Zálohy na silniční daň

Podnikateli OSVČ, který uplatňuje výdaje procentem 80 %, byl vrácen přeplatek na dani silniční. Jak tento příjem zaúčtovat? Zařadit do daňových příjmů a uplatnit 80 % výdajů, stejně jako u ostatních příjmů? 
Vydáno: 13. 01. 2023
Akciová společnost vlastní nákladní automobil BB skříňový, kategorie N1 RENAULT. V technickém průkazu jsou uvedeny dva výrazy : 1. F1 Největší technicky přípustná / F.2 povolená hmotnost (kg) 3 500/3 500 a druhý výraz N Největší technicky přípustná / povolená hmotnost na nápravu (kg) N1, N2, N3, N4 1 850 / 1 850 , 2 100/ 2 100. Který z těchto dvou výrazů použít pro stanovení silniční daně, abychom si pro tento rok stanovili, zda budeme, či ne, platit daň.
Vydáno: 28. 11. 2022
  • Článek
Zákon č. 16/1993 Sb. , o dani silniční, byl z hlediska jeho novelizací poměrně stabilní. Lze říci, že novely tohoto zákona nebyly zásadní. Ve většině případů se jednalo o změny formálnějšího či upřesňujícího charakteru, které neměly nikterak zásadní dopad do vymezení předmětu daně či výše daně. Jednou z výjimek byl zákon č. 299/2020 Sb. , kterým se měnily některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, a zákon č. 159/2020 Sb. , o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, ve znění pozdějších předpisů. Tímto zákonem byla u vozidel s největší povolenou hmotností nad 3,5 t (kromě osobních automobilů) snížena sazba daně cca o 25 %, a to od zdaňovacího období roku 2020.
Vydáno: 14. 09. 2022
  • Článek
Opět po měsíci vám v rámci úvodníku přinášíme novinky ze světa daní a účetnictví. Nejprve připomeneme zásadní novinky týkající se novely zákona o dani silniční a následně popíšeme praktický postup zdanění příjmů u zaměstnanců využívajících nízkoemisní vozidlo k soukromým účelům v souvislosti se snížením sazby na 0,5 %. Nakonec navážeme na téma, kterému jsme se věnovali v předminulém čísle, a sice zdanění kryptoměn. Finanční správa totiž vydala velice zajímavou tiskovou zprávu, ve které informovala veřejnost o cílené kontrolní akci zaměřené právě na zdanění příjmů spojených s kryptoměnami, a shodou okolností byl také vydán první rozsudek v této oblasti.
Vydáno: 30. 08. 2022
Společnost do roku 2022 přiznává v rámci silniční daně nákladní automobil - 2 nápravy, největší technicky přípustná hmotnost = 3,5 t - je tento automobil předmětem silniční daně po novele s účinností od 1.1.2022? Dále přiznávala hybridní osobní vozidlo (elektromotor+zážehový motor) a osvobozovala toto vozidlo dle par. 3 písm.f) zákona o silniční dani - je toto vozidlo předmětem daně po novele s účinností od 1.12021? Pokud obě vozidla nejsou předmětem daně, je nutné za rok 2022 podávat daňové přiznání a můžeme žádat o vrácení přeplatku za rok 2022?
Vydáno: 22. 08. 2022
Autoškola zakoupila autobusy. Z jakého řádku VTP bude účetní čerpat údaje pro výpočet silniční daně? Autobusy mají kategorii M2 a M3.
Vydáno: 22. 08. 2022
  • Článek
Daň silniční byla s účinností od 1. července 2022 zásadním způsobem novelizována, a to tak, že se účinky změny projeví zpětně již v rámci celého zdaňovacího období 2022. Článek představuje novou koncepci daně silniční, která je úzce navázána na právní úpravu zdanění vozidel harmonizovanou právem Evropské unie. Vedle vysvětlení návaznosti na harmonizovanou právní úpravu se článek zaměřuje na konkrétní podobu nových hmotněprávních ustanovení a na změny ve správě daně silniční. Popisuje také legislativní chybu, ke které při novelizaci došlo, a nabízí její řešení pro aplikační praxi, než ji opraví zákonodárce výslovnou novelou.
Vydáno: 26. 07. 2022
Zálohy na daň silniční jsou od 1. 1. 2022 zrušeny. Daň je splatná jednou částkou ve lhůtě pro podání daňového přiznání, tj. do 31. ledna 2023. Zároveň došlo ke značnému zúžení předmětu daně a ke snížení výše daně.
Vydáno: 01. 07. 2022
  • Článek
Lze říci, že jaro v letošním roce opět nezačalo nejlépe. Přestože se zdálo, že se situace z uplynulých dvou let pomalu vrací tak nějak do svých kolejí a covid-19 začal být vcelku standardní součástí našich životů, začala válka na Ukrajině, která, ať chceme, nebo ne, nás zasáhla. Původně jsme chtěli náš úvodník zaměřit zcela jiným směrem, ale člověk míní a jeden pán mění. Náš příspěvek proto věnujeme shrnutí informací, které se dotýkají daňových dopadů v kontextu aktuálního konfliktu.
Vydáno: 21. 04. 2022
Na stránkách MF byl uveřejněn Finanční zpravodaj č. 6/2022 ze dne 24. března 2022, který obsahuje rozhodnutí o prominutí příslušenství daně a zálohy na daň z důvodu mimořádné události.
