Výdajové paušály v roce 2014 a od 1.1.2015

Vydáno: 22 minut čtení

Již od roku 1993 umožňuje zákon č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP “), poplatníkům daně z příjmů fyzických osob uplatňovat u příjmů z podnikání a jiné samostatné činnosti (s výjimkou podílu společníka veřejné obchodní společnosti a komplementáře komanditní společnosti na zisku), u příjmů z nájmu majetku nezahrnutého u poplatníka do obchodního majetku a u příjmů ze zemědělské výroby a lesního a vodního hospodářství, které nejsou provozovány zemědělským podnikatelem, namísto prokazatelně vynaložených výdajů (nákladů) na dosažení, zajištění a udržení těchto příjmů výdaje ve stanovené procentní výši z dosažených příjmů („výdajové paušály“).

Výdajové paušály v roce 2014 a od 1.1.2015
Ing.
Jiří
Vychopeň
Nejdříve trochu historie:
Od roku 1993 do roku 2005
byly výdajové paušály stanoveny v této výši:
-
50% z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství,
-
30% z příjmů z užití nebo poskytnutí práv z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví, včetně práv příbuzných právu autorskému (s výjimkou příjmů do výše 3 000 Kč za příspěvky do novin, časopisů, rozhlasu nebo televize, které byly samostatným základem daně pro zdanění zvláštní sazbou daně podle § 36),
-
25% z příjmů ze živností, z jiného podnikání podle zvláštních předpisů, z výkonu nezávislého povolání, které není živností ani podnikáním, a dále z příjmů znalců, tlumočníků, zprostředkovatelů kolektivních sporů, zprostředkovatelů kolektivních a hromadných smluv podle autorského zákona a rozhodců za činnost podle zvláštního právního předpisu,
-
20% z příjmů z pronájmu, nejde-li o příjmy z podnikání,
-
50% z příjmů ze zemědělské výroby, která není provozována podnikatelem.
Od 1.1.2006
byly výdajové paušály nově stanoveny následovně:
-
80% z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství,
-
60% z příjmů z řemeslných živností,
-
50% z příjmů z ostatních živností,
-
40% z příjmů z jiného podnikání podle zvláštních předpisů a příjmů z jiné samostatné výdělečné činnosti,
-
30% z příjmů z pronájmu, nejde-li o příjmy z podnikání,
-
80% z příjmů ze zemědělské výroby, která není provozována podnikatelem.
Do konce roku 2007 byly v částkách výdajových paušálů uplatňovaných u příjmů z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti podle § 7 ZDP zahrnuty veškeré výdaje poplatníka vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti, kromě pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, které mohl poplatník uplatňující výdaje v procentní výši podle § 7 odst. 9 ZDP uplatnit navíc v prokázané výši, avšak pouze do výše pojistného vypočteného sazbou bez jejího zvýšení z maximálního základu pro toto pojištění podle zvláštního předpisu. Dále mohl tento poplatník navíc v prokázané výši uplatnit pojistné hrazené osobami samostatně výdělečně činnými, které nebyly nemocensky pojištěny a pojistily se na denní dávku při pracovní neschopnosti u soukromé pojišťovny, a to pouze do výše pojistného na zákonné nemocenské pojištění stanovené zvláštními předpisy.
Od 1.1.2008
pojistné osob samostatně výdělečně činných na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění již není daňově uznatelným výdajem, a proto jej od uvedeného data nelze připočítávat k výdajům uplatňovaným ve stanovené procentní výši. Rovněž tak nemocenské pojištění, které není pro osoby samostatně výdělečně činné povinné, nelze k výdajům v procentní výši připočítávat.
Od 1.1.2009
došlo ke změnám u některých výdajových paušálů, a to:
-
u příjmů z řemeslných živností byl výdajový paušál zvýšen na 80%,
-
u příjmů z ostatních živností byl výdajový paušál zvýšen na 60%,
-
u příjmů z jiného podnikání podle zvláštních předpisů a u příjmů z jiné samostatné výdělečné činnosti byl výdajový paušál zvýšen na 60%.
Od 1.1.2010
byl výdajový paušál u příjmů z podnikání podle zvláštních předpisů a u příjmů z jiné samostatné výdělečné činnosti vrácen zpět na původní výši 40%.
