Elektronická evidence tržeb po novele

Vydáno: 13 minut čtení

Zákon č. 112/2016 Sb. Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o EET “), bude během října novelizován zákonem, který byl k vyhlášení ve Sbírce zákonů doručen dne 3. 10. 2019 (dále jen „novela“). Novela sice nabývá účinnosti jako celek již 1. 11. 2019, ale nepochybně její nejdůležitější částí je spuštění poslední vlny evidence tržeb s účinností od 1. 5. 2020. Součástí novely je nejen novelizace zákona o EET , ale také zákona o DPH (zákon č. 235/2004 Sb. ) spočívající v přeřazení některých zdanitelných plnění do 10% sazby daně, a to také k datu 1. 5. 2020. Tento článek se zaměřuje pouze na novou úpravu evidence tržeb, nikoli na uvedenou změnu zákona o DPH .

Elektronická evidence tržeb po novele
Ing.
Pavel
Běhounek,
daňový poradce ev.č. 601, www.behounek.eu
 
Vývoj evidence tržeb
Evidence tržeb je upravena zákonem o EET, který nabyl jako celek účinnosti
1. 12. 2016
s tím, že „přípravná fáze“ (např. podání žádosti o autentizační údaje potřebné pro získání certifikátů, které je nutno nainstalovat do zařízení pro evidenci tržeb ještě před zahájením evidování tržeb) nabyla účinnosti od 1. 9. 2016.
Podle původně vyhlášeného zákona o EET byly spuštěny
prvé dvě etapy evidence tržeb
pro tyto obory podnikatelské činnosti:
od 1. 12. 2016 u ubytovacích a stravovacích služeb,
od 1. 3. 2017 u malo- a velkoobchodu.
S účinností od
1. 7. 2017
byl zákon o EET novelizován zákonem č. 183/2017 Sb., což byl doprovodný zákon k tehdy novému přestupkovému zákonu – tato novela sice přinesla nové znění části čtvrté zákona o EET upravující v § 28 až 30 pokuty za přestupky v oblasti EET, avšak k žádné věcné změně v této oblasti nedošlo.
Podle původní úpravy měla být u zbývajících oborů podnikatelské činností evidence tržeb spuštěna k datu 1. 3. 2018 (3. vlna), popř. u vybraných činností (některé řemeslné a výrobní činnosti) k datu 1. 6. 2018 (4. vlna). Zásahem Ústavního soudu však byl ještě před spuštěním 3. vlny evidence tržeb zákon o EET novelizován
nálezem Ústavního soudu č. 8/2018 Sb.
, který zrušil jeho některá ustanovení – především odložil 3. a 4. vlnu až k okamžiku, kdy bude přijata řádně odůvodněná novelizace zákona rozšiřující evidenci tržeb na další obory podnikání.
Novela tedy reaguje na nález Ústavního soudu a rozšiřuje evidenci tržeb na zbývající obory podnikatelské činnosti, tj. plošně na „hotovostní“ tržby z téměř veškeré podnikatelské činnosti; přitom však novela rozšiřuje výčet výjimek z plošné povinnosti a současně zavádí pro určitou skupinu podnikatelů možnost tzv. off-line režimu spočívajícího ve vystavování úředních účtenek distribuovaných prostřednictvím finančních úřadů.
 
