Jednoduché účetnictví v podmínkách roku 2019

Vydáno: 21 minut čtení

Současná právní úprava jednoduchého účetnictví je obsažena v zákoně č. 563/1991 Sb. , o účetnictví (dále jen „zákon o účetnictví “), s účinností od 1. 1. 2016. Od stejného data nabyla účinnosti také vyhláška č. 325/2015 Sb. , kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví pro účetní jednotky, které vedou jednoduché účetnictví (dále jen „prováděcí vyhláška “).

Jednoduché účetnictví v podmínkách roku 2019
Ing.
Jiří
Vychopeň
Do konce roku 2015 mohly vybrané účetní jednotky, a to občanská sdružení, jejich organizační jednotky, které mají právní osobnost, církve a náboženské společnosti nebo církevní instituce, které jsou církevní právnickou osobou, a honební společenstva, vést jednoduché účetnictví podle dřívějších právních předpisů, pokud jejich celkové příjmy za poslední uzavřené účetní období nepřesáhly 3 000 000 Kč; přitom se na ně vztahovala ustanovení zákona o účetnictví a jeho prováděcích předpisů, která upravovala účtování v soustavě jednoduchého účetnictví, ve znění účinném k 31. 12. 2013. To však znamenalo, že v letech 2014 a 2015 se uvedené účetní jednotky musely při vedení jednoduchého účetnictví řídit prováděcími předpisy, které v té době již nebyly v platnosti, a to:
-
opatřením Ministerstva financí čj. 281, 283/77 411/2000 ze dne 10. 11. 2000, kterým se stanoví postupy účtování pro účetní jednotky účtující v soustavě jednoduchého účetnictví, které bylo změněno a doplněno opatřením Ministerstva financí čj. 281/33 494/2001 ze dne 11. 4. 2001 (tento předpis byl k 1. 1. 2004 zrušen zákonem č. 437/2003 Sb.), a
-
vyhláškou č. 507/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky účtující v soustavě jednoduchého účetnictví (tento předpis byl k 1. 1. 2004 zrušen zákonem č. 437/2003 Sb.).
Podle uvedených předpisů vedly až do konce zdaňovacího období roku 2003 povinně jednoduché účetnictví i fyzické osoby, které podnikaly nebo provozovaly jinou samostatnou výdělečnou činnost a prokazovaly své výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů pro zjištění základu daně, pokud se na ně nevztahovala povinnost vést podvojné účetnictví.
Od 1. 1. 2016 platí podle § 1f odst. 1 zákona o účetnictví, že účetní jednotka, která je tuzemskou nebo zahraniční právnickou osobou, může vést jednoduché účetnictví, pokud:
a)
není plátcem daně z přidané hodnoty,
b)
její celkové příjmy za poslední uzavřené účetní období nepřesáhnou 3 000 000 Kč,
Pro účely jednoduchého účetnictví se celkovými příjmy rozumí úhrn příjmů zjištěný z přehledu o příjmech a výdajích za účetní období; do úhrnu příjmů se nezahrnují průběžné položky a příjmy z prodeje dlouhodobého majetku a příjmy nahodilé a mimořádné.
c)
hodnota jejího majetku nepřesáhne 3 000 000 Kč
Pro účely jednoduchého účetnictví se hodnotou majetku rozumí úhrn majetku zjištěný z přehledu o majetku a závazcích sestaveného k rozvahovému dni; do úhrnu majetku se nezahrnují pohledávky z prodeje dlouhodobého majetku a jejich úhrady, pohledávky nahodilé a mimořádné a jejich úhrady.
a
d)
je současně
-
spolkem a pobočným spolkem,
Podle § 214 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku (dále jen „občanský zákoník“), je spolek samosprávným a dobrovolným svazkem osob založeným k naplňování společného zájmu svých členů. Spolek je právnickou osobou a vzniká dnem zápisu do spolkového rejstříku vedeného podle zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob (dále jen „zákon o veřejných rejstřících“). Podle § 217 občanského zákoníku nemůže být hlavní činností spolku podnikání nebo jiná výdělečná činnost, ale může jí být jen uspokojování a ochrana těch zájmů, k jejichž naplňování je spolek založen. Vedle hlavní činnosti může spolek vyvíjet též vedlejší podnikatelskou činnost spočívající v podnikání nebo jiné výdělečné činnosti, je-li její účel v podpoře hlavní činnosti nebo v hospodárném využití spolkového majetku. Zisk z činnosti spolku nemůže být rozdělován mezi členy, lze jej použít pouze pro spolkovou činnost včetně správy spolku.