Od 1.1.2011
byly dosavadní výdajové paušály u příjmů podle § 7 ZDP rozšířeny o nový výdajový paušál u příjmů z pronájmu majetku zařazeného v obchodním majetku ve výši 30%. K tomu je ale třeba uvést, že s ohledem na vymezení obchodního majetku pro účely daní z příjmů podle § 4 odst. 4 ZDP je při uplatnění výdajů v procentní výši z dosažených příjmů podle § 7 ZDP majetek zařazen v obchodním majetku poplatníka jen tehdy, pokud tento poplatník vede účetnictví.
Od 1.1.2013
došlo k omezení některých výdajových paušálů, a to následovně:
-
do ustanovení § 7 odst. 7 písm. c) ZDP, které poplatníkům daně z příjmů fyzických osob umožňuje u příjmů podle § 7 odst. 1 písm. c) ZDP, tj. u příjmů z jiného podnikání podle zvláštních předpisů, a u příjmů ze samostatné výdělečné činnosti podle § 7 odst. 2 písm. a) až d) ZDP s výjimkou příjmů podle odstavce 6 uplatnit výdaje ve výši 40% z dosažených příjmů, bylo doplněno, že nejvýše lze tímto způsobem uplatnit
výdaje do částky 800 000 Kč,
-
do ustanovení § 7 odst. 7 písm. d) ZDP, které poplatníkům daně z příjmů fyzických osob umožňuje u příjmů podle § 7 odst. 2 písm. e) ZDP, tj. u příjmů z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku, uplatnit výdaje ve výši 30% z dosažených příjmů, bylo doplněno, že nejvýše lze tímto způsobem uplatnit
výdaje do částky 600 000 Kč,
-
do ustanovení § 9 odst. 4 písm. d) ZDP, které poplatníkům daně z příjmů fyzických osob umožňuje u příjmů z nájmu majetku nezařazeného v obchodním majetku uplatnit výdaje ve výši 30% z dosažených příjmů, bylo doplněno, že
nejvýše lze tímto způsobem uplatnit výdaje do částky 600 000 Kč,
-
za § 35c ZDP byl vložen nový § 35ca ZDP, podle kterého
poplatník, který uplatní u dílčího základu daně podle § 7 ZDP výdaje v procentní výši podle § 7 odst. 7 ZDP nebo u dílčího základu daně podle § 9 ZDP výdaje v procentní výši podle § 9 odst. 4 ZDP a součet dílčích základů, u kterých byly výdaje tímto způsobem uplatněny, je vyšší než 50% celkového základu daně, nemůže:
a)
snížit daň podle § 35ba odst. 1 písm. b) ZDP,
b)
uplatnit daňové zvýhodnění.
 
VÝDAJOVÉ PAUŠÁLY V ROCE 2014
Podle ustanovení § 7 odst. 7 ZDP může
poplatník s příjmy ze samostatné činnosti
(s výjimkou podílu společníka veřejné obchodní společnosti a komplementáře komanditní společnosti na zisku) uplatnit namísto výdajů prokazatelně vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmů výdaje, s výjimkou uvedenou v § 12, ve výši:
a)
80% z příjmů:
-
ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství,
-
z živnostenského podnikání řemeslného,
b)
60% z příjmů:
-
z živnostenského podnikání, s výjimkou příjmů z živnostenského podnikání řemeslného,
c)
40% z příjmů:
-
z jiného podnikání podle zvláštních předpisů než ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství a než z živnostenského podnikání,
-
z užití nebo poskytnutí práv z průmyslového vlastnictví, autorských práv včetně práv příbuzných právu autorskému, s výjimkou příjmů autorů z užití nebo poskytnutí autorských práv včetně práv příbuzných právu autorskému plynoucích ze zdrojů na území České republiky, které jsou podle ustanovení § 7 odst. 6 ZDP samostatným základem daně pro zdanění zvláštní sazbou daně za předpokladu, že úhrn těchto příjmů od téhož plátce nepřesáhne v kalendářním měsíci 10 000 Kč,
-
z výkonu nezávislého povolání,
nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 800 000 Kč,
d)
30% z příjmů:
-
z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku,
nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 600 000 Kč.
PŘÍKLAD
Za zdaňovací období roku 2014 dosáhnou příjmy advokáta z podnikání podle zvláštního právního předpisu celkem 3 mil. Kč. Pokud bude advokát u těchto příjmů uplatňovat výdaje v procentní výši podle § 7 odst. 7 písm. c) ZDP, uplatní tímto způsobem výdaje ve výši 800 000 Kč (40% z 2 000 000). Dílčí základ daně podle § 7 ZDP bude v tomto případě činit 2 200 000 Kč (3 000 000 - 800 000) a vyměřovací základy pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a na všeobecné zdravotní pojištění budou činit 1 100 000 Kč (50% z 2 200 000).
Uplatní-li poplatník s příjmy ze samostatné činnosti výdaje v procentní výši podle § 7 odst. 7 ZDP, má se za to, že v částce těchto výdajů jsou zahrnuty veškeré výdaje poplatníka vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů ze samostatné činnosti.
Poplatníci, kteří uplatňují výdaje v procentní výši podle § 7 odst. 7 ZDP, nevedou daňovou evidenci podle § 7b ZDP, ale podle ustanovení § 7 odst. 8 ZDP jsou tito poplatníci povinni vždy vést:
-
záznamy o příjmech
a
-
evidenci pohledávek vzniklých v souvislosti s činností, ze které plyne příjem ze samostatné činnosti.
Jestliže má poplatník v jednom zdaňovacím období různé druhy příjmů podle § 7 ZDP, u kterých uplatňuje daňové výdaje podle odstavce 7 rozdílným procentem podle druhu příjmů, musí tento poplatník podle stanoviska Generálního finančního ředitelství uvedeného v pokynu D-6 vést přesnou evidenci jednotlivých druhů příjmů tak, aby mohl uplatnit daňové výdaje procentem z příjmů v příslušné výši. Z ustanovení § 7 odst. 7 ZDP ani z uvedeného stanoviska GFŘ v pokynu D-6 ale není vůbec zřejmé, jak má poplatník postupovat v případě, kdy má ve zdaňovacím období příjem ze samostatné činnosti, který se týká více různých druhů příjmů dosažených ve zdaňovacím období a nelze jej přiřadit pouze k jednomu druhu příjmů (např. přijatá náhrada škody týkající se majetku používaného poplatníkem při provozování více různých samostatných činností, přijatá
dotace
na úhradu mezd nebo oprav anebo jiných provozních výdajů týkajících se více provozovaných činností apod.). Obvykle se takový příjem doporučuje rozdělit do jednotlivých druhů příjmů dosažených v daném zdaňovacím období podle poměru jejich výše a podle toho se uplatní příslušné výdajové paušály. Takový postup ale nemá žádnou oporu v zákoně ani v pokynu GFŘ D-6.
Podle pokynu GFŘ D-6 může výdajové paušály podle § 7 odst. 7 ZDP uplatňovat i poplatník, který vede účetnictví. Podle uvedeného pokynu by v takovém případě měl poplatník pro zjištění dílčího základu daně podle § 7 ZDP vycházet z evidence příjmů, tj. včetně přijatých záloh (nikoli pohledávek). To je ale ve zjevném rozporu s ustanovením § 23 odst. 1 ZDP, podle kterého jsou pro účely zjištění základu daně u poplatníka, který je účetní jednotkou, považovány za příjmy jeho výnosy.
Podle pokynu GFŘ D-6 mohou výdajové paušály uplatňovat i poplatníci, kteří jsou plátci podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“). To znamená, že i plátce DPH, který pro účely daně z příjmů neuplatňuje výdaje v prokázané výši, ale v procentní výši z dosažených příjmů, může u přijatých zdanitelných plnění standardně za stanovených podmínek uplatňovat odpočet daně na vstupu (pro účely DPH vede plátce samostatnou evidenci o přijatých a uskutečněných plněních podle § 100 a 101 ZDPH, zatímco pro účely daně z příjmů vede poplatník uplatňující u příjmů ze samostatné činnosti výdaje v procentní výši záznamy o dosažených příjmech a evidenci pohledávek podle § 7 odst. 8 ZDP).
Podle ustanovení § 7 odst. 7 ZDP platí, že tento způsob uplatnění výdajů nelze zpětně měnit. Žádné ustanovení ZDP ale výslovně nebrání změně opačné. To znamená, že poplatník může dodatečně změnit způsob uplatnění výdajů v prokázané výši na způsob uplatnění výdajů v procentní výši z dosažených příjmů, pokud tak učiní v souladu se zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „“), zejména s ustanoveními § 141 odst. 2 až 6 DŘ, kde jsou vymezeny podmínky, za kterých je daňový subjekt oprávněn podat dodatečné daňové přiznání na daň nižší, než je jeho poslední známá daň.
Poplatník, který uplatňuje výdajový paušál podle § 7 odst. 9 ZDP a nevede přitom účetnictví,
nemůže žádný majetek zařadit do obchodního majetku vymezeného pro účely daně z příjmů
v ustanovení § 4 odst. 4 ZDP. To například znamená, že ve zdaňovacím období, ve kterém poplatník uplatňuje výdaje v procentech, nelze do obchodního majetku zahrnout odkoupený majetek po ukončení doby finančního leasingu. To neplatí jen v případě, že poplatník v tomto zdaňovacím období vede účetnictví. Jestliže tedy neúčtující poplatník uplatňuje za zdaňovací období výdaje procentem z příjmů a v tomto zdaňovacím období dojde k ukončení doby finančního leasingu a odkoupení předmětu finančního leasingu, vzniká poplatníkovi z důvodu nesplnění podmínky stanovené v § 24 odst. 4 písm. c) ZDP povinnost zvýšit základ daně o celou částku úplaty (dříve nájemného) uplatněné u tohoto finančního leasingu v daňových výdajích za všechna předchozí zdaňovací období, ve kterých poplatník vedl daňovou evidenci podle § 7b ZDP.
PŘÍKLAD
Podnikatel vedl do konce roku 2013 daňovou evidenci podle § 7b ZDP. Od roku 2010 uplatňoval v daňových výdajích nájemné u finančního leasingu osobního auta, a to za rok 2010 ve výši 150 000 Kč, za rok 2011 ve výši 200 000 Kč, za rok 2012 ve výši 200 000 Kč a za rok 2013 rovněž ve výši 200 000 Kč. Za rok 2014, ve kterém dojde k ukončení doby finančního leasingu a odkoupení osobního auta do majetku podnikatele, by chtěl podnikatel uplatňovat výdaje stanoveným procentem. Pokud by tak ale učinil, nemohl by osobní auto převedené po ukončení doby finančního leasingu do jeho vlastnictví zařadit do obchodního majetku podle § 4 odst. 4 ZDP a z toho důvodu by musel rozdíl mezi příjmy a výdaji (dílčí základ daně podle § 7 ZDP) za zdaňovací období roku 2014 zvýšit o celou částku dříve uplatněného nájemného, tj. o částku ve výši 750 000 Kč.
Uvedenému dopadu se poplatník může vyhnout např. tak, že přechod z daňové evidence na uplatňování výdajů v procentní výši provede až ve zdaňovacím období roku 2015.
Podle ustanovení § 9 odst. 4 ZDP může
poplatník s příjmy z nájmu majetku nezařazeného v obchodním majetku
(jedná se o příjmy podle § 9 odst. 1 ZDP) uplatnit namísto výdajů prokazatelně vynaložených na dosažení, zajištění a udržení těchto příjmů
výdaje ve výši 30%, nejvýše však do částky 600 000 Kč.
I v tomto případě platí, že tento způsob uplatnění výdajů nelze zpětně měnit.
PŘÍKLAD
Za zdaňovací období roku 2014 dosáhnou příjmy poplatníka z pronájmu majetku nezahrnutého do obchodního majetku (příjmy podle § 9 ZDP) celkové výše 2 500 000 Kč. Pokud bude poplatník u těchto příjmů uplatňovat výdaje v procentní výši podle § 9 odst. 4 ZDP, uplatní tímto způsobem výdaje ve výši 600 000 Kč (30% z 2 000 000). Dílčí základ daně bude v tomto případě činit 1 900 000 Kč (2 500 000 - 600 000).
Uplatní-li poplatník s příjmy z nájmu majetku nezařazeného v obchodním majetku výdaje v procentní výši podle § 9 odst. 4 ZDP, jsou v částce těchto výdajů zahrnuty veškeré výdaje poplatníka vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů z nájmu podle § 9 ZDP (tj. např. i odpisy hmotného majetku, který je předmětem nájmu). Jestliže se poplatník rozhodne za dané zdaňovací období uplatnit u příjmů z nájmu podle § 9 ZDP výdaje v procentní výši podle odstavce 4, musí tímto způsobem uplatnit výdaje u všech příjmů, které měl za toto zdaňovací období z nájmu majetku nezařazeného v obchodním majetku a které tvoří jeden dílčí základ daně podle § 9 ZDP.
Pokud poplatník s příjmy z nájmu majetku nezařazeného v obchodním majetku uplatňuje výdaje v procentní výši podle § 9 odst. 4 ZDP, je povinen vždy vést záznamy o příjmech z nájmu a evidenci pohledávek vzniklých v souvislosti s nájmem.
Podle ustanovení § 10 odst. 4 ZDP může
poplatník s příjmy ze zemědělské výroby a lesního a vodního hospodářství, které nejsou provozovány podnikatelem
[ jedná se o příjmy podle § 10 odst. 1 písm. a) ZDP], uplatnit namísto výdajů prokazatelně vynaložených na dosažení, zajištění a udržení těchto příjmů
výdaje ve výši 80%.
Pokud poplatník s příjmy ze zemědělské výroby a lesního a vodního hospodářství, které nejsou provozovány podnikatelem, uplatňuje výdaje v procentní výši podle § 10 odst. 4 ZDP, je povinen vždy vést záznamy o příjmech.
 
VÝDAJOVÉ PAUŠÁLY OD 1.1.2015
Zákonem č. 267/2014 Sb., kterým se od 1.1.2015 mění ZDP a další související zákony, dochází mimo jiné i ke změně struktury a k doplnění § 7 odst. 7 ZDP, podle kterého bude s účinností od uvedeného data platit, že pokud poplatník neuplatní výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu, může uplatnit výdaje ve výši:
a)
80% z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství a z příjmů ze živnostenského podnikání řemeslného; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 1 600 000 Kč,
b)
60% z příjmů ze živnostenského podnikání; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 1 200 000 Kč,
c)
30% z příjmů z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 600 000 Kč,
d)
40% z jiných příjmů ze samostatné činnosti, s výjimkou příjmů podle odstavce 1 písm. d) a odstavce 6; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 800 000 Kč.
Nově zavedeným pojmem „jiné příjmy ze samostatné činnosti“ se rozumí příjmy ze samostatné činnosti definované v § 7 odst. 1 a 2 ZDP s výjimkou příjmů, které jsou uvedené v § 7 odst. 7 písm. a) až c) ZDP, tj. jiných příjmů než příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství, z příjmů ze živnostenského podnikání a z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku poplatníka.
Podle nového znění ustanovení § 7 odst. 7 písm. d) ZDP se za jiné příjmy ze samostatné činnosti pro účely určení výše paušálních výdajů nepovažují:
-
příjmy podle § 7 odst. 1 písm. d) ZDP, tj. podíly společníků veřejné obchodní společnosti a komplementářů komanditních společností na zisku, neboť tyto příjmy jsou základem daně ze samostatné činnosti bez snížení o výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, a tudíž nelze u těchto příjmů uplatnit ani výdaje v procentní výši podle § 7 odst. 7 ZDP,
-
příjmy podle § 7 odst. 6 ZDP, tj. příjmy autorů za příspěvky do novin, časopisu, rozhlasu nebo televize plynoucí ze zdrojů na území České republiky, které budou od 1.1.2015 znovu (nově ale v limitu 10 000 Kč za měsíc) samostatným základem daně pro daň vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně, a tudíž ani u těchto příjmů nelze uplatnit žádné výdaje.
Ačkoli i podle veřejných vyjádření Ministerstva financí jsou výdajové paušály „příliš vysoké a podle analýz ministerstva výrazně překračují skutečné náklady“, nedochází od 1.1.2015 k žádné změně stávající výše výdajových paušálů.
U příjmů podnikatelů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství a u příjmů ze živnostenského podnikání řemeslného, u kterých je nadále stanoven výdajový paušál ve výši 80%, a u příjmů ze živnostenského podnikání jiného než řemeslného, u kterých je nadále stanoven výdajový paušál ve výši 60%, je však uplatnění výdajů ve stanovené procentní výši od 1.1.2015
nově limitováno obdobným způsobem, jakým jsou již od roku 2013 limitovány ostatní výdajové paušály
(tj. rovněž maximálním možným odpočtem rovným příslušné procentní výši výdajového paušálu z mezního příjmu stanoveného ve výši 2 mil. Kč).
PŘÍKLAD
Za rok 2014 dosáhnou příjmy poplatníka z provozování volné živnosti celkem 3 mil. Kč. Poplatník nevede účetnictví ani daňovou evidenci a vzhledem k trvale nízkým vynaloženým výdajům uplatňuje výdaje v procentní výši z dosažených příjmů podle § 7 odst. 7 ZDP. Za zdaňovací období roku 2014 si poplatník uplatní podle stávajícího znění ustanovení § 7 odst. 7 písm. b) ZDP výdaje ve výši 1 800 000 Kč (60% z 3 000 000), takže dílčí základ daně podle § 7 ZDP bude činit 1 200 000 Kč a vyměřovací základy pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a na všeobecné zdravotní pojištění budou činit 600 000 Kč.
Pokud bude poplatník uplatňovat výdaje v procentní výši podle § 7 odst. 7 ZDP i ve zdaňovacím období roku 2015, pak při dosažení stejné výše příjmů ze živnosti (tj. 3 000 000 Kč) bude moci v tomto zdaňovacím období uplatnit výdaje jen ve výši 1 200 000 Kč (60% z 2 000 000), takže dílčí základ daně podle § 7 ZDP bude činit 1 800 000 Kč a vyměřovací základy pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a na všeobecné zdravotní pojištění budou činit 900 000 Kč. Pro poplatníka z toho vyplývá
zvýšení daně z příjmů za zdaňovací období o 90 000 Kč
(15% z 600 000),
zvýšení ročního pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti o 87 600 Kč
(29,2% z 300 000) a
zvýšení pojistného na všeobecné zdravotní pojištění o 40 500 Kč
(13,5% z 300 000).
Uvedený příklad je typickou ukázkou nepříznivého dopadu nového „zastropování“ výdajových paušálů, která mimo jiné spolehlivě vyvrací nepravdivost „zaručené“ informace, že by se od 1.1.2015 nemělo nikomu zvýšit daňové zatížení.
Od 1.1.2015 bude platit podle nového ustanovení § 21h ZDP, že
u poplatníka, který je účetní jednotkou, jsou příjmy jeho výnosy podle právních předpisů upravujících účetnictví a výdaji jeho náklady podle právních předpisů upravujících účetnictví, s výjimkou poplatníků, kteří účtují v soustavě jednoduchého účetnictví.
V důvodové zprávě je k tomuto ustanovení výslovně uvedeno, že cílem je vyjmutí poplatníků, kteří jsou účetními jednotkami, z obecného režimu posuzování příjmů, přičemž u poplatníků daně z příjmů fyzických osob se má definice příjmů podle tohoto ustanovení uplatnit pouze ve vztahu k činnostem, za které se vede účetnictví. Z toho jednoznačně vyplývá, že by se od 1.1.2015 měli tímto novým ustanovením řídit i poplatníci daně z příjmů fyzických osob, kteří vedou účetnictví, ale pro zjištění dílčího základu daně uplatňují výdaje v procentní výši podle § 7 odst. 7 ZDP (podle stávající právní úpravy a pokynu GFŘ D-6 k § 7 odst. 7 ZDP tito poplatníci vychází pro účely daně z příjmů z evidence příjmů, nikoliv výnosů). Nedá se ale zatím vyloučit, že by mohlo jít o legislativní chybu, která bude další novelou ZDP napravena.
Od 1.1.2015 nedochází k žádné změně v § 35ca ZDP, podle kterého poplatník, který uplatní u dílčího základu daně podle § 7 ZDP výdaje v procentní výši podle § 7 odst. 7 ZDP nebo u dílčího základu daně podle § 9 ZDP výdaje v procentní výši podle § 9 odst. 4 ZDP, a součet dílčích základů, u kterých byly výdaje tímto způsobem uplatněny, je vyšší než 50% celkového základu daně, nemůže:
a)
snížit daň podle § 35ba odst. 1 písm. b) ZDP,
b)
uplatnit daňové zvýhodnění.
Nadále platí, že při rozhodování poplatníka o změně dosavadního způsobu uplatňování výdajů je nutno vždy vzít v úvahu i dopady související úpravy základu daně (dílčího základu daně) za předcházející zdaňovací období podle § 23 odst. 8 ZDP. Především je třeba porovnat očekávanou výhodu vyplývající z uplatňování státem velkoryse nastavených výdajových paušálů s možnou nevýhodou, spočívající v povinnosti doplatit daň a pojistné za předcházející zdaňovací období.
Již od roku 2011 platí podle ustanovení § 23 odst. 8 ZDP, že pokud poplatník při změně způsobu uplatnění výdajů podá dodatečné daňové přiznání a zaplatí daň nejpozději do dne, kdy je povinen podat daňové přiznání k dani za zdaňovací období, ve kterém ke změně uplatňování výdajů došlo, má se za to, že poplatník není v prodlení a tudíž mu v tomto případě nevzniká povinnost uhradit z dodatečného zvýšení daně úrok z prodlení podle § 252 DŘ.