Datum pro podání daňového přiznání k dani silniční se nezadržitelně blíží, a přestože se s některými povinnostmi k této dani setkáváme i v průběhu roku, zejména pokud se týče placení záloh, přibližme si nyní, čemu věnovat pozornost při jeho vyplňování, ale také jaké poslední změny u této daně byly přijaty.
SILNIČNÍ DAŇ - Daňové přiznání k dani silniční za rok 2017
JUDr.
Zdeňka
Tesařová,
LL.M.
Změny pro rok 2017
Dne 3. 3. 2017 byl ve Sbírce zákonů v částce 21 pod číslem 63/2017 Sb. vyhlášen zákon, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tato novela nabyla účinnosti prvním dnem třetího kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení, tj. dne 1. 6. 2017.
Krom změn v zákoně č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (více jak sto novelizačních bodů), přinesl tento zákon také změny v zákoně č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, a v zákoně č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. V druhé části zákona č. 63/2017 Sb. je rovněž obsažena novela zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, kterou si nyní přiblížíme.
Hned v úvodu je třeba říci, že cílem této novely zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani silniční“), bylo sjednocení vybrané terminologie s pojmy užívanými v právních předpisech platných v oblasti provozování vozidel na pozemních komunikacích, proto se spíše jedná o technickou novelu, jejímž cílem nebylo přinést v oblasti daně silniční věcné změny. Přijaté změny jsou reakcí na změny v oblasti vymezení jednotlivých kategorií a druhů vozidel, či způsobu zápisu některých údajů v technickém průkazu vozidla aj.
Vymezení předmětu daně
První přijatá změna přinesla upřesnění vymezení předmětu v § 2 odst. 3 zákona o dani silniční, a sice dřívější obecná formulace „vozidla určená výlučně k přepravě nákladů“ byla upřesněna v souladu s terminologií užívanou v oblasti druhů a kategorií vozidel, zejména zákonem č. 239/2013 Sb., novou vyhláškou č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, a novou vyhláškou č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel. Podle § 3 odst. 2 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, se silniční vozidla rozdělují na tyto základní druhy: motocykly, osobní automobily, autobusy, nákladní automobily, vozidla zvláštního určení (nově také doplněno zákonem č. 63/2017 Sb.) a speciální vozidla, přípojná vozidla a ostatní silniční vozidla. Přípojné vozidlo je charakterizováno jako silniční nemotorové vozidlo určené k tažení jiným vozidlem (motorovým), s nímž je spojeno do soupravy (§ 3 odst. 2 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích). Jde o legislativně technickou změnu, jejímž cílem je zamezit případným výkladovým nejasnostem a zachovat dosavadní rozsah zdanění. S účinností od 1. 6. 2017 je tak jednoznačně stanoveno, že předmětem daně silniční jsou vždy nákladní automobily s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrované v České republice a přípojná vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrovaná v České republice.
Pokud se týče podmínek předmětu daně silniční stanovených v § 2 odst. 1 zákona o dani silniční, žádná změna tohoto ustanovení přijata nebyla, proto i pro zdaňovací období 2017 platí, že předmětem daně silniční jsou silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla za podmínek, že vozidlo je registrováno a provozováno v České republice a současně používáno poplatníkem daně z příjmů právnických osob (s výjimkou používání k činnosti veřejně prospěšného poplatníka daně z příjmů právnických osob, pokud příjmy z této jeho činnosti nejsou předmětem daně z příjmů), nebo poplatníkem daně z příjmů fyzických osob k činnosti nebo v přímé souvislosti s činností, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti ve smyslu § 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále také „zákon o daních z příjmů“).
Ke změně nedošlo ani ve výčtu vozidel naopak vyňatých z předmětu daně silniční. Proto předmětem daně silniční i nadále nejsou kromě vozidel, která nesplňují podmínky stanovené v § 2 odst. 1 nebo 3 zákona o dani silniční, také speciální pásové automobily, zvláštní vozidla, vozidla, kterým byla přidělena zvláštní registrační značka dle zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, a ostatní vozidla ve smyslu zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (blíže viz § 2 odst. 4 zákona o dani silniční).
Upřesnění některých podmínek pro osvobození od daně silniční
Formulačně upřesněny byly také vybrané podmínky pro některá osvobození vozidel od daně silniční.
