Aplikace zákona o odpadech při
likvidaci solárních panelů a daňový režim příspěvků na likvidaci solárních panelů
Ing.
Ludmila
Dvořáčková
Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpadech“),
upravuje nakládání s odpady z různých odvětví.
Zákon o odpadech – rok 2005
Zákon č. 7/2005 Sb., kterým se mění zákon č.
185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 7/2005
Sb.“), s účinností od 6.1.2005 zavedl výrobcům elektrozařízení povinnost zajistit financování
se zpětným odběrem, odděleným sběrem, zpracováním, využitím a odstraněním elektroodpadu. Tuto
povinnost mohli výrobci plnit samostatně [§ 37h odst.
1 písm. a)], společně s jinými výrobci nebo dovozci na základě uzavřené smlouvy
[§ 37h odst. 1 písm. b)] nebo přenesením
těchto povinností na jinou, právnickou osobu, na společně založenou právnickou osobu zajišťující
společné plnění povinností výrobců [§ 37h odst. 1
písm. c)].
V § 37g písm. a) zákona č. 7/2005 Sb.
byla nově vymezena legislativní zkratka „elektrozařízení“ jako elektrické nebo elektronické
zařízení, jehož funkce závisí na elektrickém proudu nebo na elektromagnetickém poli nebo zařízení k
výrobě, přenosu a měření elektrického proudu nebo elektromagnetického pole, které náleží do některé
ze skupin uvedených v příloze č. 7 a které je určeno pro použití při napětí nepřesahujícím 1000 V
pro střídavý proud a 1500 V pro stejnosměrný proud, s výjimkou zařízení určených výlučně pro účely
obrany státu.
V § 37g písm. e) zákona č. 7/2005 Sb.
byl nově vymezen „výrobce“ jako fyzická nebo právnická osoba oprávněná k podnikání, která bez ohledu
na způsob prodeje, včetně použití prostředků komunikace na dálku:
1.
pod vlastní značkou vyrábí a prodává elektrozařízení, nebo
2.
prodává pod vlastní značkou elektrozařízení vyrobená jinými dodavateli, neobjevuje-li
se na zařízení značka osoby podle bodu 1, nebo
3.
v rámci své podnikatelské činnosti dováží elektrozařízení do České republiky, nebo
tato elektrozařízení uvádí v České republice na trh.
Podle § 37o měl výrobce elektrozařízení
povinnost zajistit financování odděleného sběru, zpracování, využití a odstranění elektroodpadu
takto:
a)
u elektrozařízení uvedených na trh po dni 13.8.2005 měl financování zajistit výrobce
nebo dovozce sám na vlastní odpovědnost,
b)
u elektrozařízení uvedených na trh do dne 13.8.2005 (včetně tohoto dne) měl
financování zajistit výrobce takového nového výrobku při jejich dodávce, nejvýše však v počtu
dodávaných elektrozařízení,
c)
u elektrozařízení uvedených na trh do dne 13.8.2005, měli financování zajistit
koneční uživatelé, kteří nejsou spotřebiteli.
Dle důvodové zprávy tyto povinnosti byly stanoveny pro elektroodpad, který nepocházel z
domácností.
Zákon o daních z příjmů –
2006
Na změnu zavedenou zákonem č. 7/2005 Sb. bylo
v daňové oblasti reagováno zákonem č. 56/2006 Sb.,
kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na
kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Do zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“),
bylo nově zavedeno ustanovení § 19 odst. 1 písm.
zo), dle kterého byly osvobozeny příjmy plynoucí z příspěvků výrobců podle
zákona o odpadech provozovatelům kolektivního
systému zajišťujícího zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění elektrozařízení nebo oddělený
sběr, zpracování, využití a odstranění elektroodpadu, pokud jsou zaregistrováni podle
zákona o odpadech. Ustanovení bylo doplněno
legislativní poznámkou č. 121 o odkaz na zákon o
odpadech. Cílem úpravy bylo osvobodit příjmy z příspěvků výrobců plynoucích do kolektivního
systému tak, aby nedocházelo k časovému nesouladu mezi výběrem příspěvků do systému a jejich
následným použitím při likvidaci elektroodpadu.
