Daň z přidané hodnoty - reklamní
soutěž
Ing.
Jiří
Vychopeň
Společnost s r. o., plátce DPH, provoz čerpací stanice PHM. Máme
vyhlášenou soutěž o body, kdy za odběr PHM zákazník obdrží určitý počet bodů a následně dle
celkového počtu bodů (množství odběru PHM) si vybere ceny dle vlastního výběru (hodnota je stanovena
v propozicích soutěže). Jako ceny je vydáváno zboží, které nabízíme v prodejně (předměty do
interiéru, sladkosti, potraviny, tiskoviny, cigarety, alkohol, dobytí tel. kupónu na mobil, přezutí
pneumatik apod.). Ceny jsou pořizovány a účtovány jako pořízení zboží, včetně uplatnění nároku
odpočtu DPH. V současném pokladním systému máme výdej evidován jako prodej za hotové, který je
účtován jako prodej zboží se vznikem odvodu DPH. Jak máme posuzovat vydání ceny zákazníkům z
hlediska daně z příjmů a DPH a jak to správně zaúčtovat?
Odpověď:
Náklady spojené s reklamní soutěží vč. pořízení cen do této soutěže jsou
náklady na dosažení, zajištění a udržení příjmů podle §
24 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„ZDP“). Pro účely daně z příjmů není stanoveno žádné omezení nákladů na reklamu a reklamní soutěže,
vždy je však třeba prokázat reklamní účel těchto nákladů, tj. souvislost s dosažením, zajištěním a
udržením zdanitelných příjmů.
Pokud byl při pořízení zboží uplatněn nárok na odpočet DPH, je vydání ceny
zákazníkovi v reklamní soutěži formou dodání zboží nebo poskytnutí služby samostatným zdanitelným
plněním podle § 13 odst. 4 písm. a) a
odst. 5 nebo
§ 14 odst. 3 písm. a) a
odst. 4 písm. b) zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“), při jehož uskutečnění je
společnost povinna uplatnit daň na výstupu v příslušné sazbě, a to ze základu daně stanoveného podle
§ 36 odst. 6 ZDPH, tj. z pořizovací ceny zboží
nebo z výše nákladů vynaložených na poskytnutí služby. Podle ustanovení
§ 13 odst. 8 písm. c) ZDPH se však za dodání
zboží nepovažuje (tj. není zdanitelným plněním) poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud
jeho pořizovací cena bez daně nepřesahuje 500 Kč.
Při účtování o nákupu cen pro reklamní soutěž se postupuje podle zvoleného
způsobu účtování o zásobách (např. při účtování způsobem „B“ MD 501, 504, 518/D 321 a DPH na vstupu
MD 343/D 321). O prodeji za hotové není třeba účtovat, pokud jsou ceny poskytovány v reklamní
soutěži bezplatně. Při vydání ceny se zaúčtuje DPH na výstupu, přičemž při bezplatném plnění ve
prospěch jiných osob se podle bodu 3.5.1. ČÚS č.
017 a bodu 3.6.3 ČÚS č. 019 účtuje daňová
povinnost ze splatné DPH vůči finančnímu orgánu na vrub příslušného nákladového účtu v účtové
skupině 54 - Jiné provozní náklady (např. MD 548/D 343). Částka DPH, kterou je plátce povinen odvést
v souvislosti s organizováním reklamních soutěží a propagačních akcí, se podle ustanovení
§ 24 odst. 2 písm. ch) ZDP také považuje za
náklad na dosažení, zajištění a udržení příjmů, což je výslovně potvrzeno i stanoviskem Ministerstva
financí v Pokynu D-300 k uvedenému ustanovení ZDP.