Konkrétně byla v pro nadbytečnost vypuštěna část textu dříve charakterizující kategorii L vozidel. Nově je jednoznačně stanoveno, že od daně silniční jsou osvobozena vozidla kategorie L a jejich přípojná vozidla.
Podle právní úpravy účinné do 31. 12. 2014 byla vozidla kategorie L charakterizována jako vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly. Dle právní úpravy účinné od 1. 1. 2015 kategorie L zahrnuje všechna dvoukolová a tříkolová motorová vozidla a čtyřkolky, tj. motorová vozidla se čtyřmi koly, ať se zdvojenými koly, nebo jiná, určená k používání na pozemních komunikacích a na konstrukční části nebo samostatné technické celky takových vozidel.
Dále byl v
§ 3 písm. f) zákona o dani silniční v bodech 3 a 4
(rovněž pro nadbytečnost) vypuštěn text popisující způsob zápisu druhu paliva v technickém průkazu vozidla v případě zkapalněného ropného plynu (LPG), stlačeného zemního plynu (CNG) a paliva E85. Pro ilustraci lze uvést, že do dokonce roku 2014 byl v technickém průkazu vozidla stlačený zemní plyn zapisován jako CNG, od 1. 1. 2015 je však zapisován pouze písmeny „NG“. S ohledem na to, že způsob zápisu údaje o palivu vozidla v technickém průkazu vozidla není pro účely daně silniční
relevantní
skutečností, byl text právní úpravy zjednodušen tak, že dle nového znění konkrétní způsob zápisu tohoto údaje není pro účely aplikace osvobození od daně silniční rozhodující. I v případě této změny proto z hlediska věcného k žádné změně nedochází. Pro objasnění lze uvést, že přijatá úprava reaguje na změny týkající se zápisů o palivu zakotvené ve vyhlášce č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně v příloze č. 4 – Číselník paliv. Jde o zápisy uváděné v položce P. 3 technického průkazu vozidla.Pro účely aplikace osvobození od daně silniční dle § 3 písm. f) bodů 3 a 4 zákona o dani silniční je rozhodující skutečnost, zda vozidlo používá jako palivo zkapalněný ropný plyn nebo stlačený zemní plyn, anebo je vybaveno motorem určeným jeho výrobcem ke spalování automobilového benzínu a ethanolu 85.
Upřesnění některých podmínek pro snížení roční sazby daně silniční
Poslední změna se dotkla ustanovení o snížení roční sazby daně silniční, a to . V obou uvedených ustanoveních bylo upřesněno, že příslušné snížení roční sazby daně lze uplatnit u nákladních automobilů a přípojných vozidel a naopak byla vypuštěna slova „včetně tahačů, nákladních přívěsů a nákladních návěsů“.
Jde opět o legislativně technické změny, reagující na změny přijaté v souvislosti se zákonem č. 239/2013 Sb., vyhláškou č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláškou č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů. I v případě těchto úprav jde o legislativně technické upřesnění textu zákona. V této souvislosti je třeba dodat, že všechny zákonné podmínky pro aplikace tohoto snížení zůstaly zachovány beze změny.
Pro úplnost lze dodat, že bez ohledu na datum první registrace se roční sazba daně stanovená v § 6 odst. 2 zákona o dani silniční snižuje o 100 % u nákladních automobilů a přípojných vozidel s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny a méně než 12 tun (nebo o 48 % u nákladních automobilů a přípojných vozidel s největší povolenou hmotností 12 a více tun), pokud:
–
jsou tato vozidla používána veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů právnických osob pouze k činnosti, z níž plynoucí příjmy nejsou předmětem daně z příjmů,
–
jsou tato vozidla používána fyzickou osobou pouze k činnosti, ze které nebo v přímé souvislosti se kterou neplynou příjmy ze samostatné činnosti podle zákona o daních z příjmů, nebo
–
se jedná o výcviková vozidla podle právního předpisu upravujícího získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, která nejsou používána k činnosti, z níž plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů právnických osob, nebo plynou příjmy ze samostatné činnosti.
