Ověřování daní při auditu účetní závěrky a odpovědnost
auditora
Ing.
Pavel
Uminský,
Ph. D.
1. Ověřování účetní závěrky auditorem
1.1 Povinnost ověření účetní závěrky
auditorem
Zákon 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů (dále „zákon o účetnictví“), stanovuje v
§ 20 podnikatelským subjektům povinnost ověření
účetní závěrky auditorem na základě splnění následujících kritérií:
1.
Aktiva celkem více než 40 mil. Kč. Aktivy se přitom rozumí úhrn zjištěný z rozvahy v
ocenění neupraveném o položky podle § 26, odst. 3
zákona (odpisy a opravné položky). Jedná se tedy o aktiva v ocenění „brutto“, která jsou uvedena na
řádku 1 rozvahy.
2.
Roční úhrn čistého obratu více jak 80 mil. Kč. Ročním úhrnem čistého obratu se pro
účely tohoto zákona rozumí výše výnosů snížená o prodejní slevy a dělená počtem započatých měsíců,
po které trvalo účetní období, a vynásobená dvanácti. Tento údaj není v účetní závěrce podnikatelů
samostatně uváděn. Jedná se o součet všech výnosových položek uváděných ve výkazu zisků a ztrát,
který odpovídá saldu všech účtů účtové třídy 6 - Výnosy. Údaj o obratu se samostatně uvádí ve
formuláři přiznání k dani z příjmů právnických osob v příloze č. 1 II. oddílu v tabulce K. Vybrané
ukazatele hospodaření.
3.
Průměrný přepočtený stav zaměstnanců v průběhu účetního období více než 50, zjištěný
způsobem stanoveným na základě zvláštního předpisu. Zvláštním předpisem je zde zákon č. 85/1995 o
statistické službě, ve znění pozdějších předpisů. Nicméně v citovaném zákoně návod na výpočet tohoto
ukazatele nenajdeme. Je třeba vycházet zejména z vyhlášky
518/2004 Sb., kterou se provádí
zákon o zaměstnanosti (výpočet pro účely povinného
podílu zaměstnanců se zdravotním znevýhodněním) a ze znění
§ 35, odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů ve znění pozdějších předpisů (výpočet pro účely slevy na dani z příjmů). Tento údaj se rovněž
uvádí samostatně ve formuláři přiznání k dani z příjmů právnických osob v příloze č. 1 II. oddílu v
tabulce K. Vybrané ukazatele hospodaření.
Z podnikatelských subjektů povinnost auditu mají:
a)
Akciové společnosti, pokud ke konci rozvahového dne účetního období, za nějž se
účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly
alespoň jednoho ze tří výše uvedených kritérií.
b)
Ostatní obchodní
korporace
, zahraniční právnické osoby, pokud jsou podnikateli
(například organizační složky), a fyzické osoby, které mají povinnost vést účetnictví, pokud ke
konci rozvahového dne účetního období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období
bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň dvou ze tří výše uvedených
kritérií.c)
Účetní jednotky, kterým tuto povinnost stanoví zvláštní právní
předpis.
Účetní jednotky, které mají povinnost ověření účetní závěrky auditorem, mají odložen
termín pro podání přiznání k dani z příjmu právnických osob podle
§ 136, odst. 2 zákona 280/2009 Sb., daňový
řád.
V případě, že účetní jednotka nenechá svoji účetní závěrku ověřit auditorem, ač jí to
ukládá zákon, dopouští se správního deliktu podle §
37a, odst. 1, písm. g) zákona o účetnictví. Za spáchání tohoto právního deliktu může být
Finančním úřadem uložena pokuta až do výše 3% z hodnoty brutto aktiv společnosti.
1.2 Výběr a určení auditora
Auditora, který bude ověřovat účetní závěrku, si může účetní jednotka vybrat sama. Podle
§ 17 zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech, však
platí, že auditora musí určit nejvyšší orgán účetní jednotky. Nemá-li účetní jednotka nejvyšší orgán
nebo auditora tento orgán neurčí, pak ho určí dozorčí orgán této účetní jednotky. Statutární orgán
účetní jednotky je oprávněn uzavřít smlouvu o povinném auditu pouze s takto určeným
auditorem.
