Jak zdaňovat příjmy z YouTube?

Vydáno: 27 minut čtení

YouTube dnes zajisté patří mezi jeden z nejznámějších internetových serverů (platforem), který slouží ke sdílení různých druhů videosouborů. Postupem času a dynamickým vývojem technologií lze říci, že to není jen zábavná webová stránka, kde je uveřejněno velké množství videosouborů, ale v současné době je to server, který ovlivňuje širokou masu lidí prostřednictvím publikovaných videoklipů s mluveným slovem, hudebních videí, TV pořadů/klipů, trailerů k novým filmům nebo prostřednictvím tzv. video-blogů (jedná se zejména o krátká originální videa). Lidé mají možnost videosoubory zhlédnout, ohodnotit, dále sdílet a také přidávat své komentáře.

Jak zdaňovat příjmy z YouTube?
Daniela
Králová,
daňová poradkyně
Lenka
Nováková,
daňová poradkyně
YouTube si získalo postavení masového komunikačního média, které významně ovlivňuje a přímo působí zejména na mladou generaci. Jak rostla oblíbenost této platformy, došlo i k tomu, že v rámci autorských videí jsou uveřejňovány reklamy, které začaly společnosti Google a tvůrcům videosouborů (tzv. youtuberům)
generovat
značné příjmy, a tyto příjmy začínají nabývat na svém významu i z pohledu daní a odvodů pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění.
 
Krátké ohlédnutí za historií YouTube
Než přejdeme k podrobnějšímu rozboru dílčích druhů příjmů, které mohou youtuberům vzniknout, a jaké jsou jejich daňové a pojistné dopady, krátce si shrňme počátky a vývoj YouTube. V únoru 2005 založili YouTube tři zaměstnanci společnosti PayPal – pan Chad Hurley, pan Steve Chen a pan Jawed Karim, kteří tuto internetovou platformu v listopadu 2006 prodali společnosti Google. Od 9. 11. 2008 bylo na YouTube zřízeno i české rozhraní, které kromě překladu serveru do českého jazyka s sebou přineslo také možnost využívání české YouTube adresy (YouTube.cz), a byla tak navázána užší spolupráce mezi společností Google a českými partnery. V říjnu 2015 byla spuštěna placená verze YouTube (tzv. YouTube Premium), která uživatelům umožňuje zcela vypnout reklamy a zhlédnout videa bez přerušení.
První video nazvané „Já v zoo“, které bylo publikováno na YouTube jedním ze zakladatelů tohoto serveru v roce 2005, bylo ze zoologické zahrady v San Diegu a mělo jen necelých 20 sekund. Od té doby se technologie a možnosti pro ukládání videosouborů na YouTube postupně zlepšovaly a popularita YouTube rychle rostla. V souvislosti s rostoucí popularitou YouTube vznikl i fenomén takzvaných youtuberů.
Youtuber je člověk, který videa pravidelně natáčí a sdílí je s veřejností na serveru YouTube. Youtubeři si vytváří komunitu svých fanoušků a mnohé z nich sledují statisíce lidí. Někdy také bývají youtubeři nazýváni influenceři, protože mohou významně ovlivnit a působit na své fanoušky. Jejich vliv a sílu si uvědomují nejen marketingové agentury, ale i např. orgány státní správy, které s nimi začaly spolupracovat a prostřednictvím nich začaly komunikovat s mladou generací (např. ohledně vzdělávání či propagace určitých myšlenek a doporučení). Úspěšní youtubeři pak mohou prostřednictvím různých funkcí YouTube vydělávat nemalé peníze. Může se jednat např. o příjmy z reklam („Adsense“), z prodeje reklamního zboží („merch“ neboli „merchandise“), sponzorovaná videa (videa obsahující „promo“ značky), podíl na části z předplatného YouTube Premium atd. V poslední době se youtubeři také stále častěji účastní i různých festivalů (např. Utubering), společenských akcí (např. Zlatý Slavík), ze kterých jim mohou plynout další příjmy. Youtubeři nejsou jen českou záležitostí. Dle informací publikovaných na serveru Forbes se roční příjmy nejúspěšnějšího světového youtubera pohybují kolem 500 milionů korun.
 
