DŮVODOVÁ ZPRÁVA k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č.
190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších
předpisů, a další související zákony
Ing.
Andrej
Babiš,
Předseda vlády
JUDr.
Alena
Schillerová,
Ph.D.,
Ministryně financí
OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Návrh zákona se dotýká zejména těchto otázek:
-
revize právní úpravy hypotečních zástavních listů a úprava dalších druhů krytých
dluhopisů,
-
výslovná úprava agenta pro zajištění a revize úpravy společného zástupce vlastníků
dluhopisů (
trustee
),-
výslovná úprava povinně konvertibilních dluhopisů (tzv. CoCos),
-
legislativně technické úpravy, zejména s ohledem na aktuální terminologii a na tzv.
zero bondy
, tedy dluhopisy (zejména státní) se záporným výnosem.Hypoteční zástavní listy (dále též "
HZL
") je možno vydávat již dnes, nicméně úpravy
vykazuje řadu nedostatků (viz níže), navrhuje se úpravu modernizovat. Agent pro zajištění je
sjednáván již dnes, i když absentuje související výslovná právní úprava. Navrhuje se v zájmu
odstranění právní nejistoty tento institut v zákoně výslovně upravit. Již dnes je možno vydávat
odepisovatelné kapitálové nástroje, nicméně s ohledem na právní nejistotu není možné je vydávat s
možností konverze
. Navrhuje se výslovně tyto cenné papíry upravit za účelem odstranění právní
nejistoty a faktické umožnění jejich vydávání. Aktuální zákon nereflektuje dostatečně novou
terminologii soukromého i veřejného práva. Navrhuje se proto provést související revize. Zero
bondy
je možno vydávat již dnes (ač je zákon výslovně neupravuje), nicméně navrhuje se jejich
postavení výslovněji umožnit z důvodu odstranění případné právní nejistoty.Současná právní úprava HZL je obsažena zejména v zákoně č.
190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších
předpisů (dále též "
ZoDluh
"), v zákoně č. 182/2006
Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení
(insolvenční zákon) ve znění pozdějších
předpisů (dále též "InsZ
") a ve vyhlášce České národní banky č.
164/2014 Sb., o evidenci krytí hypotečních zástavních
listů a informačních povinnostech emitenta hypotečních zástavních listů. Informační povinnosti
emitenta HZL jsou upraveny i ve výkazech V (ČNB) 39-04 "Doplňkové údaje banky/pobočky zahraniční
banky o hypotečních úvěrech" a BD (ČNB) 18-04 "Hlášení banky/pobočky zahraniční banky o hypotečních
zástavních listech a hypotečních úvěrech" podle vyhlášky České národní banky č.
346/2013 Sb., o předkládání výkazů bankami a pobočkami
zahraničních bank České národní bance.HZL jsou definovány, zjednodušeně řečeno, jako dluhopisy vydávané bankou, závazky, z nichž
jsou kryty pohledávky z hypotečních úvěrů (tj. úvěrů zajištěných zástavním právem k nemovitosti) a
zčásti popřípadě též náhradním způsobem (maximálně do výše 10 %). Z hlediska investorů činí tyto
vlastnosti z HZL nadprůměrně bezpečné cenné papíry. Bance umožňuje
emise
HZL získat finanční
prostředky na poskytování hypotečních úvěrů za výhodných podmínek.Do konce března 2016 v ČR:
-
bylo sjednáno přes
926 tis. smluv
o hypotečním financování (bydlení se týkalo
zhruba 825 tis. smluv) v hodnotě zhruba 1 882 mld. korun
(bydlení 1 455 mld.
Kč),z toho doposud nesplacené hypoteční úvěry tvoří
596 tis. smluv
(bydlení 542 tis.
smluv) v hodnotě zhruba 890 mld. Kč
(bydlení 722 mld. Kč),-
byly vydány HZL v objemu
832 mld. Kč
,z toho v oběhu jsou HZL v objemu
535 mld. Kč
.Jen pro srovnání, důvodová zpráva k ZoDluh v
roce 2004 obsahovala tyto údaje: "
Od zakotvení institutu hypotečního zástavního listu v našem
právním řádu zákonem o dluhopisech v roce 1990 stoupá
obliba tohoto investičního nástroje u všech investorů. Nákup hypotečních zástavních listů slouží ke
spolehlivému a dlouhodobému investování. Hypoteční zástavní listy používají banky na pasivní straně
své bilance jako zdroj financování poskytnutých úvěrů. V roce 2002 bylo v ČR sjednáno přes 21,5 tis.