V praxi tak určuje auditora obvykle valná hromada společnosti nebo jediný společník v
působnosti valné hromady. Pokud valná hromada auditora neurčí, tak má tuto povinnost dozorčí rada.
Určení může být platné na jedno účetní období nebo na více účetních období, případně i na dobu
neurčitou. Smlouvu o povinném auditu pak může podepsat na základě takového určení auditora pouze
statutární orgán společnosti.
Smluvní vztah podle smlouvy o povinném auditu může účetní jednotka jednostranně ukončit,
pouze neprovádí-li
auditor
povinný audit v souladu s právními předpisy, vnitřními předpisy nebo
etickým kodexem. Rozdílnost názorů na účetní řešení nebo auditorské postupy nelze považovat za důvod
pro ukončení smluvního vztahu. Odstoupení od smlouvy o povinném auditu účetní jednotkou nebo
auditorem oznámí smluvní strana, která od smlouvy odstoupila, neprodleně Radě pro veřejný dohled nad
auditem, a to včetně řádného uvedení důvodů; toto platí obdobně i v případě ukončení smluvního
vztahu před provedením povinného auditu jiným způsobem.1.3 Povinnosti a odpovědnost účetní jednotky při ověřování účetní
závěrky auditorem
Povinností účetní jednotky při ověřování účetní závěrky auditorem je spolupracovat s
auditorem a předkládat mu veškeré
relevantní
informace a důkazní materiály o částkách a informacích
uvedených v ověřované účetní závěrce a výroční zprávě společnosti. Účetní jednotka musí auditorovi
umožnit vstup do svých objektů, účast při fyzických inventurách majetku společnosti a rozhovory s
klíčovými zaměstnanci či obchodními partnery, kteří mají vliv na auditovanou účetní závěrku, a také
umožnit komunikaci s právními zástupci společnosti.Za úplnost a správnost auditované účetní závěrky, která podává věrný obraz předmětu
účetnictví, odpovídá statutární orgán společnosti. Statutární orgán rovněž odpovídá za zavedení
takových vnitřních kontrolních postupů, které omezí na minimum možnost vzniku nesprávností v účetní
závěrce vzniklých chybou nebo podvodem.
1.4 Povinnosti a odpovědnost auditora při ověřování účetní
závěrky
Úkolem auditora je vyjádřit na základě provedeného auditu nezávislý názor na předloženou
účetní závěrku. Při výkonu profese musí
auditor
postupovat v souladu s Etickým kodexem Komory
auditorů České republiky (ČR) a dodržovat zásady bezúhonnosti, nezávislosti, nestrannosti, odborné
způsobilosti a náležité péče pro výkon auditorské činnosti jako činnosti ve veřejném zájmu. Auditor
je povinen zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, které nejsou veřejně známy a týkají se
účetní jednotky nebo jiných účetních jednotek. Výjimky ze zásad mlčenlivosti auditora jsou uvedeny v
příslušných právních předpisech. Při provádění auditu musí auditor
postupovat v souladu se zákonem
93/2009 Sb., o auditorech, Mezinárodními auditorskými
standardy, Aplikačními doložkami a směrnicemi Komory auditorů ČR. Auditor
je povinen při provádění
auditu dodržovat zásadu profesního skepticismu. V souvislosti s prováděním auditorské činnosti musí
být auditor
pojištěn tak, aby výše pojistných částek byla úměrná možným škodám, které lze v rozumné
míře předpokládat. Ke každému auditu vede auditor
povinně spis auditora, jehož cílem je
zdokumentovat a prokázat provedené auditorské postupy, a doložit tak správnost vydaného auditorského
výroku. Spis auditora podléhá pravidelné kontrole kvality ze strany Komory auditorů ČR. Při auditu
musí auditor
posoudit i vnitřní kontroly prováděné účetní jednotkou. Cílem tohoto posouzení je
navržení přiměřených auditorských postupů, nikoliv vyjádření k účinnosti těchto vnitřních
kontrol.Auditor
odpovídá za vydaný auditorský výrok, jehož cílem je poskytnout uživatelům účetní
závěrky přiměřenou jistotu, že účetní závěrka neobsahuje významné nesprávnosti způsobené chybou nebo