Jaké příjmy tedy mohou youtuberům plynout?
Pro určení způsobu zdanění jednotlivých typů příjmů a souvisejících daňových a pojistných povinností je nutné nejprve posoudit obsah konkrétní výdělečné činnosti, která je youtuberem provozována. Jak již bylo krátce zmíněno výše, mohou youtuberům plynout příjmy z různých druhů jejich aktivit.
 
1) Příjmy z reklam („Adsense“)
Příjmy z reklam („Adsense“) jsou generovány tak, že youtuber umožní společnosti Google umístit do svého videa reklamy. Reklamy mají podobu spotů, textové reklamy nebo formu ankety. Výše generovaného příjmu youtubera se pak odvíjí od počtu přehrání jeho videa, délky videa (má vliv na počet možných reklam) a toho, zda si diváci reklamu přehráli či nikoliv. Zveřejněná videa by měla být autorská díla youtubera, nikoliv jen uveřejnění díla někoho jiného. Podíl na příjmech z reklamy je evidován na AdSense účtu youtubera a pokud částka překročí určitou měsíční hranici, je částka youtuberovi vyplacena, a to buď na jeho bankovní účet nebo jinou formou, kterou společnost Google umožňuje (např. šeky).
 
2) Příjmy z prodeje reklamního zboží („merch“ neboli „merchandise“)
Jelikož jsou youtubeři pro mnoho svých fanoušků (zejména tedy pro mladé lidi) slavnými osobnostmi, využívají youtubeři tohoto obdivu k prodeji svých propagačních materiálů (např. triček, mikin, čepic, batohů atd.), na kterých mají většinou uvedené nějaké své logo nebo značku. Reklamní předměty prodávají i prostřednictvím youtuberského e-shopu, který spolupracuje s mnoha významnými youtubery v České republice.
 
3) Sponzorovaná videa (videa obsahující „promo“ značky)
Řada společností si začala uvědomovat, že vliv youtuberů je často mnohem většího rozsahu než vliv „tradičních“ celebrit a že by bylo možné tohoto vlivu pozitivně využít při marketingové propagaci stávajících produktů, ke zvýšení jejich prodeje nebo při uvedení nového výrobku na trh. Společnosti začaly s youtubery spolupracovat a ti pak záměrně vkládají požadované produkty do svých videí (tzv. product placement). Na základě tohoto rostoucího trendu v propagaci produktů vznikají i videa, která se nazývají „unboxing“. Jedná se o video, během kterého youtuber rozbaluje nové produkty a představuje jejich vlastnosti. Tato forma reklamy je pro mnohé společnosti méně nákladná než ostatní běžné formy propagace a většinou bývá i úspěšnější. Pro youtubery představují sponzorovaná videa jednu z nejvýznamnějších složek jejich příjmů.
 
4) Podíl na části z předplatného YouTube Premium
V říjnu 2015 byla na YouTube spuštěna placená verze tzv. YouTube Premium, která uživatelům umožňuje zcela vypnout reklamy a zhlédnout tak videa bez přerušení. Příjmy z poplatků za členství v tomto programu jsou rozdělovány mezi autory videí (youtubery) podle toho, jak často uživatelé sledují jejich obsah. Pokud tedy uživatel YouTube Premium sleduje obsah nějakého svého oblíbeného youtubera, danému youtuberovi pak plyne poměrná část z poplatků za toto členství.
 
5) Členství v kanálu
Členství v kanálech umožňuje fanouškům youtubera přidat se k jeho kanálu prostřednictvím opakovaných měsíčních plateb a získat tak speciální výhody, které pro ně youtuber nabízí (např. odznaky, emodži, videa pouze pro členy, živý chat atd.). Youtuber má možnost vytvořit až pět úrovní členských výhod za různé ceny. Každá úroveň musí nabízet alespoň jednu speciální výhodu, maximálně však pět výhod. Youtuber obdrží od společnosti Google přibližně 70 % z měsíčních členských poplatků uživatelů jeho kanálu.
 
6) Superchat
Služba superchat umožňuje fanouškům během živých chatů komunikovat přímo s youtubery. Jejich zpráva, za kterou zaplatí určitý poplatek, je pak v chatu zvýrazněna, a je tedy i pro youtubera lépe viditelná. Tržby ze superchatu následně obdrží youtuber stejným způsobem jako příjmy z reklam.
 