smluv o hypotečním financování (bydlení se týkalo zhruba 19,6 tis. smluv) v hodnotě zhruba 30 mld
korun (bydlení 22,7 mld Kč) a zároveň byly vydány hypoteční zástavní listy v objemu 9,35 mld Kč a
jejich celkový objem v oběhu k 31. 12. 2002 činil 33,15 mld Kč. Vzhledem k nízkým výnosům u
bankovních depozitních produktů jsou hypoteční zástavní listy jedním z nejatraktivnějších finančních
nástrojů na trhu
." (není ale zřejmé, zda se skutečně myslelo "za rok 2002" nebo "v roce 2002",
zejména u vydaných HZL je objem v oběhu než objem vydaných). Od roku 2002 je tak zřetelný nárůst jak
v počtu sjednaných hypotečních úvěrů (je jich 43x více) a v objemu poskytnutých hypotečních úvěrů
(cca 63x více), tak v objemu HZL v oběhu (16x více).Mezinárodní investoři a ratingové agentury nicméně spatřují ve stávající právní úpravě HZL
(zejména ve vztahu k InsZ) nedostatky oproti právní
úpravě řady jiných evropských zemí. Ukazuje se, že stávající právní úprava je zastaralá nejen oproti
Západu, ale také oproti Polsku, Maďarsku a Rumunsku. V právní úpravě totiž chybí celá řada
ustanovení nebo dokonce institutů, které lze najít v ostatních vyspělých evropských právních
úpravách. To má za následek poměrně negativní hodnocení právního rámce pro HZL ze strany ratingových
agentur. Výsledkem je nižší atraktivita HZL emitovaných českými bankami oproti obdobným cenným
papírům emitovaných jejich zahraničními konkurenty. Nejzávažnějšími identifikovanými nedostatky
jsou:
(a)
nejasný rozsah a režim hypoteční podstaty
(§ 375 InsZ) v případě úpadku emitenta především s
ohledem na okamžik vzniku hypoteční podstaty a rozsah aktiv, která budou do hypoteční podstaty
náležet (typicky nejistota ohledně splátek hypotečních úvěrů), jakož i skutečného vlivu zahájeného
insolvenčního řízení na hypoteční podstatu a závazky z HZL (nebude mít insolvenční správce zájem na
tom, aby majetek z hypoteční podstaty získal do majetkové podstaty?) a
(b)
automatické zesplatnění závazků z HZL v případě prohlášení konkursu na majetek
emitenta (tzv. akcelerace).
Nicméně je zde i celá řada dalších dílčích nedostatků. Je přitom zřejmé, že veškeré tyto
nedostatky jsou
relevantní
nejen pro HZL vydávané na mezinárodních trzích, ale naprosto stejnými
nedostatky trpí rovněž HZL vydávané na domácím trhu a v podstatě současný právní rámec pro vydávání
HZL jako celek. Jedná se tudíž o zásadní nedostatky právní úpravy, které ve svém důsledku mohou mít
značné dopady pro celý bankovní a finanční sektor zejména s ohledem na systemické riziko s těmito
cennými papíry spojené.Poptávku po zlepšení stávající právní úpravy a zavedení některých nových institutů do
úpravy HZL ukázaly i výsledky veřejné konzultace Ministerstva financí č. I/2014 - Kapitálový trh:
konzultační materiál na téma - dluhopisy. Tato konzultace se setkala s kladným přijetím ze strany
všech významných subjektů.
Současný právní stav není v rozporu se zákazem diskriminace, ani není v rozporu s
principem rovnosti mužů a žen.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy, včetně zhodnocení návrhu zákona
ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 190/2004
Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, se novelizuje
zejména ZoDluh, ale v dílčích otázkách i
InsZ, zákon č.
21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů
(dále též "
ZoB
") a zákon č. 256/2004 Sb., o
podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále též
"").Návrh zákona v zásadě zcela nahrazuje stávající úpravu HZL v
§ 28 až 32 ZoDluh novou úpravou tzv. krytých
dluhopisů, což je širší pojem než HZL (byť se snaží alespoň o jakousi kontinuitu se stávající
úpravou), která upravuje též režim krytých dluhopisů a krytých bloků a její správu v případě úpadku
emitenta, a zároveň zcela vyjímá kryté dluhopisy a kryté bloky z účinků
InsZ. Novelizace ostatních právních předpisů se týká
vynětí krytých dluhopisů a krytých bloků (v dnešní terminologii "hypoteční podstata") z účinků
určitých opatření přijatých podle těchto předpisů. Nově se navrhuje pro HZL označení "krytý
dluhopis", aby se zohlednilo, že krycími aktivy nemusí být jen hypoteční úvěry, ale například i
dluhy veřejnoprávních subjektů, nicméně dnešní HZL lze považovat za subkategorii krytých dluhopisů
(viz též přechodná ustanovení).
