Účetní zápis
Zájem o nástroje, které umožní snadnější správu účetnictví, roste téměř každým dnem. Víte, jak propojit aplikace s umělou inteligencí (AI) s běžnými účetními programy, aby vám usnadnily práci – například při vytěžování faktur? Zbavili byste se rádi rutinního zadávání dokladů? Jaké existují možnosti propojení a které jsou pro vás a váš účetní software nejvýhodnější? To vše si můžete přečíst v tomto článku nebo si poslechnout v podcastu, jehož hostem byl Ing. Jaroslav Ždímal z české firmy Redque, která účetním zjednodušuje práci pomocí aplikace Alice.
V posledních letech se moderní technologie společně s pojmem “umělá inteligence” dostaly i do velmi konzervativního oboru, jakým účetnictví bezesporu je. Některým efektivně slouží, jiní se jich stále bojí... faktem ale je, že se neodmyslitelně stávají součástí našich životů, a kdo bude chtít zůstat konkurenceschopný, bude muset začít inovovat své procesy. Abychom to ale uvedli na pravou míru a trochu vás uklidnili, nikdo se vás nesnaží nahradit, ale vaši práci zefektivnit. V rámci implementací různých aplikací a nástrojů se nezbavujete rozhodovacích kompetencí, které jsou pro vedení účetnictví zásadní, ale zefektivňujete si přípravu podkladů k těmto aktivitám.
V předchozím článku jsme se zaměřili na význam digitalizace účetnictví a výhody moderních technologií, jako je umělá inteligence, které přinášejí vyšší efektivitu a přesnost při přebírání účetních dokladů. Představili jsme aplikaci Alice od firmy Redque, která díky vlastní AI technologii umožňuje rychlé a flexibilní zpracování různých typů dokumentů, a také jsme probrali různé způsoby, jakými lze doklady předávat online, což šetří čas a usnadňuje práci účetním.
Plynule na to navážeme a dnes si povíme o tom, co následuje, když vám klient (nebo kolega) předá doklady online formou.
V posledních letech umělá inteligence (AI) zásadně mění mnoho odvětví, včetně účetnictví. Jaké jsou hlavní možnosti a omezení AI právě v tomto světě plném čísel a tabulek? Ing. Lukáš Neumann, Ph.D., z Redque s.r.o., nám přiblíží, jak jejich vlastní nástroj umělé inteligence Redque a aplikace Alice, kombinující OCR technologii a strojové učení, pomáhá efektivně zpracovávat data z faktur a rozvolňovat tak ruce účetním.
Firmě vede účetnictví externí účetní kancelář. Účetní kancelář zpracuje směrnici o použití pravidel v oblasti účetnictví. Jsou zde záležitosti jakými metodami/pravidly je vedeno účetnictví (např. hranice pro ocenění dl. hm. nehmotný majetek, technické zhodnocení, kalkulace nedokončené výroby, stanovení významnosti, způsob oceňování majetku + zásob atd.) Zkrátka věci, které ze zákona o účetnictví a prováděcí vyhlášky dávají účetní jednotce prostor pro zvolení daného parametru. Tuto směrnici může chtít např. auditor, nebo ji může požadovat finanční úřad při kontrole DPPO, nejčastěji ji však používá samotný externí účetní, aby soustavně dodržoval pravidla UJ a měl přehled daných změn. Většina příchozích mikro účetních jednotek tuto směrnici nemá zpracovanou, některé pravidla má zmíněné v příloze, jiné jsou nepsané. Pokud to má firma zpracované písemně považujeme to za výhodu a jistou transparentnost a vodítko k dodržování jednotlivých pravidel a kontrolu jejich změn v čase. Pokud vedení účetnictví obstarává externí zpracoval, je nutné směrnici a její např. každoroční změny písemně podepisovat? Domnívám se, že podepisování těchto pravidel z žádného zákona nevyplývá a není nutná. Je to takto v pořádku, nebo naopak by z právního hlediska pro platnost byly podpisy verze směrnic potřeba? Pokud by byly podpisy potřeba - tak otázkou je, zda je to doporučené nebo dokonce z nějakého zákona pro platnost nutné? A jaká osoba (y) by se měla pod to podepsat směrnici podepsat? Zda jednatel účetní jednotky (nemá často ani ekonomické vzdělání, proto to dává externí kanceláři), nebo její pověřená osoba pro předávání dat účetní kanceláři (např. provozní manažer, asistentka jednatele), nebo jednatel externí účetní firmy, nebo pověřená osoba účetní firmy účetní, která se směrnici připravuje, nebo je nutný mít podpisy více osob apod. ? (Bavíme se, zde převážně o mikro účetních jednotkách s 0 až 10 zaměstnanci, kde není interně ve firmě osoba s účetním vzděláním)
Odborný dohled: Ing. Jiří Vychopeň
V článku, který je prvním příspěvkem malého seriálu věnovaného účetnictví, si všímáme té lepší stránky podnikání, tj. rozvoje firmy, její úspěšnosti a s tím i spojenou povinnost opustit vedení daňové evidence a potřeby či nutnosti přejít na vedení účetnictví. Uvádíme zejména povinnosti podnikatele při přechodu z daňové evidence na účetnictví i prvotní operace. Podnikatel by měl mít alespoň rámcový přehled nad postupy účtování, i když jeho účetnictví vede jeho účetní nebo celá účtárna. Přechod z daňové evidence na účetnictví může být dobrovolný, ale také nucený, pokud podnikatel dosáhne kritérií stanovených v zákoně o účetnictví. Článek má následující strukturu:
Přechod z daňové evidence na účetnictví
Zahájení účetnictví
Zahajovací rozvaha
Účty
Účtování typických účetních operací
Účetnictví je komplexnější zachycení hospodářských operací než daňová evidence, jež zachycuje finanční toky, a to jen ty, které ovlivňují daňový základ. V účetnictví se naproti tomu účtuje nejen o provedených platbách, tedy příjmech a vydáních na účtech a v pokladně, ale rovněž o všech závazcích a pohledávkách, tedy právech.
Dobrý den,
s naším čínským dodavatelem máme domluvenou dodací podmínku FOB - free on board. Faktury za zboží účtujeme na účty 139/321 až po přijetí potvrzení, že bylo zboží naloděno. V současnosti se mezi námi a dodavatelem uzavřela nová smlouva, kde zůstává dodací podmínka FOB, ale je tam odstavec, kde se píše, volně cituji:
“Poté co dodavatel vystaví fakturu v souladu s objednávkou a tato faktura je odsouhlasena zákazníkem, vlastnictví zboží přechází na odběratele včetně veškerých rizik.”
K jakému okamžiku mohu účtovat o přijaté faktuře? Ke dni přijetí a odsouhlasení faktury nebo až při potvrzení o nalodění zboží?
Děkuji
- Článek
Samozřejmě i účetní praxe s sebou přináší určitou chybovost, někdy se jedná o chyby zásadní, někdy o chyby nevýznamné. Každopádně, pokud na takovouto chybu následně přijdeme, je nutné ji opravit v souladu s účetními postupy.
- Článek
Opravy účetních záznamů Jaroslava Svobodová Předmětem tohoto článku jsou opravy účetních záznamů. Cílem je především obecně upozornit účetní jednotky na skutečnosti vyplývající ze zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,...