Za spolky se podle § 3045 odst. 1 občanského zákoníku považují i sdružení vzniklá podle dřívějšího zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů, která nezměnila svoji právní formu na ústav nebo sociální družstvo podle jiného zákona.
Pobočný spolek je organizační jednotkou spolku, jejíž právní osobnost se odvozuje od hlavního spolku. Podle § 229 občanského zákoníku vzniká pobočný spolek dnem zápisu do veřejného rejstříku, přičemž návrh na zápis pobočného spolku do spolkového rejstříku podává hlavní spolek.
Za pobočné spolky se podle § 3045 odst. 2 občanského zákoníku považují i organizační jednotky sdružení způsobilé jednat svým jménem podle dřívějšího zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, pokud statutární orgán hlavního spolku podá do konce roku 2016 návrh na zápis pobočného spolku do veřejného rejstříku.
-
odborovou organizací, pobočnou odborovou organizací, mezinárodní odborovou organizací a pobočnou mezinárodní odborovou organizací,
-
organizací zaměstnavatelů, pobočnou organizací zaměstnavatelů, mezinárodní organizací zaměstnavatelů a pobočnou mezivnárodní organizací zaměstnavatelů,
Podle § 3025 občanského zákoníku se na odborové organizace a organizace zaměstnavatelů použijí ustanovení tohoto zákona o právnických osobách přiměřeně jen v tom rozsahu, v jakém to neodporuje jejich povaze zástupců zaměstnanců a zaměstnavatelů podle mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána a které upravují svobodu sdružování a ochranu práva svobodně se sdružovat.
Odborové organizace, organizace zaměstnavatelů a jejich pobočné organizace vznikají podle § 3025 odst. 2 občanského zákoníku dnem následujícím po dni, v němž bylo doručeno příslušnému orgánu veřejné moci oznámení o jejich založení. Podle § 3046 občanského zákoníku se za odborové organizace, organizace zaměstnavatelů, mezinárodní odborové organizace a jejich pobočné organizace podle uvedeného zákona považují i odborové organizace, organizace zaměstnavatelů včetně organizací mezinárodních a jejich organizační jednotky evidované podle dřívějšího zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob.
Všechny výše uvedené organizace se také zapisují do spolkového rejstříku vedeného podle zákona o veřejných rejstřících.
-
církví a náboženskou společností nebo církevní institucí, která je právnickou osobou evidovanou podle zákona upravujícího postavení církví a náboženských společností,
Postavení církví a náboženských společností v České republice je upraveno zákonem č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech). Tento zákon stanoví i podmínky pro vznik církví a náboženských společností, jejich registraci a vedení jejich veřejně přístupných seznamů.
nebo
-
honebním společenstvem.
Honební společenstvo je právnickou osobou založenou podle zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti (dále jen „zákon o myslivosti“), a vzniká registrací u příslušného orgánu státní správy myslivosti, který jej zapíše do rejstříku honebních společenstev. Podle § 19 zákona o myslivosti mohou být členy honebního společenstva pouze vlastníci nebo spoluvlastníci souvislých honebních pozemků, jejichž výměra v součtu dosahuje výměry požadované tímto zákonem pro vznik společenstevní honitby. Honební společenstva zajišťují sama výkon práva myslivosti, anebo společenstevní honitbu pronajímají jiným subjektům, zpravidla mysliveckým spolkům. Honební společenstvo nesmí vlastním jménem podnikat a nesmí se ani účastnit na podnikání jiných osob.
Možnost vedení jednoduchého účetnictví se tedy netýká například nadací a nadačních fondů, ani společenství vlastníků jednotek. Možnost vedení jednoduchého účetnictví se vůbec netýká fyzických osob.
Podle § 4 odst. 1 zákona o účetnictví obecně platí, že účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví
ode dne svého vzniku až do dne svého zániku
; zahraniční právnické osoby a zahraniční jednotky uvedené v § 1 odst. 2 písm. b) zákona o účetnictví jsou povinny vést účetnictví ode dne zahájení činnosti až do dne ukončení činnosti na území České republiky.
