Důvodová zpráva k zákonu č. 281/2023
Sb., změna zákoníku práce a některých
dalších zákonů
Obecná část
A. Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů a vysvětlení
nezbytnosti navrhované úpravy
Předložený návrh zákona provádí především
transpozici směrnice Evropského parlamentu a
Rady (EU) 2019/1158 ze dne 20. června 2019 o
rovnováze mezi pracovním a soukromým životem rodičů a pečujících osob a o zrušení směrnice Rady
2010/18/EU
(dále jen "směrnice WLB") a
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/1152 ze dne 20. června 2019 o transparentních
a předvídatelných pracovních podmínkách v Evropské unii
(dále jen "směrnice TPWC") do zákona č.
262/2006 Sb.,
zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákoník práce"), do zákona č.
251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších
předpisů, a do zákonů v gesci Ministerstva vnitra (zákon č.
234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru
příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů), Ministerstva obrany (zákon č.
221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 45/2016 Sb., o službě
vojáků v záloze, ve znění zákona č. 294/2017 Sb.) a
Ministerstva spravedlnosti (zákon č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů).Dále se kromě transpozice výše uvedených směrnic blíže upravuje v
zákoníku práce výkon práce z jiného místa dohodnutého
se zaměstnancem, než je pracoviště zaměstnavatele (dále jen "práce na dálku"), kdy jsou v této
souvislosti rovněž navrženy změny zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákona č.
240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých
zákonů, a zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného
zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. Nad rámec transpozice se též novelizuje v
zákoníku práce problematika doručování s ohledem na
digitalizaci a potřeby praxe a v zákoně o vojácích z
povolání se upravuje problematika odškodňování služebních úrazů a nemocí z
povolání.
Transpozice práva EU do právního řádu ČR
Směrnice WLB
stanoví individuální práva zaměstnanců týkající se otcovské dovolené,
rodičovské dovolené a pečovatelské dovolené a dále pružné uspořádání práce pro pracovníky, kteří
jsou rodiči a pečujícími osobami. Převážnou část individuálních práv zaměstnanců upravených směrnicí
již zákoník práce stanoví, proto se navrhují jen dílčí
úpravy rodičovské dovolené a pružného uspořádání práce.Zaměstnanec bude po dobu, kdy mu bude příslušet dávka otcovské poporodní péče, čerpat
otcovskou dovolenou (nový § 195a - viz zákon č. 358/2022
Sb. účinný od 1. 12. 2022). Prodloužení dávky otcovské poporodní péče v šestinedělí na dva
kalendářní týdny, které požaduje čl. 4 směrnice WLB, již bylo provedeno zákonem č.
330/2021 Sb., kterým se mění zákon č.
187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění
pozdějších předpisů a některé další zákony.
Podle čl. 5 směrnice WLB lze rodičovskou dovolenou čerpat do doby, než dítě dosáhne
určitého věku, který nesmí být vyšší než 8 let a zaměstnanci mají právo žádat o čerpání rodičovské
dovolené pružnými způsoby. Tyto podmínky platná právní úprava splňuje, neboť rodičovská dovolená se
poskytuje nejdéle do 3 let věku dítěte, a to v rozsahu, o jaký matka nebo otec požádají, přičemž
žádat mohou i opakovaně. Navrhuje se písemná forma žádosti, která by měla být zaměstnavateli
doručena alespoň 30 dnů před nástupem na rodičovskou dovolenou, ledaže tomu brání vážné důvody na
straně zaměstnance.
Podle čl. 9 směrnice WLB členské státy přijmou nezbytná opatření k zajištění toho, aby
pracovníci s dětmi do určitého věku, který činí nejméně osm let, a pečující osoby měli právo žádat o
pružné uspořádání práce za účelem péče (podle čl. 3 směrnice WLB pružným uspořádáním práce je
možnost pracovníků přizpůsobit si rozvržení práce, včetně využívání práce na dálku, pružného
rozvržení pracovní doby nebo kratší pracovní doby). Zákoník
práce již nyní v § 241 odst. 2 stanoví zaměstnavateli povinnost umožnit zkrácení stanovené
nebo kratší týdenní pracovní doby nebo jinou vhodnou úpravu pracovní doby zaměstnanci
(zaměstnankyni) pečujícímu o dítě mladší než 15 let, o osobu závislou na péči jiné osoby anebo
těhotné zaměstnankyni, ledaže tomu brání vážné provozní důvody na straně zaměstnavatele. Nově se
kromě dílčích zpřesnění tohoto ustanovení navrhuje umožnit zaměstnanci, jehož žádosti o kratší
pracovní dobu zaměstnavatel vyhověl, požádat o obnovu nebo částečnou obnovu týdenní pracovní doby,
byť tato žádost není nároková a pouze jí odpovídá povinnost zaměstnavatele případné nevyhovění
žádosti zaměstnanci písemně odůvodnit. Zaměstnavatel je též nově povinen písemně odůvodnit případné
zamítnutí žádosti o kratší pracovní dobu nebo jinou vhodnou úpravu pracovní doby. Podle nového §
241a dále mohou zaměstnanci pečující o dítě mladší než 9 let, o osobu závislou na péči jiné osoby
anebo těhotné zaměstnankyně žádat o výkon práce na dálku, byť i zde není tato žádost tzv. nároková,
přičemž jí odpovídá povinnost zaměstnavatele případné nevyhovění žádosti zaměstnanci písemně
odůvodnit. V této souvislosti se též nad rámec transpozice předmětných směrnic podrobně upravuje
výkon práce mimo pracoviště zaměstnavatele na základě dohody o práci na dálku (viz dále).
