Základ silniční daně
- Článek
V tomto článku se budu věnovat informacím k podání přiznání k dani silniční a také základním informacím týkajícím se stanovení výše daně za zdanitelná vozidla. V úvodu považuji za vhodné připomenout, že od zdaňovacího období roku 2022 byl zákon o dani silniční zásadním způsobem novelizován. Dne 1. 7. 2022 nabyl účinnosti zákon č. 142/2022 Sb. , kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 16/1993 Sb. , o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 201/2012 Sb. , o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. Pro daňové povinnosti u daně silniční za zdaňovací období roku 2022, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související se použije zákon č. 16/1993 Sb. , o dani silniční, ve znění účinném ke dni účinnosti novely, tj. zákon č. 142/2022 Sb. (dále jen „zákon o dani silniční “). Vymezení předmětu daně, výše daně i ostatní ustanovení zákona o dani silniční se tedy použijí zpětně za celé zdaňovací období roku 2022, tj. od 1. 1. 2022.
Autoškola zakoupila autobusy. Z jakého řádku VTP bude účetní čerpat údaje pro výpočet silniční daně? Autobusy mají kategorii M2 a M3.
- Článek
Obecně lze konstatovat, že legislativní vývoj na dani silniční bývá v čase velmi nerovnoměrný. Před úpravami provedenými v letošním roce byl příslušný zákon novelizován naposledy v roce 2017. Rok 2020 však patří k těm rokům, kdy lze konstatovat několik důležitých změn, které pokládáme za vhodné komentovat v našem článku. Bezpochyby tyto změny zásadně ovlivnila situace v důsledku tzv. koronavirové krize, avšak při detailnějším pohledu, který zde nabízíme, lze vystopovat i vlivy další. V dalším textu si chronologicky projdeme jednotlivá opatření od začátku roku až do současnosti.
- Článek
S blížícím se koncem roku začíná být opět aktuální problematika silniční daně a daně z nemovitých věcí, protože v průběhu ledna 2020 bude nutné podat daňové přiznání k silniční dani za rok 2019 a daňové přiznání k dani z nemovitých věcí za rok 2020. Proto v následujícím příspěvku připomeňme úpravu těchto daní a zrekapitulujme základní povinnosti související s těmito daněmi.
- Článek
Daň silniční je uvalena obecně na využívání silnic v Česku automobily pro účely podnikání. Platí však řada výjimek rozšiřujících i omezujících věcný rozsah. Sazby daně osobních vozidel obvykle vycházejí z objemu motoru, u nákladních z počtu náprav a největší povolené hmotnosti, což ale modifikují různé úpravy sazeb daně i slev na dani. Zdaňovacím obdobím je kalendářní rok, přičemž daňové přiznání se podává a daň platí (doplácí) do konce ledna následujícího roku, takže aktuálně se kvapem blíží den „D“ pro vypořádání daně silniční za rok 2018.
- Článek
Pro rok 2018 nenastaly v oblasti zákona č. 16/1993 Sb. , o dani silniční (dále „zákon o dani silniční “ nebo „ZDS “), žádné změny. Lhůta pro podání daňového přiznání, výše daňové povinnosti i osoba poplatníka zůstaly oproti roku 2017 beze změny. Beze změny zůstal i tiskopis pro podání daňového přiznání. V článku se zaměříme na bližší informace týkající se podávání daňového přiznání a základní informace důležité pro správné stanovení daně, i některé případy z praxe.
- Článek
Datum pro podání daňového přiznání k dani silniční se nezadržitelně blíží, a přestože se s některými povinnostmi k této dani setkáváme i v průběhu roku, zejména pokud se týče placení záloh, přibližme si nyní, čemu věnovat pozornost při jeho vyplňování, ale také jaké poslední změny u této daně byly přijaty.
- Článek
JUDr. Zdeňka Tesařová LLM Daňové přiznání k dani silniční za rok 2016 Termín pro podání daňového přiznání k dani silniční se blíží, proto si na praktickém příkladu ukážeme, jak...