Vybrané otázky právního postavení obecní policie

Vydáno: 16 minut čtení

Obecní policie je orgánem obce, který zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce a plní další úkoly, pokud tak stanoví zákon. Jedná se o ozbrojený sbor, který je podřízený místní samosprávě, nikoliv centrální vládě (státu). Obec není povinna obecní policii zřídit, nicméně tuto možnost jí dává přímo zákon č. 128/2000 Sb. , o obcích (obecní zřízení ), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích “), ve svém § 35a odst. 2. Tento orgán obce může být kdykoliv zřízen i zrušen zastupitelstvem obce v samostatné působnosti formou obecně závazné vyhlášky obce. Právní regulaci obsahuje zákon č. 553/1991 Sb. , o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obecní policii “).

Vybrané otázky právního postavení obecní policie
JUDr.
Václav
Dobrozemský
 
Zřízení a pravomoci obecní policie
Rozhodování o zřízení a zrušení obecní policie je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva obce, které rozhoduje formou obecně závazné vyhlášky [§ 84 odst. 2 písm. o) zákona o obcích, § 1 odst. 1 zákona o obecní policii]. Obsah obecně závazné vyhlášky, jíž se zřizuje obecní policie, je stručný, protože jejím smyslem není určovat náplň činnosti obecní policie, daný zákonem, ale jde pouze o formální akt zastupitelstva obce, jímž je obecní policie zřízena nebo zrušena. Podrobnosti o činnosti, fungování a organizační struktuře obecní policie stanoví organizační řád typicky vydávaný radou obce.
Obec není oprávněna v obecně závazné vyhlášce upravovat pravomoci, oprávnění a povinnosti strážníků obecní policie, stejně tak jako působnost obecní policie, které by byly stanoveny nad rámec zákona o obecní policii nebo v rozporu s ním.
Pravomoci obecní policie jsou stanoveny v § 2 zákona o obecní policii:
a)
přispívá k ochraně a bezpečnosti osob a majetku,
b)
dohlíží na dodržování pravidel občanského soužití,
c)
dohlíží na dodržování obecně závazných vyhlášek a nařízení obce,
d)
podílí se v rozsahu stanoveném tímto nebo zvláštním zákonem na dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích,
e)
podílí se na dodržování právních předpisů o ochraně veřejného pořádku a v rozsahu svých povinností a oprávnění stanovených tímto nebo zvláštním zákonem činí opatření k jeho obnovení,
f)
podílí se na prevenci kriminality v obci,
g)
provádí dohled nad dodržováním čistoty na veřejných prostranstvích v obci,
h)
odhaluje přestupky a jiné správní delikty, jejichž projednávání je v působnosti obce,
i)
poskytuje za účelem zpracování statistických údajů Ministerstvu vnitra na požádání údaje o obecní ­policii.
Dle § 102 odst. 3 zákona o obcích rada obce může svěřit obecní policii zcela nebo zčásti rozhodování o právních jednáních souvisejících s činností obecní policie, a to pouze v ostatních záležitostech patřících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo obce nevyhradilo (tzv. zbytková – nevyhrazená pravomoc rady obce).
Dle § 91 odst. 2 písm. e) zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, napomenutí nebo pokutu příkazem na místě může kromě příslušného správního orgánu uložit strážník obecní policie za přestupek, jehož projednání je v působnosti obce, za přestupek proti občanskému soužití, pokud nebyl spáchán porušením zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů, a za přestupek proti pořádku ve státní správě spáchaný neoprávněným stáním vozidla na místní komunikaci nebo jejím úseku, které lze podle nařízení obce použít ke stání jen za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy a při splnění podmínek stanovených tímto nařízením.
 
