Důvodová zpráva k zákonu č. 331/2014 Sb., změna zákona o spotřebních
daních
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš
1. místopředseda vlády a ministr financí
I. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
1.1 Spotřební daně jsou upraveny zákonem č.
353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění
pozdějších předpisů, s účinností od 1. ledna 2004 (dále jen
„zákon o spotřebních daních“). Tento zákon byl již
mnohokrát novelizován.
Zákon o spotřebních daních je v souladu s
právem EU.
1.2 Předkládaný návrh zákona provádí další změny v jiných zákonech, jejichž potřeba je
vyvolána přijetím návrhu zákona, kterým se mění zákon o
spotřebních daních, nebo s problematikou spotřebních daní úzce souvisí.
Jedná se o:
-
zákon č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a
doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona České národní rady č.
587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění
pozdějších předpisů, (zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů,
-
zákon č. 634/2004 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
-
zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci
veřejných rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů,
-
zákon č. 307/2013 Sb., o povinném
značení lihu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o povinném značení
lihu“),
-
zákon č. 308/2013 Sb., kterým se mění
některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o povinném značení lihu.
1.3 Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
2.1 Navrhovaná právní úprava se zaměřuje na řešení problematiky vzniku daňových
nedoplatků, respektive daňových úniků na spotřební dani. Prvním hlavním okruhem této úpravy je
redukce rizikových subjektů, kterým je umožněno nakládat s vybranými výrobky podléhajícími spotřební
dani a které neskýtají dostatečné záruky, že budou činnost provádět v souladu s platnými právními
předpisy. Rizikovost těchto subjektů je posuzována z hlediska jejich spolehlivosti (trestněprávní
bezúhonnosti a daňové spolehlivosti), daňové bezdlužnosti a ekonomické stability. Tyto podmínky jsou
sledovány nejen v době před vydáním povolení, ale také v průběhu jeho trvání. Podmínky spolehlivosti
a daňové bezdlužnosti se vztahují nejenom na navrhovatele či držitele povolení, ale také na fyzické
osoby, které jsou statutárním orgánem nebo členem statutárního orgánu navrhovatele anebo vykonávají
činnost statutárního orgánu nebo člena statutárního orgánu navrhovatele či držitele povolení. Dále
je upravena možnost správce daně zasáhnout na základě analýzy do již vydaných povolení v případech,
kdy subjekt vykazuje další rizikové rysy. Součástí řešení problematiky vzniku daňových nedoplatků je
navýšení maximální výše zajištění spotřební daně daňových skladů složením nebo převodem finančních
prostředků na depozitní účet pro zajištění daně zřízený správcem daně z minerálních olejů ze
současných 100 mil. Kč na 1,5 mld. Kč. Stejnou úpravu u daňových skladů minerálních olejů je
navrženo provést u finanční záruky, kterou prověří a přijme správce daně.
Druhým okruhem této právní úpravy je řešena problematika daňových podvodů, které souvisí s
ilegálním přimícháváním nezdaněných zvláštních minerálních olejů do tradičních pohonných hmot,
zejména motorové nafty. Podvodné jednání vyplývá zejména ze skutečnosti, že dopravy těchto
zvláštních minerálních olejů probíhají mimo režim kontroly pohybu vybraných výrobků podléhajících
spotřební dani podle směrnice 2008/118/ES. U těchto minerálních olejů vzniká povinnost přiznat a
zaplatit spotřební daň pouze v případě, že jsou určeny k použití, nabízeny k prodeji nebo používány
pro pohon motorů, výrobu tepla nebo pro výrobu směsných pohonných hmot.
Navrhovaná úprava zavádí zvláštní registr osob nakládajících se zvláštními minerálními
oleji. Do tohoto registru budou zapisováni výrobci, distributoři a koneční spotřebitelé zvláštních
minerálních olejů. Povinnosti spojené s registrem se budou vztahovat pouze na osoby, které nabývají
tyto oleje volně ložené nebo umístěné v baleních přesahujících 220 litrů. Navrhovaná úprava by tak
měla co nejméně dopadnout na malé distributory a spotřebitele zvláštních minerálních olejů. Dále
materiál obsahuje minoritní úpravy, které vyplývají z uplatňování
zákona o spotřebních daních v praxi.
2.2 Předmětem novely zákona o povinném značení lihu je zejména dílčí úprava nastavení
kaucí osob povinných značit líh a s tím související úprava něk