Legislativní poznámka pod čarou č. 121 odkazovala na ustanovení
§ 37h odst. 1 písm. c) a
§ 37o zákona o odpadech. Z odkazu poznámky pod
čarou, která však, dle ustáleného výkladu nemá normotvornou funkci, lze dovodit, že osvobození
obdržených příspěvků na likvidaci odpadu bylo od prvopočátku aplikováno u příjmů právnických osob,
které zákon o odpadech nazýval jako „společně
založenou právnickou osobu“ a ZDP tyto subjekty
nazýval jako „provozovatel kolektivního systému“.
Zákon o daních z příjmů –
2008
Zákonem č. 261/2008 Sb., o stabilizaci
veřejných rozpočtů, došlo k legislativně technické změně, kterou byl
§ 19 odst. 1 písm. zo) ZDP zrušen a nahrazen
ustanovením § 19 odst. 1 písm. zc) ZDP bez
změny textu a věcných změn.
Zákon o odpadech a
zákon o daních z příjmů – 2012
Zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných
zdrojích energie a o změně některých zákonů, s účinností od 30.5.2012 novelizoval také
zákon o odpadech.
Podle důvodové zprávy bylo záměrem zákonodárce v
zákoně o odpadech nově upravit oblast
likvidace elektroodpadu, konkrétně solárních panelů „... úprava
zákona o odpadech souvisí s problematikou
likvidace nebezpečných částí některých obnovitelných zdrojů po skončení jejich životnosti. Konkrétně
se jedná o fotovoltaické elektrárny resp. fotovoltaické panely, které by mohly z důvodu jejich
současného velkého rozvoje značně zatížit životní prostředí. Zvolená koncepce vychází z nutnosti
zajistit budoucí nakládání s odpadními solárními panely ze solárních elektráren a zajistit
dostatečný objem finančních prostředků na likvidaci nebezpečného odpadu ze solárních panelů po
skončení doby jejich životnosti nebo ukončení provozu solární elektrárny. Koncepce cílí definičním
vymezením na majoritní instalace, které slouží k produkci elektrické energie a jsou připojeny k
elektrické síti podle zákona č. 180/2005 Sb. Využívá
současně stávajícího mechanismu zákona o
odpadech, který řeší problematiku elektroodpadu...“.
V této souvislosti byly do § 37g zákona
o odpadech zavedeny další základní pojmy:
-
„solárním panelem“ je elektrozařízení tvořené fotovoltaickými články a určené k přímé
výrobě elektřiny ze slunečního záření;
-
„solární elektrárnou“ je výrobna elektřiny využívající solární
panely;
-
„provozovatelem solární elektrárny“ je držitel licence na výrobu elektřiny podle
zvláštního právního předpisu ve výrobně elektřiny, která vyrábí elektřinu ze slunečního
záření.
Do § 37h zákona o odpadech byl doplněn
odstavec 4, dle kterého právnická osoba, zajišťující společné plnění povinností výrobců, musela být
založena nejméně čtyřmi výrobci elektrozařízení, anebo jinou právnickou osobou, sdružující nejméně
čtyři výrobce elektrozařízení.
Zákon o odpadech stanovil, že
§ 37o, který upravoval povinnost výrobců zajistit
financování likvidace elektroodpadu, se nevztahuje na solární panely. Proto bylo pro financování
likvidace solárních panelů doplněno speciální ustanovení
§ 37p s následující textací:
a)
pro solární panely uvedené na trh po dni 1.1.2013 má povinnost zajistit financování
odděleného sběru, zpracování, využití a odstranění výrobce,
b)
pro solární panely uvedené na trh do dne 1.1.2013 má povinnost zajistit financování
předání ke zpracování, využití a odstranění elektroodpadu ze solárních panelů, včetně plnění těchto
povinností, provozovatel solární elektrárny, jejíž jsou solární panely součástí, prostřednictvím
osoby podle § 37h odst. 1 písm. c) zákona o
odpadech. Tuto povinnost musí zajistit prostřednictvím rovnoměrných dílčích plateb příspěvků,
poskytovaných minimálně s roční periodicitou, počínaje od 1.1.2014, na základě smlouvy uzavřené
nejpozději do 30.6.2013 s osobou podle § 37h odst. 1
písm. c) zákona o odpadech tak, aby financování bylo plně zajištěno nejpozději do 1.1.2019.
