V následujícím příspěvku vám přinášíme přehled změn pro územní samosprávné celky (dále jen „ÚSC“), které přináší 17. novela rozpočtové skladby č. 12/2018 Sb. , účinná od 24. 1. 2018 (sbírka č. 8), kterou se mění vyhláška č. 323/2002 Sb. , o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů. Vzhledem k rozsahu příspěvku se budeme věnovat novele rozpočtové skladby i v příštím čísle časopisu UNES č. 3/2018.
Novela rozpočtové skladby účinná od 24. 1. 2018
Ing.
Ivana
Schneiderová,
Ing.
Martin
Tocauer
Vysvětlivky:
Šedý rastr = citace předpisu.
Kurzíva v šedém rastru – citace z důvodové zprávy.
17. novela rozpočtové skladby č. 12/2018 Sb. ze dne 18. 1. 2018
Účinnost novely od 24. 1. 2018.
Úprava náplní položek
Bod 20 – doplnění náplně třídy 2 – nedaňové příjmy
Doplněna náplň třídy 2 odpovídající položkám, jen přehled náplně, není třeba věnovat velkou pozornost.
Body 24, 25, 26 – úprava v podseskupení 222x a položce 2221
Bod 78 – úprava v položce 5364
„
Podseskupení položek 222 – Přijaté vratky transferů a ostatní příjmy z finančního vypořádání
předchozích let
Položka 2221
– Přijaté vratky transferů od jiných veřejných rozpočtůVratky transferů poskytnutých v minulých rozpočtových obdobích, vracených jinými veřejnými rozpočty.
Příjmy poskytovatelů transferů z jejich vratek, jimiž jsou části transferů, které jejich příjemci na stanovený účel nespotřebovali a poskytovatelům je vracejí.
… Položka 5364
– Vratky veřejným rozpočtům ústřední úrovně
transferů poskytnutých v minulých rozpočtových obdobích
z veřejných rozpočtů ústřední úrovně
Vratky transferů poskytnutých
v předcházejících obdobích
z jiného rozpočtu. Nezahrnuje výdaje z finančního vypořádání mezi krajem a obcemi, ty patří na položku 5366. Na tuto položku patří vratky transferů poskytnutých v běžném roce (nevrací-li se nespotřebovaná část transferu jako minusový příjem) i v letech dřívějších.
“Úprava náplní
nevede
ke změně používání položek oproti stavu před novelou. Podstatou změny je, že došlo k vypuštění vazby na minulá léta. Postupy třídění vratek dotací se ale nemění, základní pravidlo = domluvit se s protistranou
. Z náplně
pol. 2221
byly přesunuty definice veřejných rozpočtů před začátek druhového třídění. Jen je škoda, že přesun definic nebyl proveden systémově v rámci celé vyhlášky, jiné definice v náplních položek zůstávají (například opravy, údržba…). Položku 2221 by neměly ÚSC ani dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) použít. Položku by měly používat jen ústřední rozpočty jako poskytovatelé transferů, když přijímají vratky. Příjmy z finančního vypořádání inkasované obcemi a kraji od ústředního rozpočtu patří na
pol. 2222.
Pokud obec přijme transfer z ústředního rozpočtu a následně
po finančním vypořádání
část transferu ve stejném roce vrací, jsou možná dvě řešení – primárně se vratka zatřídí jako mínusový příjem (například pol. mínus 4116). Možné je ale také výdaj s pol. 5364. Je potřeba postupovat v souladu s protistranou – pokud „ústředí-stát“ vratku přijme s položkou 2221, musí obec použít položku 5364. Pokud „ústředí“ vratku přijme s položkou mínus 5321, musí obec použít položku mínus 4116. Z náplně položky 5364
vyplývá, že na ni patří vratky transferů poskytnutých jak v běžném roce, tak i v dřívějších letech. Obecné pravidlo na to, zda zvolit položku 5364 nebo zápornou položku 4xxx, není
(je třeba postupovat v souladu s protistranou). Příklad
Obec přijala v květnu roku 2017 neinvestiční dotaci od ministerstva ve výši 100 (pol. 4116). V prosinci roku 2017 proběhlo finanční vypořádání a obec vrací do 31. 12. 2017 část
dotace
ve výši 20 (položka mínus 4116). Pokud dojde k vratce
dotace
až v roce 2018, použije se položka 5364 s odpa 6402. Může se stát, že poskytovatel bude vyžadovat použití položky 5364 i u vratky v rámci stejného roku, ve kterém byla dotace
přijatá. Bod 28 – doplnění náplně položky 2324
Doplněn odst. 11 – netýká se ÚSC, vazba na zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o státní službě“).
Doplněn odst. 13 – může se týkat ÚSC – postup dle zákona 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů – dále jen „zákon č. 250/2016 Sb.“ (účinnost od 1. 7. 2017).
„
(13) Na položku 2324 patří též přijetí částky určené k veřejně prospěšným účelům od obviněného z přestupku, kterou složil, aby mohla být schválena dohoda o narovnání mezi ním a osobou přestupkem poškozenou [§ 87 odst. 1 písm. d) a odstavec 2 a 4 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich].
“Bod 29 – doplnění náplně položky 2329
Nový odst. 8 – příjmy za úplatné převzetí práv
§ 1888–1894 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „NOZ“) – převzetí dluhu, přistoupení k dluhu, převzetí majetku.
§ 1879–1887 NOZ – postoupení pohledávky.
„
(1) Jiné nedaňové příjmy než příjmy ostatních položek třídy 2.
(8) Na položku 2329 patří i příjmy organizace od subjektu, od nějž přebírá povinnosti a ten jí za to platí, zejména přebírá-li od něj dluh (§ 1888 až 1894 občanského zákoníku), nejsou-li to povinnosti, příjem za jejichž splnění patří na jiné položky třídy 2, a příjmy organizace od subjektu, který od ní přebírá práva a za ta platí, zejména postupuje-li mu organizace pohledávku (§ 1879 až 1887 občanského zákoníku), nejsou-li to práva, příjem za jejichž uplatnění patří na jiné položky třídy 2.
Příklad
Obec prodá pohledávky z nájmů – měli bychom spíše volit položku 2131.
Obec prodá skupinu soukromoprávních pohledávek – volili bychom obecnou položku 2329.
Související bod 65 – doplnění náplně pol. 5199
Jedná se o zrcadlové ustanovení k
položce 2329
. „
(4) Na položku 5199 patří i výdaje organizace ve prospěch subjektu, který od ní přebírá povinnosti a organizace mu za to platí, zejména přebírá-li od ní dluh (§ 1888 až 1894 občanského zákoníku), nejsou-li to povinnosti, výdaje na jejichž splnění patří na jiné položky třídy 5, a výdaje organizace ve prospěch subjektu, který jí postupuje práva a organizace mu za to platí, zejména postupuje-li jí pohledávku (§ 1879 až 1887 občanského zákoníku), nejsou-li to práva, výdaje na jejichž pořízení patří na jiné položky třídy 5.
“V náplni položky jde spíše o teoretické použití. Pokud obec převezme dluh, jehož úhrada by patřila na jinou položku (například 5171), má se použít za úhradu převzetí dluhu ta jiná položka (např. 5171).
Pokud obec zaplatí za postoupení pohledávky, tedy obec pohledávku nakupuje, má se použít
pol. 5199
. Navíc nákup pohledávky podle náplně patří na pol. 5179
. Pro nákup pohledávky máme kolizi dvou položek, buď 5179, nebo 5199. Pak platí pravidlo: Dvě speciální rovnocenná ustanovení v předpisu = lze si položku zvolit. Odkup pohledávky i přistoupení k závazku může být i součástí pořizovací ceny dlouhodobého majetku, pak bychom volili položky na pořízení dlouhodobého majetku (např. 6130, 6121…).
