Starosta
- Článek
V minulém příspěvku jsme se podrobně zabývali právním postavením tajemníka obecního úřadu coby nejvyššího úředníka vykonávající úkoly zaměstnavatele vůči zaměstnancům zařazeným do obecního úřadu. V obci však může nastat situace, kdy funkce tajemníka obecního úřadu není vůbec zřízena, nebo není dočasně obsazena. Těmito aspekty se zabývá následující příspěvek.
- Článek
Obec, i přes své postavení právnické osoby (veřejnoprávní korporace) nemá ustaven standardní statutární orgán tak, jak jej známe například u právnických osob soukromého práva (obchodních společností, spolků, fundací nebo ústavů) či veřejného práva (příspěvkových organizací či státních podniků). Vůli tvoří a projevují navenek zákonem o obcích stanovené orgány obce, kolektivní či individuální. Jednou ze standardních činností obce je výkon personální pravomoci vůči zaměstnancům obce, tedy plnění úkolů zaměstnavatele v pracovněprávních vztazích. O rozdělení personální pravomoci a jejím výkonu uvnitř obce pojednává následující příspěvek.
- Článek
Zaměstnanec klienta požádal o uvolnění ze zaměstnání k 31.10.2014 z důvodu zvolení uvolněným starostou. Je nutno u tohoto zaměstnance postupovat jako u ukončení pracovního poměru, tzn. odhlásit ze zdravotního a sociálního pojištění? Nebo je možné ho v tomto případě nechat ve stavu zaměstnanců bez nároku na mzdu (zaměstnavatel uvažuje v případě nezvolení tohoto zaměstnance starostou v dalším volebním období o jeho znovu zaměstnání). Zaměstnanec nemá ke dni 31.10. vybranou dovolenou, je možné mu tuto nevybranou dovolenou proplatit?