Podle § 1f odst. 2 zákona o účetnictví mohou účetní jednotky uvedené v odstavci 1 již od svého vzniku nebo zahájení činnosti vést jednoduché účetnictví, pokud lze důvodně předpokládat, že splní podmínky stanovené v odstavci 1 k rozvahovému dni prvního účetního období.
Jestliže účetní jednotka, která vede jednoduché účetnictví, přestane splňovat podmínky pro vedení jednoduchého účetnictví stanovené v § 1f odst. 1 zákona o účetnictví, pak podle odstavce 3 vede podvojné účetnictví v plném nebo ve zjednodušeném rozsahu v souladu s § 13a zákona o účetnictví, a to od prvního dne účetního období následujícího po účetním období, ve kterém účetní jednotka tuto skutečnost zjistila. K tomu je v § 1f odst. 3 zákona o účetnictví dále stanoveno, že s výjimkou ukončení činnosti může tato účetní jednotka ukončit vedení účetnictví v plném rozsahu, nebo ve zjednodušeném rozsahu a zahájit vedení jednoduchého účetnictví nejdříve po uplynutí 5 po sobě následujících účetních období, ve kterých vedla účetnictví v plném rozsahu, nebo ve zjednodušeném rozsahu.
Příklad
Odborová organizace vede od svého vzniku v roce 2016 jednoduché účetnictví. V roce 2019 přesáhne hodnota majetku odborové organizace 3 000 000 Kč, čímž odborová organizace přestane splňovat podmínky pro vedení jednoduchého účetnictví. Od 1. 1. 2020 bude odborová organizace vést podvojné účetnictví. I když bude například od roku 2021 odborová organizace opět splňovat všechny stanovené podmínky pro vedení jednoduchého účetnictví, bude povinna vést podvojné účetnictví až do konce roku 2024, a teprve od 1. 1. 2025 může za předpokladu splnění stanovených podmínek opět vést jednoduché účetnictví.
Metoda přechodu z jednoduchého účetnictví na účetnictví vedené v plném nebo ve zjednodušeném rozsahu je stanovena
v § 42a vyhlášky č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví
(dále jen „vyhláška č. 504/2002 Sb.“).
Postup při přechodu z jednoduchého účetnictví na účetnictví vedené v plném nebo ve zjednodušeném rozsahu je stanoven v
Českém účetním standardu pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, č. 414
, ve kterém byly s účinností od 1. 1. 2016 provedeny změny oznámením Ministerstva financí České republiky čj. MF-55739/2015/28 (uvedené oznámení bylo zveřejněno ve Finančním zpravodaji č. 3/2016).
Metodu přechodu z účetnictví vedeného v plném nebo ve zjednodušeném rozsahu na jednoduché účetnictví stanoví § 7 prováděcí vyhlášky.
Podle § 2 odst. 2 zákona o účetnictví jsou předmětem jednoduchého účetnictví
-
výdaje a příjmy,
-
majetek a závazky
.
Předmět jednoduchého účetnictví je tedy vymezen obdobně, jako je tomu u daňové evidence pro poplatníky daně z příjmů fyzických osob, které nejsou účetními jednotkami (viz § 7b zákona č. 586/1992, o daních z příjmů – dále jen „zákon o daních z příjmů“), ačkoliv jinak nemá jednoduché účetnictví s touto daňovou evidencí nic společného.
Podle § 13b zákona o účetnictví vedou účetní jednotky v jednoduchém účetnictví tyto účetní knihy:
A. peněžní deník, který obsahuje alespoň informace o:
a)
peněžních prostředcích v hotovosti a peněžních prostředcích na účtech zejména v bankách, spořitelních a úvěrních družstvech,
b)
příjmech a výdajích skutečně přijatých či zaplacených v účetním období, a
c)
průběžných položkách, za které se považují pohyby peněžních prostředků, které nejsou konečným příjmem nebo výdajem podle písmene b).
