Důvodová zpráva k zákonu č. 368/2016 Sb., změna zákona o opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
Předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš,
1. místopředseda vlády pro ekonomiku a ministr financí
k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008
Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování
terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
I. OBECNÁ ČÁST
Důvodem předložení novely zákona č. 253/2008
Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování
terorismu (obecně také „zákon proti praní peněz“), je zejména revize Doporučení FATF (Finanční akční
výbor skupiny G7) z února 2012, která reaguje na neustálý vývoj v oblasti boje proti praní peněz a
financování terorismu a nově i financování šíření zbraní hromadného ničení. Evropská komise v
návaznosti na nutnost harmonizace evropského právního rámce s mezinárodními standardy FATF
představila v roce 2013 návrh nové směrnice o předcházení využívání finančního systému k praní peněz
a financování terorismu a návrh nového nařízení o informacích doprovázejících převody peněžních
prostředků. Projednávání návrhů v orgánech EU bylo poměrně složité, proto byly tyto předpisy
publikovány v Úředním věstníku EU až 5. června 2015 jako směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2015/849 ze dne 20. května 2015, o předcházení využívání finančního systému k praní peněz a
financování terorismu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES (dále jen „IV. AML
směrnice“), a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/847 ze dne 20. května 2015, o
informacích doprovázejících převody peněžních prostředků a o zrušení nařízení (ES) č.
1781/2006.
V návrhu novely a souvisejících zákonů je provedena převážně implementace nových předpisů
EU a některých změn na základě revidovaných doporučení FATF, které navržené předpisy EU neřeší. Dále
se zde zohledňují doporučení výboru Moneyval Rady Evropy (územní těleso FATF pro členské státy Rady
Evropy) z jeho čtvrté hodnotící zprávy o uplatňování opatření proti praní špinavých peněz a
financování terorismu v České republice (2011). Vedle toho je přihlíženo k požadavkům vyplývajícím z
praktického uplatňování zákona na základě konzultací se zástupci povinných osob i spolupracujících
orgánů státní moci.
V souladu s požadavky doporučení FATF a IV. AML směrnice je navrhovanou novelou do systému
boje proti praní peněz a financování terorismu výslovně zaváděn princip hodnocení rizik. Hodnocení
rizik bude prováděno na všech úrovních, a to jak na úrovni EU, jak je uvedeno v článku 6 IV. AML
směrnice, přes národní hodnocení rizik, (§ 30a zákona
proti praní peněz), které bude koordinovat Finanční analytický úřad, až po hodnocení na
úrovni jednotlivých „povinných osob“ (§ 21a zákona proti
praní peněz).
V rámci národního hodnocení rizik by měla Česká republika identifikovat, vyhodnotit a
porozumět rizikům praní peněz a financování terorismu, kterým čelí, a následně přijmout vhodná
opatření ke snížení těchto rizik. Přístup založený na posouzení rizik umožňuje státům, aby v rámci
limitů stanovených mezinárodními i vnitrostátními standardy přijaly flexibilní opatření, účinně
využívaly zdroje a zaváděly preventivní opatření přiměřená povaze rizik, a tím docílily
nejefektivnějšího nasměrování svých aktivit.
Princip hodnocení rizik je jedním z vyjádření přístupu vyžadujícího aktivní zapojení
povinných osoba do prevence a boje proti praní peněz a financování terorismu. Zákon stanoví
subjektům, na které se vztahuje, základní mantinely, ve kterých se mohou pohybovat, ale v rámci
těchto mantinelů se již povinné osoby musí samy aktivně rozhodovat, samy aplikovat jednotlivá
zákonná ustanovení na konkrétní situace vyskytující se v rámci jejich činnosti. Podkladem pro toto
rozhodování budou mimo jiné právě i výsledky hodnocení rizik, na jehož základě budou povinné osoby v
konkrétních případech vůči svým klientům uplatňovat přísnější nebo naopak mírnější požadavky zejména
při identifikaci a kontrole klienta.
Rovněž na základě požadavků mezinárodních standardů dochází k rozšíření působnosti
zákona proti praní peněz, aby se nově vztahoval i na
financování šíření zbraní hromadného ničení.
Pokud jde o oblast hazardních her, stávající zákon
proti praní peněz mezi povinné osoby zahrnuje pouze kasina. Na základě požadavků směrnice,
ale i dosavadních výsledků připravovaného národního hodnocení rizik, byl tento okruh rozšířen a
navrhuje se, aby se vztahoval na téměř všechny provozovatele hazardních her, s výjimkou těch, u
kterých je zanedbatelné riziko z hlediska zneužití pro praní peněz či financování
terorismu.
Nově je upraveno ustanovení zabývající se povinností provádět kontrolu klienta, a to
jednak z důvodů požadavků shora uvedených dokumentů, ale i na základě poznatků z praktického
provádění stávajícího zákona, kdy současná úprava činila mnoha povinným osobám značné obtíže při
výkladu a aplikaci této povinnosti.
Dílčí změny v souladu s uvedenou směrnicí EU dále řeší například snížení částky hotovostní
platby, při níž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta (z 15.000 na 10.000 euro),
zohlednění zavedení institutu svěřenských fondů do našeho právního řádu, zahrnutí osob poskytujících
služby spojené s virtuální měnou do okruhu povinnýc