Důvodová zpráva k zákonu č. 63/2017
Sb., změna zákona o pojištění odpovědnosti z
provozu vozidla
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
předseda vlády
Ing.
Dan
Ťok,
ministr dopravy
I. Obecná část
SHRNUTÍ ZÁVĚREČNÉ ZPRÁVY RIA
1. Základní identifikační údaje
I----------------------------------------------------------------------------I
I Název návrhu zákona:
I
I Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu I
I vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o I
I pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně I
I některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu I
I vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a I
I další související zákony. I
I-------------------------------------I--------------------------------------I
I Zpracovatel / zástupce
I Předpokládaný termín nabytí
I
I předkladatele:
I účinnosti, v případě dělené
I
I Ministerstvo dopravy I účinnosti rozveďte:
I
I I 1. 7. 2016 I
I-------------------------------------I--------------------------------------I
I Implementace práva EU:
Ano I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 2. Cíl návrhu zákona
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Odstranění některých dílčích nedostatků a mezer zákona č. 56/2001 Sb. v I
I návaznosti na jeho novelizaci č. 239/2013 Sb., uvolnění místní I
I příslušnosti u provádění zápisů do registru silničních vozidel a u I
I jednotlivého schvalování technické způsobilosti silničních vozidel a I
I jejich přestaveb a dílčí implementace práva EU (nařízení č. (EU) č. I
I 167/2013 a 168/2013). I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3. Agregované dopady návrhu zákona
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.1. Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty: Ne
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Nepředpokládají se dopady na státní rozpočet. Dopady na obecní rozpočty I
I lze předpokládat v tom smyslu, že při rozvolnění místní příslušnosti dojde I
I k určité redistribuci správních úkonů a s nimi spojených poplatků mezi I
I jednotlivými úřady, ovšem bez vlivu na celkové výnosy ze správních I
I poplatků. Předpoklad je vyšší soustředění správních úkonů ve větších I
I městech. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.2. Dopady na podnikatelské subjekty: Ano
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Předpokládají se pozitivní dopady spojené s finančními, časovými a obecně I
I administrativními úsporami spojenými s možností volby úřadu provádějícího I
I registrační nebo schvalovací úkon. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.3. Dopady na územní samosprávné celky (obce, kraje): Ano
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Lze předpokládat dílčí dopady - nikoliv na celkovou částku vybraných I
I registračních poplatků (popř. správních poplatků za schválení technické I
I způsobilosti vozidla), ale v distribuci mezi jednotlivými úřady obcí s I
I rozšířenou působností. Lze očekávat určité zvýšení počtů registračních I
I úkonů ve větších městech. Přesnější kvantifikace je ovšem obtížná, neboť I
I lze předpokládat jak faktory, které budou působit ve směru koncentrace I
I řízení ve větších sídlech, tak ovšem i faktory opačné, které budou tento I
I trend mírnit. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.4 Sociální dopady:
Ne I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.5. Dopady na životní prostředí:
Ne I
I----------------------------------------------------------------------------I
A) Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace
1. Důvod předložení a cíle
1.1 Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001
Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č.
168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu
způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o pojištění odpovědnosti z provozu
vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve
znění pozdějších předpisů a další související zákony.
1.2 Definice problému
Zákon č. 56/2001 Sb. byl rozsáhlým způsobem
novelizován zákonem č. 239/2013 Sb., který nabyl v
převážné části účinnosti dne 1. 1. 2015. Tato novelizace zasáhla většinu částí zákona, a zejména
koncepčně změnila úpravu vedení registru silničních vozidel a postup jejich registrace, dále v
návaznosti na rámcové směrnice EU o schvalování motorových vozidel zavedla novou koncepci typového
schvalování vozidel, jednotlivého dovozu vozidel a schvalování výjimek z technické způsobilosti
vozidel. Předmětná novela dále nově upravila zkušební a manipulační provoz a s tím spojené zvláštní
registrační značky. Dílčím způsobem novela zasáhla do provozování stanic technické kontroly a stanic
měření emisí.
Prováděcí předpisy (vyhlášky Ministerstva dopravy č.
341/2014 Sb.,
342/2014 Sb. a
343/2014 Sb.) byly přijaty v závěru roku 2014. Při
analýze zákonného textu pro účely přípravy prováděcích předpisů a dále na základě prvotních
zkušeností s aplikací nové zákonné úpravy byly identifikovány následující oblasti pro provedení
legislativních úprav:
1.
Dílčí technické chyby v zákonném textu (zejm. v oblasti terminologie a návaznosti na
nový občanský zákoník), které sice lze překonat
výkladem, ale je vhodné provést jejich opravu.
2.
Dílčí mezery v zákonném textu, které jsou v některých případech překonatelné
výkladem, v jiných nikoliv, ale které je žádoucí odstranit, neboť způsobují problémy popř. nejistotu
při aplikaci. Jedná se zejména o (a) neúplný výčet možných dokladů osvědčujících schválení technické
způsobilosti dovezeného vozidla při registraci vozidla, (b) chybějící zmocnění pro stanovení vzorů
žádostí o některé úkony spojené s registrací vozidla, (c) chybějící možnost udělení výj