Důvodová zpráva k zákonu č. 113/2016 Sb., změna zákonů v souvislosti s přijetím zákona
o evidenci tržeb
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš
1. místopředseda vlády a ministr financí
I. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
Daně z příjmů jsou upraveny zákonem č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, účinným od 1. ledna 1993 a zavedeným v rámci tzv. nové daňové
soustavy. Zákon o daních z příjmů je jedním z daňových
zákonů, který patří k nejdůležitějším nástrojům veřejných financí, a to jak co do pilířů daňové
soustavy, tak i do objemu výnosů plynoucích do veřejných rozpočtů. V současnosti má již přes 130
novelizací. Daň z příjmu fyzických osob je upravena v části první zákona.
Daň z přidané hodnoty, která je upravena zákonem č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů, patří bezpochyby k významným nástrojům veřejných financí po celém světě. Tato
nepřímá univerzální daň tvoří jeden ze základních pilířů daňové soustavy, a to zejména díky výnosům
z ní plynoucím do veřejných rozpočtů. Její důležitost podtrhává i vysoká harmonizace této daně na
úrovni Evropské unie. Oblast daně z přidané hodnoty je v rámci Evropské unie výrazně harmonizována,
proto celá řada ustanovení zákona o dani z přidané
hodnoty nachází svůj předobraz v unijní legislativě, která je pro členské státy Evropské unie
závazná. V současné době je základním předpisem pro oblast daně z přidané hodnoty směrnice
2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006 o společném systému daně z přidané hodnoty.
Předložený návrh zákona se v oblasti daně z přidané hodnoty dotýká sazeb daně z přidané
hodnoty u stravovacích služeb, které jsou nyní zdaněny základní sazbou daně z přidané hodnoty ve
výši 21%. K další změně dochází v ustanovení § 101a
zákona o dani z přidané hodnoty, která již v současné době stanovuje povinnost činit určitá
podání v oblasti daně z přidané hodnoty elektronicky. Z této povinnosti jsou do 31. prosince 2015
vyňaty fyzické osoby, pokud jejich obrat nepřesáhl 6 mil. Kč za předcházejících 12 měsíců, a pokud
nemají zákonem stanovenu povinnost činit podání elektronicky. S účinností od 1. ledna 2016 zákon č.
360/2014, kterým se mění zákon č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů, a další související zákony, tuto výjimku zrušil a povinnost činit stanovená
podání elektronicky zavedl pro všechny plátce bez rozdílu.
Oblast správních poplatků je upravena zákonem č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích. Tento zákon
zasahuje do široké oblasti právních vztahů, a také proto prošel již desítkami novelizací.
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o evidenci tržeb (tzv. doprovodný zákon), je
standardním návrhem právního předpisu provádějícího dílčí změny v některých zákonech, jejichž
potřeba je vyvolána přijetím zákona o evidenci
tržeb.
V oblasti daní z příjmů předmětný návrh zákona navrhuje zavést jednorázovou slevu na dani
pro poplatníky daně z příjmů fyzických osob, a to z důvodu
kompenzace
zvýšených nákladů, které
nastanou poplatníkovi v souvislosti s účinností zákona o
evidenci tržeb. Sleva je navrhována pro tuto skupinu poplatníků z důvodu, že na základě
dostupných zjištění pouze nízké procento poplatníků využívá při svém podnikání pokladnu či pokladní
systém. Tato skupina tedy bude nejvíce zatížena vstupními náklady na zavedení povinnosti evidence
tržeb. Poplatník si slevu bude moci uplatnit, pokud alespoň jednou reálně zaeviduje tržbu v témže
roce, kdy mu povinnost evidence tržeb vznikla podle zákona o
evidenci tržeb.K druhé významné úpravě dochází v oblasti daně z přidané hodnoty, kdy se navrhuje přeřadit
stravovací služby ze základní sazby daně (21%) do první snížené sazby daně (15%). Důvodem tohoto
návrhu je snaha o zmírnění dopadů zavedení evidence tržeb do nárůstu cen v segmentu, u kterého
dostupné analýzy ukazují riziko krácení tržeb a neplnění daňových povinností ve značném rozsahu.
Součástí změn v zákoně o dani z přidané hodnoty je
rovněž změna úpravy elektronického podání formulářových podání s cílem dosáhnout větší efektivity
při zpracování zasílaných údajů.
V poslední řadě je měněn zákon o správních
poplatcích. V souvislosti se zavedením závazného posouzení v oblasti evidence tržeb se
navrhuje zpoplatnit toto vydání rozhodnutí o závazném posouzení částkou 1 000 Kč namísto
standardních 10 000 Kč.
Z hlediska zasazení do kontextu celé navrhované regulace lze odkázat na důvodovou zprávu k
zákonu o evidenci tržeb, neboť obecná část důvodové
zprávy k návrhu zákona o evidenci tržeb je obecnou částí jak pro návrh zákona o evidenci tržeb, tak
pro návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím