Sazba daně (daně z příjmů)
FO (nepodnikatel) má příjmy ze závislé činnosti, z pronájmu a zároveň je společníkem v právnické osobě. Do 36násobku průměrné mzdy vše zdaní 15%, nově vč. pasivních příjmů (pronájem). PO mu dále vyplatí podíl na zisku, který přímo PO srazí a odvede dle §36 sazbou 15%. Tento podíl na zisku PO je zdaněný a nezapočítává se do příjmů FO, tedy ani do 36násobku průměrné mzdy, je to tak? Chystá se v tomto případě nějaká legislativní změna týkající se výplat podílů na zisku?
Příklad: FO má příjmy 2mil, kde zdaní 15% část do 36násobku průměrné mzdy, zbytek pak sazbou 23%, ale podíl na zisku společníka ve výši 5mil již nedaní, neboť ten zdanila při výplatě PO rovněž sazbou 15%. Tuto výplato FO do svého přiznání neuvádí a dále nedaní.
Dne 5. 12. 2023 bylo zapsáno s.r . o. do obchodního rejstříku. Společník se rozhodl, že využije § 21a písm. d) ZDP a § 3 odst. 4 písm. a) ZOÚ. S. r. o. do termínu pro podání přiznání k DPPO oznámí FÚ, že využije výše uvedené paragrafy a bude mít účetní období 12/2023-12/2024. Jaká sazba bude v roce 2024: 19 % nebo 21 %?
Fyzická osoba vlastní byt, který pronajímá dlouhodobě firmě (s. r. o.), která jej používá pro své účely. Musí z tohoto pronájmu odvádět 15% daň a musí mít na pronájem ŽL, nebo stačí jednou za rok podat daňové přiznání a odvést pouze daň? Když příjem z pronájmu je 20.000 Kč a za byt je placena hypotéka ve výši 15.000 Kč, bude se danit pouze rozdíl, tj. 5.000 měsíčně nebo celých 20.000? Ještě jen pro pořádek, fyzická osoba, která byt pronajímá je zároveň jednatelem a společníkem zmíněné s. r. o., které je byt pronajímán.
- Článek
Daňové řešení bezplatného poskytnutí silničního motorového vozidla zaměstnavatelem jeho zaměstnanci k používání pro služební i soukromé účely (zjednodušeně „manažerské vozidlo“) vyplývá u zaměstnance ze znění § 6 odst. 6 zákona o daních z příjmů (ZDP ) a u zaměstnavatele ze znění § 24 odst. 2 ZDP a dále z pokynu GFŘ č. D-59. K určitým zpřesněním daňového řešení došlo s účinností od 1. 1. 2024 na základě novely zákona o daních z příjmů , obsažené v zákonu č. 349/2023 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů.
- Článek
V rámci zdanění příjmů fyzické osoby jsou uplatňovány dle § 16 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP “) dvě sazby daně, a to sazba daně 15 % a sazba daně 23 %. Ukážeme si, k jakým změnám v uplatnění progresivní daně dochází v roce 2024 na základě novely ZDP obsažené v zákonu č. 349/2023 Sb. (tzv. konsolidační balíček).
- Článek
Tento článek shrnuje hlavní daňové změny a zaměřuje se na nejdůležitější daňové změny, které je nutné uplatňovat již od počátku roku 2024 – např. pokud jde u DPH o vykazování opravných daňových dokladů k plněním uskutečněným v roce 2023 nebo pokud jde o daně z příjmů o změny ve zdanění mezd za leden 2024 vč. odvodů pojistného. Článek se tedy nevěnuje změnám, které bude nutné uplatnit např. až v přiznáních k daním z příjmů za zdaňovací období roku 2024. Protože pro rok 2024 nebyla změn ušetřena ani oblast účetnictví, tak se článek věnuje i účetním novinkám.
Rok Sazba daně Sazba solidárního zvýšení Sazba pro samostatný základ podle § 16a ZDP 2008 až 2012 15 % solidární zvýšení nezavedeno nezavedeno 2013 až 2020 15 % 7 %1) nezavedeno 2021...
Sazba platná v roce 2004 2005 2006–2007 2008 2009 2010 2011–2012 2013–2014 2015–2023 2024 a dál A. sazba daně z příjmů právnických osob1) 28 % 26 % 24 % 21...
Stát Dividendy Úroky Licenční poplatky Způsob ZDZ Albánie 5 % při vlastnictví 25 % podílů, 15 % ostatní 5 %, osvobození – vládní úvěr 10 % zápočet prostý Arménie...
Dne 1. 12. 2023 bylo založeno s. r. o. První účetní závěrku tak budete sestavovat až zkraje roku 2025 k rozvahovému dni 31. 12. 2024 za účetní období od 1. 12. 2023 do 31. 12. 2024. Bude pro toto zdaňovací období platit daň ve výši 19 % a ne 21 %?
- Článek
Současně se zrušením superhrubé mzdy a solidárního zvýšení daně v zákonu o daních z příjmů zákonem č. 609/2020 Sb. , s účinností od 1. 1. 2021 došlo k témuž datu k zavedení dvou sazeb daně z příjmů fyzických osob. Jedná se o nově zavedenou progresivní daň se sazbou 23 %. Ukážeme si, jak se tato progresivní daň uplatní v rámci roku 2023 a jak se jí může poplatník úspěšně vyhnout.