Podání daňového přiznání k dani silniční za rok 2017
Poplatník je povinen podat řádné daňové přiznání k dani silniční nejpozději do 31. 1. kalendářního roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období. Protože v roce 2018 poslední den lhůty pro podání daňového přiznání připadá na pracovní den, je posledním dnem této lhůty zpracovává přiznání k dani silniční daňový poradce, i v případě, kdy poplatníkovi hrozí úpadek nebo se již nachází ve stádiu úpadku, který se řeší v rámci insolvenčního řízení dle ustanovení zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů.
středa 31. 1. 2018.
Tato lhůta platí i v případě, kdy za poplatníkaPovinnost podat daňové přiznání k dani silniční
Obecně platí, že povinnost podat daňové přiznání k dani silniční má ten, komu v průběhu příslušného zdaňovacího období roku 2017 vznikla, resp. trvala, příp. zanikla u vozidla daňová povinnost, a je poplatníkem této daně (§ 8 ve spojení s § 2 a 4 zákona o dani silniční). Povinnost podat daňové přiznání k dani silniční neplatí pouze pro ty poplatníky, kterým sice daňová povinnost k dani silniční ve zdaňovacím období vznikla (příp. trvala či zanikla), nicméně provozovali v příslušném zdaňovacím období pouze vozidlo, u něhož lze uplatnit ve smyslu § 6 odst. 9 zákona o dani silniční snížení sazby daně o 100 %. Avšak tato výjimka platí pouze za předpokladu, že tito poplatníci nemají daňovou povinnost u jakéhokoliv jiného vozidla. Povinnost podat daňové přiznání nemá ani ten, kdo ve zdaňovacím období provozoval pouze vozidla osvobozená od daně silniční dle § 3 písm. a) nebo b) zákona o dani silniční, neboť vozidla osvobozená dle těchto ustanovení se do daňového přiznání neuvádí (§ 15 odst. 1 zákona o dani silniční).
Připomeňme si rovněž, že v případě, že vozidlo je či bylo vyřazeno z provozu (§ 12 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích), není povinností za toto vozidlo platit silniční daň, a to po dobu, kdy trvá vyřazení vozidla z provozu.
Daňové přiznání k dani silniční se podává u místně příslušného správce daně. V případě fyzické osoby se příslušnost správce daně určuje dle místa pobytu. Pro účely správy daní se místem pobytu fyzické osoby rozumí adresa místa trvalého pobytu občana ČR, nebo adresa hlášeného místa pobytu cizince. Nelze-li takto místo pobytu fyzické osoby určit, rozumí se jím místo na území ČR, kde se fyzická osoba převážně zdržuje. V případě právnické osoby je rozhodujícím kritériem místo jejího sídla. Pro účely správy daní se sídlem právnické osoby rozumí adresa, pod kterou je právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku nebo obdobném veřejném rejstříku, nebo adresa, kde právnická osoba skutečně sídlí, pokud se tato osoba do těchto rejstříků nezapisuje.
Poplatníkem daně silniční je i pro zdaňovací období 2017 v převážné většině případů
ten, kdo je zapsán
v technickém průkazu vozidla jako provozovatel vozidla. Přestože jde o úpravu, která se v praxi asi nejčastěji uplatní, může být poplatníkem daně silniční i jiná osoba, a sice:–
ten, kdo
užívá vozidlo,
v jehož technickém průkazu je zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena, –
zaměstnavatel,
vyplácí-li cestovní náhrady svému zaměstnanci za použití osobního vozidla nebo jeho přípojného vozidla a daňová povinnost nevznikla již provozovateli vozidla,–
organizační složka osoby
se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí; pro účely daně silniční se za organizační složku považuje také stálá provozovna podle zákona o daních z příjmů, osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí,–
osoba, která používá vozidlo
registrované a určené jako mobilizační rezerva nebo pohotovostní zásoba.V případě, že u vozidla daňová povinnost netrvala po celé zdaňovací období, činí daň poměrnou výši daňové sazby odpovídající součinu jedné dvanáctiny roční daňové sazby a počtu kalendářních měsíců, počínaje počátkem zdaňovacího období nebo kalendářním měsícem, v němž vznikla daňová povinnost, do konce zdaňovacího období nebo do konce kalendářního měsíce, v němž daňová povinnost zanikla.
