Pracovní oděvy

Pokud s.r.o., jehož předmětem činnosti jsou účetní práce, koupí své zaměstnankyni boty "pracovní obuv", na účtence je napsáno "vycházková obuv", zda je tento nákup daňově uznatelný. Tuto obuv nosí na jednání se zákazníky, popř. na pracovní cesty. 
Vydáno: 08. 11. 2024
Pracovnice úklidu mají ve vnitropodnikové směrnici definovány pracovní oděv jako černé kalhoty (je možné i džíny). Tyto kalhoty si můžou zakoupit sami - zaměstnavatel proplací cenu za kalhoty dle směrnice do výše 500 Kč/kalhoty. Pracovnice donesla učtenku za 2 kalhoty (první kalhoty jsou pořízeny soukromě, druhé kalhoty cena 550 Kč). Jak účtovat, jaký vystavit doklad, pokud jde o výdaje mimo podnikání a jak naložit s cenou nad 500 Kč - nedaňově náklady pro zaměstnavatele?
Vydáno: 31. 10. 2024
Kupujeme pracovníkům pracovní obuv, to je daňový náklad. Ale jak je to s vložkami do bot, je to daňový náklad? 
Vydáno: 28. 05. 2024
Zaměstnavatel začal vyplácet náhrady za home office, a náhrady za údržbu pracovního oděvu. Budou tyto náhrady ve mzdě podléhat exekuci a insolvenci? Děkuji
Vydáno: 12. 02. 2023
OSVČ podnikající v zemědělství vede daňovou evidenci. Jsou daňově uznatelnými výdaji výdaje na pracovní oděv a obuv a dále výdaje na ochranné pomůcky ve smyslu respirátory z důvodu COVID? A jak je to s povinnými testy na COVID, pokud by nebylo zažádáno o proplacení u zdravotní pojišťovny?
Vydáno: 16. 05. 2021
  • Článek
Do posledního zákoníku práce , tj. zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce , ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“), s účinností od 1. 1. 2007, se mezi náhrady výdajů vznikajících v souvislosti s výkonem práce poprvé v historii dostala nová náhrada, a to náhrada výdajů za opotřebení vlastního nářadí, zařízení a předmětů zaměstnanců potřebných pro výkon práce. Do 31. 12. 2006 byla tato náhrada přiznávána zaměstnancům podle zákona České národní rady č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů (dále jen „zákon o daních z příjmů“).
Vydáno: 27. 10. 2016
Společnost poskytuje dle vnitřních směrnic pracovní oděvy a jednotné oblečení. Každý jednotlivý kus je opatřen výšivkou firemního loga. Vše se vydává přes sklad na jméno zaměstnance. Je nutné navýšit skladovou cenu oděvu o hodnotu výšivky (např. 25 Kč)? Nebo můžeme výšivku účtovat přímo do nákladů?
Vydáno: 19. 09. 2016
Jaká je přiměřenost při používání oděvu advokáta u soudních sporů? Jaká je hranice? 1 oblek na 15 soudních sporů, nebo 1 oblek na 80 hodin u soudu (jako jsou motohodiny u strojů, tak tak zde soudcehodiny). Zde argumentace ve veřejném právním rozhlase: Michal ŽIŽLAVSKÝ, člen představenstva České advokátní komory: „Pracovní oděv má řada profesí. Soudci, státní zástupci a obhájci v trestních věcech nosí taláry. Důležitost vhodného odívání advokáta při výkonu advokacie je spojená skutečně s tím, že nejedná sám za sebe, ale buďto reprezentuje tedy svého klienta, nebo reprezentuje advokátní stav. Já jsem zde hovořil o řízení před soudem, ale i když vystupuje advokát například v televizi nebo v médiích, tak zase není vnímán jen jako advokát konkrétního jména, ale jako reprezentant určitého stavu, a tomu má odpovídat úroveň jeho vystupování a odívání. Myslím si, že definování určitých standardů pro výkon profese se týká jednak tedy obecné kultury, jednak etiky výkonu té profese, a na druhou stranu je také východiskem pro daňovou uznatelnost nákladů, které jsou spojeny s pracovním oděvem u advokátů.“  
Vydáno: 01. 04. 2016
Zaměstnavatel má své pracoviště v areálu pronajímatele. Zaměstnanci zaměstnavatele, kteří mají v areálu své pracoviště a vykonávají zde svou pracovní činnost jsou pronajímatelem areálu prokazatelně seznámeni s bezpečnostní předpisy a pravidly , stanovující jejich chování v celém areálu tak, aby byla eliminována veškerá rizika závažné havárie. Monitorovacím systémem pronajímatel vyhodnotil jednání některých zaměstnanců jako rizikové pro celý areál s tím, že jde o nebezpečné jednání. Na základě těchto skutečností zrušil pronajímatel platnost bezpečnostních školení uvedeným zaměstnancům, což v důsledku vedlo k nemožnosti jejich vstupu do areálu a tedy i výkonu práce dle platné pracovní smlouvy zaměstnavatele. Prosím o odpověď, jak má zaměstnavatel postupovat? Může např. předat těmto zaměstnancům výpověď dle § 52, odst. f) zák. 262/2006 Sb, z důvodu, že zaměstnanec nesplňuje bez zavinění zaměstnavatele požadavky pro řádný výkon práce? Jakým způsobem vykazovat tyto překážky v práci po dobu výpovědní lhůty? Jde o překážky na straně zaměstnance? Případně jakým způsobem by měl zaměstnavatel postupovat, pokud bez jeho zavinění nejsou zaměstnanci vpouštěni pronajímatelem areálu na pracoviště k výkonu práce.
Vydáno: 01. 12. 2015
Firma BORETA měla na skladě pracovní oděvy s logem firmy BORETA. Před dvěma roky došlo k fúzi společnosti BORETA a firmy KELLER, kde nástupnickou společností byla firma KELLER. Ta již nepřipouští ochranné pracovní oděvy s logem zaniklé společnosti BORETA. Proto tyty pracovní oděvy máme neustále na skladě. Jak tyto pracovní oděvy zrušit, aby toto bylo daňovým výdajem?
Vydáno: 17. 02. 2015
Prosím o objasnění pojmu „pracovní obuv“. Jedná se mi o to, co lze za „pracovní obuv“ považovat ve smyslu OOPP (osob. ochr. prac. prostředků). Konkrétně se mi jedná o vyjasnění, podle čeho se posuzuje nutnost vybavit zaměstnance pracovní obuví. A zda se také pro toto posouzení bere v úvahu skutečnost, že zaměstnanci vykonávají činnost po celou pracovní dobu ve stoje. Jedná se o dvě pracoviště: 1)      Prodejna masa a masných výrobků – zde se provádí práce s nožem, manipulace s přepravními jednotkami a prodej. Vyskytuje se zde kluzký povrch podlahy a je zde riziko uklouznutí ale i zakopnutí. 2)      Prodejna obuvi a doplňků – zde se provádí manipulace s přepravními jednotkami včetně skladování a to za pomoci schůdků (malých hliníkových štaflí)a prodej. Zde je podle mého názoru riziko zakopnutí a pádu ze štaflí.
Vydáno: 12. 12. 2014
Pro mého klienta, který provozuje svoz odpadů, potřebuji znát rozměry a počet reflexních pruhů na pracovním oděvu, jedná se o pracovní zařazení řidič a popelář, práce na silnici (údržba a opravy komunikací).
Vydáno: 16. 07. 2014
Jsme pracovní agentura, přidělujeme pracovníky do různých provozů - odvětví gumárenského průmyslu. Pracovní místa nejsou stálá, a tak máme hodně vysokou fluktuaci. Rádi bychom se zeptali, zda má zaměstnavatel právo srážet ze mzdy zaměstnance hodnotu nevrácených: 1)      pracovních oděvů (triko a montérky) 2)      ochranných oděvů (obuv s ocelovou špicí). Zajímá nás, jak právně ošetřit tyto srážky například u zaměstnanců, kteří pracují pouze pár pracovních dní. Uživatel, ke kterému zaměstnance dočasně přidělujeme, požaduje (to je obsaženo rovněž ve smlouvě mezi agenturou práce a uživatelem), abychom své zaměstnance vybavili v den nástupu botami, trikem a montérkami.
Vydáno: 03. 06. 2014
Zaměstnavatel poskytuje určité skupině zaměstnanců pracovní oděvy (vyplývá to z povahy jejich práce) ‒ ve směrnici jsou pro každou pozici stanoveny limity apod. Do teď nosili pracovníci účtenky nebo faktury na firmu ‒ zaúčtováno klasicky do daňových náklad. Nyní chce zaměstnavatel zavést tento příspěvek ve formě měsíčního příspěvku ve mzdě zaměstnance. Lze takto příspěvek na oděvy vůbec řešit? Pokud ano jak to bude se zdaněním u zaměstnance a zaměstnavatele?
Vydáno: 15. 01. 2013
Jsme společnost (zabývající se zpracováním odpadů). Našim zaměstnancům poskytujeme ochranné pracovní pomůcky včetně pracovní obuvi, oděvů atd. Má nárok na ochranné pracovní pomůcky v plném rozsahu (pracovní obuv, oděv atd.) i pracovník, který je zaměstnán pouze na dohodu o pracovní činnosti v rozsahu činnosti cca 15 hodin měsíčně? Budou tyto poskytnuté ochranné pracovní prostředky těmto zaměstnancům, kteří pracují na základě dohody o pracovní činnosti, daňově uznatelné?
Vydáno: 31. 10. 2012
Jsme střední škola, zřízená krajem. Lze hradit z přímých ONIV ze státního rozpočtu ochranné pomůcky učňů při produktivní práci? Např. montérky, pracovní boty a pod. Nebo je nutné hradit z provozních prostředků? Hraje zde nějakou roli skutečnost, že učni nejsou v pracovním poměru? Za produktivní práci ale berou odměnu.
Vydáno: 25. 09. 2009
Je správný postup, když máme ve směrnici pro poskytování osobních ochranných prostředků stanoveno např., že kuchařka má nárok na pracovní oděv jedenkrát za rok při plném pracovním úvazku? Tzn., že při polovičním pracovním úvazku má nárok až jedenkrát za dva roky?
Vydáno: 07. 09. 2009
Prosím o ujasnění ustanovení pokynu D-300 k §6 ost. 7 písm.b), v jakých případech je nutné označit prac. oblečení identifikačními znaky zaměstnavatele. - Např. jde li o pečovatelky, pro které nakupuje zaměstnavatel pracovní bundy a kalhoty, nebo v pohostinství u číšníků, pro které nakoupí zaměstnavatel např. košili a kalhoty, dále zdravotní sestry u prakt. lékaře - kalhoty, košile apod. - Je nutné v těchto případech opatřit oblečení identif. znaky zaměstnavatele, aby byla splněna podmínka uvedeného předpisu?
Vydáno: 27. 11. 2008
Co si může zahrnout do nákladů pojišťovací agent? Jedná se o neplátce DPH, FO, vede daňovou evidenci. Od pojišťovny jsou mu připisovány provize, ty jsou samozřejmě zdanitelným příjmem a oproti tomu jsou možné náklady na počítač, pracovní cesty, kancelářské potřeby, telefon, i pracovní oděv (oblek?).
Vydáno: 10. 04. 2008
Fyzická osoba, nezapsaná v obchodním rejstříku, plátce DPH, vede účetnictví, provozuje lyžařskou školu. Pro instruktory, kterých má v zimě v práci cca 35-40 denně, nakoupí pracovní oblečení - zimní bundy v počtu 75 ks a cena za jeden kus je 2 200 Kč b. DPH, takže nákup je za 165 000 Kč b. DPH. Bundy jsou označeny logem lyžařské školy, evidovány a proti podpisu vydávány instruktorům. Můžeme při nákupu dát vše do nákladů, nebo je vhodné tento nákup časově rozlišit a vytvořit směrnici, která takový nákup dostane postupně do nákladů během např. 2 let? Je pravda, že některé bundy vydrží rok a některé i 3 roky, záleží jak s nimi zaměstnanci zachází.
Vydáno: 19. 12. 2007