7) Příjmy za účasti na festivalech, společenských akcích
Dále se youtubeři účastní různých festivalů či společenských akcí, kde mohou vystupovat jak v pozici moderátora, tak i v roli hosta, popřípadě pořádají celou řadu svých vlastních akcí, kde se setkávají se svými fanoušky. Z těchto aktivit jim mohou plynout příjmy ze vstupného nebo honoráře za vystoupení.
Vzhledem k výše uvedenému výčtu rozličných aktivit, ze kterých mohou youtuberům plynout příjmy, se může jednat o činnosti, které splňují definici živnosti podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „živnostenský zákon“), případně se může jednat o činnosti, které naplňují definici autorského díla podle zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „autorský zákon“).
Živnostenský zákon1) definuje živnost jako soustavnou činnost provozovanou samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku. V případě, že tedy činnosti youtubera svým charakterem splňují definici živnosti, je vždy potřeba, aby si youtuber před zahájením svého podnikání (vyděláváním prostřednictvím YouTube) obstaral řádné živnostenské oprávnění. Mohlo by se např. jednat o živnostenské oprávnění pro volnou živnost – výroba, rozmnožování, distribuce, prodej, pronájem zvukových a zvukově-obrazových záznamů a výroba nenahraných nosičů údajů a záznamů, velkoobchod a maloobchod a reklamní činnost,
marketing
,
mediální
zastoupení. Příjmy plynoucí z činností, na které bylo potřeba získat řádné živnostenské oprávnění, jsou dle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), považovány za příjmy ze samostatné činnosti – živnostenského podnikání2).
Podle autorského zákona3) je předmětem práva autorského dílo literární a jiné dílo umělecké a dílo vědecké, které je jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora a je vyjádřeno v jakékoli objektivně vnímatelné podobě včetně podoby elektronické, trvale nebo dočasně, bez ohledu na jeho rozsah, účel nebo význam (dále jen „dílo“). Dílem je zejména dílo slovesné vyjádřené řečí nebo písmem, dílo hudební, dílo dramatické a dílo hudebně dramatické, dílo choreografické a dílo pantomimické, dílo fotografické a dílo vyjádřené postupem podobným fotografii, dílo audiovizuální, jako je dílo kinematografické, dílo výtvarné, jako je dílo malířské, grafické a sochařské, dílo architektonické včetně díla urbanistického, dílo užitého umění a dílo kartografické. Příjmy z činností youtubera podléhajících autorskému zákonu by měly být považovány za autorské honoráře, na které ZDP pohlíží také jako na příjmy ze samostatné činnosti, avšak vykonávané na základě zvláštních právních předpisů4).
Správná klasifikace příjmů youtuberů je důležitá nejen z pohledu ZDP, aby byl správně stanoven dílčí základ youtubera ze samostatné činnosti, ale i z pohledu odvodů pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění (viz níže).
 
Jaké registrační povinnosti mohou youtuberovi vzniknout?
Získáním řádného živnostenského oprávnění nejsou povinnosti youtubera vůči veřejné (státní) správě splněny, naopak tím vše teprve začíná. Poté, co youtuber započne vykonávat činnost, která je zdrojem příjmů ze samostatné činnosti, je povinen podat přihlášku k registraci k dani z příjmů fyzických osob, a to do 15 kalendářních dnů, u svého místně příslušného správce daně5) (obecně se u fyzické osoby určuje místně příslušný správce daně dle adresy místa trvalého pobytu v České republice, pokud by se jednalo o cizince bez trvalého pobytu, je rozhodující adresa hlášeného místa pobytu v České republice).
Zároveň je potřeba, aby se youtuber do 8 kalendářních dnů od zahájení své samostatné výdělečné činnosti zaregistroval na své zdravotní pojišťovně a na České správě sociálního zabezpečení jako osoba samostatně výdělečně činná.6)
 