Vymezení základu daně silniční i výše sazeb této daně platí i pro rok 2017 beze změny, tj. shodně jako v předchozích letech (viz § 5 a 6 zákona o dani silniční). V některých případech lze roční sazbu daně silniční snížit, nebo naopak je povinností zvýšit (viz § 6 zákona o dani silniční). U téhož vozidla však nelze současně kombinovat snížení sazby daně dle § 6 odst. 6 a odst. 5, dále kombinovat snížení dle § 6 odst. 6 a odst. 10, popřípadě snížení roční sazby daně dle § 6 odst. 10, a zvýšení dle § 6 odst. 8 zákona o dani silniční.
U vozidel používaných v kombinované dopravě, u nichž jsou (resp. byly) naplněny zákonem stanovené podmínky, lze uplatnit slevu na dani, jejíž výše je odstupňována v závislosti na počtu uskutečněných jízd v kombinované dopravě (viz § 12 zákona o dani silniční).
Termín splatnosti daně
Poplatník je povinen nejenom v daňovém přiznání uvést všechny
relevantní
údaje k vozidlu či vozidlům, ale je povinen také daň silniční sám vypočítat a ve lhůtě pro podání daňového přiznání ji zaplatit, resp. případně doplatit rozdíl mezi výší zaplacených záloh a konečnou výší daně silniční za uplynulé zdaňovací období. V případě, že poplatník nesplní svou povinnost zaplatit daň silniční včas ve stanoveném termínu, tj. nejpozději do 31. 1. kalendářního roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období, vystavuje se nebezpečí vzniku sankcí dle příslušných ustanovení daňového řádu (zákon č. 280/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů).Pro úplnost drobná poznámka týkající se poplatníka daně silniční – zaměstnavatele, který může při výpočtu daně v daňovém přiznání změnit postup zvolený pro účely placení záloh. Vyloučena je však možnost kombinace roční sazby a denní sazby u téhož vozidla. U každého vozidla vždy tak musí být poplatníkem – zaměstnavatelem jednoznačně zvoleno, zda uplatní příslušnou roční sazbu daně nebo sazbu denní.
Daň může být uhrazena buď prostřednictvím poštovní poukázky typu A, anebo bezhotovostně prostřednictvím bankovního příkazu z bankovního účtu, anebo formou internetového bankovnictví. Za den platby daně se považuje den, kdy je částka připsána na bankovní účet příslušného správce daně (finančního úřadu) vedeného v České národní bance. Podrobné informace o placení daní finančním úřadům jsou uveřejněny na internetu Finanční správy ČR (blíže viz „Jak správně zaplatit daň finančnímu úřadu v roce 2017“ http://www.financnisprava.cz/cs/dane/placeni-dani).
Při každé platbě daně musí být jednoznačně identifikován daňový subjekt, který daň platí, příp. za který je daň placena, zvýšenou pozornost je proto třeba věnovat vyplňování správného variabilního symbolu. Dále je třeba upozornit, že každý finanční úřad má vlastní číslo bankovního účtu (blíže viz matriková část) a každá daň, k jejíž úhradě je platba činěna, je identifikována příslušným předčíslím. Pro konkrétní druh daně je předčíslí vždy shodné pro všechny finanční úřady. V případě daně silniční je stanoveno předčíslí 748.
Na webových stránkách Finanční správy ČR pod odkazem „Jak správně zaplatit daň finančnímu úřadu v roce 2017“ (viz výše) je uveden:
–
seznam předčíslí pro jednotlivé druhy daní – viz Příloha č. 2 (pro finanční úřady kromě SFÚ)
–
seznam bankovních účtů pro jednotlivé druhy daní – viz Příloha č. 3 (pro SFÚ).
–
seznam matrikových částí bankovních účtů finančních úřadů – viz Příloha č. 1 (pro finanční úřady včetně SFÚ). Všechny bankovní účty jednoho finančního úřadu mají vždy stejnou matrikovou část, tato část jednoznačně určuje příslušný finanční úřad.