podvodem. Ve výroku se auditor
vyjadřuje k tomu, zda účetní závěrka podle jeho názoru podává ve
všech významných ohledech věrný a poctivý obraz aktiv a pasiv k rozvahovému dni a nákladů, výnosů a
hospodářského výsledku, případně i peněžních toků a pohybů vlastního kapitálu za příslušné účetní
období.Auditor
si při auditu volí celkovou a prováděcí hladinu významnosti, podle které hodnotí
míru zkreslení účetní závěrky s ohledem na auditorské riziko. Celková hladina významnosti se obvykle
určuje procentem z výnosů nebo procentem z bilanční sumy. Prováděcí hladina významnosti, která
pomáhá auditorovi při stanovení míry tolerance jím zjištěných nesprávností, se obvykle vypočítá
procentem z celkové hladiny významnosti. Za významnou se přitom považuje každá informace, jejíž
neuvedení nebo chybné uvedení v účetní závěrce by mohlo uživatele vést k chybnému úsudku o dané
účetní jednotce jako celku. Při plánování hladiny významnosti musí auditor
zvážit především zjištěná
rizika, že daná položka účetní závěrky může být významným způsobem zkreslena v důsledku chyby nebo
podvodu.2. Způsoby ověřování daní při auditu účetní
závěrky
2.1 Daně v účetní závěrce
podnikatelů
Ověření daní v účetní závěrce podnikatelů znamená ověření následujících položek v účetní
závěrce:
a)
Rozvaha:
C. III. 6 - Stát - daňové pohledávky; B. III. 7 - Stát - daňové závazky a dotace; B. I. 3 - Rezerva na daň z příjmů; C. II. 8 - Odložená daňová pohledávka; B. II. 10 - Odložený daňový závazek.
b)
Výkaz zisku a ztráty:
D - Daně a poplatky; Q1 - Daň z příjmů za běžnou činnost splatná; Q2 - Daň z příjmů za běžnou činnost odložená; S1 - Daň z příjmů z mimořádné činnosti splatná; S2 - Daň z příjmů z mimořádné činnosti odložená.
c)
Příloha k účetní závěrce:
-
Informace o účetních metodách souvisejících s účtováním daní
(§ 7 odst. 5 zákona o účetnictví);
-
Komentář vysvětlující a doplňující informace v příslušných položkách Rozvahy a Výkazu
zisku a ztráty [§ 18 odst. 1 písm. c) zákona o
účetnictví a § 39 odst. 6 vyhlášky 500/2002
Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o
účetnictví];
-
Informace o výši evidovaných daňových nedoplatků u místně příslušných finančních
úřadů [§ 18 odst. 1 písm. c) zákona o
účetnictví].
d)
Výkaz o peněžních tocích (pokud je součástí účetní závěrky):
-
Informace o peněžních tocích souvisejících s úhradou a vratkami daní.
2.2 Rizika při ověřování daní
Daně v účetní závěrce představují položky, u kterých existuje obecně zvýšené riziko, že
mohou být zkresleny v důsledku chyby nebo podvodu. Riziko chyby je dáno především složitostí
daňových zákonů a jejich častými změnami. Snaha vedení o minimalizaci daňových povinností může pak
sahat až za hranu zákona, nebo se může jednat přímo o daňový podvod.
Auditor
proto musí pečlivě
vyhodnotit míru rizika vzniku nesprávností (přirozené riziko) i míru rizika, že tyto nesprávnosti
nebudou odhaleny vnitřním kontrolním systémem (kontrolní riziko), i míru rizika, že nesprávnosti
nebudou odhaleny ani při auditu (auditorské riziko). Pokud jde o daňové podvody, musí auditor
mít na
paměti, že se na nich může podílet i nejvyšší vedení společnosti. Je proto nutné, aby auditor
ještě
před převzetím zakázky vyhodnotil také důvěryhodnost vedení společnosti.Rizika auditorské zakázky by měl
auditor
vyhodnotit ještě před uzavřením smlouvy o
provedení auditu účetní závěrky. Tato rizika posoudí zpravidla na základě pohovoru s vedením
společnosti a na základě monitoringu médií. Pokud z tohoto hovoru auditor
vyhodnotí, že existuje
vysoké riziko, že účetní závěrka může být významně zkreslena a že tyto nesprávnosti nemusejí být ani
při správně provedeném auditu odhaleny, měl by zvážit, zda takovou zakázku vůbec přijmout.
