Předmět silniční daně
- Článek
V Česku se tzv. tatraktory vyrábějí a provozují už více než pět let. Ale poslední dobou jakoby jich příbývalo více a více… Proč?
- Článek
V porovnání s rokem 2022 nedochází v roce 2023 k tak překotným a zásadním změnám jako v roce 2022, kdy dne 8. 6. 2022 došlo k vyhlášení zásadní novely zákona o dani silniční č. 142/2022 Sb. , která se zpětně uplatnila i pro celý rok 2022.
- Článek
Daň silniční je upravena zákonem č. 16/1993 Sb. , o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDSIL“). Jeho změny účinné od 1. 1. 2024 byly provedeny zákonem č. 432/2022 Sb. , kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb. , o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb. , o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla ), ve znění zákona č. 307/1999 Sb. , ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, a zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů.
Jsem OSVČ, plátce DPH. Koupil jsem si starší vůz s možností odpočtu DPH. Automobil budu používat výhradně pro svou ekonomickou činnost, takže jsem si DPH uplatnil v plné výši.
Automobil je osobní, kategorie M1-nemusím se přihlašovat k platbě silniční daně?
Mohu si uplatňovat DPH z PHM? Pokud ano, musím vést knihu jízd? Předpokládám, že si mohu uplatňovat DPH např. z oprav, nákup např. autosedaček, atd.?
V DPFO za rok 2023 budu uplatňovat paušální výdaj, takže nevím jestli si mohu nárokovat DPH z výše uvedených.
Zůstává po novele silniční daně od roku 2022 sazba 0 Kč za každý celý kalendářní měsíc, po který má vozidlo SPZ vyřazenou z registru silničních vozidel (tzv. depozit)?
1) Návěsy, které nejsou označeny v TP druh karoserie DA, jsou předmětem silniční daně?
2) Nákladní automobily N nad 12t, které mají v TP podkategorie G nebo slovy terénní, jsou předmětem silniční daně?
3) Jak máme postupovat, pokud není v TP uvedena kategorie vozidla ani druh karoserie? Jsou to většinou Tatry se se starším TP.
Účetní jednotka má v majetku pouze osobní vozy a dále zaměstnanci, se souhlasem zaměstnavatele, při služebních cestách používají své soukromé osobní vozy. Bude za rok 2022 účetní jednotka podávat PŘIZNÁNÍ k silniční dani?
OSVČ se v roce 2022 registrovala jako plátce DPH. Na finančním úřadě byla informována, že se nemusí registrovat jako plátce silniční daně a náklady osobního auta může uplatňovat v účetnictví. Nemusí se opravdu registrovat jako plátce silniční daně, do kterého zdaňovacího období je to platné - do kdy se neplatí silniční daň? Jako majitel osobního auta má ve velkém technickém průkazu svoje rodné číslo. Může si uplatnit odpočet DPH z PHM i dalších nákladů, i když auto není majetkem firmy - OSVČ? Auto uplatňuje z 80 % v podnikání, 20 % soukromé účely. Měla by být sepsána nájemní smlouva auta mezi občanem A.B. a OSVČ A.B.?
- Článek
Zákon č. 16/1993 Sb. , o dani silniční, byl z hlediska jeho novelizací poměrně stabilní. Lze říci, že novely tohoto zákona nebyly zásadní. Ve většině případů se jednalo o změny formálnějšího či upřesňujícího charakteru, které neměly nikterak zásadní dopad do vymezení předmětu daně či výše daně. Jednou z výjimek byl zákon č. 299/2020 Sb. , kterým se měnily některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, a zákon č. 159/2020 Sb. , o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, ve znění pozdějších předpisů. Tímto zákonem byla u vozidel s největší povolenou hmotností nad 3,5 t (kromě osobních automobilů) snížena sazba daně cca o 25 %, a to od zdaňovacího období roku 2020.
- Článek
Opět po měsíci vám v rámci úvodníku přinášíme novinky ze světa daní a účetnictví. Nejprve připomeneme zásadní novinky týkající se novely zákona o dani silniční a následně popíšeme praktický postup zdanění příjmů u zaměstnanců využívajících nízkoemisní vozidlo k soukromým účelům v souvislosti se snížením sazby na 0,5 %. Nakonec navážeme na téma, kterému jsme se věnovali v předminulém čísle, a sice zdanění kryptoměn. Finanční správa totiž vydala velice zajímavou tiskovou zprávu, ve které informovala veřejnost o cílené kontrolní akci zaměřené právě na zdanění příjmů spojených s kryptoměnami, a shodou okolností byl také vydán první rozsudek v této oblasti.
Společnost do roku 2022 přiznává v rámci silniční daně nákladní automobil - 2 nápravy, největší technicky přípustná hmotnost = 3,5 t - je tento automobil předmětem silniční daně po novele s účinností od 1.1.2022? Dále přiznávala hybridní osobní vozidlo (elektromotor+zážehový motor) a osvobozovala toto vozidlo dle par. 3 písm.f) zákona o silniční dani - je toto vozidlo předmětem daně po novele s účinností od 1.12021? Pokud obě vozidla nejsou předmětem daně, je nutné za rok 2022 podávat daňové přiznání a můžeme žádat o vrácení přeplatku za rok 2022?