Mezi další oprávnění obecní policie patří:
vyzvat řidiče k vyšetření ke zjištění, zda není ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou,
vyzvat k předložení lékařského potvrzení týkající se výjimky užít za jízdy bezpečnostní pás ze zdravotních důvodů,
vyzvat řidiče k předložení dokladů (řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla) ke kontrole,
rozhodnout o odstranění vozidla, které neoprávněně stojí na vyhrazeném parkovišti,
rozhodnout o odstranění vozidla, je-li překážkou provozu na pozemní komunikaci,
vyzvat řidiče k prokázání, že je držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P,
vydávat pokyny k usměrňování provozu na pozemních komunikacích v případě, že je to nezbytné pro obnovení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, a není-li řízení provozu zajištěno policií nebo v součinnosti s policií,
zastavovat vozidla před přechodem pro chodce k zajištění bezpečného přechodu osob, jestliže to situace na přechodu či stav přecházejících osob vyžaduje, nebo jestliže řidič vozidla nebo přepravovaná osoba je podezřelá ze spáchání přestupku týkajícího se bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích,
měřit rychlost vozidel, tuto činnost vykonává výhradně na místech určených policií, přitom postupuje v součinnosti s policií,
v případech stanovených zákonem (např. řidič je podezřelý, že bezprostředně předtím zavinil dopravní nehodu, při které došlo k usmrcení nebo těžké újmě na zdraví, ujel z místa dopravní nehody, na které měl bezprostředně předtím účast a kterou byl povinen oznámit policii, je podezřelý, že požil alkoholický nápoj nebo užil jinou návykovou látku během jízdy apod.), přivolat policii, přičemž řidič je povinen setrvat na místě do příchodu policie,
přístup do centrálního registru řidičů,
oznámit uložení pokuty v blokovém řízení za přestupek proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, za který byla uložena pokuta vyšší než 1 000 Kč nebo za který lze uložit body v bodovém hodnocení řidičů, do pěti pracovních dnů po projednání přestupku příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností,
předvést účastníka nebo svědka správního řízení, který se bez náležité omluvy nebo dostatečných důvodů nedostavil na předvolání, a to v řízení před orgány obce.
Obecní policie nemůže:
požadovat doklad o zákonném pojištění vozidla, tzv. zelenou kartu,
kontrolovat lékárničku, povinnou výbavu a obecně technický stav vozidla,
prohledávat vozidlo.
Strážníci obecní policie jsou povinni odhalovat přestupky, jejichž projednávání je v působnosti obce. Pokud jednání naplňuje znaky přestupku a jsou splněny podmínky pro projednání přestupku v blokovém řízení, jsou strážníci oprávněni a zároveň povinni danou záležitost projednat ve zkráceném správním řízení. Pokud se však jedná o přestupek, který nejsou strážníci ze zákona oprávněni projednat v blokovém řízení nebo nejsou splně­ny všechny podmínky blokového řízení, jsou podle zákona o obecní policii povinni oznámit příslušnému orgánu podezření, že byl spáchán přestupek. Strážníci obecní policie v žádném případě nejsou oprávněni jakkoli suplovat roli správního orgánu a vyhledávat důkazy.
 
Územní působnost obecní policie
Strážník může vykonávat oprávnění a povinnosti vyplývající z jeho zaměstnání pouze na území obce, která obecní policii zřídila a ke které je strážník v pracovním poměru.
Obec nebo obce, které nezřídily obecní policii, mohou uzavřít s jinou obcí v témže vyšším územním samosprávném celku (kraji), která obecní policii zřídila, veřejnoprávní smlouvu, na jejímž základě bude obecní policie této obce vykonávat úkoly stanovené tímto nebo zvláštním zákonem na území obce nebo obcí, které obecní policii nezřídily a jsou smluvními stranami této smlouvy. Obec, která nezřídila obecní policii, se podílí na úhradě nákladů spojených s výkonem výše uvedených úkolů.
K plnění úkolů dle zákona o obecní policii na území obce, kde je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu (dále jen „krizový stav“), je starosta obce, na jejímž území je vyhlášen krizový stav, oprávněn uzavřít veřejnoprávní smlouvu se starostou jiné obce o poskytnutí strážníků.
Další případ, kdy strážník může působit mimo obec, která zřídila obecní policii, resp. mimo obec, která je smluvní stranou veřejnoprávních smluv ve smyslu předchozího odstavce, je spojen s jeho oprávněním zabezpečovat dopravu osob do zdravotnického zařízení nebo do záchytné stanice podle zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů. Povinnosti a oprávnění podle zákona může však strážník plnit pouze vůči přepravované osobě v rozsahu nezbytném pro zajištění této přepravy.
 
