K úbytkům zboží dochází například jejich prodejem, vkladem do jiné obchodní společnosti či družstva, darováním, v důsledku manka, škody anebo také likvidací. K likvidaci zboží dochází například z důvodu jeho nepoužitelnosti, v důsledku prošlé lhůty použití, případně v důsledku poškození, kdy zboží nelze již opravit. Likvidací zboží v účetnictví rozumíme fyzické znehodnocení a současně vyřazení zboží z evidence. Při likvidaci zboží je kladen důraz zejména na prokázání likvidace.
Likvidace zboží
Ing.
Zdenka
Cardová
je účetní poradkyní
Důvod prokázání likvidace je zcela zřejmý, protože zboží můžeme vyřadit z účetnictví různými způsoby (již uvedenými), ale zboží si můžeme také vzít například i pro osobní potřebu. V případech různých úbytků zboží je i různý postup účtování a různý daňový režim, a to nejen z hlediska daně z příjmů, ale z hlediska daně z přidané hodnoty (platí pro plátce DPH).
Požadavek na prokázání likvidace je v současné době dán zákonem o daních z příjmů (č. 586/1992 Sb., v platném znění). Podle pravidel zákona o daních z příjmů platných do konce roku 2007 bylo možné uplatnit do daňových nákladů pouze výdaje spojené s likvidací nepoužitelných zásob, nikoli však hodnotu těchto zásob. Likvidace zásob (účetní cena) byla daňově neuznatelný náklad. Avšak při prodeji nepoužitelných zásob (i za velmi nízkou částku) byla hodnota těchto zásob daňově účinným nákladem. Aby se odstranila disproporce, která v praxi někdy sváděla k fiktivním prodejům, byla s účinností od roku 2008 zařazena mezi daňově uznatelné náklady i hodnota likvidovaných zásob, včetně dalších výdajů souvisejících s likvidací, ovšem za podmínky, že likvidace byla prokazatelně provedena [zákon o daních z příjmů § 24 odst. 2 písm. zg)].
- Jaké zásoby je možné likvidovat na vrub daňově účinných nákladů?
Daňově účinnými náklady je hodnota likvidovaných zásob v důsledku jejich prokazatelně provedené likvidace a týká se:
-
materiálu, zboží, nedokončené výroby, polotovarů a hotových výrobků;
-
u léků, léčiv, či potravinářských výrobků pouze, pokud je nelze dle zvláštních právních předpisů uvádět dále do oběhu*).
- Jakým způsobem je možné likvidaci prokázat?
K prokázání likvidace je poplatník povinen vypracovat protokol, kde uvede:
-
důvody likvidace,
-
způsob likvidace,
-
čas a místo provedení likvidace,
-
specifikace předmětů likvidace,
-
způsob naložení se zlikvidovanými předměty,
-
pracovníky zodpovědné za provedení likvidace.
Z uvedeného je zřejmé, že likvidovat podle daných pravidel na vrub daňově uznatelných nákladů lze obecně zásoby materiálu (např. surovin, obalů, drobného majetku, náhradních dílů), dále zásoby zboží, nedokončené výroby, polotovarů a hotových výrobků.
U určitých zásob je stanovena podmínka, za které je možné tyto zásoby likvidovat. Jedná se o léky, léčiva, či potravinářské výrobky, kde je stanovena podmínka – pouze, pokud doba použitelnosti těchto léků, léčiv či potravinářských výrobků prošla a nelze je dle zvláštních předpisů uvádět dále do oběhu.
- Jakou výši nákladů je možné uplatnit na vrub daňově účinných nákladů?
Jde o účetní (skladovou) cenu zásob, tj. pořizovací cenu, vlastní náklady, případně reprodukční pořizovací cenu. Tedy v ocenění, za které byly zásoby pořízeny, včetně dalších výdajů souvisejících s likvidací.
- Jak postupujeme v účetnictví při likvidaci zásob?
V účetnictví rozlišujeme, zda jde o likvidaci zásob doloženou protokolem, potom účtujeme na vrub stejných nákladů, jako při běžném úbytku zásob, tj. při spotřebě nebo prodeji zásob, nebo zda jde o likvidaci zásob nedoloženou protokolem, potom účtujeme na vrub škod daňově neúčinných.
V případě, že u zásob firma používá oceňování předem stanovenou (pevnou) cenou pořízení, bude muset v účetnictví zachycovat také odchylky od této ceny. Vedlejší pořizovací náklady i odchylky od skutečné ceny musí být při likvidaci zásob rozpouštěny na vrub stejných nákladů, jako pevná cena.
Příklad: Forma protokolu o likvidaci zboží
I--------------------------------------------I-------------------------------I I Protokol o likvidaci zásob I Firma I I--------------------------------------------I-------------------------------I I 1. Seznam likvidovaných zásob I I--------------------------------------------I-------------------------------I I Položka I účetní (skladová) cena I I--------------------------------------------I-------------------------------I I ... I ... Kč I I--------------------------------------------I-------------------------------I I ... I ... Kč I I--------------------------------------------I-------------------------------I I 2. Další výdaje související s likvidací: I I----------------------------------------------------------------------------I I 3. Důvody likvidace: I I----------------------------------------------------------------------------I I 4. Způsob likvidace: I I----------------------------------------------------------------------------I I 5. Čas provedení likvidace: I I----------------------------------------------------------------------------I I 6. Místo provedení likvidace: I I----------------------------------------------------------------------------I I 7. Další údaje o způsobu naložení I I s likvidovanými zásobami: I I----------------------------------------------------------------------------I I 8. Osoby odpovědné za provedení likvidace: I I----------------------------------------------------------------------------I I I I----------------------------------------------------------------------------I I Protokol o likvidaci sestavil .................... dne ........... I I----------------------------------------------------------------------------I
Při likvidaci externí firmou je třeba doložit doklad (například ze skládky, spalovny apod.). Rovněž je nutné doložit další výdaje související s likvidací. Protokol o likvidaci zásob je rozhodný jak pro daňový režim, tak i pro postup v účetnictví.
*) Těmito zvláštními předpisy jsou zejména: Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.