Podle čl. 6 směrnice WLB členské státy přijmou nezbytná opatření k zajištění toho, aby
každý pracovník měl právo na pečovatelskou dovolenou v délce pěti pracovních dnů za rok. Pokud jde o
ošetřovné a nárok na pečovatelské volno, byly požadavky směrnice WLB již naplněny zákonem č.
330/2021 Sb., kterým se mění zákon č.
187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění
pozdějších předpisů a některé další zákony, který mimo jiné rozšířil okruh osob s nárokem na
ošetřovné při péči o blízké příbuzné i bez podmínky společné domácnosti.
K základním cílům
směrnice TPWC
patří snaha o zamezení vzniku pracovněprávních
vztahů vedoucích k nejistým pracovním podmínkám, mimo jiné prostřednictvím zákazu zneužívání
atypických pracovních smluv. Pracovní smlouvy na zavolanou nebo podobné pracovní smlouvy, včetně
smluv na nulový počet hodin, na jejichž základě může zaměstnavatel flexibilně povolat pracovníka do
práce podle potřeby, jsou pro pracovníka obzvláště nepředvídatelné. Mezi pro zaměstnance
nepředvídatelné smlouvy na zavolanou je nutno zařadit dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr.
Navrhovaná opatření v podobě garance rozvrhu pracovní doby u dohod o pracích konaných mimo pracovní
poměr, s ním spojenou existencí překážek v práci na straně zaměstnance i zaměstnavatele a garance
minimálních standardů vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady
2003/88/ES ze dne 4. listopadu 2003 o některých
aspektech úpravy pracovní doby, mají požadované cíle směrnice TPWC naplnit.Převážnou část individuálních práv zaměstnanců upravených směrnicí TPWC již
zákoník práce stanoví, nicméně transpozice směrnice
TPWC vyžaduje změny úpravy informační povinnosti zaměstnavatele při vzniku pracovního poměru podle
§ 37 zákoníku práce (rozšíření informační
povinnosti o nové skutečnosti, zkrácení lhůty pro splnění informační povinnosti na 7 kalendářních
dní od vzniku pracovního poměru, zrušení výjimky z informační povinnosti pro pracovní poměry kratší
než 1 měsíc, úprava podmínek pro elektronické doručování informace zaměstnanci). Rovněž je třeba
blíže upravit informování vysílaných zaměstnanců na území jiného státu, resp. podstatně rozšířit
okruh informací, které jsou zaměstnanci takto poskytnuty ze strany zaměstnavatele. Tyto povinnosti
se týkají i zaměstnavatelů zaměstnanců pracujících na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní
poměr, přičemž zde je navržena zvláštní úprava v nových §
77a a § 77b zákoníku práce.
K dohodám o pracích konaných mimo pracovní poměr lze blíže uvést, že právní úprava dohody
o provedení práce a dohody o pracovní činnosti má v právním řádu Československa a posléze i České
republiky dlouhou tradici. V zákoně č. 65/1965 Sb.,
zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále též
"zákoník práce 1965"), byla právní úprava dohod o
pracích konaných mimo pracovní poměr obsažena v samostatné části čtvrté (§ 232 až § 239b). V této
právní úpravě se zákoník práce 1965 nezmiňoval o
pracovněprávních vztazích a fyzickou osobu konající práci neoznačoval jako pracovníka nebo
zaměstnance. Z povahy právní úpravy zákoníku práce
1965 však bylo patrné, že se v ní sledovala účast fyzických osob na výkonu závislé práce.