Podle § 2 prováděcí vyhlášky musí být účetní zápisy v peněžním deníku uspořádány v daném účetním období z hlediska časového chronologicky, přičemž peněžní deník musí obsahovat tyto položky příjmů a výdajů:
a)
příjmy a výdaje peněžních prostředků v hotovosti,
b)
příjmy a výdaje peněžních prostředků na účtech v bankách nebo u spořitelních a úvěrních družstev,
c)
průběžné položky vzájemných převodů peněžních prostředků v hotovosti a bankovními účty a převodů mezi bankovními účty a
d)
kursové rozdíly peněžních prostředků zjištěné přepočtem zůstatků v hotovosti a na bankovních účtech vedených v cizí měně k rozvahovému dni nebo k jinému okamžiku, ke kterému se peněžní deník uzavírá.
Peněžní deník musí obsahovat také rozdíly mezi příjmy a výdaji za účetní období, a to:
1.
v členění na hlavní a hospodářskou činnost podle vyhlášky č. 504/2002 Sb.,
Podle § 5a vyhlášky č. 504/2002 Sb. se pro účely této vyhlášky rozumí
-
hlavní činností veškerá činnost, pro kterou byla účetní jednotka založena nebo zřízena zvláštním právním předpisem, zřizovací listinou nebo jiným dokumentem,
-
hospodářskou činností hospodářská činnost stanovená zvláštním právním předpisem nebo činnosti stanovené ve zřizovací listině, statutu, zakládací listině nebo zapsané v příslušném rejstříku, zejména činnost doplňková, vedlejší, podnikatelská nebo jiná činnost.
2.
v členění, které je nezbytné pro zjištění základu daní z příjmů,
Podle § 23 odst. 2 zákona o daních z příjmů se pro zjištění základu daně u poplatníků, kteří vedou jednoduché účetnictví, vychází z rozdílu mezi příjmy a výdaji.
Podle § 17a odst. 1 zákona o daních z příjmů, je poplatník, který v souladu se svým zakladatelským právním jednáním, statutem, stanovami, zákonem nebo rozhodnutím orgánu veřejné moci jako svou hlavní činnost vykonává činnost, která není podnikáním, veřejně prospěšným poplatníkem. Toto ustanovení se vztahuje i na právnické osoby uvedené v § 1f odst. 1 písm. d) zákona o účetnictví. Tyto právnické osoby tedy při zjišťování základu daně z příjmů právnických osob postupují jako veřejně prospěšní poplatníci. To mimo jiné znamená, že tito poplatníci se i v případě, že vedou jednoduché účetnictví, musí řídit § 17a odst. 4 zákona o daních z příjmů, podle kterého je veřejně prospěšný poplatník povinen vést účetnictví tak, aby nejpozději ke dni účetní závěrky byly vedeny odděleně příjmy, které jsou předmětem daně, od příjmů, které předmětem daně nejsou, nebo předmětem daně jsou, ale jsou od daně osvobozeny (obdobně to platí i pro vedení výdajů).
3.
v členění, které je nezbytné pro splnění povinností účetní jednotky, jenž pro ni vyplývají z jiných právních předpisů (například zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě), a
4.
v členění, které je nezbytné pro vlastní potřeby účetní jednotky.
Při otevírání a uzavírání účetního období musí peněžní deník obsahovat zůstatky:
-
peněžních prostředků v hotovosti,
-
peněžních prostředků na bankovních účtech a
-
průběžných položek.
B. knihu pohledávek a knihu závazků,
Podle § 3 prováděcí vyhlášky se v knize pohledávek a závazků evidují pohledávky podle jednotlivých dlužníků a závazky včetně dluhů podle jednotlivých věřitelů, přičemž pohledávky a závazky včetně dluhů musí být v knize pohledávek a závazků uspořádány z hlediska časového chronologicky. V knize pohledávek a závazků musí být evidovány i závazky včetně dluhů z pracovněprávních vztahů podle zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb.).
Kniha pohledávek a závazků obsahuje dále stavy neinkasovaných pohledávek a neuhrazených závazků včetně dluhů zjištěné při uzavírání této knihy k rozvahovému dni nebo k jinému okamžiku, ke kterému se sestavuje přehled o majetku a závazcích (konečné zůstatky).
Kniha pohledávek a závazků obsahuje též stavy rezerv vytvářených podle zvláštního právního předpisu.
Podle § 3 odst. 4 zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, může tvorbu rezerv jako výdaj na dosažení, zajištění a udržení příjmů uplatnit také poplatník, který vede jednoduché účetnictví, pokud současně vede prokazatelnou evidenci těchto rezerv, a to maximálně ve výši stanovené touto prokazatelnou evidencí.