Aktuální tiskopisy k dani silniční
Vzhled tiskopisu daňového přiznání k dani silniční za zdaňovací období 2017 se ve srovnání s daňovým přiznáním za rok 2016 nemění. Stejně tak platí v případě
přílohy
daňového přiznání. K drobným úpravám a upřesnění došlo v tiskopisu pokynů k vyplnění
daňového přiznání k dani silniční.Pro zdaňovací období 2017 jsou platné tyto tiskopisy:
–
daňové přiznání
(tiskopis 25 5407 MFin 5407 – vzor č. 16
), –
příloha
daňového přiznání (tiskopis 25 5407/1 MFin 5407/1 – vzor č. 15
), –
pokyny
k vyplnění daňového přiznání za zdaňovací období 2017 nebo jeho část (tiskopis 25 5408 MFin 5408 – vzor č. 25
).Způsob podání daňového přiznání k dani silniční
Daňové přiznání k dani silniční lze podat v listinné podobě, anebo elektronicky. V Uvedené tiskopisy jsou ke stažení na internetových stránkách Finanční správy ČR (http://www.financnisprava.cz).
listinné podobě
pak pouze na tiskopise vydaném Ministerstvem financí ČR, nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem (§ 72 odst. 1 daňového řádu). V této podobě jsou i nadále k dispozici na každém územním pracovišti příslušného finančního úřadu. Nicméně lze velmi doporučit využití interaktivního formuláře, který je k dispozici na webových stránkách Finanční správy ČR. Elektronicky
lze daňové přiznání podat formou datové zprávy ve formátu a struktuře definované správcem daně a za podmínek zveřejněných Ministerstvem financí ČR.Na Daňovém portálu www.daneelektronicky.cz je k dispozici aplikace pro elektronická podání pro finanční správu, v níž lze vyplnit elektronický formulář a vytvořit datovou zprávu, kterou je možno přímo z aplikace odeslat na společné technické zařízení správců daně nebo uložit a doručit na nosiči dat (např. CD, DVD).
Datovou zprávu lze odeslat prostřednictvím datové schránky nebo Daňového portálu (www.daneelektronicky.cz), avšak v tomto případě je nezbytná jednoznačná identifikace podatele. Pro tyto účely je možné využít:
–
uznávaný elektronický podpis,
–
přihlašovací údaje do datové schránky (ověření identity podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky),
–
dodatečné potvrzení nebo opakování podání písemnou nebo ústní formou ve lhůtě do 5 dnů od původního podání (tzv. e-tiskopis).
Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je dle § 72 odst. 4 daňového řádu povinen daňové přiznání podat pouze datovou zprávou s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 daňového řádu, tj. datovou zprávou podepsanou uznávaným elektronickým podpisem; datovou zprávou odeslanou prostřednictvím datové schránky, nebo datovou zprávou s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky.
Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy, která není podepsána způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu, nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 daňového řádu (§ 71 odst. 3 daňového řádu).
Příklad s výpočtem a ukázkou vyplněného daňového přiznání
Stavební společnost provozovala ve zdaňovacím období 2017 tři vozidla; osobní automobil, vozidlo zvláštního určení a nákladní automobil. Osobní a nákladní automobil provozovala společnost celé zdaňovací období roku 2017, přičemž osobní automobil po celou dobu v České republice. Nákladní automobil provozovala společnost nejen v České republice, ale také v zahraniční, a to v letních měsících červenec a srpen, konkrétně v období 7. 7. 2017 až 31. 8. 2017. V případě druhého vozidla z důvodu nepotřebnosti požádala společnost o jeho vyřazení z provozu dne 21. 8. 2017 a do konce roku jej již neprovozovala. V technických průkazech vozidel jsou uvedeny tyto údaje:
1. vozidlo:
Druh vozidla: osobní automobil
Kategorie vozidla: M1
Datum první registrace: 20. 3. 2008
Datum první registrace v ČR: 2. 9. 2011
Objem motoru: 2993 ccm
2. vozidlo:
Druh vozidla: vozidlo zvláštního určení, SM nosič různého zařízení
Kategorie vozidla: O4
Datum první registrace: 19. 11. 2016
Datum první registrace v ČR: 19. 11. 2016
Největší povolená hmotnost: 18 000 kg
Počet náprav: 2
3. vozidlo:
Druh vozidla: nákladní automobil skříňový
Kategorie vozidla: N2
Datum první registrace: 10. 1. 2010
Datum první registrace v ČR: 25. 3. 2014
Největší povolená hmotnost: 5 300 kg
Počet náprav: 2
Výpočet daně:
1. vozidlo:
Datum 1. registrace: 03/2008 (sl. 15a DAP)
Kód druhu vozidla: 1 (sl. 16 DAP)
Základ daně: 2 993 Kč (sl. 17 DAP)
Roční sazba daně: 3 600 Kč (sl. 20 DAP)
Vozidlo bylo předmětem daně po celé zdaňovací období, tj. leden až prosince 2017.
