Důvodová zpráva k zákonu č. 360/2014 Sb., změna zákona o dani z přidané
hodnoty
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš
1. místopředseda vlády pro ekonomiku a ministr financí
I. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
Daň z přidané hodnoty patří bezpochyby k významným nástrojům veřejných financí po celém
světě. Tato nepřímá univerzální daň tvoří jeden ze základních pilířů daňové soustavy, a to zejména
díky výnosům z ní plynoucích do veřejných rozpočtů. Její důležitost podtrhává i vysoká harmonizace
této daně na úrovni Evropské unie.
Daň z přidané hodnoty je upravena zákonem č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, který je
účinný od 1. května 2004 a byl v průběhu své existence několikrát novelizován (dále jen “zákon o
DPH“).
Oblast daně z přidané hodnoty (dále jen „DPH“) je v rámci Evropské unie výrazně
harmonizována, proto celá řada ustanovení zákona o DPH
nachází svůj předobraz v unijní legislativě, která je pro členské státy Evropské unie závazná. V
současné době je základním předpisem pro oblast DPH směrnice 2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006 o
společném systému daně z přidané hodnoty (dále jen „směrnice o DPH“).
DPH je příjmem veřejných rozpočtů. Těmito rozpočty jsou státní rozpočet, rozpočty krajů a
rozpočty obcí. Příjmy státního rozpočtu upravuje § 6 zákona
č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. Příjmy rozpočtů obcí a krajů upravuje
§ 7 a 8
zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů.
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Navrhované změny mají za cíl:
a)
plnění některých závazků vyplývajících z Koaliční smlouvy mezi ČSSD, hnutím ANO a
KDU-ČSL na volební období 2013 – 2017 podepsané ze dne 13. ledna 2014
S ohledem na Koaliční smlouvu se navrhuje zavedení kontrolního hlášení, tj. požadavků na
evidenci údajů vztahujících se k daňové povinnosti, a to z důvodu zlepšení výběru daní, omezení
daňových podvodů u DPH a tím i posílení postavení poctivých daňových subjektů.
K obsahu Koaliční smlouvy uvádíme, že mimo jiné obsahuje i zavedení druhé snížené sazby
daně na vybrané druhy zboží a to ve výši 10% na knihy, léky a dětskou výživu. Tyto návrhy původně
obsažené v jednom návrhu zákona, kterým se mění zákon o
DPH, byly přeřazeny do samostatné novely zákona o DPH (dále jen „sazbová novela zákona o
DPH), která již byla vládou projednána a schválena na jejím jednání dne 2. července 2014. V této
sazbové novele zákona o DPH byla také v této souvislosti vzhledem k prioritě vlády zakotvené v
Koaliční smlouvě zrušena jednotná sazba daně z přidané hodnoty (17,5%) tak, aby tato jednotná sazba
nenabyla účinnosti od 1. ledna 2016.
b)
nastavení právního základu pro transpozici směrnic Rady
V roce 2013 byly přijaty dvě nové směrnice Rady, které poskytly členským státům, a tím
také ČR, účinný a flexibilní nástroj v boji proti daňovým podvodům:
-
směrnice Rady č. 2013/43/EU ze dne 22. července 2013, kterou se mění směrnice
2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty, pokud jde o volitelné a dočasné používání
mechanismu přenesení daňové povinnosti ve vztahu k dodání některého zboží a poskytnutí některých
služeb s vysokým rizikem podvodů
-
směrnice Rady č. 2013/42/EU ze dne 22. července 2013, kterou se mění směrnice
2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty, pokud jde o mechanismus rychlé reakce proti
podvodům v oblasti DPH.
V souvislosti s tímto jsou navrženy koncepční změny v režimu přenesení daňové
povinnosti.
c)
zrušení snížení obratu pro povinnou registraci plátce DPH z 1 mil. Kč na 750 tis.
Kč
Zákon č. 458/2011 Sb. a následně zákon č.
502/2012 Sb., který danou úpravu pouze převzal,
zakotvil snížení limitu pro vznik plátcovství u daně z přidané hodnoty z 1 mil. Kč na 750 tis. Kč, a
to s odloženou účinností od 1. ledna 2015, tedy ke spuštění jednoho inkasního místa. Jednalo se o
jeden z kompenzačních mechanismů ke změnám v oblasti daně z příjmů, které se se spuštěním jednoho
inkasního místa pojily. Vzhledem k tomu, že nedojde ke spuštění jednoho inkasního místa k 1. lednu
2015, navrhuje se zrušit toto snížení limitu, tedy zachovat stávající výši obratu 1 mil.
Kč.
Z důvodu upuštění od realizace jednoho inkasního místa od 1. ledna 2015 dochází také ke
zrušení bodu 2 týkajícího se právní úpravy bezdlužnosti.
d)
dílčí změny v návaznosti na předcházející novely
zákona o DPH s účinností od 1. ledna 2013, odstranění
některých nejasností z novely DPH v rámci rekodifikace soukromého práva od 1. ledna 2014 (zejména v
oblasti DPH u nemovitých věcí), dola