Způsob zdanění příjmů youtuberů
Jak již bylo uvedeno výše, pro správné stanovení dílčího základu daně youtubera ze samostatné činnosti dle § 7 ZDP je
relevantní
skutečný obsah jeho činností a na základě jakého oprávnění jsou tyto činnosti vykonávány. Může se tedy jednat o příjmy ze živnostenského podnikání podle § 7 odst. 1 písm. b) ZDP, nebo příjmy z užití nebo poskytnutí práv z průmyslového vlastnictví, autorských práv včetně práv příbuzných právu autorskému podle § 7 odst. 2 písm. a) ZDP. Vzhledem k charakteru činností youtuberů není možné, aby jejich příjem byl považován za příjem z příležitostné činnosti dle ZDP7), a proto nelze na tyto příjmy aplikovat osvobození pro příležitostné činnosti ve výši 30 000 Kč za zdaňovací období.
Zákon o daních z příjmů umožňuje, aby poplatník daně z příjmů fyzických osob (youtuber) uplatnil výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. V případě této varianty je vždy potřeba každý dílčí výdaj posoudit, zda jej lze podle ZDP považovat za daňově uznatelný či nikoliv. Pokud však youtuber nechce uplatnit skutečně vynaložené výdaje, má možnost uplatnit tzv. paušální výdaje (tj. výdaje stanovené v určité procentní výši z příjmů). Výše paušálních výdajů se odvíjí od druhu vykonávané samostatné činnosti. ZDP současně stanoví maximální výši paušálních výdajů, které mohou být za zdaňovací období (tj. kalendářní rok) poplatníkem uplatněny. U příjmů ze samostatné činnosti vykonávané na základě živnostenského oprávnění je možné uplatnit za zdaňovací období paušální výdaje ve výši 60 % z příjmů až do maximální částky 1 200 000 Kč8). U příjmů podle autorského zákona je možné uplatnit za zdaňovací období paušální výdaje ve výši 40 % z příjmů až do maximální částky 800 000 Kč9).
 
Povinnost podat daňové přiznání
Daňové přiznání je povinen podat každý poplatník, jehož celkové roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob (nezahrnují se příjmy, které jsou od daně osvobozeny nebo ze kterých je daň vybíraná srážkou podle zvláštní sazby daně), přesáhly částku 15 000 Kč za zdaňovací období (tj. za kalendářní rok). Povinnost podat daňové přiznání vzniká také v případě, že poplatník vykazuje daňovou ztrátu. ZDP připouští několik výjimek, kdy povinnost podat daňové přiznání poplatníkovi nevzniká. Jedná se např. o situace, kdy poplatník má za zdaňovací období pouze příjmy ze závislé činnosti od jednoho zaměstnavatele nebo více zaměstnavatelů postupně (příjem ze závislé činnosti nepřesáhne roční částku rozhodnou pro solidární zvýšení daně, tj. pro rok 2019 částku 1 569 552 Kč) a současně jeho jiné příjmy podle § 7 až 10 ZDP nepřesáhnou za zdaňovací období částku 6 000 Kč (hrubé příjmy bez odečtení výdajů).
Vzhledem k výše uvedenému, pokud má youtuber pouze příjmy ze samostatné činnosti, vzniká mu povinnost podat přiznání k dani z příjmů fyzických osob za příslušný kalendářní rok v případě, že jeho hrubé příjmy ze samostatné činnosti (tj. příjmy bez odečtení výdajů) přesáhnou částku 15 000 Kč. Povinnost podat daňové přiznání by vznikla i v situaci, kdy by roční příjmy ze samostatné činnosti byly pod výše uvedenou roční hranicí 15 000 Kč, avšak v daňovém přiznání by byla vykazována daňová ztráta. Pokud by youtuber měl příjmy ze závislé činnosti nepřesahující roční částku 1 569 552 Kč a současně měl příjmy ze samostatné činnosti vykonávané prostřednictvím YouTube, povinnost podat daňové přiznání by mu vznikla, pokud by jeho roční hrubý příjem ze samostatné činnosti přesáhl částku 6 000 Kč.
 
