Důvodová zpráva k zákonu č. 119/2020
Sb., změna některých zákonů v oblastni regulace podnikání na finančním trhu A
Ing.
Andrej
Babiš
Předseda vlády
JUDr.
Alena
Schillerová
Ph.D.
Ministryně financí
OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Současný právní stav je nutno zejména přizpůsobit novému nařízení Evropského parlamentu a
Rady (EU) 2017/1129 ze dne 14. června 2017 o
prospektu, který má být uveřejněn při veřejné nabídce nebo přijetí cenných papírů k obchodování na
regulovaném trhu, a o zrušení směrnice 2003/71/ES
(dále též "
nařízení o prospektu
"), které nahrazuje původní směrnici Evropského parlamentu a
Rady 2003/71/ES ze dne 4. listopadu 2003 o
prospektu, který má být zveřejněn při veřejné nabídce nebo přijetí převoditelných cenných papírů k
obchodování a o změně směrnice 2001/34/ES (dále
též "směrnice o prospektu
"), která byla transponována do českého právního řádu zákonem č.
56/2006 Sb. zejména do
§ 34 a násl. zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na
kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále též
""). V souvislosti s adaptací
nařízení o prospektu a v něm obsažených diskrecí byla (dne 9. ledna 2018) publikována veřejná
konzultace, která, byť ve výsledku neprokázala zájem, respektive poptávku po využití nabízených
diskrecí, pomohla identifikovat v oblastech souvisejících s prospektem a nabízením cenných papírů
některé nedostatky, na které je vhodné touto novelou reagovat. Patří mezi ně například neexistence
spolehlivé databáze o korporátních dluhopisech v listinné podobě bez prospektu, či nadměrné
spoléhání se investorů na (neexistující) dohled České národní banky (dále též "ČNB
") v
oblasti emisí dluhopisů. Rovněž úprava distribuce v oblasti kapitálového trhu tak, jak byla od 3.
ledna 2018 nastavena novelou č. 204/2017 Sb. se
ukázala v dílčích ohledech jako příliš přísná. Například nebyla úplně dotažena provazba mezi
ZPKT a distribucí doplňkového penzijního spoření, a to
včetně otázek souvisejících se správními poplatky. Zejména pro distributory doplňkového penzijního
spoření, kteří jinak nenabízí produkty kapitálového trhu (zejména dluhopisy a investiční fondy), se
úprava ukázala jako příliš přísná. Další nedostatky platné právní úpravy jsou spatřovány v nejistotě
ohledně úpadku podfondů a podílových fondů, kdy se tato nejistota promítá do dražšího financování se
dluhem, ať již bankovními úvěry či dluhopisy. Dílčí nedostatky vyplynuly z veřejné konzultace i ve
vztahu k zákonu č. 240/2013 Sb., o investičních
společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů (dále též
""), například v oblasti úpravy
promotéra, shromáždění podílníků, investičních akcií, depozitářů podlimitních fondů kvalifikovaných
investorů, outsourcingu ve vztahu k alternativním aktivům či tolerance nevýznamných chyb v
oceňování. Bylo by vhodné pokusit se zmíněné nedostatky touto novelou napravit.Současný právní stav není v rozporu se zákazem diskriminace, ani není v rozporu s
principem rovnosti mužů a žen.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy, včetně zhodnocení návrhu zákona
ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Návrh zákona zejména adaptuje nařízení o prospektu, které nahradilo směrnici o prospektu.
Nařízení o prospektu je prvním schváleným předpisem Evropské unie v rámci iniciativy vytváření Unie
kapitálových trhů
(tzv. CMU, Capital Markets Union)
. Nařízení si klade za cíl zejména
usnadnit emitentům akcií a dluhopisů přístup na kapitálové trhy. Například pro časté emitenty se
usnadňuje vyhotovení jednotlivých prospektů a zkracuje se doba pro jeho schválení orgánem dohledu,
tedy Českou národní bankou. Pro drobné emitenty se upravuje jednodušší forma prospektu, tzv. unijní
prospekt pro růst. Nařízení o prospektu rovněž reviduje tzv. shrnutí prospektu (prospectus
summary)
tak, aby se jednalo o kratší dokument obsahující klíčové informace pro investory
prezentované srozumitelnou formou.Ve vztahu k problematice nahrazení správních sankcí tresty nebyly v souladu se zásadou
subsidiarity trestní represe a obecnými principy trestání v ČR využity diskrece v čl. 33 odst. 1
druhý pododstavec a čl. 38/1/b) druhý pododstavec nařízení o prospektu, které umožňují členským
státům, aby stanovily za porušení předmětných práv a povinností trestněprávní sankce. Předkladatel
nepovažuje za vhodné trestat porušení právních povinností vyplývajících z nařízení o prospektu v
rámci trestního práva a protiprávní jednání definovat jako trestný čin, neboť se domnívá, že
společenská nebezpečnost takového jednání není natolik závažná, aby ji muselo upravovat trestní
právo. Trestní právo je podle obecné zásady prostředkem
ultima ratio
a má být použito jako ten
nejzazší prostředek ke splnění právní povinnosti, resp. potrestání jejího porušení. V souvislosti s
touto diskreční pravomocí neprovedl předkladatel samostatné zhodnocení dopadů, neboť se domnívá, že
vzhledem k principům trestání v ČR postačuje toto vysvětlení a zhodnocení.Protože je nutno transpoziční ustanovení zrušit, poskytuje nařízení o prospektu členským
státům lhůtu do 21. července 2019. Z tohoto důvodu je možné adaptaci provést klasickým nezkráceným
legislativním procesem.
Při té příležitosti se proto provádějí i další žádoucí změny některých souvisejících
zákonů a provádí se i některé potřebné úpravy i v
ZPKT.
