Účetnictví
Společnost s r.o. opravila část střechy na své nemovitosti, kterou využívá k hlavní ekonomické činnosti i k osvobozenému nájmu.
Oprava byla provedena za 100 000 Kč (materiál včetně DPH+práce). Společnost s r.o. si materiál (střešní krytinu zakoupila) a nechala si dodavatelsky provést výměnu střešní krytiny od společnosti, která není plátcem DPH. Byla provedena pouze výměna střešní krytiny, nebylo potřeba zasahovat do konstrukce střechy.
a)-bude se jednat o opravu či technické zhodnocení?
b)-DPH z materiálu bude kráceno koeficientem z důvodu používání nemovitosti kosvobozenému nájmu?
Holdingová společnost (konsolidující jednotka) koupila podíl (100% majetková účast) v jiné společnosti. V rámci přecenění aktiv k datu akvizice vznikl vysoký záporný konsolidační rozdíl (šťastná koupě). Aktiva (budovy) přeceněná na reálnou hodnotu, která tento záporný konsolidační rozdíl způsobily byly později ze společnosti vyštěpeny mimo skupinu. Záporný konsolidační rozdíl však v konsolidované závěrce zůstal a snižuje tedy významně hodnotu aktiv v konsolidované účetní závěrce. Jakým způsobem toto řešit? Pomalu ho dále odpisovat, i když to nedává úplně smysl, nebo lze záporný konsolidační rozdíl nějak jinak vyloučit z konsolidované účetní závěrky?
- Článek
V příspěvku se zaměříme na nejčastější dotazy, které nám pokládáte v souvislosti s dlouhodobým hmotným majetkem. Zjistíte, jak vymezit náklady související s pořízením dlouhodobého majetku koupí nebo vlastní činností, co vše zahrnout do pořizovací ceny stroje nebo nemovitosti, a že se vyplatí věnovat pozornost interpretacím Národní účetní rady.
Kolegyně byla táborová vedoucí, ve mzdě ji byla proplacena náhrada za pracovní volno související s akcí pro děti (mzda byla zaúčtovaná MD 521/D 331). Podali jsme žádost na ČSSZ o úhradu poskytnuté náhrady mzdy. Jak tuto úhradu zaúčtuji? Nebo k tomu musí být vystaven interní doklad a s jakými účty?
Společnost, plátce daně, dodává zákazníkovi rekuperační jednotky, včetně zpracování projektu a montáže. Dopravu v tomto případě účtuje v jednom balíčku na 601. Je to v pořádku, neměla by být doprava účtována zvlášť jako služba na 602? Je v pořádku, pokud účetní jednotka účtuje dopravné u jednoho typu výrobků na 601 a u jiného typu výrobku na 602? Bylo by lépe sjednotit?
Spoečnost s r. o. zakoupila elektromobil. Faktura dodavatele je na 1.148.388,43 + DPH Kč. Od státu získá s. r. o. dotaci na elektromobil ve výši 230 000 Kč. Jak má být zaúčtována dotace a zároveň - v jaké pořizovací ceně má s. r. o. automobil zařadit do odpisovaného majetku?
Naše společnost s. r. o. si nechává zhotovit dlouhodobý hmotný majetek. Cena celkem bude 110 000 Kč + DPH. Přišla nám proforma faktura na zálohu 5 0%, vyčísleno 55 000 + DPH 11 550 Kč s poznámkou, že toto není daňový doklad. Proformu jsme ihned uhradili a obratem nám přišla Faktura - daňový doklad, kde je uvedeno: Zdanitelné plnění - přijatá záloha 50 % na DHM, opět vyčísleno 55 000 + 11 550 Kč, celkem 66 550 Kč. Již uhrazeno: 66 550, Zbývá k úhradě: 0. Jak toto správně zaúčtovat? Jiné doklady k tomu nemáme. Nevím, jestli až bude DHM vyrobený, přijde stejná faktura na zbylých 50 %, nebo celková, kde bude uhrazená část odečtena?