Pojistné na sociální zabezpečení
Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o důchodovém pojištění“)10) stanoví, že pojištění jsou účastny osoby samostatně výdělečně činné, pokud vykonávají samostatnou výdělečnou činnost na území České republiky. Za osobu samostatně výdělečně činnou se pro účely pojištění považuje osoba, která ukončila povinnou školní docházku a dosáhla věku 15 let a vykonává samostatnou výdělečnou činnost11). Výkonem samostatné výdělečné činnosti se pro účely zákona o důchodovém pojištění12) rozumí provozování živnosti na základě oprávnění provozovat živnost podle § 10 a 13 živnostenského zákona nebo také výkon umělecké nebo jiné tvůrčí činnosti na základě autorskoprávních vztahů13).
Osoby samostatně výdělečně činné jsou povinny platit pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti14), pokud jsou účastny důchodového pojištění podle zákona o důchodovém pojištění. Pojistné na nemocenské pojištění15) není pro osoby samostatně výdělečně činné povinné a záleží zcela na jejich uvážení, zda tuto složku pojistného na sociální zabezpečení budou hradit či nikoliv.
Pokud by youtuber měl pouze příjmy ze samostatné činnosti (nebyl by považován např. za státního pojištěnce – viz níže), byla by jeho samostatná výdělečná činnost z pohledu pojistného na sociální zabezpečení považována za činnost hlavní, a youtuberovi by tak od zahájení samostatné výdělečné činnosti vznikla povinnost platit měsíční zálohy na pojistné na sociální zabezpečení. V roce zahájení činnosti musí být hrazeny měsíční zálohy v zákonem stanovené minimální výši, která pro rok 2019 činí 2 388 Kč. Poté, co youtuber podá roční Přehled o příjmech a výdajích, budou mu na základě vyměřovacího základu deklarovaného v ročním přehledu stanoveny nové měsíční zálohy, které však nesmí být nižší než zákonné měsíční minimum stanovené pro příslušný kalendářní rok. Zároveň bude mít youtuber povinnost na základě Přehledu o příjmech a výdajích uhradit případný doplatek pojistného na sociální zabezpečení.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální pojištění osoby samostatně výdělečně činné je 50 % příjmu ze samostatné činnosti po odečtení výdajů (výdajů prokazatelně vynaložených na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů nebo paušálních výdajů). Osoba samostatně výdělečně činná si může určit i vyšší vyměřovací základ, který však nesmí překročit maximální vyměřovací základ16) pro odvod pojistného na sociální zabezpečení (pro rok 2019 činí maximální vyměřovací základ částku 1 569 552 Kč).
Pokud by youtuber měl kromě příjmů ze samostatné výdělečné činnosti i např. příjmy ze závislé činnosti nebo byl považován za tzv. státního pojištěnce (byl např. studentem, poživatelem starobního důchodu nebo příjemcem rodičovského příspěvku/peněžité pomoci v mateřství), bylo by možné pro účely pojistného na sociální zabezpečení považovat samostatnou výdělečnou činnost za činnost vedlejší, a proto by youtuber nemusel v prvním roce podnikání platit měsíční zálohy na pojistné na sociální zabezpečení. Vždy je však potřeba České správě sociálního zabezpečení doložit, že jsou naplněny podmínky pro to, aby samostatná výdělečná činnost mohla být považována za vedlejší činnost. I v tomto případě je youtuber povinen na Českou správu sociálního zabezpečení podat roční Přehled o příjmech a výdajích. Pokud by však jeho příjmy po odpočtu výdajů nedosáhly rozhodné částky (pro rok 2019 činí rozhodná částka 78 476 Kč), pojistné na sociální zabezpečení by neměl povinnost za daný kalendářní rok platit. Pokud by vyměřovací základ rozhodné částky dosáhl nebo tuto částku přesáhl, vznikla by youtuberovi povinnost odvodu pojistného na sociální zabezpečení po podání přehledu a v následujícím roce podnikání (po podání přehledu) by pak platil zálohy podle skutečně dosaženého příjmu po odpočtu výdajů.
 