- Článek
V dalším vydání legislativních novinek v oblasti účetnictví a daní se zaměříme na legislativní návrh tzv. konsolidačního balíčku, též nazývaného ozdravného balíčku, vlády premiéra Petra Fialy. Hlavním cílem navrhovaných změn je snížení deficitu státního rozpočtu a celková konsolidace veřejných financí. Navrhované legislativní úpravy se týkají celé řady oblastí, my se však zaměříme a shrneme pouze ty nejvíce diskutované v daňové oblasti.
- Článek
Následující článek obsahuje přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů a dalších údajů z oblasti zdanění mezd a platů, odvodů na zdravotní a sociální pojištění, dávek nemocenského pojištění, důchodů a souvisejících oblastí. Jde o údaje, které používají finanční účetní, mzdoví účetní, personalisté a ekonomové při své každodenní práci. Mělo by však jít o užitečnou pomůcku nejen pro ně, ale i pro samotné zaměstnance, příjemce dávek nemocenského pojištění, budoucí důchodce a jiné osoby, např. při kontrole jejich oprávněných nároků.
- Článek
Rok 2021 co do intenzity legislativních zásahů do zákona o daních z příjmů 1) navazoval na předchozí rok 2020. Vedle reakcí na aktuální situaci ovlivněnou dopady šíření virové pandemie však byly přijaty novely zákona o daních z příjmů v návaznosti na jiná témata. Obdobně jako v minulosti se soustředím na představení novel zákona o daních z příjmů ve vazbě na daň z příjmů fyzických osob. Příspěvek je tedy již tradičně zaměřen pouze na ty novely zákona o daních z příjmů , které již byly schváleny a byly publikovány ve Sbírce zákonů.
- Článek
V závěrečném pokračování seriálu o ustanoveních § 2 až 16b zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP “ nebo „zákon o daních z příjmů “), pro poplatníky daně z příjmů fyzických osob si blíže rozebereme § 15 až 16b ZDP , týkající se nezdanitelných částí základu daně a sazeb daně z příjmů fyzických osob. Vycházíme ze znění zákona o daních z příjmů pro rok 2021.
- Článek
Společnost s r. o., měsíční plátce DPH, má v obchodním majetku nemovitost (zapsanou v katastru nemovitostí jako bytový dům), zakoupenou v roce 1991, která není ještě odepsána. Společnost s r. o. má v nemovitosti sídlo a zároveň v nemovitosti pronajímá byty – osvobozené nájemné. Společníci chtějí nemovitost v roce 2021 prodat. Jak bude prodej nemovitosti zdaněn (DPH z prodeje, DPPO 19 % a srážková daň 15 % z výplaty podílu na zisku společníků)? Jak prodej nemovitosti a zdanění správně předepsat v účetnictví?
- Článek
Zdanění příjmů fyzických osob je od ledna letošního roku (tj. roku 2021) počítáno velmi odlišným způsobem. Byl zrušen koncept superhrubé mzdy včetně solidárního zvýšení daně a současně bylo znovu zavedeno progresivní zdanění. Pokud se poohlédneme zpět do historie, progresivní zdanění bylo v České republice aplikováno do konce roku 2007. Je to již dlouhá doba, kdy byl naposledy tento přístup v České republice využíván.
- Článek
Na základě rozhodnutí Vlády České republiky a následným schválením Poslaneckou sněmovnou byla zrušena superhrubá mzda, a to zákonem vyhlášeným dne 31. 12. 2020 ve Sbírce zákonů pod č. 609/2020 Sb. , změna některých zákonů v oblasti daní a některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový balíček 2021“), a to s účinností ke dni 1. 1. 2021. Nově se tak vypočítává daň z příjmů z hrubé mzdy místo ze superhrubé mzdy, což má příznivý finanční dopad pro řadu lidí. Tento článek se zabývá tím, jak se tyto příznivé změny dotknou zaměstnanců a co nová právní úprava obecně přináší, včetně srovnání s dřívější úpravou.
- Článek
V následujícím příspěvku bychom upozornili na některé důležité změny zejména v daňové oblasti, které se mohou týkat neziskového sektoru a veřejně prospěšných poplatníků.
- Článek
Následující článek obsahuje přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů a dalších údajů z oblasti zdanění mezd a platů, odvodů na zdravotní a sociální pojištění, dávek nemocenského pojištění, důchodů a souvisejících oblastí. Jde o údaje, které používají finanční účetní, mzdoví účetní, personalisté a ekonomové při své každodenní práci. Mělo by však jít o užitečnou pomůcku nejen pro ně, ale i pro samotné zaměstnance, příjemce dávek nemocenského pojištění, budoucí důchodce a jiné osoby, např. při kontrole jejich oprávněných nároků. Od 1. 1. 2021 došlo především k zásadním změnám plynoucích z daňového balíčku, kde byl legislativní proces ukončen až v poslední den roku 2020 (zrušení superhrubé mzdy, zvýšení daňové slevy na poplatníka, stravovací paušál atd.). Další změny plynou z novely zákoníku práce , kde část změn z této novely nabyla účinnosti až 1. 1. 2021 (dovolená podle odpracovaných hodin atd.). Dále jde o pravidelné či nepravidelné valorizační úpravy různých sazeb a parametrů ve výše uvedených oblastech.