Do konce roku 2024 potřebuji kontrolovat účetní výstupy u externí účtárny a vše připravit, abychom mohli od ledna plně účtovat v organizaci. Jedná se o běžný chod firmy + sklady + zahraniční fa + platby přes PayU atd. přes e-shop. Mohu teď v roce 2024 něco pohlídat? Něco co by mi nemělo utéct? Na co se zaměřit?
Společnost A vlastní podíly v několika společnostech a sestavuje konsolidovanou účetní závěrku. V letošním roce pořídila 46% podíl (akcie) v další společnosti B. Můj dotaz - jaká metoda konsolidace by měla být u této nové společnosti B použita (plná, ekvivaleční) v případě, kdy naše (konsolidující) společnost A vlastní 46% podíl ve společnosti B, fyzická osoba (50% vlastník společnosti A, současně statutární orgán ve společnosti A a člen představenstva společnosti B) vlastní 10% podíl ve společnosti B, zbylé akcie jsou vlastněny drobnými akcionáři. Je naše společnost A ovládající osobou společnosti B a konsolidováno bude plnou metodou?
Společnost s r. o. v likvidaci podala do 15 dnů od zpracování návrhu na použití likvidačního zůstatku podat své poslední řádné daňové přiznání k dani z příjmů za uplynulou část zdaňovacího období - tzn. do 31. 5. 2024, která uplynula přede dnem zpracování tohoto návrhu, s kódem rozlišení typ „H“. Dne 21. 8. byl zrušen bankovní účet společnosti a jeho zůstatek převeden na jediného společníka. Návrh na výmaz z obchodního rejstříku byl podán 11. 9. 2024. Rád bych se zeptal, zda za období do výmazu z OR musí společnost / účetní jednotka sestavit účetní závěrku a zda má povinnost podat daňové přiznání k DPPO a s jakým kódem rozlišení, nebo je možné postupovat tak, že se podá dodatečné daňové tvrzení za období do 31. 5. 24 a to pouze v případě, když společnosti vznikne daňová povinnost (§ 240c odst. 4 DŘ)? Jak se zaúčtuje převod likvidačního zůstatku u společníka? Likvidační zůstatek je nižší než ZK a nižší než pořizovací cena podílu.
- Článek
Návrh nového zákona o účetnictví (dále jen „NZÚ“) se vrací zpět k terminologii, kterou zavedl JUDr. Jan Huleš do současného zákona č. 563/1991 Sb. , o účetnictví, novelou č. 437/2003 Sb. Jak jsme tehdy byli zděšeni tím, že „Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví jako soustavu účetních záznamů – na základě účetního záznamu (dokladu) se provede účetní záznam (účetní zápis) do účetního záznamu (účetních knih)“, tak se nyní raduji z návratu v návrhu nového zákona k této terminologii (byla snaha používat archaický „dokument“). Účetnictví dávno už prostoupené digitalizací opravdu představuje soustavu účetních záznamů. A i kdyby někdo přece jen použil vlastnoruční záznam, daleko lépe se chápe, že seskupením účetních záznamů v rámci účetního systému vzniká například účetní závěrka.
Jsme česká s. r. o., vedeme účetnictví, jsme plátci DPH a pořizujeme zboží od dodavatele z EU (Německo, plátce DPH). Částku ceny zboží (v EUR) uvedenou na faktuře zahrnujeme do evidence DPH a účtujeme na příslušný nákladový účet. Přímo na faktuře za dodávku zboží jsou uvedeny platební podmínky. Dle těchto podmínek při uhradě do 14 dnů máme nárok na 3% skonto. Automaticky hradíme ve stanoveném termínu částku faktury sníženou o 3 %. Na částku skonta nám odmítá dodavatel z EU (Německo, plátce DPH) vystavit opravný daňový doklad. Takže na částku skonta nemáme žádný doklad. Jak máme postupovat po uplatnění skonta v evidenci DPH a kam účtovat částku skonta při účtování úhrady z pohledu účetnictví a daně z příjmů právnických osob?
Jsme plátci DPH, občas zasíláme různé dopisy zákazníkům, zaměstnancům apod., jde o běžnou korespondenci. Jak to bude s DPH? Občas pošta vystaví doklad s DPH a občas pouze celkovou částku . Jak máme postupovat při účtování?
