Legislativní novinky k 2. 5. 2019

Vydáno: 8 minut čtení

V májovém čísle měsíčníku opět přinášíme úvodník s výběrem novinek a užitečných informací, se kterými se setkáváme v naší praxi. V prvním příspěvku se budeme stručně zabývat tzv. adaptačním zákonem, který vstupuje v účinnost prakticky po roce od účinnosti Obecného nařízení na ochranu osobních údajů (GDPR ). Dále bychom chtěli zmínit novou interpretaci Národní účetní rady a ve stručnosti informace, které byly publikovány na webu Finanční správy ČR v souvislosti s přijetím novel daňových zákonů.

Legislativní novinky k 2. 5. 2019
Ing.
Jan
Brantl,
Brantl & Partners, s.r.o.
 
Ochrana osobních údajů – adaptační zákon
Prakticky po roce od účinnosti Obecného nařízení na ochranu osobních údajů (GDPR, které je v celé EU jednotně účinné od 24. 5. 2018) byl konečně přijat tzv. adaptační zákon (zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů). Tento zákon byl vyhlášen ve Sbírce zákonů dne 24. 4. 2019, kdy také vstoupil v účinnost. Nově je tak potřeba hledat úpravu zpracování a ochrany osobních údajů primárně v Obecném nařízení a v novém zákoně o zpracování osobních údajů.
 
Odchylky od Obecného nařízení
Jedním z důvodů, proč bylo nezbytné schválit adaptační zákon, bylo využití možnosti aplikovat ve vybraných případech odchylnou úpravu zpracování osobních údajů oproti Obecnému nařízení. Mezi případy, které je vhodné zmínit, patří zejména:
snížení věkové hranice o jeden rok na 15 let pro udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů v souvislosti s nabídkou služeb informační společnosti (např. zpracování osobních údajů provozovateli sociálních sítí),
omezení povinnosti správce osobních údajů zpracovat posouzení vlivu zpracování osobních údajů v situaci, kdy mu tuto povinnost stanovuje přímo právní předpis,
přijetí zvláštní úpravy zpracování osobních údajů pro vědecké, statistické, novinářské nebo umělecké účely,
zavedení možnosti správce osobních údajů splnit svou informační povinnost vůči subjektům údajů zveřejněním způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to v případě, kdy osobní údaje zpracovává na základě zákonné povinnosti či ve veřejném zájmu. Jedná se např. o plnění informační povinnosti zaměstnavatele vůči zaměstnancům, kdy nově nebude potřeba samostatně informovat každého zaměstnance.
Zrušení stávajícího zákona o ochraně osobních údajů
Zákon o zpracování osobních údajů mimo jiné ruší zákon o ochraně osobních údajů (zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů – známou „stojedničku“). Zároveň také vybraná ustanovení dalších zákonů, která upravují zpracování a ochranu osobních údajů ve zvláštních případech.
 
Přestupky a související sankce
Zákon v této oblasti využívá možnosti individuální úpravy pro ukládání sankcí orgánům veřejné moci a veřejným subjektům, kterým pokuty stanovené Obecným nařízením výrazně snižuje. Adaptační zákon také limituje výši pokuty, která může být uložena právnické osobě při porušení povinností při zpracování osobních údajů za účelem předcházení, vyhledávání nebo odhalování trestné činnosti, stíhání trestných činů, výkonu trestů a ochranných opatření, zajišťování bezpečnosti České republiky nebo zajišťování veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti.
Speciální úprava je v zákoně obsažena také ve vztahu k přestupku, který bude spáchán tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným obdobně účinným způsobem.
Vedle pokut však zákon o zpracování osobních údajů také umožňuje uložit subjektům, u nichž bylo zjištěno porušení ochrany osobních údajů, opatření k odstranění nedostatků.
 
Doprovodný zákon
Současně s adaptačním zákonem vstoupil v účinnost doprovodný zákon (zákon č. 111/2019 Sb.). Tento zákon mění některé další zákony v souvislosti s přijetím zákona o zpracování osobních údajů.
Nová
Interpretace
Národní účetní rady
Dne 15. 4. 2019 byla Národní účetní radou (NÚR) schválena nová
Interpretace
I-39, která se zabývá inventarizačními rozdíly u zásob a u dlouhodobého majetku. Dokument je k dispozici na webových stránkách NÚR (www.nur.cz). Cílem
interpretace
je sjednotit postupy účtování ve vybraných sporných případech.
Ze závěrů
Interpretace
I-39 je vhodné zmínit následující:
V prvním kroku je potřebné inventarizační rozdíly posoudit podle toho, zda se jedná o chybu minulých let nebo o rozdíl, který vznikl v běžném období. Pokud bude rozdíl zjištěný při inventarizaci vyhodnocen jako chyba minulých let, je třeba zkoumat, zda vznikla pouze v minulém, anebo ve více předchozích účetních obdobích. V návaznosti na to je pak nezbytné aplikovat Interpretaci I-29, ze které plyne, že chybu je potřeba vykázat v tom srovnávacím období, ke kterému se vztahuje, popřípadě v rámci nejzazšího vlastního kapitálu uvedeného v účetní závěrce. V těchto případech je samozřejmě nezbytné postupovat v souladu s příslušnou účetní vyhláškou k zákonu o účetnictví (vyhláška č. 500/2002 Sb.), podle které je oprava chyb minulých let, pokud je významná, součástí položky „A.IV.2. Jiný výsledek hospodaření minulých let“. U nevýznamných chyb je možné opravy zachytit v nákladech nebo výnosech běžného účetního období.
Interpretace
konstatuje, že postupy účtování o manku nebo schodku uvedené v příslušném Českém účetním standardu nejsou v rozporu s účetní vyhláškou a jsou buď provozním, nebo finančním nákladem podle svého charakteru.
Zároveň postup účtování přebytku zásob ve prospěch nákladů, které uvádí Český účetní standard, lze považovat za vhodné řešení, na rozdíl od účtování ve výnosech tak, jak je to uvedené v účetní vyhlášce. V běžném účetním období, za které je vykázán inventarizační rozdíl, se tak bude jednat o úpravu hodnoty vyskladněných zásob a nikoliv o dodatečný výnos.
Co se týče mank u dlouhodobého majetku, je nezbytné odlišovat charakter majetku, resp. to, zda je odpisovaný či nikoli, a podle toho zvolit zaúčtování zůstatkové/pořizovací ceny. Způsob zaúčtování/prezentace v účetní závěrce je také závislý na tom, zda se jedná o opravu chyby minulých let. V každém případě zvolený postup musí vést k věrnému a poctivému zachycené skutečnosti.
V případě odpisovaného dlouhodobého majetku je možné přebytek zaúčtovat v nulové zůstatkové ceně (tj. na vrub příslušného majetkového účtu a ve prospěch oprávek) pouze v případě (při zachování věrného a poctivého obrazu), kdy k jeho plnému odepsání došlo v obdobích před srovnávacím („minulým“) obdobím. Jeho účtování by tedy nikterak nemělo ovlivnit výsledovku běžného a srovnávacího období. Pokud by však přebytek vyvstal z toho, že byl majetek nesprávně zaúčtován v běžném či srovnávacím období, nebo byl v běžném či minulém období nepřesně identifikován/oceněn, musí účetní jednotka zvolit takový postup, který bude věrně a poctivě zobrazovat ekonomické použití majetku, jeho zůstatkovou hodnotu a zároveň bude přebytek zohledňovat v období, ke kterému tento rozdíl věcně přísluší.
Jestliže se jedná o přebytek neodpisovaného majetku, účtuje se na vrub účtové skupiny dlouhodobého majetku a ve prospěch účtu účtové skupiny „Základní
kapitál
a kapitálové fondy“. Tento postup lze však využít pouze v případě, že se přebytek vztahuje k běžnému období. Pokud se tento přebytek vztahuje k některému z minulých období, může se jednat o chybu minulých let, a tudíž bude nutné případně upravit také srovnávací údaje v účetní závěrce.
Interpretace
se dále zabývá oceněním přebytku, přičemž přebytky vyplývající z chybného účtování nebo ocenění majetku v minulých účetních obdobích je nutné ocenit tak, jak by byl majetek oceněn v době jeho vzniku, pokud by bylo o něm účtováno správně.
Zároveň
interpretace
uvádí, že účtování přebytků dlouhodobého majetku ve prospěch provozních výnosů není vhodný.
 
Ve stručnosti
V průběhu dubna Finanční správa ČR zveřejnila na svém webu několik informací mimo jiné v souvislosti s přijetím daňového balíčku. Jedná se o následující informace:
Informace k novele zákona o daních z příjmů, která obsahuje výčet nejdůležitějších změn v oblasti daní z příjmů.
Informace k novelám zákona o DPH, jež přináší přehled změn obsažených v zákoně č. 283/2018 Sb., zákoně č. 6/2019 Sb. a zákoně č. 80/2019 Sb. (tzv. daňovém balíčku).
Informace k daňovému přiznání k DPH a kontrolnímu hlášení po účinnosti novely zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pro rok 2019; v této informaci mimo jiné Finanční správa upozorňuje na změny, které budou obsahovat formuláře daňového přiznání k DPH a kontrolního hlášení. Formuláře kontrolního hlášení v nové XML struktuře bude nutné použít poprvé za září/3. čtvrtletí 2019 z důvodu zajištění dostatku času pro jejich implementaci do informačních systémů.
Dodatek č. 1 k Informaci GFŘ k problematice registrace k dani z přidané hodnoty, který novelizuje Informaci zveřejněnou dne 19. 12. 2017.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.