Východiskem této právní úpravy byla - smlouva o dílo, jejímž
předmětem však nebyl výsledek užití cizí pracovní síly, ale pracovní síla fyzické osoby byla užita
přímo. Sjednání dohody o práci konané mimo pracovní poměr mohlo být jen výjimečné, protože plnění
úkolů zaměstnavatele mělo být zajišťováno především zaměstnanci v pracovním poměru. Předpokládalo se
rovněž, že na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr mají být zajišťovány pracovní
úkoly jen malého rozsahu nebo ojedinělé povahy. Právní úprava pracovního poměru byla za účinnosti
zákoníku práce 1965 obcházena z důvodu odměny za
vykonanou práci; v dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr se nemuselo postupovat podle
právních předpisů upravujících odměňování v pracovním poměru.
locatio conductio operis
Nový zákoník práce v roce 2006 upravil
dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr v části třetí, a přestože zachoval upřednostnění
pracovního poměru před těmito dohodami (viz § 74 odst. 1), zrovnoprávnil jejich používání s
pracovním poměrem. Smluvní strany se mohou rozhodnout, zda bude uzavřena pracovní smlouva nebo
dohoda o provedení práce anebo dohoda o pracovní činnosti. Právní vztahy na základě dohod o pracích
konaných mimo pracovní poměr jsou vztahy pracovněprávními, v nichž je vykonávána závislá práce (viz
§ 3 věta druhá zákoníku práce). Právní úprava dohod
o pracích mimo pracovní poměr představuje specifickou součást právního řádu České republiky. Dohody
o pracích konaných mimo pracovní poměr byly zpravidla využívány spíše jako zdroj přivýdělku a nikoli
jako zdroj jediného příjmu zaměstnance. Situace se postupem doby změnila tak, že zaměstnavatelé a
zaměstnanci využívají stále více tyto flexibilní formy práce. Zaměstnanci, kteří pracují výhradně v
těchto pracovněprávních vztazích, však nemají standardní úplnou sociální ochranu, jako je tomu v
pracovním poměru. Ve státech Evropské unie (snad pouze s výjimkou Slovenska) právní úprava závislé
práce podobná české právní úpravě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr neexistuje. Dohody o
pracích konaných mimo pracovní poměr jsou součástí právního řádu Československa a České republiky
více než 50 let. Objevují se i názory, že je důvodné uvažovat o tom, aby právní úprava těchto dohod
byla v zákoníku práce v budoucnu zrušena a nahrazena
právní úpravou pracovního poměru malého rozsahu. Na druhé straně je však zřejmé, že zrušení dohod o
pracích konaných mimo pracovní poměr by představovalo podstatný zásah do
zákoníku práce, jakož i zásah do jiných zákonů v
působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí, například
zákona o zaměstnanosti,
zákona o nemocenském pojištění nebo do
zákona o důchodovém pojištění, ale také do cca 19
dalších zákonů. Takový zásah do právního řádu by bylo nutné pečlivě a komplexně zvážit a
prodiskutovat nejen s odbornou, ale i uživatelskou veřejností.
Navrhuje se proto právní úpravu dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr v navrhované
změně zákoníku práce zachovat, ale upravit ji tak, aby
byly vytvořeny pro zaměstnance, kteří závislou práci na základě těchto dohod konají, přiměřené
právní jistoty. Právní úpravu dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr lze považovat za tzv.
prekérní pracovní vztah, neboli za nepředvídatelný právní vztah, který se má podle směrnice TPWC
částečně přiblížit právní úpravě pracovního poměru a stanovit pro zaměstnance přiměřenou právní
jistotu. V dosavadní právní úpravě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr není zaměstnavatel
povinen předem rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu, s pracovní dobou souvisejí překážky v práci na
straně zaměstnance, ale také jeho právo na dovolenou. Navrhovaná opatření v podobě zaručení rozvrhu
pracovní doby u dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, jakož i zaručení minimálních standardů
vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady
2003/88/ES ze dne 4. listopadu 2003 o některých
aspektech úpravy pracovní doby, mohou požadované cíle směrnice v návaznosti na směrnici TPWC v
navržené změně zákoníku práce naplnit. Zaměstnavatel
tak nově bude povinen rozvrhovat zaměstnanci pracovní dobu, a to nejméně 3 dny předem (ledaže se se
zaměstnancem dohodne jinak), s čímž souvisí, že zaměstnanci budou náležet veškeré překážky v práci
(byť část bude nadále "neplacená") a minimální režimové příplatky podle
§ 115 až 118 zákoníku práce (práce ve svátek,
v noci, v sobotu a v neděli a ve ztíženém pracovním prostředí). Dále se zavádí právo zaměstnance
konajícího práci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr po určité době žádat o
přechod na jistější formu zaměstnání v pracovním poměru a rovněž právo žádat o odůvodnění výpovědi z
dohody, pokud se domnívá, že tak zaměstnavatel učinil z důvodu, že se domáhal nebo využil zákonem
taxativně vypočtených práv. Za účelem řádné transpozice směrnice o některých aspektech úpravy
pracovní doby se pak na tyto vztahy nově vztáhne část čtvrtá
zákoníku práce (nepřetržité odpočinky, přestávky v
práci na jídlo a oddech atd.) a tito zaměstnanci budou mít přímo ze zákona právo na
dovolenou.
