Účtování způsobem B

Nakupujeme materiál vždy na konkrétní zakázku a účtujeme způsobem B do spotřeby. Nyní jsme při přípravě na fyzickou inventuru zjistili , že se nám nahromadilo velké množství zbytků materiálu a že by bylo možné část těchto zbytků použít na nové zakázky. Je potřeba účtovat k 31. 12. o použitelném materiálu na sklad přes aktivaci, když byl v minulosti v plné výši vyfakturován na zákazníky, protože se s možností využití zbytků nepočítalo?
Vydáno: 11. 11. 2024
Společnost s r. o., plátce DPH, poskytuje své zboží na propagaci influencerům. Je výdej tohoto zboží za účelem marketingu firmy daňově uznatelný? Účtujeme metodou B, ale fyzicky držíme sklad zboží. Kromě výdejky zboží je nutné něco evidovat?
Vydáno: 02. 07. 2024
Maloobchodní prodejna, s. r. o., sklad účtuje variantou B. Vratné obaly přijaté i vydané účtuji na 504/analytika vratné obaly. Na konci roku udělám inventuru a na jejím základě přeúčtuji 504 na 112. Je tento postup správný?
Vydáno: 10. 04. 2024
Firma zrealizovala zakázku se zárukou 3 roky. V průběhu této záruky bude nutné stroje servisovat, opravovat a náhradní díly v rámci záruky půjdou k tíži našich nákladů, nebudou se fakturovat zákazníkovi. Je tento postup z pohledu finančního úřadu obhajitelný? Můžeme do nákladů uplatnit díly, které budou použity pro servis/opravu/údržbu dle délky záruky? Vedeme sklad způsobem B – je nutné díly naskladňovat a poté ze skladu odpisovat do spotřeby na danou zakázku nebo můžeme tyto díly dávat do spotřeby přímo mimo sklad? Je zde nějaké úskalí, které je nutné vzít v potaz – na co se v případě kontroly připravit?
Vydáno: 10. 04. 2024
Výrobní firma - vyrábí zakázkové výrobky z kovů. Sklady vede metodou B. Při zpracování dochází k vytváření odpadu - odřezky z kovových profilů, špony atd. Na konkrétní výrobek je ze skladu vydán materiál a tím je spotřebován (zákazníkovi se účtuje cena za celé profily, protože je to zakázková výroba, nejsme schopni určit, kolik zbytků bude, část odřezků se použije při výrobě - různé podložení apod.) Zbytek odřezků, špony, piliny se třídí a ukládá. Pak je prodán do výkupny kovů. Během roku účtujeme na výnosy - prodej materiálu / 642. Nejsme si jisti správností, protože tento materiál už vlastně jednou ve výnosech proběhl - při prodeji výrobku. A nyní jsme prodali 10. 1. 2024 odpad z r. 2023 (na skladě už vedený není, byl vydán na zakázku), zaúčtujeme na dohadné položky? Přesnou částku se dozvíme až při prodeji odpadu, při vážení ve sběrně. Ve výrobě toho nejsme fyzicky schopní, jedná se někdy o stovky kg. Navíc ceny se mění v řádu dnů.
Vydáno: 19. 03. 2024
Firma využívá při vedení zboží tzv. metodu B. Dle skladové evidence před inventurou má zůstatek na skladě k 31.12.23 ve výši 300 tis. Kč (stav skladu z minulého roku je 200 tis. Kč k 31.12.2022). Fyzickou inventuru 2023 dokončila až 10.1.2024 s výsledkem - manko 50 tis. Kč. Skladovou výdejku manka odečetla na kartách zboží 10.1.2024 k datu zjištění. Má k 31.12.2023 mít na účtě 132 při závěrce zboží 300 tis. Kč nebo 250 tis. Kč? - postup účtování: 1) přeúčtování stavu zboží z min. roku k 31.12.2023 504/132 + 200 tis. Kč 2) výsledek dle skladové evidence +300 tis. Kč 132/504 k 31.12.2023 kdy ještě nebyla provedena výdejka z manka. 3) manko nad normu ID - 50 tis. Kč 549/132 zaúčtování až 10.1.2024, nebo už k 31.12.2023, protože je to hlavní inventura týkající se roku 2023? Dále se setkávám, že inventura při metodě B je zaúčtovaná často i zápisem 549/504 (nepoužívá se účet 132). Pokud je taková inventura provedena např. 30.11., tak zápis 549/504 je z mého pohledu účtování správný, protože při zápise 549/132 k 30.11. a následnému navedení 132/504 k 31.12. by dle skladové evidence k 31.12. byl výsledek účtu 132 nižší než skutečný (díky snížení stavu z průběžné inventury (132 na DAL). Je to tak OK? Dále pokud má firma během roku ze skladu výdejky za účelem daru či interní spotřeby ve skladě (čistící prostředky, které primárně prodává), tak je správné při metodě B je minimálně na konci roku překlasifikovat z 504 na 501 (543) ? -> souhrnným interním dokladem 501(543)/504, nebo i průběžným zaúčtováním dle dne výdejky - jsou oba postupy možné?