Vydáno: 24. 03. 2022
  • Článek
Informace k dani silniční Mgr. Václav Pikal Na úvod lze připomenout skutečnost, že zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani...
Vydáno: 12. 12. 2021
  • Článek
Obecně lze konstatovat, že legislativní vývoj na dani silniční bývá v čase velmi nerovnoměrný. Před úpravami provedenými v letošním roce byl příslušný zákon novelizován naposledy v roce 2017. Rok 2020 však patří k těm rokům, kdy lze konstatovat několik důležitých změn, které pokládáme za vhodné komentovat v našem článku. Bezpochyby tyto změny zásadně ovlivnila situace v důsledku tzv. koronavirové krize, avšak při detailnějším pohledu, který zde nabízíme, lze vystopovat i vlivy další. V dalším textu si chronologicky projdeme jednotlivá opatření od začátku roku až do současnosti.
Vydáno: 15. 12. 2020
  • Článek
Obecně lze konstatovat, že legislativní vývoj na dani silniční bývá v čase velmi nerovnoměrný. Před úpravami provedenými v letošním roce byl příslušný zákon novelizován naposledy v roce 2017. Rok 2020 však patří k těm rokům, kdy lze konstatovat několik důležitých změn, které pokládáme za vhodné komentovat v našem článku. Bezpochyby tyto změny zásadně ovlivnila situace v důsledku tzv. koronavirové krize, avšak při detailnějším pohledu, který zde nabízíme, lze vystopovat i vlivy další. V dalším textu si chronologicky projdeme jednotlivá opatření od začátku roku až do současnosti.
Vydáno: 02. 11. 2020
  • Článek
Zákonem č. 299/2020 Sb. , kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2, a který nabyl účinnosti k 1. 7. 2020, byly také s platností od 1. 1. 2020 sníženy roční sazby daně silniční u všech vozidel s výjimkou osobních automobilů a ostatních vozidel s největší povolenou hmotností nepřevyšující 3,5 tuny.
Vydáno: 30. 07. 2020
  • Článek
1) Úvod Od 12. 3. 2020 byl usnesením vlády č. 69/2020 Sb. ze dne 12. 3. 2020 č. 194 vyhlášen nouzový stav pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru (označovaný jako SARS-CoV-2) na dobu 30 dnů. Ten byl usnesením vlády České republiky č. 156/2020 Sb. ze dne 9. 4. 2020 prodloužen do 30. 4. 2020 a poté byl usnesením vlády č. 485 ze dne 30. 4. 2020 prodloužen až do 17. 5. 2020. V této souvislosti byla přijata celá řada opatření, která mají za cíl zmírnit pro podnikající subjekty ekonomické dopady související s vyhlášením nouzového stavu.
Vydáno: 05. 06. 2020
  • Článek
V minulém vydání legislativních novinek jsme Vás informovali o opatřeních v daňové oblasti zaváděných českou vládou, která měla za cíl oslabit negativní dopady restriktivních opatření na daňové subjekty v souvislosti s virovou pandemií. Jelikož byla v té době tato opatření zaváděna narychlo, různou formou a často docházelo zejména v mediích k jejich nepřesné interpretaci, považujeme za důležité s odstupem času ta nejdůležitější daňová opatření ještě jednou shrnout, popřípadě korigovat nejčastější mylné interpretace. Dále také uvádíme některé, dle našeho názoru, zajímavé návrhy dalších daňových opatření.
Vydáno: 19. 05. 2020
  • Článek
Před zpracováním daňového přiznání k dani silniční (termín pro jeho podání za rok 2019 je do 31. 1. 2020) je vhodné připomenout, jaké chyby se v této oblasti nejčastěji vyskytují. Jde zejména o nesprávné: – určení, kdy je vozidlo předmětem této daně, – zjištění sazby daně a stanovení výše záloh na daň a daně, – rozhodnutí, kdo je poplatníkem daně při prodeji (koupi) staršího vozidla. Nejčastěji se v uvedených oblastech dopouštějí chyb fyzické osoby-podnikatelé a z právnických osob pak zejména příspěvkové organizace, z nichž mnohé se stále zcela nesprávně domnívají, že jsou od daně silniční osvobozeny.
Vydáno: 09. 12. 2019
  • Článek
Daň silniční je uvalena obecně na využívání silnic v Česku automobily pro účely podnikání. Platí však řada výjimek rozšiřujících i omezujících věcný rozsah. Sazby daně osobních vozidel obvykle vycházejí z objemu motoru, u nákladních z počtu náprav a největší povolené hmotnosti, což ale modifikují různé úpravy sazeb daně i slev na dani. Zdaňovacím obdobím je kalendářní rok, přičemž daňové přiznání se podává a daň platí (doplácí) do konce ledna následujícího roku, takže aktuálně se kvapem blíží den „D“ pro vypořádání daně silniční za rok 2018.
Vydáno: 19. 12. 2018
  • Článek
Pro rok 2018 nenastaly v oblasti zákona č. 16/1993 Sb. , o dani silniční (dále „zákon o dani silniční “ nebo „ZDS “), žádné změny. Lhůta pro podání daňového přiznání, výše daňové povinnosti i osoba poplatníka zůstaly oproti roku 2017 beze změny. Beze změny zůstal i tiskopis pro podání daňového přiznání. V článku se zaměříme na bližší informace týkající se podávání daňového přiznání a základní informace důležité pro správné stanovení daně, i některé případy z praxe.
Vydáno: 03. 12. 2018