Koho se evidence tržeb týká
Obecně se od 1. 5. 2020 evidence týká všech osob, které přijímají „hotovostní“ tržby z podnikatelské činnosti. I po novele platí, že tzv. rozhodným příjmem je (až na výjimky):
u poplatníka daně z příjmů fyzických osob příjem ze samostatné činnosti,
u poplatníka daně z příjmů právnických osob příjem z činnosti, která je podnikáním.
U fyzické osoby tedy ani po spuštění poslední vlny evidence tržeb nebude evidenci tržeb podléhat hotovostní příjem, který je zdaňován jako příjem z nájmu podle § 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“). U právnické osoby je situace poněkud složitější, protože i pronájem může naplnit znaky podnikání a potom by obecně musela právnická osoba evidovat i hotovostní tržbu z takovéhoto pronájmu.
Rozhodným příjmem nadále nejsou příjmy, které nejsou předmětem daně z příjmů, nebo jsou z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělé anebo podléhají srážkové dani; u právnických osob navíc nejsou rozhodným příjmem příjmy zahrnované do samostatného základu daně.
V praxi se stává, že k určité tržbě dochází pouze občas – např. účetní firma obvykle za své služby svým klientům fakturuje a faktury jsou propláceny bezhotovostně, ale výjimečně (např. dvakrát ročně) účetní firma za své služby přijme úhradu v hotovosti; tuto situaci bohužel nelze podle výkladu Finanční správy (dokonce, i kdyby přijala pouze od jediného klienta jedinou hotovostní tržbu ročně, ale pravidelně každý rok) považovat za příjmy z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělé a je nutno je evidovat. Za příjem, který by nemusel být evidován, by bylo možné považovat např. situaci, pokud by účetní firma ojediněle a výjimečně přijala hotovostní tržbu za prodej používané tiskárny; pokud by se však hotovostní tržby tohoto typu opakovaly každoročně (byť jedenkrát ročně), bylo by je nutné evidovat.
Evidenci tržeb podléhají pouze „hotovostní“ tržby. Nálezem Ústavního soudu byla zrušena povinnost evidovat tržby uskutečněné platební kartou. Pokud je tedy tržba uhrazena platební kartou, popř. prostřednictvím platební brány, nemusí být tato tržba evidována. Novela však nově za evidovanou tržbu považuje tržbu uskutečněnou
„prostřednictvím prostředků, které jsou určeny pouze k zaplacení zboží nebo služeb v prostorách využívaných vydavatelem prostředku nebo zboží nebo služeb úzce vymezenému okruhu dodavatelů anebo k zaplacení úzce vymezeného okruhu zboží nebo služeb“
.
Podle Metodiky Finanční správy z 03/2018, která reagovala na nález Ústavního soudu č. 8/2018 Sb., bylo doporučováno nadále evidovat platby uskutečněné prostřednictvím nástrojů, jako jsou elektronické peněženky, čipové karty, kupóny, vouchery a jiné obdobné instrumenty. Jestliže evidence tržeb uskutečněná prostřednictvím uvedených nástrojů byla od 1. 3. 2018 sporná, tak od 1. 11. 2019 jednoznačně evidenci tržeb podléhají (do spuštění poslední vlny EET pochopitelně pouze v případech, kdy se jedná o tržby za ubytování, stravování, velko- či maloobchod).
Nadále se za „hotovostní“ tržbu považuje také tržba uskutečněná šekem či směnkou, stravenkou či započtením
kauce
. Jestliže např. půjčovna požaduje při půjčení nářadí složení
kauce
v hotovosti, tak toto složení
kauce
není hotovostní tržbou; pokud je však nářadí vráceno poškozené a
kauce
je započtena na náhradu příslušné škody, tak je tento zápočet považován za „hotovostní“ tržbu.
„Hotovostní“ tržbou pochopitelně nadále není zápočet pohledávek nebo např. vklad hotovosti na bankovní účet.
 