Vydáno: 11. 03. 2024
Naše účetní jednotka (odštěpný závod) provádí pro německého zřizovatele tzv. práci ve mzdě. Dle dohody nemáme žádné zásoby, majetek ani materiál. Do nákladů se nám dostávají mzdy, služby spojené přímo se zaměstnanci, faktury za kancelářské potřeby a ochranné pracovní pomůcky. Kolegové přišli s tím, že u nás externí firma umístí automat na kancelářské potřeby a ochranné pomůcky. Vznikne tak určitá zásoba ze které budou zaměstnanci čerpat. V automatu budou umístěny jak naše již zakoupené pracovní pomůcky, které máme zaúčtované v nákladech, tak nové, které nám firma vyfakturuje až po vydání z automatu. Prosím o radu, jestli takto můžeme postupovat. Nemáme sklad, evidenci kancelářského materiálu, vše je rovnou v nákladech, popř. na přelomu roku to časově rozlišuji. Tento rok spadáme již mezi střední účetní jednotky. Asi ta nejdůležitější otázka je: Mohu mít v automatu, popř. někde v příručním skladu ochranné pomůcky a kancelářské potřeby, které jsem již zaúčtovala do nákladů?
Vydáno: 11. 03. 2024
Před koncem roku bylo vráceno zboží dodavateli. Čekáme na dobropis, který bude vystaven s datem nového roku. Máme účtování způsobem B. Jak tento případ zaúčtovat?
Vydáno: 09. 01. 2024
Společnost účtuje zásoby zp. B. Výroba probíhá zakázkově a trvá i několik měsíců. Materiál se nakupuje a vydává přes sklad (příjemka a výdejka). Nákup polotovarů je vždy spojeny s konkrétní zakázkou dle výkresu a nikdy se nekupují na sklad, vždy jdou po dodání od dodavatele přímo do výroby. Jde o spousty položek, které se neopakují, vždy se jedná o originální kus/y, které už při objednání mají svoji zakázku a jdou po dodání přímo do výroby. Je možné tyto položky při zadání přijaté faktury přiřadit ke konkrétní zakázce a dále vést v účetním programu jako jeden z nákladů na zakázku. Nedělala by se příjemka a výdejka, protože to je pro malou firmu časově náročné.
Vydáno: 05. 12. 2023
Je možné změnit způsob účtování zásob? Účetní jednotka - spol. s r.o. účtuje pořízený materiál rovnou do spotřeby, přičemž ale vede podrobnou skladovou evidenci. Způsobem B ale o materiálu neúčtuje. Účetní období je kalendářní rok. Mohu se rozhodnout, že v rámci tohoto účetního období provedu změnu v účtování nakupovaného materiálu, a to tak, že o něm začnu účtovat způsobem B, protože stejně už vedu podrobnou skladovou evidenci? Na konci účetního období tedy provedu inventarizaci a na příslušný materiálový účet zaúčtuji zjištěný stav. Protože materiálový účet nemá počáteční stav, nebudu nic převádět do spotřeby. K tomu dojde až v následujícím účetním obdobi. 
Vydáno: 23. 06. 2023
Firma vede skladovou evidenci metodou B. Pokud vykoupí díl ve stavu, kdy není schopna posoudit funkčnost, tak díl eviduje na speciálním skladu materiálu a účtuje 501xxx/321. Poté proběhne diagnostika dílu a pokud je díl v pořádku. Tak díl přesune na sklad zboží k prodeji. Tento prodej zboží účtuje MD 311/D 604 ve stejném roce. Sklad materiálu je na začátku roku i na konci roku 0 Kč. Díky metodě B při této skladové převodce vzniká disproporce mezi náklady a výnosy (501 vs 604). Je tedy nutné účtovat o převodce ze skladu materiálu na sklad zboží MD 504/ 501, i přesto, že se při metodě B nemá o skladových výdejkách a příjemkách účtovat? 
