatně, dostaneme se snad k polovině tisíce a třeba i více příjmů osvobozených od daňového břemene. Až se zdá, že toho ke zdanění pro záchranu stále zadluženějších veřejných financí moc nezbývá. Zdání mate a kvantita zde rozhodně neporáží kvalitu! Neboli přes značný počet výjimek osvobozených od daně je totiž jejich využitelný potenciál v praxi poměrně malý, dle očekávání hlavně u podnikatelů. Velká část daňových úlev se totiž týká tzv. neziskového a státního se