Navrhovaná právní úprava je inspirována zejména německým zákonem
Pfandbriefgesetz
(zákon o zástavních listech) z roku 2005, současně se ale přihlíželo i k ostatním dokumentům, které
byly dostupné, například k právní úpravě v Belgii, Polsku či Rumunsku či k aktuálním trendům v
oblasti panevropské regulace.Hlavní změny, které navrhovaná právní úprava přináší, jsou následující:
(a)
Rozšíření a zkvalitnění pojmového a definičního aparátu s ohledem na standardní
terminologii používanou v právních úpravách krytých dluhopisů (
covered bonds, Pfandbriefe
)
takřka ve všech západoevropských zemích (krycí aktiva, krycí portfolio, monitor krytých bloků,
apod.);(b)
Emitent krytých dluhopisů bude mít možnost vytvářet více tzv. samostatných krytých
bloků, které budou tvořit hypoteční úvěry a ostatní krycí aktiva, přičemž takto nově vytvořené kryté
bloky budou moci sloužit k oddělenému krytí závazků z jednotlivých emisí krytých dluhopisů nebo
všech emisí krytých dluhopisů v rámci jednoho emisního programu, a to vždy podle svobodné volby
konkrétního emitenta krytých dluhopisů;
(c)
Zahájení insolvenčního řízení ani prohlášení úpadku nebo konkurzu na emitenta krytých
dluhopisů nebude mít vliv ani na režim hypotečních úvěrů či jiných krycích aktiv, které budou tvořit
kryté bloky a hypoteční podstatu, ani na závazky emitenta z vydaných krytých
dluhopisů;
(d)
"Hypoteční podstata" vznikne okamžikem jmenování nuceného správce krytých bloků,
které by mělo být bezprostředně před nebo po zahájení insolvenčního řízení nebo v důsledku jiné
obdobné události s tím, že hypoteční podstatu budou tvořit veškeré kryté bloky příslušného emitenta
krytých dluhopisů (pojem "hypoteční podstata" se ale nově opouští). Součástí "hypoteční podstaty"
budou veškerá aktiva zapsaná v rejstříku krycích aktiv bez ohledu na to, zda jejich hodnota
převyšuje hodnotu závazků z krytých dluhopisů krytých v rejstříku zapsanými krycími aktivy (tzn. bez
ohledu na to, že je
emise
krytých dluhopisů dobrovolně přezajištěna). "Hypoteční podstatu" budou
tvořit rovněž veškeré peněžní příjmy, které emitent krytých dluhopisů do krytého bloku obdrží jako
plnění z jakýchkoli pohledávek tvořících tento krytý blok. Čili jmenováním správce krytých bloků se
režim krytých bloků mírně mění (nelze již zapisovat nová krycí aktiva a nově do krycího portfolia
spadají i splátky dluhů, které jsou krycími aktivy);(e)
Ve vztahu k "hypoteční podstatě" bude vždy jmenován samostatný a nezávislý správce
(půjde o nedobrovolného, a tedy nuceného, správce, kterého bude jmenovat Česká národní banka jako
orgán dohledu nad bankami) všech krytých bloků daného emitenta. Tento správce bude vždy osoba
odlišná od insolvenčního správce jmenovaného soudem ve vztahu k emitentovi krytých dluhopisů a
nezávislá na tomto insolvenčním správci;
(f)
S ohledem na skutečnost, že zahájení insolvenčního řízení ani prohlášení úpadku nebo
konkurzu na emitenta krytých dluhopisů nebude mít vliv na závazky emitenta z vydaných krytých
dluhopisů, nedojde k automatické splatnosti (akceleraci) závazků z krytých dluhopisů v důsledku
žádné z těchto skutečností; a
(g)
Derivátové nástroje, které mají sloužit k eliminaci či zajištění rizika spojeného s
emisí krytých dluhopisů, budou postaveny na roveň ostatním krycím aktivům a budou zahrnuty do
krytých bloků a hypoteční podstaty v případech, kdy má emitent z těchto nástrojů pohledávku, a
zároveň budou postaveny na roveň závazkům z krytých dluhopisů v případech, kdy má emitent z těchto
nástrojů závazek.