Příklad
Pro možnost odkoupení pozemku musí obec uhradit dluhy váznoucí na majetku, aby se prodej uvolnil.
Pořídíme s položkou 6130. Případně pro možnost odkoupení stavby musí obec převzít pohledávky jiné osoby vůči vlastníkovi, rovněž z důvodu možnosti pořízení….
Dále se v novém ustanovení řeší úplata za postoupení práv, o jaká práva se jedná, však není předpisem blíže určeno, máme položky pro nehmotný majetek,
položku 5041
pro různá práva autorská a podobná, zatím nevíme příklad a ani nebyl uveden v důvodové zprávě.Bod 33 – doplnění náplně podseskupení 413x
Bod 74 – doplnění náplně podseskupení 534x
Bod 116 – doplněno, že se odpa 6330 použije rovněž s položkami 4140 a 5350
Položky 4140 a 5350
byly do rozpočtové skladby přidány novelou pro rok 2017. Položky se můžou prvně použít na konci roku 2017, resp. na začátku roku 2018. Bod 36 – doplnění náplně položky 4229
Doplněná náplň neznamená žádnou změnu v použití položky, používá se pro
dotace
od DSO. „
Položka 4229
– Ostatní investiční přijaté transfery od rozpočtů územní úrovněNa tuto položku se zařazují například
"dotace
od dobrovolných svazků obcí.Bod 38 – doplnění obecné náplně třídy 5
Doplněny čtyři další odstavce.
Odst. 18 se nevztahuje na ÚSC (vazba na
pol. 5061
, netýká se ÚSC).Odst. 19 – platilo i před novelou. Například pokud obec kupuje pozemek se stavbou a složí kupní cenu do notářské úschovy, zvolí
pol. 6121
.„
(19) Pro běžné i kapitálové výdaje platí, že jejich zařazení na položku nezávisí na tom, byly-li provedeny přes prostředníka, s výjimkou transferů poskytovaných prostřednictvím krajů, obcí a dobrovolných svazků obcí jimi zřízeným příspěvkovým organizacím (k tomu náplně seskupení položek 52 a položek 5336 a 6356). Prostředníkem se pro účely rozpočtové skladby rozumí subjekt, kterému plátce předává peněžní prostředky a pověřuje ho, aby je předal příjemci. Prostředníky jsou subjekty, k jejichž činnosti patří zprostředkovávání plateb, zejména poskytovatelé platebních služeb [§ 1 písm. c) a § 3 a 5 zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku] a pošta [§ 3 odst. 1 písm. c) zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách), ve znění zákona č. 221/2012 Sb.], a organizační složky státu nebo právnické osoby, jimž ukládá zákon, že určité platby mají zprostředkovávat [§ 16 odst. 1, § 19 odst. 2 a § 44a odst. 1, 2, 3 a 13 rozpočtových pravidel, § 28 odst. 15 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů], nebo s nimiž zprostředkování určitých plateb organizace dohodne. Prostředník jedná podle pokynů plátce a nerozhoduje, jaké osobě jakou peněžní částku poukáže, doručí nebo jinak předá.
“Odst. 20 – platilo i před novelou.
„
(20) Výdaje na zálohy, závdavky (§ 1808 a 1809 občanského zákoníku) a splátky se zařazují na stejnou položku jako ostatní platby k úhradě téhož dluhu.