V důsledku transpozice směrnice WLB a směrnice TPWC se předmětnou novelou
zákoníku práce ukládají zaměstnavatelům nové
povinnosti, jejichž dodržování musí být kontrolováno a porušování sankcionováno. Zákon č.
251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákon o inspekci práce") zakotvuje
v § 3 mimo jiné působnost Státního úřadu inspekce práce a oblastních inspektorátů práce (dále jen
"orgány inspekce práce") ke kontrole právních předpisů, z nichž vznikají zaměstnancům, příslušnému
odborovému orgánu nebo radě zaměstnanců nebo zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci práva nebo povinnosti v pracovněprávních vztazích včetně právních předpisů o odměňování
zaměstnanců, náhradě mzdy nebo platu a náhradě výdajů zaměstnancům; právních předpisů stanovících
pracovní dobu a dobu odpočinku; právních předpisů o zaměstnávání zaměstnankyň, mladistvých
zaměstnanců, zaměstnanců pečujících o děti, jakož i zaměstnanců, kteří prokázali, že převážně sami
dlouhodobě pečují o fyzickou osobu. Současně stanoví zákon o
inspekci práce v § 9 až 34 skutkové podstaty přestupků, kterých se zaměstnavatelé mohou při
porušení zákoníku práce a dalších právních předpisů
dopustit. Aby mohly orgány inspekce práce efektivně kontrolovat povinnosti vyplývající ze
zákoníku práce po nabytí účinnosti předmětné novely
zákoníku práce a současně postihovat účelně porušování
nově stanovených povinností, je nutné v návaznosti na změnu
zákoníku práce rozšířit, doplnit či upřesnit okruh
skutkových podstat tak, aby bylo možné porušení nových povinností sankcionovat.
Směrnice WLB a směrnice TPWC dopadají kromě zaměstnanců také na vojáky z povolání, a to i
přesto, že má služební poměr vojáků z povolání veřejnoprávní povahu, pro kterou není typická rovnost
stran (zaměstnanec ? zaměstnavatel). Řada principů vyplývajících z citovaných směrnic je již v
zákoně č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání,
zakotvena, některé dílčí úpravy je však nezbytné provést. Nově se tak zejména rozšiřuje rozsah
poskytovaných informací sdělovaných uchazeči před povoláním do služebního poměru, dochází ke změně v
souvislosti s rušením služebního poměru ve zkušební době, zavádí se nově ustanovení o možnosti
pružného rozvržení doby služby. Zároveň dojde za stanovených podmínek k možnosti rozhodnout o výkonu
služby z jiného než pravidelného místa výkonu služby a rozšiřují se zvýhodněné podmínky vojáků a
vojákyň z povolání pečujících o dítě mladší 9 let.
Směrnice WLB a směrnice TPWC dopadají kromě zaměstnanců také na příslušníky bezpečnostních
sborů. Většina principů vyplývajících z citovaných směrnic je již v zákoně č. 361/2003, Sb., o
služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů (dále
"zákon o služebním poměru") zakotvena. Nově se tak
upravuje rozšíření poskytovaných informací sdělovaných uchazeči před vznikem služebního poměru,
zavádí se nové ustanovení o výkonu služby z jiného než pravidelného místa výkonu služby a rozšiřují
se zvýhodněné podmínky příslušníků a příslušnic pečujících o dítě mladší 9 let a o osobu závislou na
pomoci jiné fyzické osoby v určeném stupni závislosti.
Směrnice WLB a směrnice TPWC dopadají kromě zaměstnanců také na státní zaměstnance, a to i
přesto, že služební poměr státních zaměstnanců má veřejnoprávní povahu, pro kterou není typická
rovnost stran (zaměstnanec - zaměstnavatel). Řada principů vyplývajících z citovaných směrnic je již
v zákoně o státní službě zakotvena, některé dílčí
úpravy je však nezbytné provést.
Zákon o státní službě stanovuje některé
povinnosti týkající se poskytování informací státním zaměstnancům, avšak tyto povinnosti jsou
stanoveny jen obecně Za účelem zvýšení transparentnosti a předvídatelnosti ve služebních vztazích se
stanovuje nově množina informací o služebním poměru, o kterých je služební orgán povinen písemně
informovat osobu, která má být zařazena na služební místo nebo jmenována na služební místo
představeného, a to nejpozději s vydáním rozhodnutí o přijetí do služebního poměru a zařazení na
služební místo nebo jmenování na služební místo představeného.
Zákon o státní službě dále sta