Indikátorem takového stavu mohou být například tyto skutečnosti:1.
podnikání účetní jednotky je neprůhledné;
2.
vlastnická struktura společnosti je neprůhledná;
3.
existují významné pochybnosti, kdo skutečně jedná jménem účetní
jednotky;
4.
vedení společnosti se odmítne podrobit identifikaci podle zákona
253/2008 Sb., o některých opatřeních proti praní
špinavých peněz a financování terorismu;
5.
společnost nebo její vedení je v médiích spojováno s významnými daňovými nebo jinými
podvody;
6.
vedení společnosti odmítá s auditorem jednat nebo neumožní auditorovi jednat s
klíčovými zaměstnanci a právními zástupci společnosti;
7.
vedení vyvíjí tlak na provedení auditu v nepřiměřeně krátkém termínu;
8.
existují dostupné informace o trestním stíhání členů vedení společnosti v souvislosti
s podnikáním;
9.
účetnictví účetní jednotky je evidentně neúplné či nesprávné;
10.
předchozí
auditor
odstoupil od zakázky či odmítl vydat výrok k předchozí účetní
závěrce.Pokud
auditor
na základě předběžného poznání účetní jednotky vyhodnotí, že riziko přijetí
zakázky je přijatelné, může uzavřít smlouvu o povinném auditu účetní závěrky. Po uzavření smlouvy
musí provést nutné kroky k naplánování auditorských procedur. K tomu, aby mohl auditorské procedury
správně naplánovat, musí nejdříve provést tyto kroky:1.
seznámení se s účetní jednotkou, jejím podnikáním, provozovnami, klíčovými
zaměstnanci a právními předpisy, kterými se účetní jednotka řídí;
2.
seznámení se s účetním systémem účetní jednotky, jeho rozsahem a
fungováním;
3.
seznámení se s vnitřními kontrolami účetní jednotky.
Cílem těchto kroků je jednak určit rizika vzniku nesprávností v účetní závěrce (přirozená
rizika) a dále rizika, že vnitřní kontrolní systém tyto nesprávnosti neodhalí (kontrolní rizika). V
návaznosti na vyhodnocení těchto rizik se
auditor
může rozhodnout, jaké auditorské testy u
jednotlivých položek účetní závěrky naplánuje a jaký provede výběr vzorků smluv a dokladů ke
kontrole. Uvedené kroky musí auditor
pečlivě zdokumentovat v auditorském spisu.2.3 Testy kontrol při ověřování daní
Na základě poznání kontrolního systému se
auditor
může rozhodnout, že u některých položek
účetní závěrky otestuje vnitřní kontroly účetní jednotky. Cílem těchto testů není vyjádřit se k
jejich účinnosti, ale naplánovat další auditorské procedury. Pokud při nich auditor
dospěje k
závěru, že vnitropodnikové kontroly fungují, že samy odhalí případné nesprávnosti, umožní mu to
omezit výběr vzorků pro prováděné testy věcné správnosti.Při ověřování daní může
auditor
například otestovat, jakým způsobem funguje
vnitropodniková kontrola párování přijatých a vystavených daňových dokladů s doklady prokazujícími,
že dané plnění bylo skutečně objednáno a dodáno v příslušném zdaňovacím období. Tuto vnitřní
kontrolu může provádět používaný software automaticky, zaměstnanci firmy nebo najatý daňový poradce.