Právnická osoba podle § 37h odst. 1 písm. c)
zákona o odpadech stanoví příspěvky na předání ke zpracování, využití a odstranění elektroodpadu ze
solárních panelů zejména v závislosti na jejich hmotnosti a složení.
Bližší podmínky financování nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů uvedených na
trh do dne 1.1.2013 pak specifikuje vyhláška č. 352/2005
Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách
financování nakládání s nimi (dále jen „vyhláška“). Dle
§ 14b odst. 7 vyhlášky mimo jiné platí, že
provozovatel kolektivního systému předloží provozovateli solární elektrárny průběžné finanční
vypořádání (ne však dříve než k 1.1.2019), ve kterém uvede přehled nákladů spojených se splněním
těchto povinností na jedné straně a poměrnou výši příspěvků přijatých od provozovatele solární
elektrárny včetně výnosů z jejich dočasného investování, pokud jich bylo dosaženo, na straně druhé.
Případný rozdíl vypořádají provozovatel kolektivního systému a provozovatel solární elektrárny mezi
sebou tak, že provozovatel kolektivního systému vrátí provozovateli solární elektrárny do jednoho
měsíce od předložení průběžného finančního vypořádání přebytek na straně přijatých příspěvků a
výnosů z jejich dočasného investování, nebo mu vyměří doplatek k pokrytí vynaložených nákladů se
splatností v téže lhůtě.
Tímto ustanovením vznikla povinnost pro provozovatele solárních elektráren od 1.1.2014
hradit příspěvky do společného systému pro likvidaci solárních panelů uvedených na trh do
1.1.2013.
Důvodová zpráva k této změně uvádí „...povinnost se ukládá provozovatelům solárních
elektráren, kteří jsou jediní plně identifikovatelní (registrovaní u Energetického regulačního
úřadu), a kteří provozováním těchto zařízení se státem garantovanými výkupními cenami elektřiny
vytváří pro sebe, popřípadě pro vlastníky slunečních elektráren, zisk. Pokud by se systémově
nezajistil dostatečný objem finančních zdrojů na likvidaci tohoto nebezpečného odpadu, zůstala by tu
v budoucnu neřešená ekologická zátěž s výší nákladů v řádu miliard Kč, kterou by musel financovat
stát. Termín vzniku povinnosti a jejího nejzazšího splnění je stanoven tak, aby bylo možné optimálně
finanční plnění rozložit v čase...“.
Na tuto změnu, tj. jiné povinnosti pro výrobce a jiné povinnosti pro provozovatele
solárních elektráren, ZDP legislativně nereagoval.
Došlo tak k situaci, kdy dle platného znění § 19
odst. 1 písm. zc) ZDP byly osvobozené příjmy z příspěvků pouze od výrobců, nikoliv však od
provozovatelů solárních elektráren.
Na tento problém upozornila Komora daňových poradců v příspěvku č. 420/30.1.2014 s názvem
Uplatnění osvobození příjmů dle § 19 odst. 1 písm.
zc) zákona o daních z příjmů po novele zákona
o odpadech. Příspěvek byl předložen dne 30.1.2014.
Předkladatel příspěvku dovodil závěr, že osvobození příjmů dle
§ 19 odst. 1 písm. zc) ZDP lze aplikovat i na
příjmy provozovatelů solárních elektráren, protože v opačném případě by došlo k situaci, kdy
příspěvky za panely uvedené na trh před 1.1.2013 by nebyly od daně osvobozeny a příspěvky na panely
uvedené na trh po 1.1.2013 by osvobozeny byly, neboť u těchto panelů je povinnou osobou, a tedy
plátcem příspěvku, vždy výrobce.