Složení a řízení obecní policie
Obecní policii tvoří zaměstnanci obce zařazeni do obecní policie:
a)
čekatelé (zaměstnanec obce zařazený do obecní policie, který splňuje všechna kritéria jako strážník, s výjimkou toho, že doposud nesložil zkoušku z odborné způsobilosti, není držitelem osvědčení o splnění stanovených odborných předpokladů strážníka, a nemůže tedy vykonávat povinnosti a oprávnění strážníka podle zákona),
b)
strážníci,
c)
další zaměstnanci.
Již bylo uvedeno výše, že obecní policie je orgán obce (§ 1 odst. 1 zákona o obecní policii). Nejedná se tedy o samostatnou právnickou osobu s právní osobností, kterou by zřizovala či zakládala obec. Obecní policie nemá postavení organizační složky a není ani součástí obecního úřadu.1) Problematika právního postavení obecní policie nebyla po dlouhá léta uspokojivě řešena. Jasné vymezení obecní policie jako orgánu obce přinesla až novela zákona o obecní policii provedená zákonem č. 311/2002 Sb. s účinností od 1. 1. 2003. Předtím měla obecní policie postavení organizační složky obce.2) Ve výčtu orgánů obce v § 5 zákona o obcích však obecní policie chybí.3) Lze však uzavřít, že výčet orgánů obce je obsažen ve dvou právních předpisech (zákon o obcích, zákon o obecní policii), což však žádné pochybnosti o jejich postavení nezavdává.
Obecní policii řídí starosta, případně jiný člen zastupitelstva obce pověřený tímto orgánem, jenž jedná jménem obce i v pracovněprávních vztazích strážníků (§ 3 odst. 1 zákona o obecní policii). V případě, že zastupitelstvo obce nepověří výslovně svým usnesením řízením obecní policie jiného člena zastupitelstva, stojí v jejím čele ze zákona starosta. Na návrh výše uvedené osoby může zastupitelstvo obce pověřit plněním některých úkolů při řízení obecní policie určeného strážníka (§ 3 odst. 2 zákona o obecní policii). Takováto vedoucí funkce v obecní policii bývá v praxi označována jako ředitel, velitel či vedoucí strážník. Právní úprava nestanoví, jak má být tato funkce označena, a zaleží tak čistě na rozhodnutí obce. Rada obce může tomuto určenému strážníkovi svěřit pravomoc jednat v pracovněprávních vztazích čekatelů, strážníků a dalších zaměstnanců obce (§ 4 odst. 2 zákona o obecní policii). Pakliže takovéto usnesení neexistuje, ze zákona je osobou s personální pravomocí vůči zaměstnancům zařazeným do obecní policie starosta, resp. jiný pověřený člen zastupitelstva obce.
Mezi osobou řídící obecní policii a určeným strážníkem však existuje zásadní rozdíl, spočívající v tom, že pověřený strážník bude vždy podřízen osobě řídící obecní policii (starostovi obce nebo pověřenému členovi zastupitelstva obce). Osoba řídící obecní policii podle § 3 odst. 1 zákona o obecní policii není, na rozdíl od určeného strážníka, zaměstnancem obce zařazeným do obecní policie. Určený strážník je vedoucím zaměstnancem ve smyslu § 11 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Řízením obecní policie může být pověřen uvolněný i neuvolněný člen zastupitelstva obce. Zvýšený počet úkolů spočívající v řízení obecní policie se může projevit ve vztahu k odměně neuvolněného člena zastupitelstva. Dle § 74 odst. 1 věty druhé zákona o obcích tomuto členovi zastupitelstva může zastupitelstvo s přihlédnutím k časové náročnosti této činnosti zvýšit odměnu až o 2 000 Kč nad maximální výši odměny stanovenou za výkon jeho funkce podle zákona o obcích a prováděcího právního předpisu.4) V případě, že je řízením obecní policie pověřen uvolněný člen zastupitelstva, nenáleží této osobě nad rámec jeho měsíční odměny žádné peněžité plnění.
Strážník je veřejným činitelem, který vykonává své povolání jako zaměstnanec obce. Strážník nevykonává svoji činnost ve služebním poměru, ale v pracovním poměru dle zákoníku práce. Strážníci a další zaměstnanci jsou zaměstnanci obce zařazení do obecní policie. Personální pravomoc nad nimi tedy nebude vykonávat tajemník obecního úřadu, nýbrž osoba určená dle § 3 odst. 2 zákona o obecní policii (starosta nebo jiný pověřený člen zastupitelstva), případně určený strážník v rozsahu oprávnění delegovaného na něj radou obce dle § 4 odst. 2 zákona o obecní policii.
Dle § 102 odst. 2 písm. b) zákona o obcích je radě obce vyhrazeno plnit vůči právnickým osobám a organizačním složkám založeným nebo zřízeným zastupitelstvem obce, s výjimkou obecní policie, úkoly zakladatele nebo zřizovatele podle zvláštních předpisů, nejsou-li vyhrazeny zastupitelstvu obce. Dle § 102 odst. 2 písm. j) zákona o obcích je radě obce vyhrazeno stanovit celkový počet zaměstnanců obce v obecním úřadu a v organizačních složkách obce. Dle § 84 odst. 2 písm. o) zákona o obcích je zastupitelstvu obce vyhrazeno zřizovat a zrušovat obecní policii. Dle § 1 odst. 1 zákona o obecní policii je obecní policie orgánem obce, který zřizuje a zrušuje obecní zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou. Z výše uvedeného vyplývá, že obecní policie je orgánem obce, vůči kterému plní funkci zřizovatele zastupitelstvo obce, nikoliv rada obce (ve vyhrazených pravomocích výslovně vyloučeno). Na rozdíl od zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, kde je radě města výslovně vyhrazeno rozhodovat o stanovení počtu zaměstnanců zařazených do městské policie a o objemu prostředků na platy těchto zaměstnanců, zákon o obcích takovéto ustanovení nemá, a není tudíž výslovně určeno, který orgán obce rozhoduje o stanovení počtu zaměstnanců obecní policie.
 
