Důvodová zpráva
I. OBECNÁ ČÁST
Zhodnocení platného právního stavu
Právní úprava postavení a činnosti auditorů byla naposled významně změněna zákonem
č. 254/2000 Sb., o auditorech a o změně zákona
č. 165/1998 Sb. Tento zákon je v souladu s
Osmou směrnicí Rady ES ze dne 10. dubna 1984 založenou na čl. 54 odst. 3 písm. g) Smlouvy o
schvalování osob odpovědných za provedení povinných auditů účetních dokumentů.
K výkonu činnosti auditora je oprávněna fyzická nebo právnická osoba, která splní
zákonem stanovené požadavky a složí auditorskou zkoušku. Auditorskou činnost může provozovat i
auditor
schválený k provádění auditu v jiném členském státě, pokud splní zákonné požadavky a složí
rozdílovou auditorskou zkoušku.Současný platný zákon umožňuje fyzické nebo právnické osobě poskytovat auditorské
služby na základě zápisu do seznamu auditorů nebo seznamu auditorských společností, který má
konstitutivní
účinek. Pokud jde o příslušníky jiných členských států, kteří chtějí na území České
republiky poskytovat auditorské služby pouze dočasně, umožní Komora auditorů (dále jen Komora) těmto
osobám poskytovat tyto služby na základě registrace v seznamu auditorů. Tato úprava se opírá
významně o zákon o uznávání kvalifikací, jehož některá ustanovení byla včleněna i do současného
zákona o auditorech (č.254/2000 Sb.).Zákon zachovává úpravu činnosti Komory jako jediné profesní organizace auditorů.
Komora zejména dohlíží na řádné poskytování auditorských služeb, vydává profesní předpisy a
auditorské směrnice, vede seznam auditorů včetně auditorských společností a seznam asistentů
auditora, zajišťuje odbornou úroveň auditorů a asistentů auditora a vykonává další činnosti
stanovené ve statutu Komory. Stát (Ministerstvo financí) si v rámci regulace auditorské profese
ponechává určité pravomoci.
Pokud nejsou auditorem nebo auditorskou společností prováděny auditorské služby
řádně, může Komora přistoupit k opatřením, která mohou mít na tyto osoby finanční dopad, případně
může auditora nebo auditorskou společnost vyškrtnout z příslušného seznamu.
Novelou zákona zákonem č. 169/2004
Sb. bylo v souvislosti s přistoupením České republiky k Evropské unii upraveno poskytování
auditorských služeb cizími státními příslušníky z členských zemí. Tento požadavek vyplynul zejména
ze směrnice o obecném systému pro uznávání vysokoškolských diplomů a ze směrnice o druhém obecném
systému uznávání odborného vzdělání. Tímto byly v zákoně nově upraveny režimy usazeného auditora a
hostujícího auditora.
Hlavní principy navrhované právní úpravy
Nezbytnost úpravy stávajícího stavu vyvolala nová SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A
RADY 2006/43/ES ze dne 17. května 2006 o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek,
o změně směrnic Rady 78/660/EHS a
83/349/EHS a o zrušení směrnice Rady
84/253/EHS.
Nová Směrnice zavádí oproti “staré” auditorské směrnici z roku 1984 několik
významných prvků. S ohledem na tyto změny, které by novelou současného zákona měly negativní dopad
na jeho strukturu a přehlednost, je předkládán návrh nového zákona.
Základní okruhy, které nový zákon přináší lze shrnout do následujících bodů:
* uvést do souladu českou právní úpravu se směrnicí
2006/43/ES,
* zachovat v co nejvyšší možné míře stávající regulaci auditorské profese a co
nejméně zasahovat do fungujících struktur vymezených současným zákonem, využít znění současné právní
úpravy regulace auditorské profese,
* zasadit do těchto struktur nový orgán veřejného dohledu (Radu pro veřejný dohled
nad auditem), která bude dohlížet na činnost Komory, na p