S tímto závěrem Komory daňových poradců Generální finanční ředitelství nesouhlasilo s
následujícím zdůvodněním: „Ustanovení § 19 odst. 1
písm. zc) ZDP se vztahuje na osvobození příjmů, plynoucích z příspěvků výrobců hrazených
povinně provozovatelům kolektvního systému dle zákona
o odpadech. Z těchto prostředů pak provozovatel koletivního systému zajišťuje zpětný odběr,
oddělený sběr, zpracování, využití, odstranění elektroodapdu ze solárních panelů a z tohoto přípěvku
jsou zároveň hrazeny i nezbytné administrativní náklady spojené s plněním těchto povinností
atd.
Příjmy – příspěvky do kolektivního systému umožňuje
zákon o daních z příjmů osvobodit pouze
výrobci.
GFŘ nesouhlasí se závěrem, že osvobození příjmů se vztahuje i na provozovatele solárních
elektráren, protože tento závěr nemá v ZDP
legislativní oporu.“.
Zákon o daních z příjmů –
2015
Zákonem č. 267/2015 Sb., kterým se mění
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, a další související zákony, došlo k nápravě vzniklé situace. Osvobození příjmů
se tak vztahuje nejen na příspěvky od výrobců, ale nově i na příspěvky provozovatelů solárních
elektráren. Ustanovení § 19 odst. 1 písmeno zc)
ZDP nově od roku 2015 zní: „... od daně z příjmů jsou osvobozeny příspěvky výrobců nebo
provozovatelů solárních elektráren podle zákona upravujícího odpady plynoucí provozovatelům
kolektivního systému zajišťujícího zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění elektrozařízení
nebo oddělený sběr, zpracování, využití a odstranění elektroodpadu, pokud jsou zaregistrováni podle
zákona upravujícího odpady; osvobození lze uplatnit za předpokladu použití příspěvků pouze na
zpracování elektroodpadů a odpadu ze solárních panelů a nezbytných nákladů souvisejících s tímto
účelem s výjimkou nákladů na zřízení sběrného místa provozovatele solární elektrárny...“.
Z důvodové zprávy vyplývá, že nežádoucí situace vznikla tím, že Ministerstvo životního
prostředí opomenulo iniciovat změnu v ZDP.
Ministerstvo životního prostředí zároveň garantovalo, že platná úprava
zákona o odpadech zajišťuje využití dotčených
příspěvků pouze pro účely stanovené tímto zákonem.
Vzhledem k tomu, že navrhovaná úprava byla ve prospěch daňových subjektů, bylo navrženo,
aby byla použitelná již pro zdaňovací období, které započalo v roce 2014 (viz přechodné ustanovení
zákona č. 267/2015 Sb., Čl. II, bod
18.).
V České republice je v současné době dle zdrojů Ministerstva životního prostředí 12
provozovatelů kolektivních systémů zajišťujících likvidaci solárních panelů. Tyto subjekty mají od
zdaňovacího období, které započalo 2014, osvobozeny veškeré příjmy obdržené dle
zákona o odpadech od výrobců i provozovatelů
solárních elektráren.
Mezi těmito subjekty však došlo k neshodě v účetním zachycení zmíněného poplatku, kdy
většina provozovatelů kolektivních systémů zaslala provozovatelům solárních elektráren daňový
doklad, ve kterém byl příspěvek na likvidaci solárních panelů nazván jako „záloha“, zatímco někteří
provozovatelé kolektivních systému nazvali příspěvek jako „jednorázový poplatek“. Tato skutečnost
založila komplikaci u subjektů, které tyto příspěvky účetně zachycují jako zálohu. Účtování přijaté
zálohy představuje rozvahovou operaci, která neovlivňuje výsledek hospodaření a zaplacený příspěvek
na likvidaci solárních panelů tak nelze uplatnit v základu daně jako daňově uznatelný výdaj
(náklad).
S ohledem na rozdílný přístup účtování dílčích plateb příspěvků vznikla v roce 2014 otázka
daňové uznatelnosti tohoto povinného příspěvku u provozovatele solárních systémů.