Z výše uvedeného mohou vyplývat tři názory:
1.
O počtu zaměstnanců rozhoduje zastupitelstvo obce, jelikož plní funkci zřizovatele obecní policie.
2.
O počtu zaměstnanců rozhoduje rada obce v nevyhrazené pravomoci podle § 102 odst. 3 zákona o obcích. Uvedené oprávnění není výslovně svěřeno žádnému orgánu obce [§ 102 odst. 2 písm. j) zákona o obcích svěřuje radě obce pravomoc stanovit celkový počet zaměstnanců pouze v obecním úřadu a organizačních složkách obce], tudíž o tomto bude rozhodovat rada obce. Rozhodování této záležitosti si však může vyhradit zastupitelstvo obce.
3.
O počtu zaměstnanců rozhoduje starosta obce, případně jiný člen zastupitelstva obce pověřený tímto orgánem, který stojí v čele obecní policie a plní vůči zaměstnancům obce úkoly zaměstnavatele, a odpovídá tak za zajištění odpovídajícího personálního obsazení. Starosta, případně jiný člen zastupitelstva obce ovšem v takovém případě musí respektovat rozsah finančních prostředků, které byly určeny pro obecní policii zastupitelstvem obce v rámci rozhodování o rozpočtu.
Pakliže si pravomoc stanovit počet zaměstnanců zařazených do obecní policie nevyhradilo zastupitelstvo obce, jako optimální varianta se jeví stanovení počtu radou obce (výslovným speciálním usnesením) či zakotvením do organizačního řádu obecní policie.
Pravomoc schvalovat organizační řád obecní policie není výslovně uvedena u pravomocí žádného orgánu obce. Na základě § 102 odst. 3 zákona o obcích bude o této záležitosti rozhodovat rada obce, nicméně i v tomto případě si rozhodování o této záležitosti může vyhradit zastupitelstvo obce. Není vyloučeno, aby zastupitelstvo obce v obecně závazné vyhlášce o zřízení obecní policie určilo, který orgán obce je oprávněn vydat organizační řád obecní policie.
V souvislosti se stanovením počtu zaměstnanců a organizační struktury obecní policie bude třeba stanovit, zda do obecní policie budou zařazeni pouze strážníci, nebo i ostatní zaměstnanci (technicko-hospodářské, obslužné a doplňkové činnosti, např. pracovník operačního střediska, administrativní pracovník, technik, koordinátor prevence kriminality apod.).
 