- Článek
Novela zákona č. 16/1993 Sb. , o dani silniční, provedená zákonem č. 142/2022 Sb. , přinesla výrazné změny v této dani, a to již za celé zdaňovací období roku 2022. Podstatou změn je, že se bude daň silniční prakticky platit pouze za některé nákladní automobily a některá přípojná vozidla určená k přepravě zboží. Tím došlo k podstatnému snížení počtu vozidel, za která se bude daň silniční platit, byly změněny roční sazby daně, zrušena jejich snížení a některá osvobození od daně. Současně byla zrušena povinnost placení záloh na daň.
- Článek
Daň silniční byla s účinností od 1. července 2022 zásadním způsobem novelizována, a to tak, že se účinky změny projeví zpětně již v rámci celého zdaňovacího období 2022. Článek představuje novou koncepci daně silniční, která je úzce navázána na právní úpravu zdanění vozidel harmonizovanou právem Evropské unie. Vedle vysvětlení návaznosti na harmonizovanou právní úpravu se článek zaměřuje na konkrétní podobu nových hmotněprávních ustanovení a na změny ve správě daně silniční. Popisuje také legislativní chybu, ke které při novelizaci došlo, a nabízí její řešení pro aplikační praxi, než ji opraví zákonodárce výslovnou novelou.
OSVČ, plátce DPH, uplatňuje skutečné výdaje. V majetku nemá zařazený automobil. Je možné, aby si vyplňoval cestovní náhrady vč. stravného, pokud jede na pracovní cestu a využije:
1) automobil, který je vypůjčený z rodiny? (žádné smlouvy o výpůjčce neexistují - musí být?)
2) osobní automobil?
3) nyní za rok 2022 mu nevznikne povinnost odvodu silniční daně?
Dle novely silniční daně je kategorizace nákladních vozidel nad 12 tun dle karoserie BA, BB a BC, BD. Ve starším velkém TP ale nejsou uvedeny tyto kategorie karoserie. Z jakého údaje se bude vycházet pro stanovení silniční daně u aut nad 12 tun? Vozidlo kategorie O s kódem druhu karosérie DA je návěs, který není předmětem daně silniční. Např. chladírenský návěs - v novějším TP je tento druh DA uveden, ale ve starších TP (např. rok 2017) není ani zmínka. Pouze, že se jedná o O4. Podle čeho pak zjistím, že není předmětem daně?
- Článek
V souvislosti s výrazným zvyšováním cen pohonných hmot a připravovanými změnami v zákoně č. 16/1992 Sb. , o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daň silniční“), tj. zejména s připravovaným zrušením povinnosti hradit tuto daň za některé druhy silničních vozidel od počátku roku 2022 rozhodl ministr financí Rozhodnutím čj. MF-8118/2022/3901-2 mj. o prominutí záloh na daň silniční na zdaňovací období roku 2022, tj. záloh na daň splatných v termínech uvedených v § 10 odst. 1 zákona o dani silniční . Jde o zálohy na daň splatné v roce 2022 v termínech do 19. 4., 15. 7., 17. 10. a 15. 12. Prominutím těchto záloh na daň nedochází k prominutí daně silniční za zdaňovací období roku 2022.
- Článek
Obecně lze konstatovat, že legislativní vývoj na dani silniční bývá v čase velmi nerovnoměrný. Před úpravami provedenými v letošním roce byl příslušný zákon novelizován naposledy v roce 2017. Rok 2020 však patří k těm rokům, kdy lze konstatovat několik důležitých změn, které pokládáme za vhodné komentovat v našem článku. Bezpochyby tyto změny zásadně ovlivnila situace v důsledku tzv. koronavirové krize, avšak při detailnějším pohledu, který zde nabízíme, lze vystopovat i vlivy další. V dalším textu si chronologicky projdeme jednotlivá opatření od začátku roku až do současnosti.
- Článek
Za jakých podmínek lze odpisovat nákup čtyřkolky do firmy, uplatnit DPH a jak je to se silniční daní? Vedu daňovou evidenci.
- Článek
1) Úvod Od 12. 3. 2020 byl usnesením vlády č. 69/2020 Sb. ze dne 12. 3. 2020 č. 194 vyhlášen nouzový stav pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru (označovaný jako SARS-CoV-2) na dobu 30 dnů. Ten byl usnesením vlády České republiky č. 156/2020 Sb. ze dne 9. 4. 2020 prodloužen do 30. 4. 2020 a poté byl usnesením vlády č. 485 ze dne 30. 4. 2020 prodloužen až do 17. 5. 2020. V této souvislosti byla přijata celá řada opatření, která mají za cíl zmírnit pro podnikající subjekty ekonomické dopady související s vyhlášením nouzového stavu.