Z hlediska daně silniční není
relevantní
datum registrace v ČR, ale datum první registrace; v tomto případě první registrace v zahraničí.Snížení sazby daně dle § 6 odst. 6 zákona o dani silniční lze uplatnit, ale pouze za měsíce leden až únor, a to ve výši 25 % z roční sazby daně (sl. 21 DAP „6“).
Společnost je poplatníkem daně za toto vozidlo v období od ledna do prosince: 3-3-3-2-1 (sl. 23 DAP).
3 600 × 0,75 = 2 700 Kč (roční sazba po snížení); (2700 / 12 = 225/měsíc) × 2 = 450 Kč
3 600 / 12 = (300/měsíc) × 10 = 3 000 Kč
Celkem činí daň za toto vozidlo
3 450 Kč
(sl. 24 a 29 DAP).Zálohy:
1. Q: [(2700 / 12) × 2] + [(3 600/ 12) × 1] = 750 Kč
2. Q: (3600 / 12) × 3 = 900 Kč
3. Q: (3 600 / 12) × 3 = 900 Kč
4. Q: (3 600 / 12) × 2 = 600 Kč
2. vozidlo:
Datum první registrace: 11/2016 (sl. 15a DAP),
Kód druhu vozidla: 9 (sl. 16 DAP)
Základ daně: 2 (sl. 18 DAP), 18 (sl. 19 DAP),
Roční sazba daně: 23 700 Kč (sl. 20 DAP)
Snížení sazby daně dle § 6 odst. 6 zákona o dani silniční lze uplatnit, a to za měsíce leden až srpen ve výši 48 % z roční sazby daně (ve sl. 21 DAP „6“).
Po dobu vyřazení vozidla z provozu se silniční daň neplatí, tj. v období září až prosinec nebylo vozidlo předmětem daně silniční.
Vozidlo bylo předmětem daně v období leden až srpen: 3-3-2-0-0 (sl. 23 DAP).
23 700 × 0,52 = 12 324 Kč (roční sazba po snížení); (12 324 / 12 = 1 027/měsíc) × 8 = 8 216 Kč.
Celkem činí daň za toto vozidlo
8 216
Kč
(sl. 24 a 29 DAP).Zálohy:
1. Q: (12 324 / 12) × 3 = 3 081 Kč
2. Q: (12 324 / 12) × 3 = 3 081 Kč
3. Q: (12 324 / 12) × 2 = 2 054 Kč
4. Q: –
3. vozidlo:
Datum 1. registrace: 01/2010 (sl. 15a DAP),
Kód druhu vozidla: 5 (sl. 16 DAP)
Základ daně: 2 (sl. 18 DAP), 5,3 (sl. 19 DAP),
Roční sazba daně: 6 000 Kč (sl. 20 DAP)
Snížení sazby daně dle § 6 odst. 6 zákona o dani silniční lze uplatnit po celé zdaňovací období, tj. leden až prosinec 2017, a to ve výši 25 % z roční sazby daně (ve sl. 21 DAP „6“).
Skutečnost, že nákladní automobil byl provozován v letních měsících v zahraničí, není
relevantní
skutečností, neboť se jedná o vozidlo, které podléhá dani silniční v režimu § 2 odst. 3 zákona o dani silniční.Vozidlo bylo předmětem daně v období leden až prosinec: 3-3-3-2-1 (sl. 23 DAP).
6 000 x 0,75 = 4 500 Kč (roční sazba po snížení); (4 500 / 12 = 375/měsíc) x 12 = 4 500 Kč.
Celkem daň činí za toto vozidlo
4 500 Kč
(sl. 24 a 29 DAP).Zálohy:
1. Q: (4 500 / 12) × 3 = 1 125 Kč
2. Q: (4 500 / 12) × 3 = 1 125 Kč
3. Q: (4 500 / 12) × 3 = 1 125 Kč
4. Q: (4 500 / 12) × 2 = 750 Kč
Daňová povinnost poplatníka ve zdaňovacím období 2017 činí za všechna tři vozidla
16 166 Kč.
Společnost zaplatila na zálohách částku 15 491 Kč, zbývá proto doplatit
675
Kč.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2018.