Předpisy upravující účetnictví ani ZDP
výslovně danou problematiku neřeší. Dle zákona o
odpadech a prováděcího předpisu lze shrnout, že provozovatel solární elektrárny je povinen
hradit příspěvky na likvidaci rovnoměrně od 1.1.2014, minimálně však jednou ročně a na základě
uzavřeného smluvního vztahu dojde nejdříve po 5 letech k průběžnému vypořádání. Pokud vznikne
přeplatek, bude vrácen provozovateli solární elektrárny, pokud vznikne nedoplatek, bude nutné
příslušnou část doplatit.
K dané problematice vydalo Generální finanční ředitelství dne 19.5.2015 pod č. j.:
28889/15/7100-10110-011620 Informaci k uplatňování dílčích plateb příspěvků na financování nakládání
s elektroodpadem ze solárních panelů uvedených na trh do 1.1.2013 v základu daně z příjmů u osob,
které vedou účetnictví (dále jen „Informace“). Z informace vyplývá, že v podmínkách roku 2014 u
dílčích plateb příspěvků na financování nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů na základě
faktur vystavených provozovateli kolektivních systémů zajišťujících likvidaci solárních panelů
uvedených na trh do 1.1.2013 nebude daňově uznatelným výdajem příspěvek zaúčtovaný rozvahově nebo
jako účetní rezerva. Jako daňově uznatelný výdaj bude uznán příspěvek, který bude zahrnut do základu
daně jako poměrná část ve věcné a časové souvislosti.
Informace zároveň předpokládá novelizaci zákona č.
593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoR“),
i v ZDP. Kompletní znění informace lze nalézt na
internetových stránkách finanční správy:
http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-seznam-dani/informace-k-uplatnovani-dilcich-plateb-na-financovani-nakladanis-
elektroodpadem-ze-solarnich-panelu.pdf
Změny avizované v Informaci byly do ZoR
promítnuty zákonem č. 221/2015 Sb., kterým se mění
zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů, a některé další zákony, který nabývá účinnosti od 1.1.2016. Tímto zákonem byly
provedeny změny i ZDP.
Zákon o rezervách – 2016
Do ZoR byla vložena nová ustanovení
§ 11a až 11c:
Obecná ustanovení o rezervě na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů uvedených na
trh do dne 1. ledna 2013
(1) Rezervu na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů může vytvářet provozovatel
solární elektrárny, který je povinen podle zákona upravujícího odpady zajistit financování
zpracování, využití a odstranění elektroodpadu ze solárních panelů.
(2) Rezerva na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů se tvoří nezávisle na
účelově shodné rezervě vytvářené podle právních předpisů upravujících účetnictví a její tvorba není
podmíněna jejím zaúčtováním. Poplatník je povinen vést evidenci vytvořené rezervy, a to minimálně v
rozsahu stanoveném pro tvorbu rezerv v předpisech upravujících účetnictví.
(3) Rezerva na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů se tvoří od prvního měsíce
toho zdaňovacího období, ve kterém vznikla provozovateli solární elektrárny povinnost úhrady první
platby příspěvku na zajištění financování zpracování, využití a odstranění elektroodpadu ze
solárních panelů prováděné provozovatelem kolektivního systému, do okamžiku, kdy by bylo ukončeno
odpisování hmotného majetku, jehož je solární panel součástí, pokud by jej odpisoval jeho první
vlastník podle § 30b zákona o daních z příjmů. Při
technickém zhodnocení předmětného hmotného majetku se období tvorby rezervy neprodlužuje.
(4) Pacht, likvidace a insolvenční řízení nezakládají povinnost zrušit již vytvořenou
rezervu na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů a lze ji tvořit i v průběhu likvidace a v
průběhu insolvenčního řízení v době trvání účinků prohlášení konkursu.
(5) Pro účely rezervy na nakládání s elektroodpadem se za zdaňovací období považuje i
období, za které se podává daňové přiznání.“
Komentář
K odst. 1
Rezervu na nakládání s elektroodpadem může tvořit provozovatel solární elektrárny.
Ustanovení se týká pouze solárních panelů, které byly dodány na trh do 1.1.2013.