Nad rámec povinné adaptace tak návrh zákona provádí tyto změny:
-
v § 14b ZPKT se působnost zužuje
jen na osoby, které jednají s drobnými zákazníky,
-
v § 15d odst. 1 ZPKT se doplňuje
transpozice směrnice o garančních schématech, která byla omylem zrušena poslední
novelou,
-
v § 16 a
§ 129b ZPKT se doplňuje informační povinnost o
krytém zákaznickém majetku,
-
v § 17 ZPKT se navrhuje návrat do
stavu před 3. lednem 2018 nad rámec povinné transpozice MiFID II,
-
dále se opravují chybné odkazy a legislativně-technické chyby.
Navrhuje se provést i drobnou úpravu zákona č.
190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších
předpisů (dále též "
ZoDluh
") tak, jak vyplynulo z veřejné konzultace k nařízení (EU) o
prospektu a k dalším souvisejícím otázkám uveřejněné na webových stránkách Ministerstva financí
ČR1). Konkrétně se stanovuje povinnost, aby všem emisím dluhopisů byl
přidělen ISIN. Tím bude zajištěno, že všechny emise
dluhopisů (zejména ty, k nimž nebyl vyhotoven
prospekt) budou snadno dohledatelné. Tato potřeba vyplynula mimo jiné i ze zprávy Světové banky o
kapitálovém trhu v ČR, rovněž publikované na webových stránkách Ministerstva financí
ČR2). Současně se jako povinná náležitost emisních podmínek navrhuje stanovit
upozornění, že ČNB neprovádí dohled a prospekt schvaluje jen z hlediska úplnosti a nikoli věcné
správnosti. Tím by mělo být posíleno odpovědné investování do korporátních dluhopisů, které jsou
důležitou součástí kapitálového trhu.Další změny se provádí v zákoně č. 634/2004
Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, kde se v položce 65 v bodě 2
provádí oprava odkazu a v dalších bodech se provádí změny nezbytné s ohledem na snahu o harmonizaci
distribuce na finančním trhu. Kromě změn reagujících na změnu zákona č.
427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření, ve znění
pozdějších předpisů (dále též "
ZDPS
") se upravuje výslovně situace, kdy samostatný
zprostředkovatel či vázaný zástupce provádí distribuci současně ve více sektorech finančního trhu
(konkrétně v oblasti spotřebitelského úvěru, doplňkového penzijního spoření, kapitálového trhu a
pojištění).V zákoně č. 182/2006 Sb., o úpadku a
způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve
znění pozdějších předpisu (dále též "
InsZ
") se výslovně upravuje řešení úpadku souborů
majetku bez právní subjektivity, konkrétně podfondu akciové společnosti s proměnným základním
kapitálem a podílového fondu. Opět se jedná o otázku, po jejímž řešení trh dlouhodobě volá, zejména
z důvodu možného poskytování úvěrů těmto zařízením (nonsubjektům) či s ohledem na možnou emisi
dluhopisů těmito zařízeními.V ZDPS se provádí harmonizace úpravy
distribuce v oblasti penzijních produktů. Zejména se odstraňuje provazba na
ZPKT, která se po transpozici směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května
2014 o trzích finančních nástrojů a o změně směrnic
2002/92/ES a
2011/61/EU, ve znění směrnice 2016/1034 (dále též
jen "
MiFID II
") k 3. lednu 2018 ukázala jako problematická. S ohledem na přechodná ustanovení
v délce 24 měsíců je nutné rychlé řešení touto novelou. Jiné změny se v tomto zákoně
neprovádí.Co se týče novely ZISIF, tak zde se
zapracovávají zejména některé připomínky účastníků trhu vzešlé z veřejné konzultace k nařízení o
prospektu a k dalším souvisejícím otázkám, které se vztahují zejména k tzv. národní úpravě, tj.
právní úpravě, která není povinnou transpozicí směrnic EU. Provádí se zejména tyto změny:
-
v § 25 ZISIF se upravuje outsourcing
pro fondy kvalifikovaných investorů tak, aby bylo možno obhospodařováním pověřit i osobu, která není
regulována pro účely finančních služeb, pokud s tím souhlasí Česká národní banka,
-
v § 83 ZISIF se zužují povinnosti
depozitáře ve vztahu k fondům kvalifikovaných investorů,
-
v § 104,
§ 107,
§ 148,
§ 166 a v
§ 188 ZISIF se provádí zobecnění a modernizace
úpravy tzv. promotéra investičního fondu, tj. osoby, která může rozhodovat o změně obhospodařovatele
tohoto fondu (ale i o změně promotéra, administrátora či depozitáře); tato úprava doposud platila
jen pro podílové fondy a pro podfondy a pro některé nedostatky stávající úpravy (zejména nutnost
schvalování Českou národní bankou) nebyla dosud v praxi příliš využívána, ač byl o její využívání
zájem,
-
v § 113 ZISIF se zjednodušuje
preskriptivní úprava shromáždění podílníků,
-
v § 130,
§ 132 a v
§ 193 ZISIF se odstraňuje duplicita s nařízením EU
o fondech peněžního trhu, v § 204 ZISIF se pak na
toto nařízení EU reflektuje obecným pravidlem,
-
v § 132 ZISIF se úprava zužuje jen
na speciální fondy, protože na fondy kvalifikovaných investorů se vztahovat nemá,
-
v § 162 ZISIF se upřesňuje, že
investiční akcie jsou zpravidla bez hlasovacích práv, nestanoví-li stanovy jinak),
-
v § 169 a v
§ 169a ZISIF se přesouvá a precizuje obecné
pravidlo o podfondech investičních fondů,