Úrok z daňového odpočtu: Právní úprava od 1. 7. 2017 do současnosti

Vydáno: 20 minut čtení

V první části tohoto příspěvku jsem se zabývala důvody, proč absence institutu úroku z daňového odpočtu a jeho následná konstrukce v ustanovení § 254a daňového řádu byla posouzena Nejvyšším správním soudem jako rozporná s unijní právní úpravou, což prakticky vedlo k tomu, že se daňovým subjektům až do právní úpravy ustanovení § 254a daňového řádu účinné od 1. 7. 2017 přiznával úrok nikoliv kompenzačního, nýbrž reparačního charakteru, tedy nerespektující charakter tohoto institutu. Až právní úpravu úroku z daňového odpočtu účinnou od 1. 7. 2017 do 31. 12. 2020 shledal Nejvyšší správní soud za souladnou s unijní právní úpravou, konkrétně s principem efektivity, se zásadou daňové neutrality a s principem rovnocennosti. Optikou nazírání Nejvyššího správního soudu na souladnost s unijním právem jsem v této části příspěvku dospěla k závěru, že i právní úprava § 254a daňového řádu účinná od 1. 1. 2021, resp. zákonná sazba stanovená ve výši poloviny úroku z prodlení splňuje požadavky efektivity a daňové neutrality.

 

Úrok z daňového odpočtu: Právní úprava od 1. 7. 2017 do současnosti
JUDr.
Martina
Navrátilová,
Ph.D.,
Finanční úřad pro Jihomoravský kraj
Poznámka: Text vyjadřuje názory autora a nepopisuje právní názory, postoje či stanoviska Finanční správy České republiky.
 
Právní úprava úroku z daňového odpočtu § 254a daňového řádu účinná od 1. 7. 2017 do 31. 12. 2020
Právě s ohledem na to, že právní úprava úroku z daňového odpočtu (i absence této úpravy) byla opakovaně Nejvyšším správním soudem posouzena jako rozporná s unijním právem, se s velkým očekáváním vyhlíželo posouzení ustanovení § 254a daňového řádu novelizované zákonem č. 170/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní (dále jen „zákon č. 170/2017 Sb.“) účinné od 1. 7. 2017 do 31. 12. 2020 Nejvyšším správním soudem. Právní úprava úroku z daňového odpočtu normovaná v ustanovení § 254a daňového řádu účinná od 1. 7. 2017 do 31. 12. 2020 stanoví, že úrok odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou, zvýšené o 2 procentní body, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí. Předmětem soudních řízení byla zejména otázka, zda výše úroku, resp. zákonem stanovená sazba je souladná s čl. 183 Směrnice Rady o DPH.
Některé krajské soudy dospěly k závěru, že aby úroková míra odpovídala požadavkům vytyčeným judikaturou SDEU,
musí být její výpočet součtem dvou faktorů
, tedy
úrokové míry
, za kterou si osoba, jež není úvěrovou institucí, může půjčit zadržovanou částku na finančním trhu
a současně měnového zhodnocení
, ke kterému došlo v důsledku plynutí času ode dne zadržení nadměrného odpočtu do dne vrácení zadržované částky (např. Krajský soud v Hradci Králové – pobočka v Pardubicích v rozsudku čj. 52 Af 25/2021 ze dne 26. 10. 2021 nebo Krajský soud v Brně v rozsudku čj. 6 Af 11/2021-49 ze dne 24. 11. 2022).
Krajské soudy s tímto závěrem odkázaly pouze na rozsudek Soudního dvora Evropské unie ve věcech
 
Sole-Mizo Zrt.
a
Dalmandi Mezőgazdasági Zrt.
vedených pod sp. zn. C-13/18 a C-126/18.
Konkrétně krajské soudy citovaly článek 49 zmíněného rozsudku (příp. obdobný článek 51), který zní:
„Vnitrostátní praxe, podle které jsou v případě vrácení částky nadměrného odpočtu odpočitatelné DPH zadržovaného v rozporu s unijním právem na žádost osoby povinné k dani úroky, které se na tuto částku uplatní, jednak počítány podle sazby, která je nižší než sazba, jež by osoba povinná k dani, která není úvěrovou instituci, musela zaplatit,