Poplatníci, kteří vedou jednoduché účetnictví, však nemohou podle uvedeného zákona vytvářet daňově účinné opravné položky k pohledávkám.
Údaje o konečných zůstatcích pohledávek a závazků a o stavu vytvořených rezerv k poslednímu dni účetního období se uvádějí v přehledu o majetku a závazcích, jak bude dále uvedeno. Při otevírání knihy pohledávek a závazků v následujícím období se konečné zůstatky minulého období stávají počátečními zůstatky.
C. pomocné knihy o ostatních složkách majetku.
Podle § 4 prováděcí vyhlášky se v pomocných knihách ostatních složek majetku evidují údaje alespoň o:
a)
dlouhodobém nehmotném a hmotném majetku,
b)
finančním majetku,
c)
zásobách a
d)
ceninách.
Pro obsahové vymezení uvedených složek majetku se použije vyhláška č. 504/2002 Sb.
Pomocné knihy ostatních složek majetku musí obsahovat stavy ostatních složek majetku zjištěné při uzavírání této knihy k rozvahovému dni nebo k jinému okamžiku, ke kterému se sestavuje přehled o majetku a závazcích (konečné zůstatky). Údaje o konečných zůstatcích ostatních složek majetku k poslednímu dni účetního období se uvádějí v přehledu o majetku a závazcích, jak bude dále uvedeno. Při otevírání knih ostatních složek majetku v následujícím období se konečné zůstatky minulého období stávají počátečními zůstatky.
V § 13b odst. 3 zákona o účetnictví je stanoveno, že účetní jednotky v jednoduchém účetnictví sestavují nejpozději do 6 měsíců po skončení účetního období tzv
.
přehled, který tvoří:
A. přehled o příjmech a výdajích,
V § 5 prováděcí vyhlášky je stanoveno, že v přehledu o příjmech a výdajích jsou příjmy a výdaje uspořádány v členění na hlavní a hospodářskou činnost včetně součtových položek a jejich rozdíl je vykázán k rozvahovému dni běžného účetního období a k rozvahovému dni minulého účetního období nebo k jinému okamžiku, ke kterému se přehled o příjmech a výdajích sestavuje.
Obsahové vymezení přehledu o příjmech a výdajích stanoví Příloha č. 1 k prováděcí vyhlášce.
B. přehled o majetku a závazcích.
V § 6 prováděcí vyhlášky je stanoveno, že v přehledu o majetku a závazcích jsou uspořádány položky majetku a závazků včetně dluhů a jejich součtové položky k rozvahovému dni běžného účetního období a k rozvahovému dni minulého účetního období nebo k jinému okamžiku, ke kterému se přehled o majetku a závazcích sestavuje.
Obsahové vymezení přehledu o majetku a závazcích stanoví Příloha č. 2 k prováděcí vyhlášce.
Podle prováděcí vyhlášky se přehled o příjmech a výdajích a přehled o majetku a závazcích sestavuje v českých korunách a jednotlivé položky se vykazují v tisících Kč.
V § 13b odst. 3 zákona o účetnictví je dále stanoveno, že na přehled sestavovaný účetní jednotkou v jednoduchém účetnictví se použijí § 18 odst. 3, § 19 odst. 1 a 2, § 29 odst. 1 a § 31 odst. 2 písm. a) tohoto zákona obdobně. Z toho například vyplývá, že účetní jednotky, které vedou jednoduché účetnictví, jsou povinny:
– sestavovat přehled vždy k poslednímu dni účetního období, přičemž přehled musí vždy obsahovat:
a)
název a sídlo účetní jednotky,
b)
identifikační číslo osoby, pokud je má účetní jednotka přiděleno, a v souladu se zákonem o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob informaci o zápisu do veřejného rejstříku uváděnou na obchodních listinách,
c)
právní formu účetní jednotky, případně informaci o tom, že účetní jednotka je v likvidaci,
d)
předmět podnikání nebo jiné činnosti, případně účel, pro který byla účetní jednotka zřízena,
e)
okamžik, ke kterému se přehled sestavuje,
f)
okamžik sestavení přehledu,
– zjišťovat skutečný stav veškerého majetku a závazků inventarizací a ověřovat, zda zjištěný skutečný stav odpovídá účetnímu stavu majetku a závazků,
– uschovávat po stanovenou dobu účetní záznamy (tj. účetní doklady, účetní knihy, přehledy apod.).
