570/27.01.21
Uplatnění úroků z úvěru ze stavebního spoření, z hypotečního úvěru poskytnutého
bankou a z úvěru poskytnutého stavební spořitelnou na financování bytových potřeb obstaraných od 1.
ledna 2021
Ing.
Lenka
Nováková,
MBA,
daňový poradce, č. osv. 4991
Ing.
Daniela
Králová,
daňový poradce, č. osv. 1880
Ing. Bc.
Jan
Hájek,
MBA, DiS.,
daňový poradce, č. osv. 4503
1. Cíl příspěvku
Cílem příspěvku je sjednocení výkladu a odstranění pochybností, které se začínají
objevovat mezi odbornou veřejností v souvislosti s novelou zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen
"zákon o daních z příjmů"), která navazuje na
zrušení daně z nabytí nemovitých věcí, zejména tedy s aplikací přechodných ustanovení ohledně
okamžiku rozhodného pro uplatnění "původní a nové" výše úroků z úvěru ze stavebního spoření, z
hypotečního úvěru poskytnutého bankou a z úvěru poskytnutého stavební spořitelnou na financování
bytové potřeby, na splacení úvěru nebo zápůjčky použité na financování bytové potřeby jako
odčitatelné položky od základu daně z příjmů fyzických osob.
Autoři příspěvku si dovolují již takto v úvodu upozornit na zásadní disproporci mezi
čistým jazykovým zněním níže analyzovaných přechodných ustanovení upravených zákonem č.
386/2020 Sb. a jejich účelem částečně obsaženým v
důvodové zprávě. Příslušná změna přechodných ustanovení v zákoně č.
386/2020 Sb. vytvářející výkladové obtíže, přitom
nebyla dostatečně odůvodněna, neboť do shora uvedeného novelizačního zákona byla obsažena formou
pozměňovacího návrhu. V této souvislosti tedy výklad provedený níže autory vychází z ustálené
judikatury ústavního soudu1) ve věci (i) požadavku na určitost právní normy a
(ii) možnosti užití nepravé retroaktivity v právním řádu. Z tohoto důvodu je od čistého jazykového
znění zásadním způsobem abstrahováno.
2. Popis a
relevantní
ustanovení
zákona o daních z příjmůDaň z nabytí nemovitých věcí byla zrušena dne 26. září 2020 zákonem č.
386/2020 Sb. ze dne 15. září 2020, a to se zpětným
použitím pro vklady povolené katastrem nemovitostí od 1. prosince 2019, resp. pro podání daňového
přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí, pokud lhůta pro jeho podání uplynula po 31. březnu 2020.
Součástí zákona rušícího daň z nabytí nemovitých věcí jsou také změny v
zákoně o daních z příjmů, které nabydou účinnosti dne
1. ledna 2021.
Do zákona o daních z příjmů je zapracováno
zcela nové ustanovení § 4b - Bytová potřeba. V tomto ustanovení je definováno, co je považováno za
bytovou potřebu pro účely zákona o daních z příjmů.
Samotné znění nového ustanovení se moc neliší od původní právní úpravy bytové potřeby, která bude
účinná do konce roku 2020 a která byla upravena v § 15
odst. 3 zákona o daních z příjmů. Jedná se především o technické upřesnění, sjednocení pojmů,
kde slovo "koupě" bylo nahrazeno pojmem "úplatné nabytí".
Nicméně v novém ustanovení § 4b odst. 1 písm. b) je u úplatného nabytí pozemku, který byl
pořízen za účelem výstavby bytového domu, rodinného domu, jednotky, která nezahrnuje nebytový
prostor jiný než garáž, sklep nebo komoru (bytová potřeba), zapracována na první pohled drobná
úprava, která však může být pro poplatníky velmi významná. V původní právní úpravě platné do 31.
prosince 2020 byla doba 4 let pro zahájení výstavby bytové potřeby počítána od okamžiku
uzavření
úvěrové smlouvy
, zatímco nová právní úprava platná od 1. ledna 2021 začíná počítat časový test 4
let od okamžiku nabytí pozemku
(tj. od okamžiku podání návrhu na vklad do katastru
nemovitostí). Domníváme se, že tímto došlo k časovému posunu, od kdy se bude sledovat 4letý časový
test pro zahájení výstavby bytové potřeby, tzn. okamžik, který je rozhodný pro určení, zda byly
naplněny podmínky zákona o daních z příjmů pro
uplatnění úroků z úvěru ze stavebního spoření, z hypotečního úvěru poskytnutého bankou a z úvěru
poskytnutého stavební spořitelnou jako položky odčitatelné od základu daně.Stanovisko MF:
Lze souhlasit s tím, že došlo k posunu okamžiku, od kdy se bude počítat čtyřletá lhůta
pro zahájení výstavby na pozemku poplatníka, a to z okamžiku uzavření úvěrové smlouvy na okamžik
nabytí vlastnického práva poplatníka k pozemku. Tím se zaručí tytéž podmínky pro všechny poplatníky
bez ohledu na zdroj financování výstavby. Tuto změnu však řádně reflektuje důvodová zpráva k
předmětnému ustanovení, proto nelze souhlasit s polemikou, zda tuto změnu zákonodárce skutečně
zamýšlel, nebo ne. Nadto je třeba říci, že jde o změnu jednoznačně ve prospěch poplatníka, jelikož
čtyřletá lhůta začne běžet později, než tomu bylo dosud, jelikož zpravidla dochází k nabytí
vlastnického práva k pozemku až poté, co je (v případě úplatného nabytí) uzavřena úvěrová smlouva či
jinak uhrazena kupní cena.
Bytovou potře