DŮVODOVÁ ZPRÁVA
Ing.
Andrej
Babiš
Předseda vlády
JUDr.
Alena
Schillerová
Ph.D.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí
I. Obecná část
Návrh zákona, kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti se zvyšováním příjmů
veřejných rozpočtů, je souborem novel těchto daňových zákonů:
1)
zákon č. 338/1992 Sb., o dani z
nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z nemovitých
věcí")
2)
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů"),
3)
zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro
zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o
rezervách"),
4)
zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních
daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o spotřebních daních"),
5)
zákon č. 634/2004 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o správních poplatcích"),
6)
část čtyřicátá pátá zákona č. 261/2007
Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z
plynu"),
7)
zákon č. 187/2016 Sb., o dani z
hazardních her, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z hazardních
her").
Zařazením těchto změn do jednoho právního předpisu se pro jejich adresáty (zejména daňové
subjekty a správce daně) zvyšuje přehlednost, neboť změny daňových zákonů, které jsou přijímány v
souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů, jsou obsaženy v návrhu jednoho právního
předpisu. Pro adresáta je tak snazší orientovat se v provedených změnách, neboť nejsou obsaženy v
řadě dílčích novel jednotlivých právních předpisů.
Novely jednotlivých zákonů zařazených do návrhu zákona spolu věcně souvisí, neboť se
týkají daní. Návrhem zákona je tak novelizována specifická část právního řádu, kterou lze označit
jako pozitivní daňové právo, ve které se uplatňují stejná pravidla a principy a v jejímž rámci se
jako obecný právní předpis používá daňový řád (obecný
právní předpis upravující správu daní v širokém slova smyslu).
Rovněž z hlediska procesní ekonomie legislativního procesu je zařazení změn daňových
zákonů do jednoho právního předpisu vhodné, neboť umožňuje reagovat na problémy, které vyvstanou v
průběhu legislativního procesu (ať už v rámci připomínkového řízení, nebo v Parlamentu) komplexním
způsobem, tj. požadované změny v daňovém právu promítnout do všech relevantních předpisů.
Kromě zmíněné přehlednosti a komplexnosti je nespornou výhodou i menší administrativní a
časová zátěž pro všechny subjekty podílející se na legislativním procesu, což může pozitivně přispět
k délce legisvakanční lhůty. Pro daňové zákony více než pro jiné oblasti práva platí, že jejich
změna je tradičním a typickým nástrojem realizace politiky vlády, přičemž se jedná o proces
periodický. Časová úspora vzniklá spojením daňových zákonů, které by jinak musely být předkládány
samostatně, tak pozitivně přispívá k tomu, aby legisvakance mohla být co nejdelší.
Předložený návrh zákona respektuje závazek uvedený v Programovém prohlášení vlády, podle
kterého budou změny soustavy daňových zákonů prováděny pouze několika málo souhrnnými
novelami.
1. Zhodnocení platného právního stavu
Tato část je rozdělena podle novel jednotlivých zákonů.
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti
mužů a žen.
1.1. Daň z nemovitých věcí
Daň z pozemků jako jedna ze dvou složek daně z nemovitých věcí obsahuje již od zavedení
této daně poměrně rozsáhlý výčet pozemků, které jsou od daně osvobozeny, včetně osvobození pozemků s
vybranými významnými krajinnými prvky. Současná platná právní úprava však dostatečně nereaguje na
stávající priority společnosti, proto vzhledem k pozemkům s významnými krajinnými prvky je
navrhováno stávající právní úpravu aktualizovat.
1.2. Daně z příjmů včetně zákona o
rezervách
Právní úprava tzv. přímých důchodových daní, které zahrnují daň z příjmů fyzických osob a
daň z příjmů právnických osob, je obsahem zákona o daních z
příjmů. S tímto právním předpisem je úzce propojen
zákon o rezervách.
V dalším textu se uvádí popis