Pokuty pořádkové

  • Článek
Nepodat daňové tvrzení, tedy hlášení či přiznání řádně a včas, anebo dokonce vůbec? Nezaplatit či se opozdit v úhradě svých daňových povinností? Ani jedno, ani druhé nevěstí nic dobrého – u všech typů daní totiž hrozí neplatičům či opozdilcům postihy. Jak se těmto sankcím, pokutám, penále, či dokonce daňové exekuci vyhnout, si přečtěte v následujícím příspěvku.
Vydáno: 01. 02. 2024
  • Článek
Jak vyplývá z § 247 odst. 2 daňového řádu , jedním z esenciálních předpokladů uložení pořádkové pokuty je skutečnost, že v důsledku neposkytnutí součinnosti (neuposlechnutí výzvy správce daně) dojde ke zmaření či závažnému ztížení správy daní. Nejvyšší správní soud tedy souhlasí s krajským soudem v tom směru, že rozhodnutí o uložení pořádkové pokuty musí obsahovat přezkoumatelnou úvahu daňového orgánu ve vztahu k otázce, do jaké míry, či zda vůbec mělo nepředložení požadovaných údajů a listin dopad na postup správce daně v dotčeném řízení či při spravování daně (v nynější věci v daňovém řízení se společností Muramax). Za současného stavu tak není kupříkladu zřejmé, zda neposkytnutí požadovaných listin a údajů představovalo zásadní překážku pro zjištění a stanovení daně společnosti Muramax, či zda bylo možné v řízení bez větších obtíží pokračovat i bez nich. V této souvislosti poukázal krajský soud mimo jiné na tvrzení žalobce (které stěžovatel nikterak nezpochybnil), že správce daně již vůči němu nečinil žádné další úkony za účelem získání podkladů (např. další výzva, místní šetření), což nezbytnosti požadovaných údajů a listin příliš nenasvědčuje. Úvahy soudu, zda byly požadované dokumenty nezbytné pro správu daní, či zda si je správce daně nemohl obstarat z jiných zdrojů, totiž směřovaly k posouzení naplnění podmínek pro uložení pořádkové pokuty spočívající v závažném ztěžování či maření správy daní. Pokud by si totiž správce daně mohl podklady obstarat jiným způsobem, či pokud by nebyla požadovaná dokumentace pro zjištění či stanovení daňové povinnosti, či jiných nutných úkonů při správě daně společnosti Muramax nezbytná, chyběl by jeden ze základních předpokladů pro uložení pořádkové pokuty, neboť v důsledku jejího neposkytnutí by nedocházelo k závažnému ztížení (maření) správy daní.
Vydáno: 30. 11. 2021
  • Článek
Legislativní novinky k 1. 10. 2017 Ing. Jan Brantl, Brantl & Partners, s.r.o. Opět uplynul další měsíc, léto definitivně skončilo a pomalu nastává období příprav na uzavření letošního roku....
Vydáno: 23. 10. 2017
  • Článek
Cílem článku je seznámit čtenáře s jednotlivými sankcemi podle daňového řádu . V jaké výši mohou být předepsány, jak jim předcházet a jak alespoň do určité moderovat v případě, že jsou již předepsány nebo vznikly podmínky pro jejich uložení? Sankce jsou uvedeny v části čtvrté, § 246 až 254 daňového řádu (zákon č. 280/2009 Sb. , daňový řád, ve znění pozdějších předpisů). Cílem zákonodárce byla koncentrace těchto ustanovení do jedné části zákona.
Vydáno: 02. 10. 2017
  • Článek
K pořádkovým pokutám JUDr. Daniel Hušek, Ing. Andrea Cieslarová Součástí tzv. daňového balíčku, tedy návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní1), je též novela zákona č....
Vydáno: 25. 05. 2017