Již dnes jsou HZL považovány z hlediska práva EU za kryté dluhopisy, neboli ""), tzn., ne
všechny musí plnit celkem přísné požadavky CRR (včetně prováděcího nařízení o likviditě či obecných
pokynů EBA). Oproti této úpravě je úprava v čl. 52 odst. 4 prvním pododstavci UCITS IV relativně
kusá a říká jen: "
covered
bonds
", a to zejména s ohledem na čl. 52
odst. 4 směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci
právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných
cenných papírů (SKIPCP), ve znění pozdějších předpisů (dále též "UCITS IV
"), která byla
transponována do § 17 odst. 2 písm. c) nařízení vlády
č. 243/2013 Sb., o investování investičních fondů a o technikách k jejich obhospodařování, ve
znění pozdějších předpisů. Tuto terminologii reflektuje i stávající definice "krytého dluhopisu" v
§ 2 odst. 2 písm. e) zákona č. 374/2015 Sb., o
ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu (dále též "ZOPRK
"). Úpravu "covered
bonds
" obsahuje i čl. 129 nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 575/2013 o obezřetnostních
požadavcích na úvěrové instituce a investiční podniky a o změně nařízení (EU) č.
648/2012 (dále též "CRR
"). Ne všechny
"covered bonds" ale musí být v souladu se CRR (dále též "CRR compliant
Členské státy mohou limit ve výši 5 % stanovený v odst. 1 prvním pododstavci
zvýšit nejvýše na 25 % v případě dluhopisů emitovaných úvěrovou institucí se sídlem v členském
státě, která na základě právních předpisů podléhá zvláštnímu veřejnému dohledu určenému na ochranu
držitelů dluhopisů. Zejména musí být výnosy z
".emise
těchto dluhopisů investovány v souladu s
právními předpisy do aktiv, která jsou po celou dobu platnosti dluhopisů schopna krýt závazky
spojené s těmito dluhopisy a která by v případě neplnění emitenta byla přednostně použita pro
výplatu jistiny a narostlého úroku.Již novela ZoDluh č. 172/2012 Sb. umožnila,
aby české banky vydávaly HZL podle zahraničního práva (typicky půjde o obecné dluhopisové právo,
např. anglické, německé nebo amerického státu New York, které je pro zahraniční investory snáze
pochopitelné než například české dluhopisové právo).
Nově se však umožňuje, aby HZL, resp. kryté dluhopisy, byly označeny odpovídajícím názvem
v cizím jazyce (typicky angličtině, tedy "
mortgage covered bonds
", nebo v němčině, tedy
"Hypothekenpfandbriefe"
). Není již nadále vyžadováno, aby HZL (resp. krytý dluhopis)
obsahoval označení "hypoteční zástavní list", nicméně toto označení je i nadále chráněno. Cílem
ochrany tohoto označení je značná obliba HZL mezi drobnými investory v současné době. Slova
"zástavní list" jsou ekvivalentem německého "Pfandbrief
".Kryté dluhopisy jsou obecně považovány za velmi bezpečné aktivum a jsou investory
vyhledávány. Velmi oblíbené jsou například německé
Pfandbriefe
, velký trh s krytými dluhopisy
je ale již tradičně například v Dánsku. V poslední době řada zemí svou úpravu krytých dluhopisů
modernizovala, například Rumunsko, Slovensko nebo Belgie. Proto se i v České republice navrhuje tuto
úpravu modernizovat, respektive standardizovat, tj. upravit tak, aby byla pro investory
srozumitelná, zejména s ohledem na to, co od krytých dluhopisů zpravidla očekávají. Investoři
zpravidla očekávají ochranu v insolvenci (bankruptcy remoteness
), respektive
ring-fencing
aktiv, a dále tzv. dual recourse
, tj. pohledávku za emitentem i za
krycími aktivy. V českém právu se v poslední době objevilo několik příkladů ring-fencingu
-
kromě již tradičních podílových fondů to bylo zejména zavedení svěřenských fondů v zákoně č.
89/2012 Sb., občanský zákoník (dále též
"") a dále zavedení podfondů
investičních fondů v zákoně č. 240/2013 Sb., o
investičních společnostech a investičních fondech (dále též
""). Ochranu věřitelů v insolvenci
upravuje již dnes platný InsZ v § 375, a to
institutem nazvaným "hypoteční podstata". Ač toto ustanovení nebylo nikdy v praxi využito, vznikají
obavy, jak by v praxi fungovalo. Zejména není zřejmé, jak se bude zacházet se splátkami hypoték,
kterými jsou HZL zajištěny. Také jsou obavy z automatické akcelerace splatnosti dluhopisů s ohledem
na § 250 InsZ. To v očích investorů snižuje
kvalitu HZL a banky tak musí investorům platit větší rizikovou přirážku (vyšší úroky), přičemž jde o
zákonnou úpravu, kterou banky nemohou zhojit v emisních podmínkách.Na přípravě nové právní úpravy krytých dluhopisů pracuje Ministerstvo financí ve
spolupráci s Českou bankovní asociací, Českou národní bankou a Ministerstvem spravedlnosti již delší
dobu, o čemž svědčí například