Stručná informace o změnách v sociálním pojištění v roce 2018 a změny od 1.1.2019

Vydáno: 21 minut čtení
Stručná informace o změnách v sociálním pojištění v roce 2018 a změny od 1.1.2019
Ing.
Marta
Ženíšková
Parametrické změny
Od 1.1.2018 bude platit nová výše průměrné mzdy stanovená pro sociální a zdravotní pojištění, od níž se odvozují hranice příjmů pro stanovení maximálního vyměřovacího základu, redukčních hranic pro výpočet dávek nemocenského pojištění, důchodů, minimálních vyměřovacích základů pro odvod pojistného u OSVČ, minimálního daňového základu pro povinnou účast na důchodovém pojištění v roce 2018 u OSVČ vykonávajících vedlejší činnost a výše vyměřovacího základu pro účast na nemocenském pojištění zaměstnanců. Nová výše průměrné mzdy v roce 2018 může být vypočtena až v září 2017, kdy budou k dispozici údaje od Českého statistického úřadu, které jsou potřebné pro její výpočet, proto tyto hranice odvozované od průměrné mzdy budou zveřejněny až v dalším čísle bulletinu.
Otcovská
Dnem 1.2.2018 nabývá účinnosti zákon č. 148/2017 Sb.,
kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tímto zákonem se zavádí nová dávka nemocenského pojištění „dávka otcovské poporodní péče“, jejíž oficiální zkratka je „otcovská“. Zároveň se tímto zákonem zvyšuje nemocenské u dobrovolných členů složek integrovaného záchranného systému, u nichž uznání dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízení karantény bude bezprostředním následkem úrazu nebo nemoci, popřípadě karantény, při aktivním podílení se na záchranných nebo likvidačních pracích. Nemocenské bude činit 100 % z redukovaného denního vyměřovacího základu.
Otcovská:
-
náleží otci dítěte a při převzetí dítěte do péče nahrazující péči rodičů náleží muži nebo ženě,
-
k nástupu na otcovskou musí dojít v období 6 týdnů ode dne narození dítěte nebo od jeho převzetí do péče, pokud dítě ještě nedosáhlo ke dni převzetí do péče 7 let věku,
-
se poskytuje po dobu 7 kalendářních dnů po sobě jdoucích, její poskytování se nepřerušuje,
-
náleží ve výši 70 % redukovaného denního vyměřovacího základu (ve výši odpovídající výši peněžité pomoci v mateřství),
-
bude podle přechodných ustanovení náležet na dítě narozené nebo převzaté do péče dnem 21.12.2017 a později,
-
bude u zaměstnanců, na které se vztahuje zákoník práce, čerpána v době rodičovské dovolené,
-
bude náležet i z nemocenského pojištění OSVČ, pokud účast na dobrovolném nemocenském pojištění OSVČ trvala alespoň 3 měsíce.
Technická novela
Dnem 1.2.2018 nabývá účinnosti zákon č. 259/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Hlavním důvodem pro předložení tohoto zákona bylo zjednodušit pro OSVČ systém placení záloh na důchodové pojištění a pojistného na nemocenské pojištění s cílem omezit penalizaci z důvodu neplacení záloh včas a omezit u OSVČ nemocensky pojištěných ukončování nemocenského pojištění z důvodu nezaplacení pojistného ve stanovené lhůtě. Následkem nezaplacením pojistného alespoň v minimální výši ve stanovené lhůtě velmi často nevznikne nárok na nemocenské nebo peněžitou pomoc v mateřství. Dalším opatřením ve prospěch OSVČ bude i to, že bude moci platit zálohy dopředu, aniž by byla povinna předem placení záloh dopředu oznamovat OSSZ. OSVČ, která vykonává vedlejší samostatnou výdělečnou činnost, bude možno po poklesu příjmů zrušit placení záloh.
Podle tohoto zákona nabývají změny v pojištění OSVČ účinnosti 1. 1. kalendářního roku následujícího po roce, v němž zákon nabude účinnosti. Vzhledem k tomu, že zákon
nabývá účinnosti prvním dnem šestého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení,
což
bude až v roce 2018,
bude se u OSVČ postupovat podle nové úpravy až od 1.1.2019. Proto v tomto článku není těmto navrhovaným změnám věnován podrobný výklad.
Tento návrh zákona obsahuje i další změny.
S účinností od 1.1.2018
-
Zvyšuje se sazba pro výpočet nemocenského z 60 % na 66 % od 31. dne a z 60 % na 72 % od 61. dne trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény. Do 30. dne trvání dočasné pracovní neschopnosti se výše nemocenského nemění, nadále činí 60 % z redukovaného denního vyměřovacího základu. Bude-li pracovní neschopnost přecházet z roku 2017 do roku 2018, přepočte se vyplácené nemocenské od 1.1.2018 nejen podle nové výše redukčních hranic, ale i podle nových sazeb.
S účinností prvním dnem šestého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů
-
Přeplatek na pojistném, je-li nižší než 100 Kč, vrátí OSSZ jen ve výjimečných případech s ohledem na hospodárnost. Pokud příjemce přeplatku požádá o vrácení takového přeplatku v hotovosti prostřednictvím pošty, hradí náklady za doručení příjemce přeplatku.
-
Desetiletá promlčecí doba pro právo vymáhat pojistné neběží po dobu řízení u soudu a nově nebude běžet ani po dobu provádění
exekuce
na peněžitá plnění exekučním správním orgánem.
-
Za den platby se nově bude považovat též den, kdy dojde k připsání pojistného na účet soudního exekutora vedeného u peněžního ústavu. Podle současné úpravy, pokud exekutor nezaslal za dlužníka pojistné na účet OSSZ, je dluh nadále vymáhán na dlužníkovi, tj. na zaměstnavateli nebo OSVČ.
-
Penále se nově neplatí za dobu ode dne zahájení insolvenčního řízení do dne právní moci rozhodnutí soudu, kterým insolvenční řízení končí, s výjimkou případů, kdy soud rozhodl o skončení insolvenčního řízení podle § 142 zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), a za dobu ode dne, od kterého došlo k promlčení pohledávky na pojistném.
-
Za výkon samostatné výdělečné činnosti se namísto činnosti vykonávané na základě mandátní smlouvy bude považovat činnost vykonávaná na základě příkazní smlouvy. Občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.) pojem „mandátní smlouva“ neobsahuje.
-
Důvodem pro považování OSVČ za OSVČ vykonávající vedlejší samostatnou výdělečnou činnost již nebude výkon vojenské služby v ozbrojených silách ČR.
-
Ze zaměstnání malého rozsahu nebo dohody o provedení práce vznikne zaměstnanci nárok na nemocenské nebo peněžitou pomoc v mateřství i v kalendářním měsíci, v němž není účasten nemocenského pojištění, jestliže v posledních třech kalendářních měsících před vznikem sociální události byl v tomto zaměstnání účasten nemocenského pojištění.
-
Pravděpodobný příjem, z něhož se vychází při výpočtu denního vyměřovacího základu pro stanovení výše dávek nemocenského pojištění, se bude stanovovat, pokud v rozhodném období nebude alespoň 30 započitatelných dnů. Podle současné úpravy se stanoví denní vyměřovací základ z pravděpodobného příjmu, není-li v rozhodném období alespoň 7 započitatelných dnů.
-
Podle současné úpravy pojištěnec, který je uznán dočasně práce neschopným, musí vždy dodržovat režim dočasně práce neschopného, včetně doby vycházek, a to i v těch případech, kdy „není nemocný“. Jde o případy, kdy se uznává dočasně práce neschopnou pojištěnka jen proto, že nemá nárok na peněžitou pomoc v mateřství, nebo pojištěnec po dobu, po kterou nemůže pracovat pro poškození nebo ztrátu ortopedické pomůcky apod. Podle návrhu budou mít tyto osoby stanoven režim práce neschopného, budou mít proto neomezené vycházky po celý den.
-
Podle současné úpravy končí dočasná pracovní neschopnost 30. dnem ode dne následujícího po dni, v němž byl pojištěnec uznán invalidním. Nemocenské přestane být od 31. dne po uznání invalidity vypláceno bez ohledu na to, jestli lékař ukončil či neukončil pracovní neschopnost. Nově bude výplata nemocenského ukončena 30. dnem i v případě, bude-li se pouze měnit stupeň invalidity na vyšší stupeň, například z prvního na druhý nebo na třetí stupeň.
-
Umožňuje se, aby zaměstnanec, jemuž zaměstnání skončilo, ale dočasná pracovní neschopnost trvá i po skončení zaměstnání, nemusel předávat tiskopisy o trvání a o ukončení dočasné pracovní neschopnosti prostřednictvím bývalého zaměstnavatele, ale aby je mohl předávat přímo příslušné OSSZ, která mu nemocenské vyplácí. Obdobně to platí i pro tiskopisy potvrzující nárok na výplatu ošetřovného nebo na jeho ukončení.
-
Umožňuje se, aby OSSZ vyplácela nemocenské v poloviční výši, pokud je podezření, že si pojištěnec přivodil dočasnou pracovní neschopnost z některého důvodu uvedeného v § 31 zákona o nemocenském pojištění (například zaviněnou účastí ve rvačce, z důvodu opilosti). V těchto případech náleží nemocenské jen v poloviční výši. Podle současné právní úpravy není umožněno vyplácet nemocenské do prokázání nároku na poskytování nemocenského nejen v plné, ale ani jen v poloviční výši.
-
OSSZ bude sdělovat zaměstnavatelům na jejich žádost, zda obdržela rozhodnutí lékaře o uznání zaměstnance dočasně práce neschopným, a o trvání nebo ukončení pracovní neschopnosti.
-
Ukládá se pojištěnci povinnost vrátit přeplatek na nemocenském, pokud nemocenské bylo vyplaceno v plné výši a dodatečně se zjistí, že náleželo jen v poloviční výši.
-
Nově může OSSZ uložit zaměstnanci pokutu až 20 000 Kč za to, že neinformoval zaměstnavatele o rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti, o jejím ukončení, o době jejího trvání nebo změně pobytu v období prvních 14 dnů dočasné pracovní neschopnosti.
S účinností od 1.1.2019
-
Upravuje se vystavování tzv. elektronických neschopenek, jejich používání bude dobrovolné. Předpokládá se, že budou pouze dva tiskopisy - jeden o uznání a druhý o ukončení dočasné pracovní neschopnosti. Kromě toho předá lékař, tak jako dosud, pojištěnci legitimaci práce neschopného. Zaměstnavatelé budou získávat údaje o pracovní neschopnosti zaměstnance prostřednictvím zaměstnance a ověřovat si je budou moci na portále ČSSZ. Podrobnější informace k e-neschopenkám budou podány až v průběhu roku 2018.
Dlouhodobé ošetřovné
Senát schválil návrh zákona, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tímto zákonem se zavádí další nová dávka nemocenského pojištění, a to dlouhodobé ošetřovné. Je evidován jako senátní tisk č. 179. Předpokládá se, že tento návrh zákona bude uveřejněn ve Sbírce zákonů v měsíci září 2017.
Dlouhodobé ošetřovné bude poskytováno za těchto podmínek:
-
u ošetřující osoby nebude vyžadována podmínka žití v domácnosti s ošetřovanou osobou,
-
ošetřující osobou může být osoba v příbuzenském vztahu v zákoně vyjmenovaném, a její manžel (manželka) nebo druh (družka),
-
ošetřující osobou mohou být nejen nejbližší příbuzní ošetřované osoby (rodiče, prarodiče, děti, sourozenci, ale například i strýc nebo neteř,
-
bude náležet pojištěnci, který bude účasten nemocenského pojištění nejen v době zahájení poskytování dlouhodobé péče, ale byl po stanovenou dobu účasten nemocenského pojištění i před jejím zahájením,
-
bude náležet i z nemocenského pojištění OSVČ,
-
u ošetřované osoby muselo dojít k závažnému zhoršení zdravotního stavu, které si vyžádalo hospitalizaci po dobu alespoň 7 dnů a po propuštění z nemocnice bude lékařem nemocnice potvrzeno, že potřeba celodenní péče bude ještě trvat nejméně 30 dnů,
-
bude náležet po dobu až 90 kalendářních dnů ode dne propuštění z hospitalizace, tato doba se z žádného důvodu neprodlužuje, tedy ani z důvodu pobytu ošetřované osoby v nemocnici v době poskytování dlouhodobé péče,
-
dlouhodobé ošetřovné nenáleží za dobu, v níž není poskytována dlouhodobá péče, proto nebude náležet například za dobu pobytu ošetřované osoby v nemocnici,
-
ošetřující osoba s nárokem na dlouhodobé ošetřovné nesmí vykonávat po dobu ošetřování žádnou výdělečnou činnost, nesmí například pracovat ani na základě dohody o provedení práce s příjmem do 10 000 Kč,
-
ošetřující osoby se mohou neomezeně střídat v ošetřování osoby vyžadující dlouhodobou péči, a to i opakovaně,
-
ošetřovaná osoba bude dávat písemný souhlas k ošetřování konkrétní osobou,
-
zaměstnavatel může podle novely zákoníku práce poskytnutí pracovního volna odmítnout, pokud má pro to vážné provozní důvody a písemně je zaměstnanci sdělí, v ostatních případech je povinen volno poskytnout,
-
pečující zaměstnanec nemůže podle novely zákoníku práce v průběhu péče dostat výpověď a po ukončení péče mu nová úprava zajišťuje návrat na stejné pracovní místo,
-
poskytovat dlouhodobou péči jiné osobě vyžadující dlouhodobé ošetřování může ošetřující osoba poskytovat až po uplynutí 12 měsíců od skončení poskytování předchozí dlouhodobé péče,
-
výše dlouhodobého ošetřovného činí 70 % redukovaného denního vyměřovacího základu (vypočítává se stejně jako ošetřovné).
Zákon nabývá účinností prvního dne devátého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Předpokládá se, že nabude účinnosti dne 1 června 2018.
K pojištění osob samostatně výdělečně činných
Příjmy zúčtované po uplynutí kalendářního roku, v němž OSVČ přerušila nebo ukončila samostatnou výdělečnou činnost
Účast na důchodovém pojištění se posuzuje u OSVČ v každém kalendářním roce zvlášť. Za OSVČ se považuje osoba, která vykonává samostatnou výdělečnou činnost. Pokud osoba, která je oprávněna vykonávat samostatnou výdělečnou činnost, ji v kalendářním roce nevykonávala, není v takovém roce považována za OSVČ, to například znamená, že byla povinna oznámit OSSZ přerušení nebo ukončení činnosti a že za takový rok nepodává přehled o příjmech a výdajích. Z této zásady platí výjimka. OSVČ, která se přihlásila dobrovolně k nemocenskému pojištění a pobírá z tohoto pojištění nemocenské nebo peněžitou pomoc v mateřství, je v době, po kterou nevykonává samostatnou výdělečnou činnost z důvodu pobírání těchto dávek, považována za OSVČ. V tomto případě neoznamuje OSSZ přerušení činnosti, i když přerušení trvá aspoň 6 měsíců. Podle § 10 odst. 6 písm. a) zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, se za ukončení samostatné výdělečné činnosti vždy považuje přerušení této činnosti, jestliže přerušení trvalo aspoň šest kalendářních měsíců po sobě jdoucích.
PŘÍKLAD 1
OSVČ byla dne 21.12.2015 uznána dočasně práce neschopnou, od 4.1.2016 pobírala z dobrovolného nemocenského pojištění OSVČ nemocenské a poté bezprostředně na ukončení pracovní neschopnosti navazovalo poskytování peněžité pomoci v mateřství až do 2.1.2017. Po celý kalendářní rok 2016 byly této OSVČ poskytovány dávky nemocenského pojištění. Za dobu poskytování nemocenského se považuje i doba prvních 14 kalendářních dnů trvání pracovní neschopnosti, za kterou nemocenské nenáleží. Podle daňového přiznání za rok 2016 činil dílčí základ daně podle § 7 zákona o daních z příjmů 100 000 Kč. Jednalo se o příjmy za činnost v roce 2015:
a)
OSVČ neoznámila OSSZ ukončení samostatné výdělečné činnosti, v roce 2017 bude po skončení poskytování peněžité pomoci v mateřství nadále vykonávat samostatnou výdělečnou činnost. Tato OSVČ je proto i v roce 2016 považována za OSVČ. Za rok 2016 je povinna podat přehled o příjmech a výdajích a zaplatit pojistné na důchodové pojištění za tento rok.
b)
OSVČ oznámila OSSZ ukončení samostatné výdělečné činnosti dnem 31.12.2015. V roce 2016 není považována za OSVČ, pojistné na důchodové pojištění za tento rok neplatí.
OSVČ, která v kalendářním roce ukončila samostatnou výdělečnou činnost, tak v těch následujících kalendářních letech, v nichž ji neobnovila, není považována za OSVČ. Bude-li do takového kalendářního roku zúčtováván příjem z ukončené činnosti, nemůže tento příjem vykazovat na daňovém přiznání za takový rok jako příjem ze samostatné činnosti. Z hlediska daňového jsou tyto příjmy zahrnuty buď do opravného anebo dodatečného daňového přiznání jako příjmy ze samostatné činnosti za kalendářní rok, v němž ukončila činnost, anebo jsou uvedeny jako ostatní příjmy podle § 10 zákona o daních z příjmů na daňovém přiznání podaném za kalendářní rok, do něhož byly zúčtovány.
PŘÍKLAD 2
OSVČ ukončila podnikání v roce 2015. V březnu 2016 obdržela za prodej automobilu, který byl pořízen na vrub nákladů z podnikání, 200 000 Kč.
V tomto případě bude OSVČ postupovat podle podmínek stanovených v zákoně o daních z příjmů, pokud jde o zdanění tohoto příjmu. OSVČ buď musí zvýšit o částku 200 000 Kč základ daně roku 2015 (musí podat opravné nebo dodatečné daňové přiznání) nebo uvede tuto částku na daňovém přiznání za rok 2016 jako ostatní příjem podle § 10 zákona o daních z příjmů. (Výklad ke zdaňování tohoto příjmu - za jakých podmínek musí být tento příjem zdaňován jako příjem ze samostatné činnosti nebo jako příjem ostatní - není předmětem tohoto článku.)
Pokud by OSVČ uvedla částku 200 000 Kč jako příjem ze samostatné činnosti v daňovém přiznání za rok 2016, tak by z hlediska daňového postupovala v rozporu se zákonem o daních z příjmů. Z hlediska sociálního pojištění by byla OSVČ v tomto případě povinna podat opravný Přehled za rok 2015 a zahrnout 200 000 Kč do příjmu roku 2015.
Jiný postup je u umělců. Příjem umělců z činnosti před ukončením samostatné výdělečné činnosti, které jsou vypláceny v dalších letech po skončení této činnosti, se z hlediska daňového nadále považuje za příjem ze samostatné činnosti, i když tato činnost není již vykonávána. Autorské honoráře, které umělec dostává, jsou z hlediska daně z příjmů příjmem ze samostatné činnosti podle § 7 zákona o daních z příjmů. Příjemce příjmu - umělec, si může k příslušným autorským honorářům uplatňovat doložené výdaje, nebo pokud se tak rozhodne, může výdaje uplatnit paušální částkou z dosažení příjmů.
Z hlediska sociálního pojištění není tato osoba OSVČ z důvodu zúčtovávaných příjmů. Jednou z podmínek pro zařazení mezi OSVČ je výkon samostatné výdělečné činnosti v kalendářním roce. Není-li příjemce těchto příjmů OSVČ, tak z těchto příjmů pojistné neplatí, nelze je ani přesunout do posledního roku výkonu samostatné výdělečné činnosti (nepodává se opravný přehled). Je-li příjemce autorských honorářů, který již činnost podle autorského zákona nevykonává, OSVČ z důvodu výkonu jiné činnosti, potom v takovém případě se musí příjmy z autorských honorářů zahrnout do příjmů ze samostatné výdělečné činnosti a odvést z nich pojistné.
PŘÍKLAD 3
Pan Novák ukončil v roce 2015 činnost posuzovanou podle autorského zákona. Poskytl licenci k rozšiřování autorského díla. V roce 2016 obdržel z licenční smlouvy odměnu ve výši 200 000 Kč. Odměna je považována za příjem podle § 7 zákona o daních z příjmů. Na daňovém přiznání za rok 2016 byl uveden jako příjem ze samostatné činnosti z této licenční smlouvy 200 000 Kč a výdaje 80 000 Kč, to znamená, že daňový základ z tohoto příjmu činil 120 000 Kč.
Jestliže pan Novák nevykonával v roce 2016 žádnou samostatnou činnost, tak nebyl v tomto roce OSVČ, proto se z tohoto příjmu pojistné neplatí. Přehled za tento rok nepodává.
Jestliže pan Novák vykonával v roce 2016 samostatnou výdělečnou činnost například jako tlumočník podle zákona o znalcích a tlumočnících, musí do vyměřovacího základu pro odvod pojistného zahrnout k 50 % daňového základu odpovídajícímu činnosti tlumočníka i 50 % daňového základu odpovídajícímu odměně z licenční smlouvy, tj. 60 000 Kč.
Obdobně se postupuje například při pronájmu ochranné známky. Z hlediska sociálního pojištění není považován pronájem ochranné známky za výkon samostatné výdělečné činnosti. Z důvodu pronájmu ochranné známky není proto její pronajímatel považován za OSVČ. Je-li pronajímatel ochranné známky zároveň OSVČ z důvodu výkonu samostatné výdělečné činnosti, například jako advokát, musí platit pojistné i z příjmu z ochranné známky.
Shrnutí
OSVČ, která oznámila ukončení SVČ a za kalendářní rok (roky) po tomto roce podá daňové přiznání na příjmy podle § 7 ZDP za kalendářní rok, v němž činnost nevykonávala, je buď umělcem, pronajímatelem ochranné známky apod., anebo daňové přiznání nemělo být podáno a příslušná pohledávka měla zvýšit základ daně v souladu s § 23 odst. 8 písm. b) zákona o daních z příjmů tohoto roku, kdy byla SVČ ukončena.
Pokud daňové přiznání bylo za takový rok podáno s vykázanými příjmy podle § 7 ZDP, ačkoliv nemělo být podáno, protože tato osoba již není OSVČ ani pro účely daňové, je taková osoba povinna podat opravný přehled za poslední kalendářní rok, v němž vykonávala samostatnou výdělečnou činnost, a o tyto příjmy po odpočtu výdajů navýšit na přehledu vykázaný daňový základ. Takto se postupuje bez ohledu na to, jestli opravné nebo dodatečné daňové přiznání, které mělo být podáno za poslední rok výkonu samostatné výdělečné činnosti, ve skutečnosti bylo či nebylo podáno.