Pojistné na zdravotní pojištění
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů17), stanoví, že za osoby samostatně výdělečně činné se považují osoby provozující živnost dle živnostenského zákona a také osoby vykonávající uměleckou nebo jinou tvůrčí činnost na základě autorskoprávních vztahů dle autorského zákona. Osoby samostatně výdělečně činné jsou plátci pojistného na zdravotní pojištění.
Pokud by tedy youtuber měl pouze příjmy ze samostatné činnosti, youtuberovi by tak od zahájení samostatné výdělečné činnosti vznikla povinnost platit měsíční zálohy na pojistné na zdravotní pojištění. V roce zahájení činnosti musí být hrazeny měsíční zálohy v zákonem stanovené minimální výši, která pro rok 2019 činí 2 208 Kč. Poté, co youtuber podá roční Přehled o příjmech a výdajích, budou mu na základě vyměřovacího základu deklarovaného v ročním přehledu stanoveny nové měsíční zálohy, které však nesmí být nižší než minimální měsíční záloha stanovená pro příslušný kalendářní rok. Zároveň bude mít youtuber povinnost na základě ročního Přehledu o příjmech a výdajích uhradit případný doplatek pojistného na zdravotní pojištění.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na zdravotní pojištění osoby samostatně výdělečně činné je 50 % příjmu ze samostatné činnosti po odečtení výdajů (výdajů prokazatelně vynaložených na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů nebo paušálních výdajů).
Pokud by youtuber byl zároveň např. studentem, který je tzv. státním pojištěncem, nemusel by v prvním roce podnikání platit zálohy na zdravotní pojištění. Byl by jen povinen za kalendářní rok podat na zdravotní pojišťovnu roční Přehled o příjmech a výdajích a zaplatit pojistné na zdravotní pojištění po podání tohoto přehledu podle skutečně dosaženého příjmu po odpočtu výdajů. V následujících letech podnikání pak má student povinnost platit zálohy na zdravotní pojištění (po podání přehledu) podle skutečně dosaženého příjmu po odpočtu výdajů.
Pokud by youtuber byl zároveň zaměstnancem, kdy hlavním zdrojem jeho příjmů je příjem ze zaměstnání a současně je z tohoto příjmu ze zaměstnání odváděno pojistné na zdravotní pojištění alespoň z minimální mzdy (pro rok 2019 je minimální mzda stanovena ve výši 13 350 Kč), nemusel by youtuber platit měsíční zálohy na zdravotní pojištění. Youtuber bude opět povinen podat na svou zdravotní pojišťovnu roční Přehled o příjmech a výdajích a pojistné na zdravotní pojištění za příslušný kalendářní rok doplatit podle skutečně dosaženého příjmu po odpočtu výdajů.
 
