Důvodová zpráva k zákonu č. 299/2020
Sb., změna daňových zákonů a zákonu o kompenzačním bonusu
Ing.
Andrej
Babiš,
Předseda vlády
JUDr.
Alena
Schillerová,
Ph.D.,
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí
I. Obecná část
Návrh zákona, kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru
SARS-CoV-2, je souborem novel těchto zákonů, jejichž gestorem je Ministerstvo financí:
1)
zákona č. 338/1992 Sb., o dani z
nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z nemovitých
věcí"),
2)
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon
o daních z příjmů"),
3)
zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani
silniční"),
4)
zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních
daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon
o spotřebních daních"),
5)
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z
přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o dani z přidané
hodnoty"),
6)
zákona č. 164/2013 Sb., o mezinárodní
spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní").
V souvislosti se vznikem a rozšířením onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem
SARS-CoV-2 vyhlásila vláda podle čl. 5 a
6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti
České republiky, pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví na území České republiky nouzový
stav, který trval od 12. března 2020 do 17. května 2020. V rámci vyhlášeného nouzového stavu byla
realizována řada omezujících opatření, která měla nebo nepřímo stále ještě mohou mít negativní dopad
na ekonomiku. Tyto negativní dopady spočívají jednak přímo v nařízení uzavření provozoven, jednak v
povinnosti přijmout opatření, která provozování podnikatelské činnosti ztěžují.
Na řadu oborů podnikání měla nicméně negativní dopad samotná epidemie koronaviru
SARS-CoV-2 a s tím související změna chování obyvatelstva, přičemž tyto dopady by bez provedení
vládou přijatých opatření mohly být v konečném důsledku závažnější, a to nejen s ohledem na
hierarchii chráněných hodnot (život > zdraví > majetek). V rámci podnikatelského prostředí
byly výše zmíněnými událostmi zasaženy nejen segmenty, na které opatření vlády směřovala přímo, ale
též segmenty, které utrpěly v důsledku změny chování zákazníků, jejich priorit, jakož i změnami,
které se dotkly jejich obchodních partnerů a dodavatelů.
Cílem předloženého návrhu zákona je zmírnění dopadu pandemie nemoci COVID-19 na ekonomiku
České republiky.
Konkrétní navržené změny jsou podrobně popsány ve zvláštní části důvodové
zprávy.
Zařazením všech navrhovaných změn do jednoho právního předpisu se pro jejich adresáty
(zejména daňové subjekty a správce daně) zvyšuje přehlednost a pro adresáta je tak snazší orientovat
se v provedených změnách, což neplatí v případě řady dílčích novel jednotlivých právních
předpisů.
Novely jednotlivých zákonů zařazených do návrhu zákona spolu věcně souvisí, neboť se
týkají daní v širším smyslu a jejich procesního a kompetenčního rámce. Návrhem zákona je tak
novelizována specifická část právního řádu, kterou lze označit jako pozitivní daňové právo, ve které
se uplatňují stejná pravidla a principy a v jejímž rámci se jako obecný právní předpis používá
daňový řád (obecný právní předpis upravující správu
daní v širokém slova smyslu).
Rovněž z hlediska procesní ekonomie legislativního procesu je zařazení změn daňových
zákonů do jednoho právního předpisu vhodné, neboť umožňuje reagovat na problémy, které vyvstanou v
průběhu legislativního procesu (ať už v rámci připomínkového řízení, nebo v Parlamentu) komplexním
způsobem, tj. požadované změny v daňovém právu promítnout do všech relevantních předpisů.
Předložený návrh zákona respektuje závazek uvedený v Programovém prohlášení vlády, podle
kterého budou změny soustavy daňových zákonů prováděny pouze několika málo souhrnnými
novelami.
1 Zhodnocení platného právního stavu
Tato část je strukturována dle jednotlivých stěžejních témat. Současná právní úprava nemá
dopad ve vztahu k zákazu diskrimina