Dále může auditor
testovat kontroly zaměřené na to, aby byly veškeré výkony včas a správně
vyfakturovány a vystavené faktury také zaúčtovány. Pokud auditor
na základě vhodně zvoleného a
zdokumentovaného testu těchto kontrol dospěje k závěru, že kontroly jsou přiměřeně spolehlivé, může
při následných testech věcné správnosti snížit počet dokladů, které podrobí svojí
kontrole.2.4 Analytické testy věcné správnosti při ověřování
daní
Při analytických testech věcné správnosti
auditor
posuzuje, zda se příslušná položka
vykázaná v účetní závěrce či zůstatku na příslušném účtu shoduje s částkou očekávanou auditorem.
Cílem těchto testů je identifikovat rizika významné nesprávnosti.Při ověřování daní může
auditor
v rámci analytických testů věcné správnosti identifikovat
například tato rizika významné nesprávnosti:1.
Je vykazována pohledávka z titulu nadměrného odpočtu daně z přidané hodnoty (DPH), i
když z charakteru podnikání účetní jednotky vyplývá, že by nadměrný odpočet neměl
vznikat.
2.
Je vykazována pohledávka z titulu přeplatků na dani z příjmů, které neodpovídají
dosud nezúčtovaným zaplaceným zálohám na daň.
3.
Významně se liší vykázané závazky vůči státu mezi běžným a minulým obdobím, i když na
základě znalosti hospodaření účetní jednotky k tomu není důvod.
4.
Datum sestavení účetní závěrky předchází datu sestavení přiznání k dani z příjmů
právnických osob, není ale účtováno o vytvořené rezervě na daň z příjmů.
5.
Nejsou účtovány a vykázány náklady na silniční daň, ale firma má v majetku
automobily.
6.
Významně se liší některé položky výnosů a nákladů mezi běžným a minulým
obdobím.
7.
Nejsou vykázány náklady spojené s daní z nemovitých věcí, i když společnost
nemovitosti vlastní.
8.
Nejsou vykázány náklady spojené s daní z nabytí nemovitých věcí, i když v účetním
období došlo k úplatnému převodu nemovitosti.
9.
Vykázané údaje o splatné dani z příjmů se liší od údajů v daňovém
přiznání.
10.
Není vykazována odložená daňová pohledávka nebo závazek, i když se liší účetní a
daňová hodnota aktiv.
Auditor
může v rámci analytických testů věcné správnosti identifikovat samozřejmě i mnoho
dalších rizik významné nesprávnosti. Zejména při ověřování daně z příjmů je třeba vzít v úvahu, že
základem této daně je účetní hospodářský výsledek. Ověření této daně je tak spojeno s ověřením všech
výnosů, nákladů a hospodářského výsledku. Výnosy pak představují obecně rizikovou položku, která
může být náchylná ke zkreslení v důsledku podvodu.2.5 Detailní testy věcné správnosti při ověřování
daní
Detailní testy věcné správnosti spočívají ve srovnání částek a informací uvedených v
účetní závěrce s konkrétními důkazními materiály, které potvrzují, že tyto částky a informace
poskytují věrný a poctivý obraz skutečnosti v souladu s platnými účetními předpisy.
Auditor
tyto
testy provádí zpravidla na vybraném vzorku dokladů a dalších důkazních materiálů. Výběr vzorků
přitom musí zohledňovat nejen velikost souboru, ale také auditorem zjištěná rizika a naplánovanou
hladinu významnosti. Je třeba mít na paměti, že důkazní materiály získané od třetích osob, například
od Finančního úřadu (FÚ), jsou vždy spolehlivější než důkazní materiály získané od účetní jednotky.
Následující text uvádí možné postupy auditora při ověřování nejdůležitějších daní.Ověřování daně z přidané hodnoty
Základním testem je srovnání částek uvedených v položkách C. III. 6 - Stát - daňové
pohledávky nebo B. III. 7 -Stát - daňové závazky a
dotace
se zůstatky uvedenými na příslušných
analytických účtech k účtu 343 - Daň z přidané hodnoty a dále srovnání těchto zůstatků analytických
účtů na podaná daňová přiznání k DPH. Případné rozdíly musejí být řádně zdůvodněny.V případě, že zůstatky účtů souhlasí na podaná daňová přiznání a případné rozdíly jsou
řádně doloženy, je nutné přistoupit ke kontrole správnosti těchto podaných daňových přiznání.