Podmínky pro výkon funkce strážníka
Strážníkem může být občan České republiky, který:
a)
je bezúhonný,
b)
je spolehlivý,
c)
je starší 18 let,
d)
je zdravotně způsobilý,
e)
dosáhl středního vzdělání s maturitní zkouškou,
f)
má osvědčení o splnění stanovených odborných předpokladů.
Odbornou způsobilost čekatele a strážníka ověřuje zkušební komise ministerstva vnitra formou zkoušky. Osvědčení vydává ministerstvo strážníkovi na dobu tří let, pokud úspěšně vykonal zkoušku.
Výše uvedená zkouška se skládá z písemného testu a ústního přezkoušení. Čekatel musí tuto zkoušku složit na počátku svého působení v obecní policii a dále jako strážník opakovat každé tři roky, pokud jej ze zákonných důvodů Ministerstvo vnitra České republiky nevyzve k přezkoumání jeho odborné způsobilosti dříve.
Právním předpisem není stanovena povinnost obce vyhlašovat na obsazení pracovní pozice strážníka (čekatele) obecní policie výběrové řízení. Tato povinnost se nevztahuje ani na obsazování pozice určeného strážníka.
 
Vzor obecně závazné vyhlášky obce o zřízení obecní policie
 
Vzor usnesení zastupitelstva obce o pověření člena zastupitelstva obce řízením obecní policie
 
Vzor usnesení zastupitelstva obce o pověření plněním některých úkolů při řízení obecní policie určeného strážníka
1) Zaměstnanci obce zařazení do obecní policie tedy nejsou úředníci ve smyslu zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
2) K nevýhodám obecní policie jako organizační složce obce například viz VEDRAL, Josef.
Jak zřídit obecní policii podle nového zákona o obcích?
[online]. moderniobec.cz, 11. 4. 2001 [cit. 2019-4-17]. Dostupné na https://www.moderniobec.cz/jak-zridit-obecni-policii-podle-noveho-zakona-o-obcich.
3) Podrobnější důvody jsou uvedeny v BŘEŇ, Jan.
Obecní policie jako orgán obce.
[online]. moderniobec.cz, 1. 8. 2007 [cit. 2019-4-17]. Dostupné na https://www.moderniobec.cz/obecni-policie-jako-organ-obce.
4) Prováděcím právním předpisem je v tomto případě nařízení vlády č. 318/2017 Sb., o výši odměn členů zastupitelstev územních ­samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů.