Důvodová zpráva k zákonu č. 286/2022
Sb., změna zákona o spotřebních
daních
I. Obecná část
Návrhem se předkládá novela zákona č. 353/2003
Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o spotřebních daních").
Tímto návrhem zákona dochází k reakci na stávající mimořádnou ekonomickou situaci a
přetrvávající zvýšené ceny pohonných hmot, zejména motorové nafty. Navrhovanými změnami dochází k
prodloužení účinnosti stávající snížené sazby spotřební daně z motorové nafty ve výši 8 450 Kč/1000
litrů do konce roku 2023. Tím, že nedojde k avizovanému opětovnému nárůstu sazby daně z motorové
nafty k 1. říjnu 2022, jak vyplývá ze zákona č. 131/2022
Sb., kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o
spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon č.
131/2022 Sb.") nebude z tohoto titulu vytvářen tlak na
další nárůst nákladů podnikatelských subjektů a dotčených domácností.
1. Zhodnocení platného právního stavu
Spotřební daně lze charakterizovat jako opakující se nepřímé daně selektivní, tedy
zaměřené na určitý okruh subjektů nakládajících se specifickými výrobky. Důležitou funkcí
spotřebních daní je funkce fiskální, jejíž význam spočívá v zajištění přílivu finančních prostředků
do veřejných rozpočtů při relativně nízkých administrativních nákladech. Další, neméně významnou
funkcí těchto daní, je snaha ovlivnit spotřebu rizikových výrobků s negativním dopadem na zdraví
obyvatel, popřípadě na životní prostředí.
Oblast spotřebních daní je od 1. ledna 2004 upravena
zákonem o spotřebních daních a je vysoce
harmonizována v rámci Evropské unie. Mezi harmonizované spotřební daně se řadí:
-
daň z minerálních olejů,
-
daň z lihu,
-
daň z piva,
-
daň z vína a meziproduktů a
-
daň z tabákových výrobků.
Směrnice Rady 2008/118/ES ze dne 16.
prosince 2008 o obecné úpravě spotřebních daní a o zrušení směrnice
92/12/EHS, resp. směrnice Rady (EU)
2020/262 ze dne 19. prosince 2019, kterou se
stanoví obecná úprava spotřebních daní (přepracované znění), která nahradí směrnici
2008/118/ES s účinností od 13. února 2023,
zakotvují obecné podmínky pro uplatnění spotřební daně v členských státech. Dále zvláštní sektorové
směrnice specifikují pravidla pro způsob a míru zdanění jednotlivých skupin výrobků, které jsou
předmětem spotřební daně. Oblast zdanění minerálních olejů je konkrétně upravena směrnicí Rady
2003/96/ES ze dne 27. října 2003, kterou se mění
struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny (dále jen
"směrnice o zdanění energií"). Minimální sazby daně u pohonných hmot, které musí členské státy
splňovat, jsou uvedeny v příloze I, tabulce A této směrnice.
Předměty spotřební daně z minerálních olejů jsou uvedeny v
§ 45 zákona o spotřebních daních spolu se sazbami
daně v § 48 tohoto zákona. Konkrétní výše sazeb daně z motorové nafty a jejích přímých substitutů
jsou uvedeny v § 48 odst. 1, 18, 19 a 20. Tato sazba daně je v současné době stanovena na úrovni 8
450 Kč/1000 litrů, od 1. října 2022 však má na základě zákona č.
131/2022 Sb. opětovně vzrůst na 9 950 Kč/1000
litrů.
Některé substituty nafty podléhají stejné sazbě spotřební daně na základě toho, že mají
být podle zákona o spotřebních daních zdaňovány
stejnou sazbou jako minerální olej, kterému se vlastnostmi a účelem použití nejvíce přibližují. To
se týká například tzv. směsné nafty, která je předmětem daně podle
§ 45 odst. 2 písm. c) zákona o spotřebních
daních.
Systém vracení spotřební daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro
zemědělskou prvovýrobu nebo pro provádění hospodaření v lese (tedy tzv. zelená nafta) je upraven v
§ 57 zákona o spotřebních daních. Konkrétní výše
vratky daně z motorové nafty spotřebované při chovu hospodářských zvířat, při rostlinné výrobě s
vysokým zastoupením citlivých plodin a při kombinované rostlinné a živočišné výrobě s vysokým
podílem živočišné výroby je uvedena v § 57 odst. 6
písm. a) zákona o spotřebních daních a v současné době činí 7 300 Kč/1000 litrů. Výše této
vratky je nastavena tak, aby byla v konečném důsledku, a po vyloučení podpory biopaliv, splňována
unijní minimální sazba stanovená v příloze I tabulce B směrnice o zdanění energií. Výše této vratky
má na základě zákona č. 131/2022 Sb. od 1. října 2022
opětovně narůst na 8 500 Kč/1000 litrů, a to v návaznosti na růst základní sazby daně (viz
výše).
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti
mužů a žen.
2. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy a odůvodnění jejích hlavních
principů
Navrhované změny v oblasti spotřebních daních reagují na současnou ekonomickou situaci,
která má řadu negativních dopadů na podnikatelské i nepodnikatelské subjekty. Konkrétně se reaguje
na přetrvávající vysoké ceny pohonných hmot, zejména motorové nafty, které jsou spojeny s
narůstajícími náklady subjektů působících zejména v dopravním sektoru.
Tyto zvýšené náklady mají potenciál promítnout se do dalšího zvyšování cen zboží a služeb,
případně přímo ohrozit podnikatelské aktivity subjektů, u nichž dopravní náklady činí významnou
nákladovou položku. Při zvýšení spotřební daně z motorové nafty a jejích substitutů od 1. října
2022, ke kterému má dojít na základě zákona č. 131/2022
Sb., tj. z 8 450 Kč/1000 litrů na 9 950 Kč/1000 litrů, by došlo k dalšímu nárůstu ceny
motorové nafty a dopravních nákladů podnikatelských subjektů, a přeneseně i domácností.
Hlavním principem novely zákona o spotřebních
daních je prodloužit stávající dočasné snížení spotřební daně z motorové nafty na úrovni 8
450 Kč/1000 litrů do konce roku 2023 tak, aby se tato sazba daně nadále pohybovala mírně nad úrovní
minimální sazby, kterou stanovuje směrnice o zdanění energií.1) Tím, že
nedojde k avizovanému opětovnému nárůstu sazby daně z motorové nafty, nebude z