Důležitým testem může být srovnání úhrnu základů daně na výstupu se zaúčtovanými výnosy na
příslušných účtech účtové třídy 6 - Výnosy; zde rovněž mohou vznikat i významné rozdíly, které však
musí být účetní jednotka schopna vysvětlit a doložit.
Po základních testech návaznosti daňových přiznání k DPH na účetní zůstatky je nutné
přistoupit ke kontrole vybraného vzorku uskutečněných a přijatých zdanitelných plnění. Vzorek
daňových dokladů vybereme na základě poznání vnitřních kontrol a na základě významnosti a
rizikovosti jednotlivých plnění. Při kontrole se zaměřujeme zejména na to, zda existují průkazné
podklady o uskutečnění či přijetí jednotlivých zdanitelných plnění, zda jsou uvedeny v daňovém
přiznání do správného zdaňovacího období a ve správných částkách.
Vzhledem k tomu, že u DPH existuje obecně riziko vzniku daňových podvodů, musí se
auditor
věnovat i této oblasti. Daňové podvody zpravidla nelze odhalit kontrolou daňových dokladů a daňových
přiznání. Auditor
proto musí u vybraných rizikových operací posuzovat i jejich ekonomický účel a
cíl. V úvahu musí brát i celkovou znalost podnikání účetní jednotky, znalost jejího vedení i jejích
obchodních partnerů a celkovou úroveň plnění povinností vůči Finančnímu úřadu.Ověřování daně z příjmu právnických osob
Základním testem je srovnání částek uvedených v rozvaze v položkách C. III. 6 - Stát -
daňové pohledávky, B. III. 7 -Stát - daňové závazky se zůstatkem účtu 341 - Daň z příjmů a srovnání
těchto částek s částkami závazků nebo pohledávek uvedených v daňovém přiznání. V případě, že účetní
jednotka nemá při auditu ještě zpracovanou definitivní verzi daňového přiznání, je třeba ověřit výši
vykazované rezervy na daň z příjmů na základě předběžné verze daňového přiznání. S daňovým přiznáním
je rovněž třeba srovnat položku vykazovanou ve výkazu zisku a ztráty v položce Q1 - Daň z příjmů
splatná a na účtu 591 - Daň z příjmů z běžné činnosti splatná.
Po srovnání základních částek uvedených v účetní závěrce s daňovým přiznáním musíme
přistoupit k formální a věcné kontrole zpracovaného daňového přiznání. Ověřit bychom měli návaznost
účetního hospodářského výsledku uváděného na řádku 10 daňového přiznání na částku uváděnou ve výkazu
zisku a ztráty (hospodářský výsledek za účetní období před zdaněním), dále musíme zkontrolovat
správnost všech významných připočitatelných a odpočitatelných položek od základu daně, včetně
rozdílu mezi účetními a daňovými odpisy, a uplatňovaných slev na dani. Pokud daňové přiznání
sestavil a podal daňový poradce, na jehož činnost chce
auditor
spoléhat, stává se tento daňový
poradce auditorovým expertem. Auditor
musí nejdříve v souladu s Mezinárodními auditorskými standardy
ISA vyhodnotit, zda se jedná o vhodného experta pro účely auditu a zda lze výstupy jeho práce
považovat za vhodný důkazní materiál pro testy věcné správnosti. Poté teprve se může rozhodnout, zda
je možné na jeho práci při auditu spoléhat.Základem daně z příjmů je v souladu s § 23,
odst. 10 zákona 586/1992 Sb., o daních z příjmů, účetní hospodářský výsledek před zdaněním. S
ověřováním daně z příjmů právnických osob tak úzce souvisí i ověřování všech výnosů a nákladů
vykázaných ve výkazu zisku a ztráty. Popis jednotlivých auditorských technik při ověřování výnosů a
nákladů v rámci detailních testů věcné správnosti by přesahoval svým rozsahem možnosti tohoto
článku. Je však třeba zmínit, že výnosy jsou obecně považovány za položku náchylnou ke zkreslení v
důsledku podvodu.
