Důvodová zpráva k zákonu č. 455/2022
Sb., změna zákona o důchodovém
pojištění
Obecná část
Návrh zákona řeší problematiku dřívějšího odchodu do starobního důchodu pro zvláštní
skupinu oprávněných osob, kterou budou tvořit tzv. zdravotničtí záchranáři. Zdravotnickým
záchranářem se pro tyto účely rozumějí členové výjezdové skupiny zdravotnické záchranné služby ve
smyslu § 13 zákona č. 374/2011 Sb., tedy
zdravotničtí záchranáři, lékaři výjezdových skupin, řidiči vozidel záchranné služby a operátoři
zdravotnického (resp. pomocného) operačního střediska, a dále záchranáři horské služby (dále jen
"zdravotnický záchranář"). Osoby vykonávající tyto činnosti (jde zhruba o 6 500 osob) jsou prakticky
permanentně vystaveny zvýšené psychické zátěži (stresu) a část z nich i fyzické zátěži, proto je
odůvodněné jim umožnit v závislosti na délce výkonu takové činnosti snížení jejich důchodového věku.
Návrh zákona nahrazuje řešení týkající se této skupiny osob přijaté Poslaneckou sněmovnou Parlamentu
(čl. I body 1 a 4 zákona č. 323/2021 Sb.), které není
jasné a je prakticky neproveditelné.
Tento návrh zákona využívá koncept řešení tzv. náročných profesí, který byl projednán
Komisí pro spravedlivé důchody a na kterém panovala principiální široká politická i odborná shoda, a
to především z pohledu přístupu k řešení možnosti dřívějšího odchodu do důchodu. Proto se navrhuje
nahradit neproveditelnou
ad hoc
úpravu nekrácení tzv. předčasných starobních důchodů složkám
Integrovaného záchranného systému tímto systémově řešeným konceptem, který by se zatím týkal jen
zdravotnických záchranářů, neboť na okruhu osob, které by měly být považovány za vykonávající
náročné profese jako celku, nepanuje zatím široká shoda, zatímco v PSP při schvalování sněmovního
tisku byla u zdravotnických záchranářů shoda dosažena. Snížený důchodový věk se bude týkat těch
zdravotnických záchranářů, kteří odpracovali v této profesi aspoň 4 400 směn (tj. cca 20 roků). Při
splnění této podmínky bude snížen obecný důchodový věk o 30 měsíců (2,5 roku). Za každých dalších 74
směn odpracovaných na pozici zdravotnického záchranáře nad rámec výše uvedených 4 400 směn se bude
důchodový věk snižovat vždy o 1 kalendářní měsíc, maximálně však o 5 roků za cca 30 odpracovaných
let jako zdravotnický záchranář (tj. např. za 4 474 směn půjde o snížení důchodového věku o 31
měsíců, za 4 844 směn o 36 měsíců, za 5 732 směn o 48 měsíců atd.). Popsaný koncept též využívá
principu, že dřívější nárok na starobní důchod je vázán na zvýšené pojistné placené zaměstnavateli
za dobu výkonu práce zdravotnického záchranáře. Tím bude vyvážena skutečnost, že ostatní zaměstnanci
tyto výhody nemají, avšak nebudou na snížený důchodový věk vybrané skupiny doplácet.Toto řešení je i v souladu s Programovým prohlášením vlády, které stanovilo mj. cíl
"
umožnit dřívější odchody do důchodu zaměstnancům v náročných profesích za větší odpovědnosti
zaměstnavatelů
". Primárním účelem navrhované úpravy je umožnit dřívější odchod do starobního
důchodu pro ty pracovníky, kteří nejsou schopni, zejména z důvodu dlouhodobého výkonu práce
zdravotnického záchranáře mající významný vliv na jejich zdravotní stav a pracovní schopnost, již
vykonávat dosavadní pracovní činnost až do dosažení důchodového věku a zároveň v důsledku jejich
fyzického a psychického opotřebení není možná nebo účelná jejich další rekvalifikace. Dalším cílem
je předcházet negativnímu sociálnímu jevu vynuceného odchodu do předčasného starobního důchodu (s
trvale krácenou výší starobního důchodu) z důvodu ztráty pracovní schopnosti v původní profesi bez
možnosti nabýt pracovní potenciál v odpovídající jiné profesi.A. Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů a vysvětlení
nezbytnosti navrhované úpravy
Cílem navrhované úpravy je umožnění dřívějšího odchodu do tzv. řádného starobního důchodu
pro zdravotnické záchranáře.
K problematice snížení důchodového věku zdravotnických záchranářů
V současné době je podle zákona o důchodovém
pojištění (dále jen "ZDP") důchodový věk stále
ještě diferencován ve vztahu k ženám, které vychovaly děti, byť se rozdíly v důchodovém věku
postupně snižují a pro všechny pojištěnce (muže i ženy) narozené po roce 1971 bude již platit
jednotný důchodový věk 65 let. Dále jsou v právní úpravě důchodového pojištění zachovány doznívající
nároky na snížený důchodový věk za dobu výkonu práce před 1. lednem 1993 v I. pracovní kategorii (u
osob ve služebním poměru v I. a II. kategorie funkcí), jak byly získány podle dřívějších právních
předpisů; tento snížený důchodový věk se však v současné době týká jen již nepatrného okruhu osob. K
nové zvláštní úpravě stanovení nižšího důchodového věku došlo nejprve přijetím právní úpravy účinné
od 1. července 2010 a následně novely zákona o důchodovém
pojištění, která nabyla účinnosti 1. října 2016; tyto úpravy se týkaly některých horníků. U
některých horníků, tj. pojištěnců vykonávajících zaměstnání v hornictví se stálým pracovištěm pod
zemí v hlubinných dolech, je důchodový věk v případě odpracování příslušného počtu směn pod zemí o 7
let nižší. Jiná kritéria se při stanovení důchodového věku neuplatňují.
Vývoj do roku 1993
Zákonem č. 55/1956 Sb., o sociálním
zabezpečení, bylo v tehdejším důchodovém zabezpečení zavedeno rozdělování zaměstnání do tří
pracovních kategorií (I., II. a III.) a každé zaměstnání bylo zařazeno do některé této pracovní
kategorie. Zařazení do příslušné pracovní kategorie mělo vliv na způsob výpočtu důchodu a v případě
zařazení zaměstnání do I. pracovní kategorie též na určení důchodového věku:
-
I. pracovní kategorie ovlivňovala výši důchodů (způsob výpočtu důchodu byl
nejvýhodnější) a snižovala při odpracování právním předpisem určeného počtu let ve stanoveném
zaměstnání věk potřebný pro nárok na starobní důchod,
-
II. pracovní kategorie ovlivňovala pouze výši důchodů,
-
ve III. pracovní kategorii byla zařazena všechna ostatní zaměstnání bez
zvýhodnění.