Daň z přidané hodnoty
Pro účely zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“), se za osobu povinnou k dani považuje fyzická osoba, která samostatně uskutečňuje ekonomickou činnost. Ekonomickou činností se rozumí soustavná činnost výrobců, obchodníků a osob poskytujících služby, včetně důlní činnosti a zemědělské výroby a výkonu svobodných a jiných obdobných povolání podle jiných právních předpisů, za účelem získávání pravidelného příjmu. Za ekonomickou činnost se také považuje využití hmotného nebo nehmotného majetku za účelem získání pravidelných příjmů, pokud je tento majetek využíván soustavně.
Plátcem daně z přidané hodnoty se stane osoba povinná k dani se sídlem v tuzemsku, pokud její obrat (tj. souhrn úplat bez daně s místem plnění v tuzemsku18)) za posledních 12 bezprostředně předcházejících a po sobě jdoucích měsíců přesáhne částku 1 000 000 Kč, s výjimkou osob, které uskutečňují pouze plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně.19) Osoba povinná k dani se stává plátcem od prvního dne druhého měsíce následujícího po měsíci, ve kterém překročila stanovený obrat, nestane-li se podle zákona o DPH plátcem dříve.20)
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že youtubeři jsou osobami povinnými k dani podle zákona o DPH, neboť uskutečňují ekonomickou činnost a jejich příjmy ze samostatné činnosti se do výše uvedeného obratu započítávají. V případě překročení limitu 1 000 000 Kč za 12 po sobě bezprostředně jdoucích kalendářních měsíců se youtuber stává plátcem DPH se všemi souvisejícími daňovými dopady a povinnostmi. Youtuber má také možnost se dle zákona o DPH stát plátcem daně na základě dobrovolné registrace21), a to zejména z důvodu, že je to pro něj ekonomicky výhodnější.
Pokud youtuber není plátcem daně (zatím výše uvedený limit pro obrat nepřekročil či se dobrovolně neregistroval), je vždy důležité mít na paměti, že pokud by youtuberovi byla poskytována přeshraniční služba, mohl by být ve smyslu zákona o DPH považován za tzv. osobu identifikovanou22) k dani. Přeshraniční služby (zejména tedy elektronické služby) by mohly být poskytovány např. na základě smlouvy uzavřené mezi českým youtuberem (osobou identifikovanou k dani, která není plátcem DPH) a irskou společností Google Ireland Limited, která je osobou neusazenou v tuzemsku.
Zákon o DPH aplikuje speciální pravidlo pro určení místa plnění u elektronicky poskytované služby v situaci, kdy je tato elektronická služba poskytována společností, která je osobou neusazenou v tuzemsku, osobě povinné k dani v tuzemsku, která není k DPH registrována. Za elektronickou službu je z pohledu zákona o DPH považováno např. použití internetové platformy. V této situaci vzniká povinnost přiznat daň příjemci elektronické služby (dochází tak k přenosu povinnosti odvodu DPH na příjemce).23) Osoba povinná k dani (příjemce služby), která není plátcem DPH, se stává identifikovanou osobou ode dne přijetí služby s místem plnění v tuzemsku od osoby neusazené v tuzemsku, a vzniká jí tak povinnost podat přihlášku k registraci24) do 15 dnů ode dne, ve kterém se stala identifikovanou osobou. Rovněž této osobě vzniká povinnost podat daňové přiznání, v němž má povinnost přiznat daň z přijaté služby (např. ze servisního poplatku za použití online platformy).
Za identifikovanou osobu se lze registrovat i před prvním přijetím služby, a to dobrovolně dle § 97a v kontextu s § 6l zákona o DPH. Identifikovaná osoba přiznává DPH z přijatých služeb od osoby neusazené v tuzemsku, ale nemá povinnost přiznávat DPH z tuzemských plnění. Zároveň ale nemá nárok na odpočet daně z přijatých zdanitelných plnění. Identifikovaná osoba musí vést evidenci veškerých výdajů vztažených k daňovým povinnostem pro účely DPH. Zdaňovacím obdobím identifikované osoby je kalendářní měsíc. Daňové přiznání podává identifikovaná osoba pouze tehdy, pokud jí ve zdaňovacím období vznikla povinnost přiznat daň, a to nejpozději do 25. dne po skončení zdaňovacího období. Ve stejné lhůtě je pak splatná i daň.
Pokud tedy čeští youtubeři přijímají elektronické služby od osoby neusazené v tuzemsku (např. od irské společnosti Google Ireland Limited), a místo zdanitelného plnění je tak v České republice, stávají se identifikovanou osobou, která má povinnost se v České republice registrovat k DPH, povinnost podat daňové přiznání k DPH a zaplatit daň z přijaté elektronické služby.
 
Závěr
Youtuberství, které zpočátku byl spíše koníček několika mladých lidí, se v průběhu let transformovalo do významného zdroje příjmů nejen pro společnost Google, ale i pro jednotlivé youtubery. Tento zcela přirozený vývoj způsobený technologických rozvojem však může mít za následek, že ne všichni youtubeři jsou si vědomi svých zákonných povinností, které se k této výdělečné činnosti vážou, ať už neznalostí zákonné úpravy nebo neuvědoměním si, že se jedná o zcela běžnou podnikatelskou aktivitu. Příjmy z YouTube podléhají zdanění, youtubeři musí před zahájením i při vykonávání své výdělečné činnosti splnit řadu povinností, aby předešli případným nepříjemným překvapením a komplikacím.
V tomto článku jsou shrnuty základní informace o povinnostech týkajících se daní, pojistného na sociální zabezpečení a zdravotního pojištění, na které je potřeba pamatovat. Vzhledem k diverzitě činností, které youtubeři vykonávají, je vždy nutné posuzovat dílčí výdělečné aktivity samostatně a k tomu vážící se zákonné povinnosti. Věříme, že projekty, na kterých Ministerstvo financí pracuje, např. MOJE daně, přinesou zjednodušení a zpřehlednění daňového systému zejména pro mladé podnikatele, kteří s podnikáním na serveru YouTube začínají často již během studií.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.
6) § 8 odst. 1 písm. b) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, § 13 odst. 1 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o nemocenském pojištění“).
14) § 3 odst. 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti (dále jen „zákon o pojistném na sociální zabezpečení“).