Auditor
by se měl proto v rámci ověřování daně z příjmů právnických osob zabývat i
otázkou, zda nemohou být výnosy podhodnoceny v důsledku daňového podvodu. Při ověřování této
skutečnosti musí auditor
především vycházet z důkladného poznání vnitřních kontrol. Testy věcné
správnosti se zde zaměřují především na návaznost zaúčtovaných tržeb na peněžní toky, stav a pohyb
hotovosti, stav a pohyb zásob a také stav a pohyb pohledávek. Jednotlivé techniky mohou být velmi
rozdílné podle typu účetní jednotky a vykonávané ekonomické činnosti.Ověřování daně z příjmů ze závislé
činnosti
Testy věcné správnosti daně z příjmů ze závislé činnosti provádíme zpravidla současně s
testováním mzdových nákladů. Samostatně se jedná o položku vykazovanou na řádku B. III. 7 - Stát
daňové závazky a
dotace
. Závazek z titulu odvodu této daně, výjimečně i pohledávka, je v účetnictví
obvykle uvedena jako zůstatek účtu 342 - Ostatní přímé daně.Detailní testy věcné správnosti spočívají, podobně jako u výše uvedených daní, především
ve srovnání příslušných vyúčtování zálohové a srážkové daně za předchozí rok se zůstatky uvedenými v
účetnictví. Dále je nutné ověřit správnost odváděných daní ze závislé činnosti na základě kontroly
vybraného vzorku mzdových listů a podkladů pro jejich sestavení. Zvláštní pozornost je třeba věnovat
splnění podmínek pro poskytování osvobozených nepeněžních příjmů (benefitů) zaměstnancům (například
automobilů pro služební i soukromé účely). Velmi důležité je prověřit také vybraný vzorek dokladů o
poskytování cestovních náhrad z hlediska splnění podmínek pro vyloučení těchto příjmů z předmětu
daně.
Snaha některých subjektů o maximální snížení odvodů z mezd může rovněž vést ke spáchání
daňového podvodu. Pokud
auditor
zjistí riziko spáchání tohoto podvodu například tím, že jsou
vykazovány nepřiměřeně nízké mzdy, které neodpovídají náročnosti vykonávané práce, musí v rámci
testů věcné správnosti ověřit všechny skutečnosti, které by mohly svědčit o tom, že by mohlo dojít
ke spáchání daňového podvodu. Vhodnou auditorskou technikou zde mohou být rozhovory s vybranými
zaměstnanci. Na paměti je třeba mít skutečnost, že i samotné neodvedení sražené daně z příjmů ze
závislé činnosti může naplňovat znaky spáchání trestného činu.2.6 Odpovědnost auditora při ověřování daní
Auditor
je povinen provést audit v souladu se
Zákonem o auditorech, Mezinárodními auditorskými
standardy a Etickým kodexem Komory auditorů. Při auditu musí postupovat s nejvyšší odbornou péčí a
musí dodržovat zásadu profesního skepticismu. Zásada profesního skepticismu znamená, že auditor
musí
být všímavý vůči podmínkám a skutečnostem, které by mohly svědčit o tom, že účetní závěrka je
významně zkreslena v důsledku chyby nebo podvodu, a při vyhodnocování důkazů musí uplatňovat
kritické myšlení.I když
auditor
dodrží všechny zásady při provádění auditu a provede veškeré nutné testy
pro ověření správnosti účetní závěrky, může se stát, že i významná nesprávnost zůstane neodhalena.