- Článek
Dnes si něco povíme o časovém rozlišování nákladů a výnosů v účetnictví podnikatelů a tvorbě a čerpání rezerv v účetnictví a daních. Časové rozlišování nákladů a výnosů se děje na základě akruálního principu. Akruální princip bývá řazen mezi účetní zásady a předpoklady. Rezervy budeme chápat jako ochranu před zkreslením zisku. Rezervy v pasivech rozvahy slouží jako důležitý nástroj pro zajištění věrného a poctivého obrazu hospodaření firmy. Jsou úzce spjaty s akruálním principem a zásadou opatrnosti, které tvoří základní pilíře účetnictví.
Pokud klient (FO, PO) přechází k jiné účetní firmě má původní účetní povinnost předat veškeré doklady nové účetní firmě. Je dostačující odevzdat účetní sestavy v tištěné (listinné) podobě, nebo je ze zákona vyžadována také elektronická forma? Musí účetní také svým současným klientům každoročně předávat účetní sestavy elektronicky?
Obchodní rejstřík přes datovou schránku vyzval s. r. o. k doložení účetní závěrky do obchodního rejstříku do sbírky listin. Ovšem jediný jednatel a společník vůbech nechodí do datové schránky, takže na to nereagoval a z moci úřední soud tuto firmu zrušil a vymazal z obchodního rejstříku, prostě už neexistuje. Ovšem v neexistující firmě zůstal majetek - auta, budovy má i účet atd. Jak se má postupovat z hlediska daní a účetnictví? V podstatě toto s. r. o. už by nemělo podávat žádné daňové přiznání. Navíc s. r. o. je plátcem DPH a už nemůže podat přiznání, neboť má zrušenou datovou schránku. Je nějaká šance tento stav ještě zvrátit, když už je s. r. o. soudně zrušeno?
- Článek
Vedení pokladny je nedílnou součástí fungování každé firmy, která přijímá hotovostní platby. Ať už provozujete malý obchod, velkou korporaci nebo jste živnostník, dodržování správných zásad je klíčové pro zajištění transparentnosti, bezpečnosti a souladu s platnými zákony. Dnes nahlédneme do světa pokladních pravidel a představíme si přehled některých zásad, které je vhodné respektovat. Naučíte se, jak správně evidovat hotovostní transakce, vystavovat pokladní doklady, nakládat s ceninami a vést pokladní knihu. Také se dotkneme témat inventarizace, bezpečnostních pravidel pokladny vč. doplňování a odvodu hotovosti.
- Článek
Na novém zákoně o účetnictví zatím není shoda, a tak se jeho zrod posunuje za hranici roku 2025. Turbulentní změny v oblasti finančního práva Evropské unie dopadají na členské státy, které sotva stačí měnit balíky právních předpisů, jež si vyžaduje transpozice směrnic EU a jejich novely. Zdánlivý pocit, že jde pouze o regulaci v nadnárodních společnostech, velkých účetních jednotkách a velkých skupinách, je lichý. Provázanost účetních jednotek všech kategorií je dána odběratelsko-dodavatelskými vztahy a obchodní partneři v rámci spolehlivosti potřebují znát řadu informací z oblasti účetnictví a daní. Úpadek i malého partnera v provázaném řetězci může ovlivnit nejen jeho pevnost, ale další existenci každého jeho článku.
Společnost s r. o. nemá zaměstnance, společníci se nevyplácí odměny za výkon funkce ani nejsou v s. r. o. zaměstnáni, nevyplácí si ani po 10 letech podíly na zisku. Zato má s. r. o. majetek - auta, motorku, nářadí, telefony, platí nájem, pojištění. S. r. o. má tržby, vykazuje zisk. Společníci pro firmu osobně pracují, ale vlastně nic za to dosud nemají. Lze dávat do nákladů firmy odpisy majetku, drobný majetek, nájemné, pojištění, telefonní poplatky, paušál na dopravu apod., když tam vlastně papírově nikdo nepracuje, a to ani dodavatelsky?
Paní si ulomila zub při konzumaci námi vyrobeného bramborového salátu. Reklamaci jsme uznali. Po zaslání dokladu jsme jí uhradili náklady na zubní ošetření. Jak zaúčtovat tento náklad?