Vydáno: 28. 11. 2022
Společnost s r. o. vede sklad způsobem B. Dle skladové evidence má mít na skladě zboží ve výši 375. Inventurou bylo zjištěno , že má skutečně zboží za 368 - z toho přebytek 1, manko do normy 3 a manko nad normu 5. Jak se správně účtuje? 1, přebytek 132-648 ve výši 1, manko do normy se neúčtuje, manko nad normu 549-504 ve výši 5, konečný stav skladu snížený o přebytek 132-504 ve výši 367. 2, Zaúčtuji kolik dle skladové evidence má být na skladě 132-504 ve výši 375, manko do normy 504-132 ve výši 3, manko nad normu 549/132 ve výši 5 a přebytek 132/648 ve výši 1. U obou případů zůstalo na účtě 132 skutečný fyzický stav skladu ve výši 368.
Vydáno: 28. 11. 2022
Firma s.r.o. účtuje zásoby materiálu způsobem B. K 31.12.2021 se provedla inventura, kde se zjistil skutečný konečný stav materiálu na skladě (např. ve výši 200). K tomuto datu bylo zaúčtováno 112-501 ve výši 200. Tento stav se k 1.1.2022 převedl jako počásteční stav účtu 112. V této výši (200) se materiál k 1.1.2022 zaúčtoval do spotřeby 501-112. V průběhu roku jsme již účet 112 nepoužívali. Nakupovaný materiál se účtoval přímo do spotřeby 501-321 nebo 501-211. Lze tímto způsobem postupovat? Při roční uzávěrce opět zaúčtujeme konečný stav zásob materiálu podle skladové evidence na účet 112-501.
Vydáno: 24. 11. 2022
Firma nakupuje zboží za účelem dalšího prodeje. Část zboží (při nákupu není jasné kolik) použije do výroby a udělá z něj úplně nový výrobek obsahující kompont zboží. Jaký je správný způsob účtování pohybu zboží? a) Převod zboží na sklad materiálu a následně do nedokončené výroby? b) Převod zboží přímo do nedokončené výroby?
Vydáno: 27. 09. 2022
Účtujeme zásoby způsobem B. V průběhu roku dochází k použití některých položek ze skladu zboží do spotřeby (pro účely servisního oddělení - např. mazivo) Má se o této spotřebě účtovat v průběhu účetního období prostřednictvím interního dokladu -504000MD a 501000MD?
Vydáno: 14. 09. 2022
S. r. o., plátce DPH, hotel, který rovněž provozuje vinný sklípek, nakupuje a prodává víno. Část láhví vína jde „do vlastní spotřeby“ - jedná se o malé ochutnávky zdarma, dárky klientům. Jde o tichá vína, cena bez DPH pod 500 Kč. Sklady vedeme způsobem B. Můžu v tomto případě tuto spotřebu vína zaúčtovat daňově 501/504? A DPH z této spotřeby přiznávat nemusím?
Vydáno: 13. 06. 2022
  • Článek
V praxi se poměrně často setkáváme s diskusí, co považovat za neskladovatelné nákupy, jak nahlížet na položky A.I.2. Spotřeba energie a A.I.3. Spotřeba jiných neskladovatelných dodávek výkazu zisku a ztráty. V následujícím článku je uveden možný přístup k této problematice.
Vydáno: 03. 08. 2020
  • Článek
Účtování o zboží je na první pohled celkem jednoduché. Firma, která se zabývá nákupem zboží za účelem jeho prodeje, však musí učinit několik rozhodnutí, než bude o zboží účtovat. Některé firmy totiž zboží skladují (například velkoobchod nebo maloobchodní prodejny), některé firmy zboží neskladují, ale zprostředkují jeho nákup pro konkrétního zákazníka, zpravidla se jedná o tzv. traťové dodávky.
Vydáno: 04. 10. 2017
  • Článek
Zásoby jsou z účetního pohledu považovány za tzv. oběžný majetek a mohou být pořízeny buď dodavatelsky, nebo vytvořené vlastní činností. Od chvíle jejich pořízení až do jejich využití by o nich měla účetní jednotka vést evidenci a sledovat stav jednotlivých druhů zásob. Postup účtování zásob upravuje zákon č. 563/1991 Sb. , o účetnictví, zákon č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, vyhláška č. 500/2002 Sb. a český účetní standard pro podnikatele č. 015 Zásoby. Zachycení zásob v účetnictví nesprávným způsobem může mít pro účetní jednotky nepříjemné účetní a daňové dopady.
Vydáno: 04. 10. 2017