Výjimky z EET
I když jsou naplněny podmínky popsané v předchozí kapitole, tj. jedná se např. o hotovostní tržbu z podnikání, ještě to automaticky neznamená, že tržba musí být evidována. Zákon o EET totiž stanoví řadu výjimek, kterou novela ještě dále rozšířila.
Až do konce dubna 2020 se uplatní § 37 zákona o EET ve znění nálezu ÚS č. 8/2018 Sb., tzn. až do konce dubna 2020 platí povinnost evidovat „hotovostní“ tržby pouze za ubytování, stravování, velko- a maloobchod.
Obecně výjimky z povinnosti evidovat tržby nalezneme v § 12 zákona o EET, kde jsou výjimky rozděleny do 3 odstavců:
podle odst. 1 nemají nadále povinnost evidovat tržby např. příspěvkové organizace,
podle odst. 2 nadále není evidovanou tržbou (prakticky se ovšem tato výjimka uplatní až od spuštění poslední vlny evidence tržeb) např. tržba z podnikání v energetických odvětvích na základě licence udělené podle energetického zákona nebo z podnikání na základě povolení krajského úřadu podle zákona o vodovodech a kanalizacích,
novela odst. 2 rozšířila o řadu výjimek, které se prakticky uplatní až od spuštění poslední vlny evidence tržeb a které se týkají sociální péče, sociálních služeb, sociální prevence a sociální rehabilitace,
podle odst. 3 nadále není např. ze vztahu souvisejícího s pracovněprávním nebo obdobným vztahem (např. příjmy za prodej vyřazeného majetku zaměstnancům), z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků (viz dále k evidenci tržeb v neziskovém sektoru), z prodeje zboží či služeb prostřednictvím prodejního automatu atd.,
novela výjimky v odst. 3 rozšířila o tržby z telekomunikačních služeb a služeb s nimi souvisejících jako např. čerpání kreditu, nákup jízdenky na MHD přes SMS, tržby ze všech druhů hazardních her, tržby z obchodní letecké dopravy a služeb poskytovaných v přímé souvislosti s ní (např. výběr sedadla), tržby nevidomých či hluchoslepých poplatníků a o tržby z předvánočního prodeje sladkovodních ryb (v období od 18. 12. do 24. 12., a to jen v provozovnách zabývajících se v tomto období jen prodejem sladkovodních ryb a souvisejícími činnostmi). Žádné další „plošné“ výjimky novela nezavedla.
 
Evidence tržeb v neziskovém sektoru
Nadále podle § 12 odst. 1 zákona o EET platí, že evidenci tržeb nepodléhají tržby státu, územního samosprávného celku či příspěvkové organizace. Tyto subjekty se evidencí tržeb vůbec nemusejí zabývat.
U ostatních neziskových subjektů je třeba řešit otázku, zda se jedná o tržbu z podnikání. Pokud se o tržbu z podnikání nejedná, tak tato tržba (byť by se uskutečnila v hotovosti) evidenci tržeb nepodléhá. Podle metodiky Finanční správy k evidenci tržeb tržby neziskových subjektů z hlavní činnosti (bez ohledu na to, zda jsou ziskové či ztrátové) nejsou tržbami z podnikání, a proto evidenci tržeb nepodléhají.
Tržby z vedlejší činnosti neziskových subjektů mohou být tržbami z podnikání – potom se uplatní výjimka pro tržby z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků. Kritérium drobné vedlejší podnikatelské činnosti zákon o EET ani po novele nestanoví, podle metodiky Finanční správy k evidenci tržeb se tato otázka posuzuje u konkrétního veřejně prospěšného poplatníka podle těchto kritérií za sledované období (předcházející kalendářní rok):
příjem/výnos z této činnosti nejvýše 300 000 Kč
nebo
příjmy z této činnosti činily nejvýše 5 % z celkových příjmů/výnosů.
Pokud tedy jde o obecnou povinnost k evidenci tržeb, tak speciálně pro neziskový sektor (ponecháme-li stranou některé činnosti sociální péče, sociálních služeb, sociální prevence a sociální rehabilitace, o které byly rozšířeny výjimky v § 12 odst. 2 zákona o EET) novela žádnou úlevu z evidence tržeb nezavádí.
 