U panelů, které byly na trh uvedeny později, je již příspěvkem na likvidaci solárních
panelů zatížen výrobce, který celý tento příspěvek zahrne do ceny solárních panelů. Z pohledu
provozovatele solárních elektráren je tedy příspěvek součástí pořizovací ceny a je postupně
rozpouštěn do nákladů v rámci režimu odpisů, což je postup, který odpovídá ekonomické realitě a
zajištuje tak věcnou a časovou souvislost nákladů a výnosů.
K odst. 2
Odstavec 2 stanoví, že tvorba daňové rezervy je zcela nezávislá na tvorbě účetní rezervy,
která není dle ustanovení § 25 odst. 1 písm. l)
ZDP daňově uznatelným nákladem. Pro účely stanovení základu daně poplatník vyloučí celou
tvorbu účetní rezervy a základ daně ovlivní jen částky stanovené podle pravidel upravujících daňové
rezervy. Poplatník musí vždy vést její prokazatelnou evidenci daňové rezervy.
K odst. 3
V tomto ustanovení je upravena doba tvorby daňové rezervy. Začátek tvorby rezervy je
stanoven na první měsíc zdaňovacího období, ve kterém vznikla povinnost platby příspěvku na
zajištění financování zpracování, využití a odstranění elektroodpadu ze solárních panelů na základě
smlouvy uzavřené s provozovatelem kolektivního systému. Vzhledem k povinnostem stanoveným
provozovatelům solárních elektráren zákonem o
odpadech lze očekávat ve většině případů začátek tvorby daňové rezervy v roce 2014. Konec
tvorby rezervy nastane okamžikem předpokládaného původního ukončení odpisování předmětné technologie
odpisované podle § 30b ZDP, jejíž je solární panel
součástí, a to i v případě, že během následujících let dojde k převodu vlastnictví. U každého
poplatníka může být doba a tím i roční výše tvorby rezervy odlišná podle toho, po jak dlouhou dobu
před rokem 2014 předmětné solární zařízení odpisoval, tj. kdy bylo uvedeno do provozu.
K odst. 4
V odst. 4 je stanovena výjimka z obecně platných pravidel pro vytváření rezerv uvedených v
§ 4 ZoR. Nová úprava stanoví, že v případě pachtu
solární elektrárny, likvidace či insolvenčního řízení není povinnost zrušit vytvořenou rezervu a
rezerva může být dále tvořena i v průběhu likvidace a insolvenčního řízení. V případě pachtu není
tvorba rezervy v § 4 ZoR omezena a při vytváření
rezervy na likvidaci solárních panelů v tomto případě budou poplatníci postupovat v závislosti na
konkrétních smluvních podmínkách dané transakce.
Výše rezervy na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů uvedených na trh do dne 1.
ledna 2013
(1) Celková výše rezervy na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů je úhrnná
částka financování, kterou je podle právních předpisů upravujících odpady povinen provozovatel
solární elektrárny zajistit ke zpracování, využití a odstranění elektroodpadu ze solárních panelů
prováděnému provozovatelem kolektivního systému.
(2) Do celkové výše rezervy se nezahrnují částky, o které byl snížen základ daně z
příjmů.
(3) Měsíční rezerva je rovna podílu celkové výše rezervy a počtu měsíců, které uplynou od
prvního dne zdaňovacího období, ve kterém vznikla povinnost úhrady první platby příspěvku, do
ukončení doby odpisování hmotného majetku, jehož je solární panel součástí.
(4) Tvorba rezervy za zdaňovací období je součinem částky měsíční rezervy a počtu měsíců v
tomto zdaňovacím období, ve kterých jsou splněny podmínky pro tvorbu rezervy.“
Komentář
K odst. 2
Odstavec 2 upravuje situaci, kdy provozovatel solární elektrárny zaúčtoval v souladu s
účetními předpisy část příspěvku na likvidaci solárních panelů do nákladů, proto musí celkovou výši
rezervy o tuto část snížit, neboť platí obecné pravidlo uvedené v
§ 24 odst. 1 ZDP, že nelze žádný výdaj daňově
uplatnit dvakrát.
