Důvodová zpráva k zákonu č. 172/2023
Sb., změna některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o ochraně
oznamovatelů
A. OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k zákazu
diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
V právním řádu České republiky není zakotvena specifická úprava ochrany oznamovatelů, s
výjimkou ochrany oznamovatelů z řad státních zaměstnanců. Problematiky ochrany oznamovatelů se mohou
v případě zvažování komplexní právní úpravy ochrany oznamovatelů v českém právním řádu týkat zejména
tyto zákony (ve znění pozdějších předpisů):
-
-
č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád
(dále jen "občanský soudní
řád"),
-
č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání
(dále jen "zákon o vojácích z
povolání"),
-
č. 137/2001 Sb., o zvláštní ochraně
svědka,
-
-
č. 361/2003 Sb., o služebním poměru
příslušníků bezpečnostních sborů (dále jen "zákon o služebním
poměru příslušníků"),
-
-
č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních
proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále jen
"AML zákon"),
-
č. 273/2008 Sb., o Policii České
republiky (dále jen "zákon o Policii
ČR"),
-
-
č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o
právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů
(antidiskriminační zákon), (dále jen
"antidiskriminační zákon")
-
č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti
právnických osob a řízení proti nim,
-
č. 234/2014 Sb., o státní službě (dále
jen "zákon o státní službě"), a
-
č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za
přestupky a řízení o nich.
Žádná zákonná odvetná opatření za podané oznámení protiprávního jednání obecně (s výjimkou
případů porušení specifických povinností) právní řád neumožňuje. Právní předpisy obsahují v
relevantní
oblasti kogentní
právní úpravu, jež výrazně omezuje libovůli zaměstnavatele a chrání
zaměstnance. V případě státních zaměstnanců podle zákona o
státní službě pak § 1 nařízení vlády č. 145/2015
Sb., o opatřeních souvisejících s oznamováním podezření ze spáchání protiprávního jednání ve
služebním úřadu (dále jen "nařízení vlády č. 145/2015
Sb."), obsahuje explicitní zakotvení zásady, že nesmějí být v souvislosti s oznámením
podezření na spáchání protiprávního jednání postiženi, znevýhodněni nebo vystaveni
nátlaku.Právní předpisy výslovně nestanoví speciální ochranu oznamovatelů protiprávního jednání a
jejich postavení v pracovněprávním vztahu nebo ve služebním poměru v případě, že se jejich oznámení
týká trestněprávního nebo přestupkového jednání zaměstnavatele, případně jiného zaměstnance,
státního zaměstnance, příslušníka bezpečnostního sboru, vojáka z povolání nebo člena orgánu, který
má vztah k tomuto zaměstnavateli. V těchto případech platí pouze obecná povinnost rovného zacházení
a dodržení taxativně stanovených zákonných podmínek v případě změn nebo ukončení pracovněprávního
vztahu, resp. služebního poměru, které chce zaměstnavatel vůči oznamovateli podniknout. Žádná
ochrana není poskytnuta ani potencionálním oznamovatelům, kteří nejsou v pracovněprávním vztahu k
osobě uvedené v oznámení, ale naplňují jednu z definic oznamovatele uvedené v návrhu zákona o
ochraně oznamovatelů (např. dodavatelé, dobrovolníci, členové statutárního orgánu a
další).
Občanský soudní řád upravuje v § 74 - 78g
instituty předběžných opatření a zajištění důkazu. V případě potřeby zatímně upravit poměry
účastníků může před zahájením řízení předseda senátu nařídit předběžné opatření. Příslušným k
nařízení předběžného opatření je soud, který je příslušný k řízení o věci. V pracovních věcech není
navrhovatel povinen skládat žádnou jistotu k zajištění náhrady škody nebo jiné újmy, která by
vznikla předběžným opatřením. Toto omezení se nicméně nevztahuje na ostatní oznamovatele, kteří
nejsou vůči zaměstnavateli v pracovním poměru. Ochrana žalobců (oznamovatelů protiprávního jednání)
pomocí institutů předběžného opatření před odvetnými opatřeními ze strany žalovaného
(zaměstnavatele) není explicitně upravena ani v jednom z uvedených případů.
Civilní řízení sporné je založeno na zásadě projednací, tedy že účastník domáhající se
soudní ochrany je povinen uvést rozhodné skutečnosti a označit důkazy k jejich prokázání, jinak mu
hrozí, že spor prohraje. Důležitými procesními instituty jsou povinnost tvrzení a povinnost důkazní,
ze kterých vyplývá břemeno tvrzení a břemeno důkazní. Občanský
soudní řád obsahuje výjimku z této zásady v § 133a v podobě institutu obrácení důkazního
břemene; jeho účelem je usnadnění postavení žalobce, který se domáhá ochrany kvůli tomu, že byl
diskriminován. Podle tohoto ustanovení pokud žalobce uvede před soudem skutečnosti, ze kterých lze
dovodit, že ze strany žalovaného došlo k přímé nebo nepřímé diskriminaci, je žalovaný povinen
dokázat, že nedošlo k porušení zásady rovného zacházení. Dané ustanovení obsahuje
taxativní
výčet
takových případů diskriminace (na základě pohlaví, rasového nebo etnického původu, náboženství,
víry, světového názoru, zdravotního postižení, věku anebo sexuální orientace). Mezi tyto důvody
nepatří ty, které mohou souviset s tím, že žalobce oznámil protiprávní jednání týkající se
žalovaného, a ten z tohoto důvodu proti němu uplatňuje některé z odvetných opatření. Žalobce
(oznamovatel), který čelí odvetným opatřením ze strany žalovaného, tak má v soudním sporu de facto
slabší pozici, neboť existenci odvetných opatření musí prokázat.Vojáci z povolání, příslušníci bezpečnostních sborů a státní zaměstnanci nepodléhají
soukromoprávní úpravě (zákoník práce a
občanský soudní řád), ale veřejnoprávní úpravě
(zákon o vojácích z povolání,