Výrok auditora nepředstavuje pro uživatele účetní závěrky absolutní jistotu, že účetní závěrka není
významně zkreslena, nýbrž pouze přiměřenou jistotu, která se obvykle kvantifikuje spolehlivostí ve
výši 95%.V oblasti daní je možné, že i přesto, že
auditor
vydal k účetní závěrce nemodifikovaný
výrok (bez výhrad), Finanční úřad při kontrole následně zjistí významná pochybení a doměří daň a
související příslušenství. Také je možné, že účetní jednotka následně zjistí, že její daňové
povinnosti měly být nižší, než bylo uvedeno v účetní závěrce. Častou otázkou bývá, jakou odpovědnost
nese v těchto případech auditor
vůči auditované účetní jednotce.Na úvod je třeba zdůraznit, že
auditor
neodpovídá za sestavenou účetní závěrku ani za
sestavená daňová přiznání. Tuto odpovědnost nese vždy statutární orgán účetní jednotky. Auditor
odpovídá všem uživatelům účetní závěrky za výrok, který k předmětné účetní závěrce vydal. Pokud se
ukáže, že výrok auditora je chybný, například z důvodu neodhalení skutečností, které následně
odhalila daňová kontrola, může se účetní jednotka domáhat odpovědnosti auditora za škody, které jí
vznikly tím, že se spolehla na nesprávný výrok auditora. Škodu může kvantifikovat například tak, že
vypočte rozdíl mezi sankcí skutečně udělenou Finančním úřadem a sankcí, kterou by musela uhradit v
případě, že by na základě včasného zjištění chyb auditorem podala včas opravné nebo dodatečné daňové
přiznání.Jak už bylo výše uvedeno, výrok auditora nemůže nikdy poskytnout stoprocentní jistotu, že
účetní závěrka není zkreslena v důsledku chyby nebo podvodu. Odpovědnosti auditora za škodu se proto
účetní jednotka může domoci pouze v případě, že
auditor
neprovedl audit v souladu s auditorskými
předpisy, a neučinil tak vše pro to, aby jeho výrok poskytoval přiměřenou jistotu o správnosti
účetní závěrky.O všech skutečnostech zjištěných v průběhu auditu a o všech provedených testech musí
auditor
vést podrobný spis auditora. Tento spis musí obsahovat i odborné úsudky, na jejichž základě
auditor
vyhodnotil, zda je nebo není příslušná položka účetní závěrky zkreslena. Dále spis obsahuje
všechny významné důkazní materiály, které získal od účetní jednotky, a způsob jejich hodnocení. Spis
auditora je důkazním materiálem, který podporuje vydaný výrok auditora. Přístup ke spisu auditora má
Komora auditorů a příslušný soud. Pokud se tedy účetní jednotka chce od auditora domoci náhrady
způsobené škody, měla by nechat přezkoumat spis auditora na základě externího podnětu Komoře
auditorů ČR nebo Radě pro veřejný dohled nad auditem. Kontrolu auditorského spisu provedou vyškolení
kontroloři kvality, kteří v případě zjištění pochybení auditora zpravidla podají podnět Kárné komisi
Komory auditorů ČR k zahájení kárného řízení s auditorem. Ukáže-li se v kárném řízení, že auditor
nemá ve spisu uloženy dostatečné podklady, které podporují výrok auditora, například že nemá
zdokumentováno, jaké testy provedl, na jakém vzorku dokladů, jak hodnotil získané důkazy a jakým
způsobem dospěl k závěrům uvedeným ve zprávě, je mu většinou uděleno kárné opatření ve formě pokuty,
případně i dočasného nebo trvalého zákazu činnosti. V takovém případě se i poškozená účetní jednotka
zpravidla domůže náhrady způsobené škody. Pochybením auditora však není, pokud auditor
na základě
své odborné úvahy (právního názoru), která je řádně zdokumentována ve spisu, dospěl k závěru, který
se následně ukáže jako chybný.Každý
auditor
musí být povinně ze své činnosti pojištěn v takovém rozsahu, aby případné
pojistné plnění pokrylo škody v rozsahu, který lze vzhledem k rozsahu činnosti auditora
předpokládat. Pokud tedy auditor
uzná svoji odpovědnost za škodu, nebo je mu odpovědnost za škodu
prokázána na základě výsledků kárného řízení nebo v soudním řízení, může se obrátit na svoji
pojišťovnu se žádostí o poskytnutí pojistného plnění. Náhrada škody může být poskytnuta přímo
poškozené účetní jednotce nebo na účet auditora, pokud ten již předem škodu klientovi
uhradil.Závěrem je třeba upozornit i na § 259 Trestního
zákona, kde se uvádí: „Kdo jako
auditor
vydá jinému nepravdivou zprávu auditora nebo
nepravdivé potvrzení o finanční situaci nebo majetkových poměrech, bude potrestán odnětím svobody až
na dvě léta nebo zákazem činnosti.“