Důvodová zpráva k zákonu č. 227/2000
Sb., o elektronickém podpisu
OBECNÁ ČÁST
ZHODNOCENÍ PLATNÉHO PRÁVNÍHO STAVU
Používání moderních telekomunikačních prostředků, jakými jsou elektronická pošta,
elektronická výměna dat (EDI), ale i telefaxy a jiné prostředky umožňující dálkový přístup za účelem
provádění obchodních transakcí se rapidním tempem zvyšuje a lze očekávat, že se bude dále rozvíjet s
tím, jak se informační dálnice a Internet stanou dostupnějšími. Komunikace sdělující závažné
informace právní povahy formou netištěných zpráv však může narazit na překážky v právní oblasti,
které by zabraňovaly jejich používání či by mohly vyvolat námitky ohledně jejich důkazní hodnoty.
Nedostatečná národní
legislativa
vytváří překážky pro mezinárodní obchod, jehož výrazná část se
realizuje právě prostřednictvím moderních telekomunikačních prostředků. Rozdíly mezi národními
legislativami a rozpory při jejich výkladu ohledně používání komunikačních prostředků se tak mohou
stát výrazným faktorem, omezujícím přístup na mezinárodní trhy.V českém právním řádu neexistuje
jednotná právní úprava, která by jednoznačně připouštěla elektronickou formu dokumentace nebo
jednoznačně zakazovala elektronickou formu dokumentace ve všech případech lidského konání.Základní
právní normou, která by mohla mít vztah k elektronickému obchodu, je především zákon č.
40/1964 Sb., Občanský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů (dále také jen ObčZ), který v
§ 40 uvádí: "Nebyl-li právní
úkon učiněn ve formě, kterou vyžaduje zákon nebo dohoda účastníků, je neplatný. Písemně uzavřená
dohoda může být změněna nebo zrušena pouze písemně. Písemný právní úkon je platný, je-li podepsán
jednající osobou; činí-li právní úkon více osob, nemusí být jejich podpisy na téže listině, ledaže
právní předpis stanoví jinak. Podpis může být nahrazen mechanickými prostředky v případech, kdy je
to obvyklé. Písemná forma je zachována, je-li právní úkon učiněn telegraficky, dálnopisem nebo
elektronickými prostředky, jež umožňují zachycení obsahu právního úkonu a určení osoby, která právní
úkon učinila."Zákon č.
99/1963 Sb., Občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále také jen
OSŘ), jakožto základní procesní předpis ve svém
§ 125 [Druhy důkazů] uvádí:
"Za důkaz mohou sloužit všechny prostředky, jimiž lze zjistit stav věci, zejména výslech svědků,
znalecký posudek, zprávy a vyjádření orgánů a právnických osob, listiny, ohledání a výslech
účastníků. Pokud není způsob provedení důkazu předepsán, určí jej soud."Nespornost podpisu a jeho
uznávání může být v občanskoprávních (a tedy i obchodních) vztazích zajištěna dohodou smluvních
stran, a to podle ust. § 2 odst. 3
ObčZ: "Účastníci občanskoprávních vztahů si mohou vzájemná práva a povinnosti upravit dohodou
odchylně od zákona, jestliže to zákon výslovně nezakazuje a jestliže z povahy ustanovení zákona
nevyplývá, že se od něj nelze odchýlit."Strany si mohou své vzájemné vztahy upravit tak, jak to
odpovídá jejich souhlasné vůli podle svých potřeb. Kromě již citovaného ust.
§ 40 musí přitom platit zásady formulované v
ObčZ (a samozřejmě všechna kogentní
ustanovení
ObchZ a
ObčZ) - např. ust.
§ 3, odst. 1,
§ 34 -
37 ObčZ. Za splnění podmínky identifikace a autentizace (se současným požadavkem na dodržení
principu neodmítnutelnosti) lze provést elektronickou transakci například v prostředí Internetu tak,
aby splňovala podmínky ust. § 40,
odst. 4 ObčZ, zejména "...určení osoby, která právní úkon učinila."Požadavek zajištění
identifikace určení, kdo nějaký projev vůle učinil a autentizace ověření totožnosti osoby vznikl v
podstatě ve stejném okamžiku, kdy došlo k zachycení právního úkonu na nějaké záznamové médium.
Právní úprava i praxe dospěly posléze k určitým všeobecně uznávaným způsobům a formám, na jejichž
základě se toto určování a ověřování provádějí v případech, že je úkon činěn na papíře. K
identifikaci zde slouží nejčastěji vlastnoruční podpis, k němuž jsou připojeny některé osobní údaje
(např. jméno, příjmení a rodné číslo), autentizace se uskutečňuje např. legalizací, kterou provádí
notář nebo příslušný orgán veřejné správy.Jakmile se však začne uvažovat pojem dokument jinak než
pouze v klasické písemné formě, Právní řády mnohých států, Českou republiku nevyjímaje, dnes
umožňují, aby dokumenty byly vytvořeny již ve svojí původní podobě i jinak než ve formě listiny,
zejména pomocí výpočetní techniky; podrobnosti k tomu viz P. Mates, V. Smejkal: Dokumenty
budoucnosti, Data Security Management, II., č. 5, 1998, str. 34 a následující. Je zřejmé, že se
těmito tradičními nástroji nevystačí. V současné době již nečiní potíže provést digitalizaci
písemného dokumentu (jako obrázku, tj. coby faksimile) a přitom přenést i podpis, který je na
dokumentu učiněn. Samozřejmě, že pravost podpisu může být zpochybněna a následně pak prokazována
(např. znalecky). Totéž ovšem platí i o podpisech na listinných dokumentech.Mimo to může být rovněž
zpochybněno, zda v průběhu digitalizace nedošlo ke změně obsahu dokumentu - jinak řečeno k tomu, že
podpis je sice pravý, ale digitalizovaná podoba obsahu dokumentu se liší od té, která byla původně
identifikována a autentizována. I tento důkaz by bylo pravděpodobně možné pomocí bezpečnostních
postupů spojených s digitalizací opatřit.Viz Smejkal, V.: Internet@§§§. GRADA, Praha 1999, str.
111.1Ještě složitější situace vzniká tam, kde je dokument vytvářen přímo prostředky výpočetní
techniky, tedy nikoliv jako digitální faksimile, ale přímo jako digitální záznam obsahu dokumentu
(převedením textu do elektronické podoby coby posloupnost jednotlivých znaků - dále zpracovatelných
běžným textovým editorem). V zásadě ani zde nestojí otázka tak, že by nebylo možno z technického
hlediska opatřit dokument podpisem, ale jde o to, jak zajistit, aby tento podpis byl schopen
fungovat jako nástroj identifikace a mohla jím být na jeho základě provedena autentizace.Možnosti
jsou v podstatě dvě: I. zvláštní zákon o elektronickém obchodu; II. zakotvení elektronického podpisu
v českém právním řádu. V obou případech jde prakticky o totéž: učinit dokumenty a podpisy na papíře
a elektronické rovnoprávnými.S první cestou úzce souvisí jeden z nejvýznamnějších výstupů činnosti
Komise OSN pro mezinárodní obchodní právo (United Nations Commission on International Trade Law -
UNCITRAL
), kterým je Vzorový zákon o elektronickém obchodu. UNCITRAL
, který je od roku 1966 Valným
shromážděním OSN pověřen harmonizací a unifikací v této oblasti práva, zaujímá nejdůležitější
postavení mezi ostatními mezinárodními organizacemi