Stručná informace o změnách v sociálním pojištění v roce 2018 a změny od
1.1.2019
Ing.
Marta
Ženíšková
Parametrické změny
Od 1.1.2018 bude platit nová výše průměrné mzdy stanovená pro sociální a zdravotní
pojištění, od níž se odvozují hranice příjmů pro stanovení maximálního vyměřovacího základu,
redukčních hranic pro výpočet dávek nemocenského pojištění, důchodů, minimálních vyměřovacích
základů pro odvod pojistného u OSVČ, minimálního daňového základu pro povinnou účast na důchodovém
pojištění v roce 2018 u OSVČ vykonávajících vedlejší činnost a výše vyměřovacího základu pro účast
na nemocenském pojištění zaměstnanců. Nová výše průměrné mzdy v roce 2018 může být vypočtena až v
září 2017, kdy budou k dispozici údaje od Českého statistického úřadu, které jsou potřebné pro její
výpočet, proto tyto hranice odvozované od průměrné mzdy budou zveřejněny až v dalším čísle
bulletinu.
Otcovská
Dnem 1.2.2018 nabývá účinnosti zákon č. 148/2017
Sb.,
kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o
nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tímto zákonem se
zavádí nová dávka nemocenského pojištění „dávka otcovské poporodní péče“, jejíž oficiální zkratka je
„otcovská“. Zároveň se tímto zákonem zvyšuje nemocenské u dobrovolných členů složek integrovaného
záchranného systému, u nichž uznání dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízení karantény bude
bezprostředním následkem úrazu nebo nemoci, popřípadě karantény, při aktivním podílení se na
záchranných nebo likvidačních pracích. Nemocenské bude činit 100 % z redukovaného denního
vyměřovacího základu.Otcovská:
-
náleží otci dítěte a při převzetí dítěte do péče nahrazující péči rodičů náleží muži
nebo ženě,
-
k nástupu na otcovskou musí dojít v období 6 týdnů ode dne narození dítěte nebo od
jeho převzetí do péče, pokud dítě ještě nedosáhlo ke dni převzetí do péče 7 let
věku,
-
se poskytuje po dobu 7 kalendářních dnů po sobě jdoucích, její poskytování se
nepřerušuje,
-
náleží ve výši 70 % redukovaného denního vyměřovacího základu (ve výši odpovídající
výši peněžité pomoci v mateřství),
-
bude podle přechodných ustanovení náležet na dítě narozené nebo převzaté do péče dnem
21.12.2017 a později,
-
bude u zaměstnanců, na které se vztahuje
zákoník práce, čerpána v době rodičovské
dovolené,
-
bude náležet i z nemocenského pojištění OSVČ, pokud účast na dobrovolném nemocenském
pojištění OSVČ trvala alespoň 3 měsíce.
Technická novela
Dnem 1.2.2018 nabývá účinnosti zákon č. 259/2017
Sb., kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o
pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů, a další související zákony.
Hlavním důvodem pro předložení tohoto zákona bylo zjednodušit pro OSVČ systém placení
záloh na důchodové pojištění a pojistného na nemocenské pojištění s cílem omezit penalizaci z důvodu
neplacení záloh včas a omezit u OSVČ nemocensky pojištěných ukončování nemocenského pojištění z
důvodu nezaplacení pojistného ve stanovené lhůtě. Následkem nezaplacením pojistného alespoň v
minimální výši ve stanovené lhůtě velmi často nevznikne nárok na nemocenské nebo peněžitou pomoc v
mateřství. Dalším opatřením ve prospěch OSVČ bude i to, že bude moci platit zálohy dopředu, aniž by
byla povinna předem placení záloh dopředu oznamovat OSSZ. OSVČ, která vykonává vedlejší samostatnou
výdělečnou činnost, bude možno po poklesu příjmů zrušit placení záloh.
Podle tohoto zákona nabývají změny v pojištění OSVČ účinnosti 1. 1. kalendářního roku
následujícího po roce, v němž zákon nabude účinnosti. Vzhledem k tomu, že zákon
nabývá účinnosti
prvním dnem šestého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení,
což bude až v roce
2018,
bude se u OSVČ postupovat podle nové úpravy až od 1.1.2019. Proto v tomto článku není
těmto navrhovaným změnám věnován podrobný výklad.Tento návrh zákona obsahuje i další změny.
S účinností od 1.1.2018
-
Zvyšuje se sazba pro výpočet nemocenského z 60 % na 66 % od 31. dne a z 60 % na 72 %
od 61. dne trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény. Do 30. dne trvání dočasné pracovní
neschopnosti se výše nemocenského nemění, nadále činí 60 % z redukovaného denního vyměřovacího
základu. Bude-li pracovní neschopnost přecházet z roku 2017 do roku 2018, přepočte se vyplácené
nemocenské od 1.1.2018 nejen podle nové výše redukčních hranic, ale i podle nových
sazeb.
S účinností prvním dnem šestého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení zákona ve
Sbírce zákonů
-
Přeplatek na pojistném, je-li nižší než 100 Kč, vrátí OSSZ jen ve výjimečných
případech s ohledem na hospodárnost. Pokud příjemce přeplatku požádá o vrácení takového přeplatku v
hotovosti prostřednictvím pošty, hradí náklady za doručení příjemce přeplatku.
-
Desetiletá promlčecí doba pro právo vymáhat pojistné neběží po dobu řízení u soudu a
nově nebude běžet ani po dobu provádění
exekuce
na peněžitá plnění exekučním správním
orgánem.-
Za den platby se nově bude považovat též den, kdy dojde k připsání pojistného na účet
soudního exekutora vedeného u peněžního ústavu. Podle současné úpravy, pokud exekutor nezaslal za
dlužníka pojistné na účet OSSZ, je dluh nadále vymáhán na dlužníkovi, tj. na zaměstnavateli nebo
OSVČ.
-
Penále se nově neplatí za dobu ode dne zahájení insolvenčního řízení do dne právní
moci rozhodnutí soudu, kterým insolvenční řízení končí, s výjimkou případů, kdy soud rozhodl o
skončení insolvenčního řízení podle § 142 zákona č.
182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení
(insolvenční zákon), a za dobu ode dne, od
kterého došlo k promlčení pohledávky na pojistném.
-
Za výkon samostatné výdělečné činnosti se namísto činnosti vykonávané na základě
mandátní smlouvy bude považovat činnost vykonávaná na základě příkazní smlouvy.
Občanský zákoník (zákon č.
89/2012 Sb.) pojem „mandátní smlouva“
neobsahuje.
-
Důvodem pro považování OSVČ za OSVČ vykonávající vedlejší samostatnou výdělečnou
činnost již nebude výkon vojenské služby v ozbrojených silách ČR.
-
Ze zaměstnání malého rozsahu nebo dohody o provedení práce vznikne zaměstnanci nárok
na nemocenské nebo peněžitou pomoc v mateřství i v kalendářním měsíci, v němž není účasten
nemocenského pojištění, jestliže v posledních třech kalendářních měsících před vznikem sociální
události byl v tomto zaměstnání účasten nemocenského pojištění.
-
Pravděpodobný příjem, z něhož se vychází při výpočtu denního vyměřovacího základu pro
stanovení výše dávek nemocenského pojištění, se bude stanovovat, pokud v rozhodném období nebude
alespoň 30 započitatelných dnů. Podle současné úpravy se stanoví denní vyměřovací základ z
pravděpodobného příjmu, není-li v rozhodném období alespoň 7 započitatelných dnů.
-
Podle současné úpravy pojištěnec, který je uznán dočasně práce neschopným, musí vždy
dodržovat režim dočasně práce neschopného, včetně doby vycházek, a to i v těch případech, kdy „není
nemocný“. Jde o případy, kdy se uznává dočasně práce neschopnou pojištěnka jen proto, že nemá nárok
na peněžitou pomoc v mateřství, nebo pojištěnec po dobu, po kterou nemůže pracovat pro poškození
nebo ztrátu ortopedické pomůcky apod. Podle návrhu budou mít tyto osoby stanoven režim práce
neschopného, budou mít proto neomezené vycházky po celý den.
-
Podle současné úpravy končí dočasná pracovní neschopnost 30. dnem ode dne
následujícího po dni, v němž byl pojištěnec uznán invalidním. Nemocenské přestane být od 31. dne po
uznání invalidity vypláceno bez ohledu na to, jestli lékař ukončil či neukončil pracovní
neschopnost. Nově bude výplata nemocenského ukončena 30. dnem i v případě, bude-li se pouze měnit
stupeň invalidity na vyšší stupeň, například z prvního na druhý nebo na třetí
stupeň.
-
Umožňuje se, aby zaměstnanec, jemuž zaměstnání skončilo, ale dočasná pracovní
neschopnost trvá i po skončení zaměstnání, nemusel předávat tiskopisy o trvání a o ukončení dočasné
pracovní neschopnosti prostřednictvím bývalého zaměstnavatele, ale aby je mohl předávat přímo
příslušné OSSZ, která mu nemocenské vyplácí. Obdobně to platí i pro tiskopisy potvrzující nárok na
výplatu ošetřovného nebo na jeho ukončení.
-
Umožňuje se, aby OSSZ vyplácela nemocenské v poloviční výši, pokud je podezření, že
si pojištěnec přivodil dočasnou pracovní neschopnost z některého důvodu uvedeného v
§ 31 zákona o nemocenském pojištění (například
zaviněnou účastí ve rvačce, z důvodu opilosti). V těchto případech náleží nemocenské jen v poloviční
výši. Podle současné právní úpravy není umožněno vyplácet nemocenské do prokázání nároku na
poskytování nemocenského nejen v plné, ale ani jen v poloviční výši.
-
OSSZ bude sdělovat zaměstnavatelům na jejich žádost, zda obdržela rozhodnutí lékaře o
uznání zaměstnance dočasně práce neschopným, a o trvání nebo ukončení pracovní
neschopnosti.
-
Ukládá se pojištěnci povinnost vrátit přeplatek na nemocenském, pokud nemocenské bylo
vyplaceno v plné výši a dodatečně se zjistí, že náleželo jen v poloviční výši.
-
Nově může OSSZ uložit zaměstnanci pokutu až 20 000 Kč za to, že neinformoval
zaměstnavatele o rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti, o jejím ukončení, o době jejího
trvání nebo změně pobytu v období prvních 14 dnů dočasné pracovní neschopnosti.
S účinností od 1.1.2019
-
Upravuje se vystavování tzv. elektronických neschopenek, jejich používání bude
dobrovolné. Předpokládá se, že budou pouze dva tiskopisy - jeden o uznání a druhý o ukončení dočasné
pracovní neschopnosti. Kromě toho předá lékař, tak jako dosud, pojištěnci legitimaci práce
neschopného. Zaměstnavatelé budou získávat údaje o pracovní neschopnosti zaměstnance prostřednictvím
zaměstnance a ověřovat si je budou moci na portále ČSSZ. Podrobnější informace k e-neschopenkám
budou podány až v průběhu roku 2018.
Dlouhodobé ošetřovné
Senát schválil návrh zákona, kterým se mění zákon č.
187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění
pozdějších předpisů, a další související zákony. Tímto zákonem se zavádí další nová dávka
nemocenského pojištění, a to dlouhodobé ošetřovné. Je evidován jako senátní tisk č. 179. Předpokládá
se, že tento návrh zákona bude uveřejněn ve Sbírce zákonů v měsíci září 2017.
Dlouhodobé ošetřovné bude poskytováno za těchto podmínek:
-
u ošetřující osoby nebude vyžadována podmínka žití v domácnosti s ošetřovanou
osobou,
-
ošetřující osobou může být osoba v příbuzenském vztahu v zákoně vyjmenovaném, a její
manžel (manželka) nebo druh (družka),
-
ošetřující osobou mohou být nejen nejbližší příbuzní ošetřované osoby (rodiče,
prarodiče, děti, sourozenci, ale například i strýc nebo neteř,
-
bude náležet pojištěnci, který bude účasten nemocenského pojištění nejen v době
zahájení poskytování dlouhodobé péče, ale byl po stanovenou dobu účasten nemocenského pojištění i
před jejím zahájením,
-
bude náležet i z nemocenského pojištění OSVČ,
-
u ošetřované osoby muselo dojít k závažnému zhoršení zdravotního stavu, které si
vyžádalo hospitalizaci po dobu alespoň 7 dnů a po propuštění z nemocnice bude lékařem nemocnice
potvrzeno, že potřeba celodenní péče bude ještě trvat nejméně 30 dnů,
-
bude náležet po dobu až 90 kalendářních dnů ode dne propuštění z hospitalizace, tato
doba se z žádného důvodu neprodlužuje, tedy ani z důvodu pobytu ošetřované osoby v nemocnici v době
poskytování dlouhodobé péče,
-
dlouhodobé ošetřovné nenáleží za dobu, v níž není poskytována dlouhodobá péče, proto
nebude náležet například za dobu pobytu ošetřované osoby v nemocnici,
-
ošetřující osoba s nárokem na dlouhodobé ošetřovné nesmí vykonávat po dobu ošetřování
žádnou výdělečnou činnost, nesmí například pracovat ani na základě dohody o provedení práce s
příjmem do 10 000 Kč,
-
ošetřující osoby se mohou neomezeně střídat v ošetřování osoby vyžadující dlouhodobou
péči, a to i opakovaně,
-
ošetřovaná osoba bude dávat písemný souhlas k ošetřování konkrétní
osobou,
-
zaměstnavatel může podle novely zákoníku
práce poskytnutí pracovního volna odmítnout, pokud má pro to vážné provozní důvody a písemně
je zaměstnanci sdělí, v ostatních případech je povinen volno poskytnout,
-
pečující zaměstnanec nemůže podle novely
zákoníku práce v průběhu péče dostat výpověď a po
ukončení péče mu nová úprava zajišťuje návrat na stejné pracovní místo,
-
poskytovat dlouhodobou péči jiné osobě vyžadující dlouhodobé ošetřování může
ošetřující osoba poskytovat až po uplynutí 12 měsíců od skončení poskytování předchozí dlouhodobé
péče,
-
výše dlouhodobého ošetřovného činí 70 % redukovaného denního vyměřovacího základu
(vypočítává se stejně jako ošetřovné).
Zákon nabývá účinností prvního dne devátého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení
zákona ve Sbírce zákonů. Předpokládá se, že nabude účinnosti dne 1 června 2018.
K pojištění osob samostatně výdělečně činných
Příjmy zúčtované po uplynutí kalendářního roku, v němž OSVČ přerušila nebo ukončila samostatnou
výdělečnou činnost
Účast na důchodovém pojištění se posuzuje u OSVČ v každém kalendářním roce zvlášť. Za OSVČ
se považuje osoba, která vykonává samostatnou výdělečnou činnost. Pokud osoba, která je oprávněna
vykonávat samostatnou výdělečnou činnost, ji v kalendářním roce nevykonávala, není v takovém roce
považována za OSVČ, to například znamená, že byla povinna oznámit OSSZ přerušení nebo ukončení
činnosti a že za takový rok nepodává přehled o příjmech a výdajích. Z této zásady platí výjimka.
OSVČ, která se přihlásila dobrovolně k nemocenskému pojištění a pobírá z tohoto pojištění nemocenské
nebo peněžitou pomoc v mateřství, je v době, po kterou nevykonává samostatnou výdělečnou činnost z
důvodu pobírání těchto dávek, považována za OSVČ. V tomto případě neoznamuje OSSZ přerušení
činnosti, i když přerušení trvá aspoň 6 měsíců. Podle
§ 10 odst. 6 písm. a) zákona č. 155/1995 Sb., o
důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, se za ukončení samostatné výdělečné činnosti
vždy považuje přerušení této činnosti, jestliže přerušení trvalo aspoň šest kalendářních měsíců po
sobě jdoucích.
PŘÍKLAD 1
OSVČ byla dne 21.12.2015 uznána dočasně práce neschopnou, od 4.1.2016 pobírala z
dobrovolného nemocenského pojištění OSVČ nemocenské a poté bezprostředně na ukončení pracovní
neschopnosti navazovalo poskytování peněžité pomoci v mateřství až do 2.1.2017. Po celý kalendářní
rok 2016 byly této OSVČ poskytovány dávky nemocenského pojištění. Za dobu poskytování nemocenského
se považuje i doba prvních 14 kalendářních dnů trvání pracovní neschopnosti, za kterou nemocenské
nenáleží. Podle daňového přiznání za rok 2016 činil dílčí základ daně podle
§ 7 zákona o daních z příjmů 100 000 Kč. Jednalo se
o příjmy za činnost v roce 2015:
a)
OSVČ neoznámila OSSZ ukončení samostatné výdělečné činnosti, v roce 2017 bude po
skončení poskytování peněžité pomoci v mateřství nadále vykonávat samostatnou výdělečnou činnost.
Tato OSVČ je proto i v roce 2016 považována za OSVČ. Za rok 2016 je povinna podat přehled o příjmech
a výdajích a zaplatit pojistné na důchodové pojištění za tento rok.
b)
OSVČ oznámila OSSZ ukončení samostatné výdělečné činnosti dnem 31.12.2015. V roce
2016 není považována za OSVČ, pojistné na důchodové pojištění za tento rok neplatí.
OSVČ, která v kalendářním roce ukončila samostatnou výdělečnou činnost, tak v těch
následujících kalendářních letech, v nichž ji neobnovila, není považována za OSVČ. Bude-li do
takového kalendářního roku zúčtováván příjem z ukončené činnosti, nemůže tento příjem vykazovat na
daňovém přiznání za takový rok jako příjem ze samostatné činnosti. Z hlediska daňového jsou tyto
příjmy zahrnuty buď do opravného anebo dodatečného daňového přiznání jako příjmy ze samostatné
činnosti za kalendářní rok, v němž ukončila činnost, anebo jsou uvedeny jako ostatní příjmy podle
§ 10 zákona o daních z příjmů na daňovém přiznání
podaném za kalendářní rok, do něhož byly zúčtovány.
PŘÍKLAD 2
OSVČ ukončila podnikání v roce 2015. V březnu 2016 obdržela za prodej automobilu, který
byl pořízen na vrub nákladů z podnikání, 200 000 Kč.
V tomto případě bude OSVČ postupovat podle podmínek stanovených v
zákoně o daních z příjmů, pokud jde o zdanění tohoto
příjmu. OSVČ buď musí zvýšit o částku 200 000 Kč základ daně roku 2015 (musí podat opravné nebo
dodatečné daňové přiznání) nebo uvede tuto částku na daňovém přiznání za rok 2016 jako ostatní
příjem podle § 10 zákona o daních z příjmů. (Výklad
ke zdaňování tohoto příjmu - za jakých podmínek musí být tento příjem zdaňován jako příjem ze
samostatné činnosti nebo jako příjem ostatní - není předmětem tohoto článku.)
Pokud by OSVČ uvedla částku 200 000 Kč jako příjem ze samostatné činnosti v daňovém
přiznání za rok 2016, tak by z hlediska daňového postupovala v rozporu se
zákonem o daních z příjmů. Z hlediska sociálního
pojištění by byla OSVČ v tomto případě povinna podat opravný Přehled za rok 2015 a zahrnout 200 000
Kč do příjmu roku 2015.
Jiný postup je u umělců. Příjem umělců z činnosti před ukončením samostatné výdělečné
činnosti, které jsou vypláceny v dalších letech po skončení této činnosti, se z hlediska daňového
nadále považuje za příjem ze samostatné činnosti, i když tato činnost není již vykonávána. Autorské
honoráře, které umělec dostává, jsou z hlediska daně z příjmů příjmem ze samostatné činnosti podle
§ 7 zákona o daních z příjmů. Příjemce příjmu -
umělec, si může k příslušným autorským honorářům uplatňovat doložené výdaje, nebo pokud se tak
rozhodne, může výdaje uplatnit paušální částkou z dosažení příjmů.
Z hlediska sociálního pojištění není tato osoba OSVČ z důvodu zúčtovávaných příjmů. Jednou
z podmínek pro zařazení mezi OSVČ je výkon samostatné výdělečné činnosti v kalendářním roce. Není-li
příjemce těchto příjmů OSVČ, tak z těchto příjmů pojistné neplatí, nelze je ani přesunout do
posledního roku výkonu samostatné výdělečné činnosti (nepodává se opravný přehled). Je-li příjemce
autorských honorářů, který již činnost podle autorského
zákona nevykonává, OSVČ z důvodu výkonu jiné činnosti, potom v takovém případě se musí příjmy
z autorských honorářů zahrnout do příjmů ze samostatné výdělečné činnosti a odvést z nich
pojistné.
PŘÍKLAD 3
Pan Novák ukončil v roce 2015 činnost posuzovanou podle
autorského zákona. Poskytl licenci k rozšiřování
autorského díla. V roce 2016 obdržel z licenční smlouvy odměnu ve výši 200 000 Kč. Odměna je
považována za příjem podle § 7 zákona o daních z
příjmů. Na daňovém přiznání za rok 2016 byl uveden jako příjem ze samostatné činnosti z této
licenční smlouvy 200 000 Kč a výdaje 80 000 Kč, to znamená, že daňový základ z tohoto příjmu činil
120 000 Kč.
Jestliže pan Novák nevykonával v roce 2016 žádnou samostatnou činnost, tak nebyl v tomto
roce OSVČ, proto se z tohoto příjmu pojistné neplatí. Přehled za tento rok nepodává.
Jestliže pan Novák vykonával v roce 2016 samostatnou výdělečnou činnost například jako
tlumočník podle zákona o znalcích a tlumočnících, musí
do vyměřovacího základu pro odvod pojistného zahrnout k 50 % daňového základu odpovídajícímu
činnosti tlumočníka i 50 % daňového základu odpovídajícímu odměně z licenční smlouvy, tj. 60 000
Kč.
Obdobně se postupuje například při pronájmu ochranné známky. Z hlediska sociálního
pojištění není považován pronájem ochranné známky za výkon samostatné výdělečné činnosti. Z důvodu
pronájmu ochranné známky není proto její pronajímatel považován za OSVČ. Je-li pronajímatel ochranné
známky zároveň OSVČ z důvodu výkonu samostatné výdělečné činnosti, například jako advokát, musí
platit pojistné i z příjmu z ochranné známky.
Shrnutí
OSVČ, která oznámila ukončení SVČ a za kalendářní rok (roky) po tomto roce podá daňové
přiznání na příjmy podle § 7 ZDP za kalendářní rok,
v němž činnost nevykonávala, je buď umělcem, pronajímatelem ochranné známky apod., anebo daňové
přiznání nemělo být podáno a příslušná pohledávka měla zvýšit základ daně v souladu s
§ 23 odst. 8 písm. b) zákona o daních z příjmů
tohoto roku, kdy byla SVČ ukončena.
Pokud daňové přiznání bylo za takový rok podáno s vykázanými příjmy podle
§ 7 ZDP, ačkoliv nemělo být podáno, protože tato
osoba již není OSVČ ani pro účely daňové, je taková osoba povinna podat opravný přehled za poslední
kalendářní rok, v němž vykonávala samostatnou výdělečnou činnost, a o tyto příjmy po odpočtu výdajů
navýšit na přehledu vykázaný daňový základ. Takto se postupuje bez ohledu na to, jestli opravné nebo
dodatečné daňové přiznání, které mělo být podáno za poslední rok výkonu samostatné výdělečné
činnosti, ve skutečnosti bylo či nebylo podáno.