Evidence tržeb ve zvláštním režimu
Zásadní novinkou, kterou novela přinesla, je evidence tržeb ve zvláštním režimu, tedy tzv. off-line režim. Tento režim není určen všem podnikatelům, ale jen některým. Pro uplatnění tohoto režimu se nelze rozhodnout bez svolení finančního úřadu, tzn. je nutné o jeho používání požádat a teprve pokud jej správce daně povolí, tak je možné jej použít.
Evidence tržeb ve zvláštním režimu znamená, že si podnikatel vyzvedne na finančním úřadu (obecně novela předpokládá jednou ročně) příslušné množství bloku úředně označených účtenek. Tyto účtenky následně musí podnikatel bedlivě střežit (jinak se vystavuje pokutě podle zákona o EET) a vydávat zákazníkům při přijetí „hotovostní“ tržby. Bloky účtenek budou obsahovat propisovací páry účtenek (jedna pro zákazníka, druhou musí poplatník archivovat). Na účtenku je nutno doplnit:
celkovou částku tržby v české měně,
datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
pokud má poplatník více než jednu provozovnu, tak označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
daňové identifikační číslo (toto neplatí pro fyzickou osobu, pokud je u ní daňové identifikační číslo tvořeno rodným číslem).
Vystavením účtenky a jejím předáním zákazníkovi ovšem povinnosti nekončí – u zvláštního režimu totiž nebude mít správce daně elektronicky on-line údaje o „hotovostních“ tržbách. Tyto údaje bude mít ve zvláštním režimu podnikatel povinnost čtvrtletně (do 20 dnů od konce čtvrtletí) souhrnně oznámit (elektronicky – obdobným způsobem jako např. kontrolní hlášení) finančnímu úřadu.
V oznámení se budou uvádět např. údaje týkající se účtenek a bloku účtenek a údaje týkající se evidovaných tržeb. Tzn. minimálně souhrn „hotovostních“ tržeb bude muset být v oznámení uveden. Doufejme, že Finanční správa nebude požadovat informace o tržbách z každé jednotlivé účtenky.
Nyní k zásadní otázce – komu může být evidence tržeb ve zvláštním režimu povolena? Prvou skupinu tvoří poskytovatelé zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění, kteří přijímají za jejich poskytování úhrady od zdravotní pojišťovny – v tomto případě se může jednat jak o právnické, tak o fyzické osoby, a to bez dalších podmínek.
Druhou skupinou, která může požádat o zvláštní režim evidence tržeb, jsou fyzické osoby, pokud (všechny podmínky musí být splněny současně):
se nejedná o plátce DPH (plátcům DPH je zvláštní režim zapovězen, ledaže by se jednalo o poskytovatele zdravotních služeb),
poplatník neprovozuje podnikatelskou činnost s více než 2 zaměstnanci, ledaže je další zaměstnanec zaměstnán pouze z důvodu a po dobu trvání překážky v práci na straně zaměstnance nebo čerpání dovolené zaměstnancem,
výše příjmů poplatníka z evidovaných tržeb (rozhodující jsou tedy jen „hotovostní“ tržby) nepřesahuje za 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí 600 000 Kč a předpokládaná výše těchto příjmů ve 12 bezprostředně následujících kalendářních měsících nepřesahuje 600 000 Kč.
Ustanovení upravující zjednodušený režim jsou účinná od 1. 5. 2020, avšak o jeho povolení lze požádat již od 1. 2. 2020 (k tomuto datu nabývají účinnosti ustanovení upravující proces povolení zjednodušeného režimu). Protože správce daně má na vyřízení žádosti o povolení zjednodušeného režimu 30 dnů, bude nutné o povolení požádat s dostatečným předstihem.
 
Sleva na dani
Novela nijak nezměnila právní úpravu slevy na dani z příjmů fyzických osob podle § 35bc ZDP ve výši 5 000 Kč (pokud je dosaženo dostatečného dílčího základu daně ze samostatné činnosti). Slevu na evidenci tržeb lze uplatnit pouze ve zdaňovacím období, ve kterém poplatník poprvé zaevidoval tržbu, kterou má podle zákona o EET povinnost evidovat. Jestliže tedy např. kadeřnici vznikne v roce 2020 poprvé povinnost evidovat tržby, tak uplatní slevu v daňovém přiznání za rok 2020.
 
Závěr
Nová úprava evidence tržeb nepochybně zvýší administrativní požadavky na podnikatele (a jejich účetní). Evidence tržeb ve zjednodušeném režimu sice umožňuje evidenci tržeb bez nutnosti pořizování technického vybavení pro evidenci tržeb a jeho nastavování (včetně získávání certifikátů pro tato zařízení), ale jednak je určen jen pro poměrně úzký okruh podnikatelů, jednak je spojena s novou administrativní zátěží ve formě čtvrtletních hlášení.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.