Rada pro veřejný dohled nad auditem (dále jen „Rada“) byla zřízena v roce 2009 zákonem č. 93/2009 Sb. , o auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o auditorech “). Jejím hlavním úkolem je vykonávat veřejný dohled nad výkonem auditorské činnosti a činností Komory auditorů České republiky (dále jen „Komora“), která je samosprávnou profesní organizací zřízenou zákonem za účelem správy auditorské profese v České republice, provádět, v souladu s požadavky evropského práva, kontroly kvality u auditorů a auditorských společností, které mají ve svém portfoliu subjekty veřejného zájmu a další činnosti stanovené zákonem o auditorech . Při výkonu své působnosti dbá na ochranu veřejného zájmu. Je právnickou osobou a sídlí v Praze.
Oblast veřejného dohledu | Poznámka |
Výkonem veřejného dohledu se podle zákona o auditorech rozumí dohled nad: – kontrolou dodržování ustanovení zákona o auditorech, auditorských standardů, etického kodexu a vnitřních předpisů Komory a orgány Komory; | – Orgány Komory jsou podle zákona o auditorech: sněm, výkonný výbor a prezident Komory, dozorčí komise a kárná komise. |
– organizací, řízením a prováděním kontrol kvality organizovaných a řízených dozorčí komisí; | – Dozorčí komise je kontrolním orgánem Komory. – Aktuálně má devět členů. – Při své činnosti se řídí dozorčím řádem. – Kontroluje kvalitu činnosti auditorů, dodržování zákona o auditorech, dalších právních předpisů, vnitřních předpisů Komory a plnění usnesení sněmu.– Provádí šetření podnětů a stížností doručených Komoře. |
– organizací a provozováním systému průběžného vzdělávání statutárních auditorů prováděného Komorou; | – Výbor pro kontinuální profesní vzdělávání (dále jen „KPV“) statutárních auditorů Komory připravuje témata a obsah vzdělávání pro auditory i odbornou veřejnost, navrhuje vhodné lektory, spolupracuje na přípravě odborných konferencí. Výbor podává kárné komisi, v souladu s vnitřními předpisy komory, podnět na zahájení kárného řízení s auditory, kteří opakovaně neplní povinnosti vyplývající z vnitřního předpisu pro KPV a dlouhodobě neplní stanovený rozsah KPV. |
– uplatňováním kárných a jiných opatření Komorou při řízeních proti auditorům, případně osobám registrovaným podle § 47 zákona o auditorech. | – § 47 – registrace pro účely povinného auditu společnosti se sídlem ve třetí zemi. |
Oblast | Popis činnosti |
Dohled nad personálním a odborným zabezpečením kontrol kvality | – účast na výběrových řízeních na pozice kontrolorů kvality – dodatečné pohovory s účastníky, kteří byli vybráni do užšího výběru |
Dohled nad procesní realizací kontrol kvality | – zaměstnanci Rady se v roce 2016 účastnili pěti dohledů. Rada se při výběru kontrol, které budou předmětem dohledu, soustředila na auditory subjektů veřejného zájmu a na velké auditorské společnosti |
Dohled nad organizací disciplinární činnosti a uplatňováním kárných opatření Komorou | – pravidelné dohledy nad činností dozorčí komise, probíhá 1x ročně – pravidelné dohledy nad činností kárné komise, probíhá taktéž 1x ročně, v roce 2016 proběhla navíc mimořádná dohlídka v 9/2016 – personální a odborné zabezpečení disciplinárních řízení, dohled nad činností dozorčí komise Komory a kárné komise Komory – řešení odvolání proti rozhodnutím kárné komise Komory V roce 2016 Rada řešila devět odvolání proti rozhodnutí kárné komise Komory. |
Dohled nad systémem vzdělávání realizovaným Komorou | – obsah a průběh přípravných kurzů k auditorské zkoušce – průběh dílčích částí auditorské zkoušky – kurzy kontinuálního profesního vzdělávání auditorů – řešení odvolání proti rozhodnutí Komory týkající se různých aspektů auditorského vzdělávání, zkoušek a profese – pravidelné dohledy nad vzdělávacími akcemi jak pro vstup do profese, tak v rámci kontinuálního vzdělávání Zahájení diskuse s Komorou o konkrétních krocích, jak zlepšit vzdělávací systém tak, aby se pozitivně projevil v kvalitě práce auditorů (změny náplně kurzů, změny lektorů). |
Za subjekt veřejného zájmu je považována účetní jednotka, která má sídlo v České republice a je: | a) obchodní společností a je emitentem investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu; |
b) bankou podle zákona upravujícího činnost bank1) nebo spořitelním a úvěrním družstvem podle zákona upravujícího činnost spořitelních a úvěrních družstev2); | |
c) pojišťovnou nebo zajišťovnou podle zákona upravujícího činnost pojišťoven a zajišťoven3); | |
d) penzijní společností podle zákona upravujícího důchodové spoření4) nebo doplňkové penzijní spoření5); | |
e) zdravotní pojišťovnou. |
Název společnosti | Počet statutárních auditorů celkem | Poznámka | |
1 | Baker Tilly Czech Republic, s. r. o.* | 3 | Nemá ve svém portfoliu subjekty veřejného zájmu |
2 | BDO Audit, s. r. o. (dále jen „BDO“) | 33 | |
3 | Deloitte Audit, s. r. o. (dále jen „Deloitte“) | 24 | |
4 | Ernst & Young, s. r. o. (dále jen „EY“) | 26 | |
5 | IB Grant Thornton Audit, s. r. o. | 6 | Nemá ve svém portfoliu subjekty veřejného zájmu |
6 | KPMG Česká republika Audit, s. r. o. (dále jen „KPMG“) | 24 | |
7 | Mazars Audit, s. r. o. (dále jen „Mazars“) | 5 | |
8 | Moore Stephens, s. r. o. | 5 | Nemá ve svém portfoliu subjekty veřejného zájmu |
9 | NEXIA AP, a. s. | 6 | |
10 | PricewaterhouseCoopers Audit, s. r. o. („PwC“) | 31 | |
Celkem | 163 |