“Odst. 21 – náplň není moc srozumitelná, lépe nám záměr nového odstavce vysvětlí důvodová zpráva:
„Poslední z doplněných odstavců přináší ustanovení, které má řešit případy, kdy dvě ustanovení právních předpisů veřejného práva jsou vzájemně v rozporu resp. jsou v rozporu se zásadou, že kdo má povinnost platit (je účasten právního vztahu, z něhož tato povinnost vyplývá), musí tak i učinit: Jedno stanoví, že o nějaké platbě rozhodne jeden orgán, a druhé stanoví, že platbu provede jiný orgán. Účtovat o platbě bude ten, který ji provede, a proto platbu označí položkou, jakoby byl orgánem, který rozhodl.“
Bod 41 – doplnění náplně položky 5041
Položka 5041
je znovu rozšířena, mnoha slovy je doplněno do odst. 5 až 8, že na položku především patří práva dle zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „autorský zákon“), za oprávnění užití, což není změna. Jen uvedeme odst. 8, který obce u položky 5041 častěji využijí: „
(8) Na položku 5041 patří veškeré platby organizací, které jsou uživatelkami autorských děl nebo jiných předmětů autorskoprávní ochrany nebo které jsou povinny platit odměnu podle autorského zákona (§ 95 odst. 4 autorského zákona), kolektivním správcům majetkových práv autorských a práv s právem autorským souvisejících [§ 95 až 104b zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění zákonů č. 102/2017 Sb. a č. 183/2017 Sb.], například zapsaným spolkům OSA – Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním, Dilia, divadelní, literární, audiovizuální agentura, Intergram, nezávislá společnost výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů, Ochranná organizace autorská – Sdružení autorů děl výtvarného umění, architektury a obrazové složky audiovizuálních děl, a Gestor – ochranný svaz autorský, s výjimkou plateb majících povahu vydání bezdůvodného obohacení (ty patří na položku 5909).
“Dále je v odst. 9 vysvětlen nový pojem „konzumace lidskými smysly“:
„
(9) Na položku 5041 se zařazují výdaje na získání oprávnění k užití autorských děl s výjimkou počítačových programů a databází, uměleckých výkonů, vynálezů, odrůd rostlin a jiného cizího nehmotného majetku; nezařazují se na ni výdaje na jejich konzumaci, kterou se rozumí jejich vnímání lidskými smysly a použití nebo používání hmotných věcí, které jsou jejich nosiči (například stavby, nástroje a jiné podobné potřeby navržené výtvarnými umělci, jídlo připravené tvůrčím způsobem nebo podle receptů majících povahu autorských děl, věcí vyrobených s použitím vynálezu, rostlin vypěstovaných z osiva nebo sadby získaných od držitelů šlechtitelských práv k odrůdám těchto rostlin nebo od osob, které získaly jejich souhlas k využívání těchto odrůd). Konzumací uměleckých výkonů je sledování přímo prováděných i vysílaných či jinak sdílených živých uměleckých výkonů (§ 67 odst. 1 autorského zákona). Konzumací autorských děl je zejména čtení literárních a vědeckých děl, poslech audiálních (zvukových) záznamů literárních a vědeckých děl, děl hudebních, dramatických a hudebně dramatických, sledování audiovizuálních (zvukově obrazových) záznamů takových děl, děl kinematografických a jiných audiovizuálních, děl výtvarných a architektonických, poslech nebo jiné sledování literárních a vědeckých děl nezaznamenaných na technický nosič (přednášek), sledování výtvarných a jiných autorských děl, práce a jiné činnosti s použitím počítačových programů případně spojené se sledováním audiálních nebo audiovizuálních děl (například hraní počítačových her). Výdaje na konzumaci cizího nehmotného majetku se zařazují na položky podle toho, jakým způsobem se získává k němu přístup, například výdaje na pořízení tištěných knih obsahujících autorská díla patří na položku 5136, výdaje na možnost seznámit se s informacemi majícími povahu autorského díla jiným způsobem než pořízením hmotných věcí, v nichž převažuje hmotná podstata, na položku 5169, a to včetně vstupenek na umělecká a podobná vystoupení, na filmová či divadelní představení nebo na výstavy a včetně plateb za umělecká a podobná vystoupení uskutečněná podle smluv o dílo s nehmotným výsledkem (§ 2631 až 2635 občanského zákoníku), výdaje na platby umělcům nebo jejich společným zástupcům za jejich vystoupení uskutečněná podle dohod o provedení práce (§ 75 zákoníku práce) na položku 5021 a výdaje na pořízení obrazů, soch a jiných předmětů, které mají povahu autorského díla, na položku 6127.
“Příklad
–
Nákup vstupenek do divadla pro vlastní zaměstnance, zastupitele – pol. 5169.
Nákup vstupenek do divadla pro vlastní zaměstnance, zastupitele – pol. 5169.
–
Nákup vstupenek do divadla, které se předají jako dar – pol. 5194.
Nákup vstupenek do divadla, které se předají jako dar – pol. 5194.
–
Dohoda o provedení práce s umělcem za jeho vystoupení – pol. 5021.
Dohoda o provedení práce s umělcem za jeho vystoupení – pol. 5021.
–
Pořízení obrazu (povaha autorského díla) – pol. 6127.
Pořízení obrazu (povaha autorského díla) – pol. 6127.
–
Smlouva o vytvoření uměleckého výkonu, fakturace umělce – pol. 5169.
Smlouva o vytvoření uměleckého výkonu, fakturace umělce – pol. 5169.
–
Platba OSA, Dilia a dalším kolektivním správcům práv – pol. 5041.
Platba OSA, Dilia a dalším kolektivním správcům práv – pol. 5041.
Určitý přínos je v tom, že se už nemusíme dohadovat, jestli je například vystoupení nebo přednáška uměním, nebo ne, a bez obav zatřídíme na položku 5169.
Bod 42 – doplnění náplně položky 5042
„
(2) Na položku 5042 se zařazují také platby pořizovatelům databází za udělení oprávnění k výkonu práva na vytěžování nebo zužitkování obsahu databáze nebo její kvalitativně nebo kvantitativně podstatné části (§ 90 autorského zákona).
“Dosud nevysvětlená situace ohledně třídění programů, připomínky bez reakce.
Body 44, 45, 47, 54 – nová položka 5123, úprava náplně položky 5137
Od roku 2018 patří zásah do dlouhodobého hmotného majetku, který by splňoval podmínky technického zhodnocení, ale nepřevyšuje hranici 40 000 Kč (tzv. podlimitní technické zhodnocení),
na novou položku 5123.
Do roku 2017 se pro tyto výdaje používala položka 5137. „
Podseskupení položek 512 –
Podlimitní věcná břemena
Výdaje na některé úpravy hmotných věcí a pořízení některých práv k hmotným věcemPoložka 5122 –
Podlimitní věcná břemenaNa položku 5122 zařazuje organizace platby subjektu, který v její prospěch zřídil na své věci věcné břemeno (§ 1257 až 1308 občanského zákoníku), není-li výdaj za toto právo součástí výdajů na pořízení stavby a nepřesahuje-li celková cena, kterou za ně organizace platí, 40 tisíc Kč. Výdaje na nadlimitní věcná břemena patří na položku 6142.
Položka 5123 – Podlimitní technické zhodnocení
Na položku 5123 patří výdaje na technické zhodnocení dlouhodobého hmotného majetku (a to i drobného), které nepřesahují v každém jednotlivém případě 40 000 Kč (podlimitní technické zhodnocení, k tomu odstavec 6 náplně položky 5171).
Položka 5137 – Drobný hmotný dlouhodobý majetek
Výdaje na dodavatelské pořízení hmotných nezastupitelných nezuživatelných věcí (§ 499 a 500 občanského zákoníku), jejichž ocenění je 40 000 Kč nebo nižší a doba použitelnosti v organizaci delší než jeden rok [§ 14 odst. 6 věta první a § 49 písm. b) vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů], nepatří-li na jiné položky podseskupení položek 513.
Na tuto položku patří i technické zhodnocení dlouhodobého hmotného majetku (a to i drobného), které nepřesahuje 40 tisíc Kč (podlimitní technické zhodnocení, k tomu odstavec 6 náplně položky 5171).
“Bod 54 – úprava náplně
položky 5171
, v rámci které došlo pouze ke změně odkazu v souvislosti s novou položkou 5123
(odkaz na pol. 5123 místo pol. 5137). Jiné změny v rámci položky 5171 nejsou. Body 48, 62 – úpravy položek 5139 a 5194
Do náplně
položky 5139
byl odst. 2 přidán od roku 2017 – v návaznosti na tuto změnu bylo některým ÚSC vytýkáno, že nákupy květin, které byly předávány při návštěvách, neschválila rada. Od roku 2018 upraveno, že květiny a jiné věci malé hodnoty s nízkou trvanlivostí patří na položku 5139. „
Položka 5139
– Nákup materiálu jinde nezařazený(2) Na položku 5139 patří i výdaje na nákup květin a smutečních a dekorativních věnců, jestliže je územní samosprávný celek nebo výjimečně organizační složka státu pořizuje.
Výdaje na květiny, které mají být někomu předány, patří na položku 5194.
Položka 5194
– Věcné dary(5) Na položku 5194 se nezařazují výdaje na dary, které podléhají rychlé zkáze a jejichž cena je velmi nízká, například řezané květiny kupované v malém počtu. Takové výdaje patří na položku 5139.
“Z důvodové zprávy:
„… Květiny někomu předané sice věcným darem jsou, ale zařazovat je na položku 5194 je problematické, protože jsou věcí rychle podléhající zkáze a s nízkou hodnotou. To obcím a krajským úřadům (organizační složky státu mohou kupovat květiny jen výjimečně, v podstatě jen v souvislosti se zahraničními styky) může způsobovat nesnáze, a to tím spíš, že podle zákona o krajích všechny dary bez ohledu na jejich cenu a trvanlivost musí schvalovat rada.“
Bod 50 – úprava názvu a náplně položky 5162
Rozšíření náplně bez uživatelského přínosu, víceméně doplněn jen odkaz na předpis.
Bod 51 – úprava náplně položky 5163
Nedochází ke změně v použití položky.
Příklad
Bankovní poplatky, pojištění majetku, povinné ručení, havarijní pojištění…
„
Položka 5163
– Služby peněžních ústavůVčetně komerčního pojištění.
Na tuto položku se zařazují výdaje podle smluv týkajících se bankovních, úvěrových, platebních nebo pojistných služeb, penzijního připojištění, doplňkového penzijního spoření, směny měn, vydávání elektronických peněz a poskytování investičních služeb nebo obchodu na trhu s investičními nástroji.
“Bod 52 – úprava náplně položky 5168
Do náplně doplněno, co na položku nepatří.
„(2) Výdaje na dodavatelské pořízení informací (definice informace je uvedena v náplni položky 5169), které se týkají počítačových programů, počítačového zpracování dat a informačních a komunikačních technologií a systémů, bez ohledu na to, zda organizace má povinnost podle zvláštních předpisů si je dát zpracovat,
kromě výdajů na pořízení informací jakožto nehmotného majetku (ty patří na položky 5179 a 6119 a výdaje na pořízení počítačových programů a databází jakožto nehmotného majetku na položky 5172 a 6111),
výdajů na získání oprávnění k užití nebo užívání nehmotného majetku, který má povahu informací, podle autorského zákona a jiných zákonů o ochraně duševního vlastnictví (ty patří, nemá-li toto oprávnění samo povahu nehmotného majetku, na položku 5042) a výdajů na získání oprávnění k užití nebo užívání hmotných nosičů, na kterých jsou informace zaznamenány (ty patří na položku 5164).“Bod 53 – doplnění náplně položky 5169
Položka se doplňuje o příklad výdaje na očkování.
„
(12) Na položku 5169 patří také výdaje na očkování [§ 49 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 298/2011 Sb., § 103 odst. 1 písm. c), d) a e) zákoníku práce, § 113 písm. a) zákona o státní službě a § 38 odst. 1 písm. e) nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci]. Platba zaměstnanci k náhradě výdajů, které vynaložil na očkování, patří na položku 5192.
“Poznámka redakce:
Na dokončení přehledu novely rozpočtové skladby se můžete těšit v časopisu UNES č. 3/2018.