K odst. 3
Výše rezervy, kterou může poplatník vytvořit za měsíc, je dána podílem celkové výše
rezervy na likvidaci solárních panelů a počtu měsíců, které zbývají od 1.1.2014 do ukončení doby
odpisování hmotného majetku.
Zvláštní ustanovení o rezervě na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů uvedených
na trh do dne 1. ledna 2013
(1) Zjistí-li poplatník skutečnost odůvodňující změnu výše rezervy, musí provést úpravu
její výše počínaje zdaňovacím obdobím, v němž tuto skutečnost zjistí.
(2) Dojde-li k likvidaci solárního panelu, zruší se část rezervy týkající se likvidovaného
panelu ve zdaňovacím období, kdy provozovatel kolektivního systému předloží finanční vypořádání
provozovateli solární elektrárny, ve kterém toto vyřazení zohledňuje.“
Komentář
K odst. 1
Dle zákona o odpadech je přípustná
změna celkové částky financování na likvidaci odpadů. Na tuto skutečnost reaguje i
ZoR. Pokud se tak stane, poplatník začne tvořit nově
přepočtenou rezervu od začátku zdaňovacího období, kdy se o změně dozvěděl.
K odst. 2
Ustanovení ZoR vychází z podmínek
stanovených v §14b vyhlášky. K úplnému zrušení
vytvořené daňově uznatelné rezervy dojde po zlikvidování všech solárních panelů, kdy provozovatel
kolektivního systému předloží závěrečné finanční vypořádání. Pokud bude skutečná doba životnosti
solárních panelů delší, použití rezervy může nastat i později než je stanovená doba odpisování dle
ZDP.
„Čl. VI
Přechodná ustanovení
(1) Pro daňové povinnosti u rezerv za zdaňovací období, které započalo přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, jakož i práva a povinnosti s nimi související, se použije zákon č.
593/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona.
(2) Ustanovení § 4 odst. 1 a
§ 11a až 11c zákona č. 593/1992 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, lze použít již pro zdaňovací období započaté v roce
2015.“
Komentář
Přechodné ustanovení č. 2 umožňuje poplatníkovi postupovat dle
§ 11a až § 11c ZoR již za zdaňovací období
započaté v roce 2015. Tvorba daňově uznatelné rezervy na nakládání s elektroodpadem ze solárních
panelů tak sníží základ daně již za toto zdaňovací období.
Zákon o daních z příjmů –
2016
Pro tvorbu rezervy na nakládání s elektroodpadem je nastaven mechanismus ovlivnění daňové
povinnosti prostřednictvím položek zvyšujících či snižujících základ daně
[§ 23 odst. 3 písm. a) bod 20. ZDP a
§ 23 odst. 3 písm. c) bod 10. ZDP]. Tvorba
rezervy bude zachycena na daňovém přiznání jako položka snižující výsledek hospodaření (řádek č. 112
DAP). Jako položka zvyšující výsledek hospodaření (řádek č. 30 DAP) bude zachyceno zrušení nebo
snížení rezervy.
Zde je nutné zdůraznit, že tvorba účetní rezervy na nakládání s elektroodpadem ze
solárních panelů není daňově účinným nákladem. Zároveň je v
§ 25 odst. 1 písm. zr) ZDP nově stanoveno, že
daňovým výdajem není u poplatníků, kteří jsou účetními jednotkami, dílčí platba příspěvku na
zajištění financování zpracování, využití a odstranění elektroodpadu ze solárních panelů uvedených
na trh do dne 1.1.2013 prováděné provozovatelem kolektivního systému.
Závěr
Cílem provedených změn bylo sjednotit rozdílné režimy uplatňování příspěvků na likvidaci
solárních panelů v základu daně provozovatelů solárních elektráren. Příspěvek na likvidaci solárních
panelů lze v základu daně uplatnit prostřednictvím daňově uznatelné rezervy tvořené za podmínek
stanovených v ZoR. Tato rezerva se bude vytvářet
postupně po dobu daňového odpisování v režimu § 30b
ZDP.