Podle § 13b odst. 4 zákona o účetnictví účetní jednotky v jednoduchém účetnictví neuplatňují hospodářský rok. Z toho vyplývá, že u těchto účetních jednotek se účetní období vždy shoduje s kalendářním rokem (i na tyto účetní jednotky se ale obdobně vztahuje § 3 odst. 4 zákona o účetnictví, podle kterého může být účetní období ve stanovených případech delší než 12 měsíců).
V § 13b odst. 4 zákona o účetnictví je dále stanoveno, že účetní jednotky v jednoduchém účetnictví nepoužijí § 1b až 1e, § 14, § 18 odst. 1, 2 a 4, § 24 odst. 6 písm. b) s výjimkou způsobu oceňování peněžních prostředků, § 25 odst. 3, § 26, § 27 a § 28 odst. 6, zatímco ostatní ustanovení tohoto zákona použijí účetní jednotky v jednoduchém účetnictví tak, aby bylo v souladu se smyslem, účelem a metodami stanovenými pro jednoduché účetnictví a aby přehledy sestavené podle odstavce 3 poskytly ucelenou informaci o příjmech, výdajích, stavu majetku a závazcích účetní jednotky.
Z § 13b odst. 4 zákona o účetnictví vyplývá například, že účetní jednotky v jednoduchém účetnictví:
-
nepodléhají kategorizaci účetních jednotek,
-
neprovádějí účetní odpisování dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku (pro účely daní z příjmů ale mohou i účetní jednotky v jednoduchém účetnictví uplatňovat odpisy hmotného majetku a nehmotného majetku podle zákona o daních z příjmů),
-
netvoří účetní rezervy (mohou ale vytvářet rezervy pro účely zjištění základu daně z příjmů podle zvláštního zákona, jak bylo již dříve uvedeno),
-
nevytvářejí žádné opravné položky,
-
s výjimkou peněžních prostředků neprovádí ke konci účetního období přepočet majetku a závazků v cizí měně na českou měnu,
-
neuplatňují ocenění majetku a závazků reálnou hodnotou,
-
nesestavují účetní závěrku v plném nebo zkráceném rozsahu, a tudíž se jich netýká ani ověřování účetní závěrky auditorem.
Účetních jednotek, které vedou jednoduché účetnictví, se ale týkají například ustanovení zákona o účetnictví upravující inventarizaci majetku a závazků (§ 29 a § 30), úschovu účetních záznamů (§ 31 a § 32) a také některá ustanovení upravující způsoby zveřejňování (§ 21a odst. 1).
Podle § 37a odst. 3 zákona o účetnictví se účetní jednotka, která vede jednoduché účetnictví, dopustí
přestupku
tím, že:
a)
nevede jednoduché účetnictví podle § 4 odst. 1,
b)
nesestaví přehledy v rozsahu a ve lhůtě podle § 13b odst. 3,
c)
jí zpracované přehledy neobsahují veškeré údaje podle § 18 odst. 3,
d)
nesestaví přehledy ke dni stanovenému v § 19 odst. 1 a 2,
e)
vede jednoduché účetnictví v rozporu s § 8 odst. 2,
f)
v rozporu s § 31 neuschová účetní záznamy, nebo
g)
nezveřejní přehled o majetku a závazcích, výroční zprávu nebo obdobný dokument podle § 21a odst. 1.
Podle § 37a odst. 4 písm. e) a f) zákona o účetnictví lze účetní jednotce, která vede jednoduché účetnictví, uložit za přestupek
pokutu
do výše:
-
100 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 3 písm. a) až d),
-
50 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 3 písm. e) až g).
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.

Související dokumenty

Zákony

83/1990 Sb., o sdružování občanů
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů
89/1995 Sb., o státní statistické službě
449/2001 Sb., o myslivosti
3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech)
437/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
89/2012 Sb., občanský zákoník
304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů

Vyhlášky

Vyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví
507/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovená zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky účtující v soustavě jednoduchého účetnictví
Vyhláška č. 325/2015 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které vedou jednoduché účetnictví